Kundundersökning mars 2016 Operatör: KR Trafik AB Trafikslag: Buss

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Haparanda kommun Medborgarenkät Vår 2012
Advertisements

Insikt 2013 Karlshamns kommun En servicemätning av kommunens myndighetsutövande gentemot företag.
Serviceundersökning 2011 Nöjd-Kund-Index undersökning om företagares uppfattning om Tyresö kommuns service under 2010.
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Buss Sträcka: Härnösand - Långsele.
Kundundersökning juli 2013
Kundundersökning juli 2013
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Serviceundersökning 2009 Företagares uppfattning om Flen kommuns service.
Serviceundersökning 2007 Företagares uppfattning om Flens kommuns service.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: NextJet AB Trafikslag: Flyg Sträcka: Sveg - Arlanda.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Tågkompaniet Trafikslag: Tåg Sträcka: Gävle - Hallsberg.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: NextJet AB Trafikslag: Flyg Sträcka: Arlanda - Arvidsjaur.
Bakgrund Ett av Stockholm Business Alliances prioriterade verksamhetsområden är att utveckla servicen till näringslivet Serviceundersökningen fångar upp.
SKOP Rapport till Vara kommun om Barnomsorgsundersökning 2011 SKOP:s arkivnummer: S22MAR11 Kvänums förskola.
Serviceundersökning 2011 Nöjd-Kund-Index undersökning om företagares uppfattning om Lidingö stads service under 2010.
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
Kundundersökning juli 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Oskarshamn.
SKOP Rapport till Vara kommun om Barnomsorgsundersökning 2011 SKOP:s arkivnummer: S22MAR11 Familjedaghem.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Blekingetrafiken Trafikslag: Tåg Sträcka: Kristianstad - Karlskrona.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Uddevalla - Varberg.
Kundundersökning juli 2010 Operatör: Veolia Transport AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Linköping - Västervik.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Borås.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Töreboda.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: SJ AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Luleå - Riksgränsen.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Tågkompaniet Trafikslag: Tåg Sträcka: Gävle – Mjölby.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Värmlandstrafik AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Karlstad - Charlottenberg.
Styrning och nyckeltal
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Oskarshamn.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Merresor Trafikslag: Tåg Sträcka: Nässjö – Värnamo – Halmstad.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: NextJet AB Trafikslag: Flyg Sträcka: Hemavan - Arlanda.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Töreboda - Nässjö.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Sundsvall - Trondheim.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Linköping - Kalmar.
Serviceundersökning 2011 Nöjd-Kund-Index undersökning om företagares uppfattning om Upplands-Väsby kommuns service under 2010.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: SJ AB Trafikslag: Nattåg Sträcka: Stockholm - Luleå.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Strömstad.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Swebus AB Trafikslag: Buss Sträcka: Umeå – Mo i Rana.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Luleå - Kiruna.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Dalatrafik-KR Trafik AB Trafikslag: Buss Sträcka: Mora - Gällivare.
Koll framåt Luleå. Luleå Lokaltrafik AB Ange Björk Vd.
Kundundersökning juli 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Nynäshamn.
Haparanda stad Invånarenkät 2015 Haparanda stad – Invånarenkät
Genomförd av CMA Research AB Medarbetarundersökning 2014 Oktober 2014 Ängelholms kommun.
ENHETSRAPPORT - BÄLLSTA GÅRD STOCKHOLMS STAD – PERSONER MED FUNKTIONSNEDSÄTTNING 2014 Anna Ragnarsson Senior Consultant Tel:
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015 Stockholm Stad.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Stockholms län Resultat för Camillas hemtjänst & service i Täby (minst 7 svarande) Hemtjänst.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Kvaliteten i din hemtjänst Brukarundersökning 2011
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Stadsledningskontoret Skarpnäck stadsdel Medborgarundersökning 2012
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Stadsledningskontoret Medborgarundersökning, 2010 Stadsmiljö
Stadsledningskontoret Medborgarundersökning Andel nöjda 2012
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Destination Gotland
Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Brukarundersökning 2011
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Norrtåg Trafikslag: Tåg Sträcka:
Kundundersökning mars 2016 Operatör: SJ AB Trafikslag: Tåg Sträcka:
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Next Jet AB Trafikslag: Flyg
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Tågkompaniet Trafikslag: Tåg
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Norrtåg Trafikslag: Tåg Sträcka:
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Next Jet AB Trafikslag: Flyg
Presentationens avskrift:

Kundundersökning mars 2016 Operatör: KR Trafik AB Trafikslag: Buss Sträcka: B40 Östersund-Örnsköldsvik

Innehållsförteckning Bakgrund och syfte – s. 3 Metodbeskrivning – s. 4 Klassificering av indexnivåer – s. 5 Prioriteringsanalys – s. 6 Sammanfattning – prioriteringslista – s. 7 Resultat – s. 8-26

Bakgrund och syfte Trafikverket genomför årligen kundundersökningar för att följa upp och utvärdera upphandlad trafik, ge operatörerna ett verktyg i deras arbete att höja den kundupplevda kvaliteten samt för att sprida information om kollektivtrafiken och Trafikverket. Huvudsyftet med kundundersökningarna är att få kunskap om hur nöjda kunderna är som reser med den av Trafikverket upphandlade trafiken. 2016 års kundundersökning har genomförts på totalt 30 linjer, vilka fördelade sig enligt följande: 8 buss-, 7 flyg-, 11 dagtåg-, 2 nattåg- och 2 färjelinjer.

Metodbeskrivning Fältarbetet för Trafikverkets kundundersökning 2016 genomfördes i mars. Denna sträcka mättes på helger samt vardagar, fördelat i båda riktningarna, Östersund-Örnsköldsvik samt Örnsköldsvik-Östersund Antal mätta turer på sträckan: 6 st. Antal utdelade enkäter: 91 st. Antal insamlade enkäter: 89 st. Svarsfrekvens: 97,8% Bortfall: 2,2% Resultaten har viktats mot antalet avgångar under en vecka (vardag respektive helg).

Klassificering av indexnivåer På betygsfrågorna får respondenterna ge betyg mellan 1-7, där: 1=lägsta betyg och 7=högsta betyg För samtliga betygsfrågor beräknas ett index mellan 0 och 100 där: Index 100 = högsta betyg (7) Index 0 = lägsta betyg (1) Index beräknas enligt följande formel: Index klassificeras enligt följande indelning: Index 0 – 50 = helt oacceptabelt 51 – 54 = mycket dåligt 55 – 60 = dåligt 61 – 69 = medelbetyg / genomsnitt 70 – 74 = bra 75 – 79 = mycket bra 80 – = utomordentligt bra Index = (Medelvärde – 1) x (100/6)

Prioriteringsanalys Var ger en förbättring störst effekt? Markör har gjort en statistisk analys på undersökningssvaren och den analysen talar om vad som påverkar helhetsbetyget, och var en förbättring ger störst effekt. Kort sagt: vad som KR Trafik AB kan prioritera och arbeta med för att få nöjdare kunder. Det är inte alltid de områden som får sämst betyg som är de viktigaste. Vissa områden kan vara tillåtet att prestera sämre på, det är inte dessa som påverkar den totala nöjdheten mest. Andra områden är däremot helt avgörande för att kunderna ska vara nöjda. Det gäller att fokusera på de områden som verkligen påverkar och styr, och det talar en prioriteringsanalys om. Vad påverkar helhetsbetyget? Var ger en förbättring störst effekt? Vad ska KR Trafik AB prioritera?

Sammanfattning - Prioriteringslista Tydlig information från personalen 0,61 76 14,6 Prisvärd biljett 0,42 68 13,7 Bekväma sittplatser 0,48 72 13,3 Tryggt och säkert att resa 0,59 82 10,9 Serviceinriktad personal 83 10,0 Välstädat 0,54 85 8,1 Behaglig temperatur 0,30 77 7,0 Tidhållningen 89 5,2 Tydlig information skyltningen ombord 0,20 78 4,6 Enkelt att stiga ombord 0,36 87 Enkelt att resa med bagage 0,21 3,1 Åtgärda Bevaka Bevara Prioritering skapas genom att kombinera ett viktighetsmått med index. Åtgärdspoängen räknas ut via följande formel: viktighet * (100 - index) De områden som får högst åtgärdspoäng är de som skulle kunna prioriteras för att öka kundnöjdheten.

Resultat

Finns det något vi skulle kunna göra för att du ska bli mer nöjd som kund? Bekvämare säten Trepunktsbälten i bussarna Fler avgångar

Jag är nöjd med tidhållningen på den här bussresan. Det är bekväma sittplatser på den här bussen. Det är behaglig temperatur i bussen. Det är välstädat i bussen. Personalen ombord är serviceinriktad.

Informationen från personalen ombord är tydlig. Informationen på skyltningen ombord är tydlig. Det känns tryggt och säkert att resa med denna buss. Det är enkelt att resa med bagage på den här bussen. Det var enkelt att stiga ombord på den här bussen.

Biljetten till denna resa är prisvärd. Vilka förväntningar hade du på denna bussresa? Vilket är ditt totala helhetsintryck av denna bussresa? Hur troligt är det att du rekommenderar andra att resa med denna busslinje?

Vilka förväntningar hade du på denna bussresa?

Det var enkelt att stiga ombord på den här bussen.

Det är enkelt att resa med bagage på den här bussen. Det är bekväma sittplatser på den här bussen.

Det är behaglig temperatur i bussen. Det är välstädat i bussen.

Personalen ombord är serviceinriktad. Informationen från personalen ombord är tydlig.

Informationen på skyltningen ombord är tydlig. Biljetten till denna resa är prisvärd.

Det känns tryggt och säkert att resa med denna buss. Jag är nöjd med tidhållningen på den här bussresan.

Vilket är ditt totala helhetsintryck av denna bussresa?

Hur troligt är det att du rekommenderar andra att resa med denna busslinje?

Önskar du att avgångstiden på den resa du nu gör skulle varit en annan? JA TIDIGARE SENARE

Vilket är ditt huvudsakliga syfte med den här resan?

Hur ofta reser du med den här busslinjen?

Vilken är den viktigaste anledningen till att du väljer att resa just med denna busslinje?

Resenärernas kön och ålder 2014: 2015: 2016: