Språkforskningsinstitutet I fokus för konferensen står:

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Språk –och kunskapsutvecklande arbete i alla ämnen Sigtuna
Advertisements

Bakgrund till projektet Schack i skolan
Hållbar utveckling i utbildning och forskning Magnus Apelqvist Marie-Louice Jarl Högskolan för lärande och kommunikation (HLK) Högskolan i Jönköping.
IKT i engelskundervisningen
Innovativ användning av IKT i skolor i olika europeiska länder Ulf Fredriksson, Stockholms universitet Gunilla Jedeskog, Linköpings universitet 1.
Varför fokus på nyanlända just nu
NORDINFOlit – ett nordiskt forum för samarbete inom området informationskompetens Nina Ström Administratör NORDINFOlit.
Utbytesstudier information INFÖR ANSÖKAN 1 OKTober-1 NOVember 2012
GMV - Göteborgs MiljöVetenskapliga centrum Göteborgs miljövetenskapliga centrum, GMV Centre for Environment and Sustainability, GMV Göteborg 31 maj 2007.
Migration Den globala migrationen och dess följder hör till vår tids stora frågor. Sverige är ett av de länder i Europa som tagit emot flest flyktingar.
Forskning Bild s.8: Future Labs. Uk Digital literacy across the curriculum av Hauge, Cassie; Payton, Sarah.
OWN LOGO CREATING THE MOBILE FUTURE Erik Stenberg, 14 Oktober 2009.
Utlandsstudier Inom Europa Johanna Persson Internationell samordnare.
Utbildningsvetenskap med lärarutbildning En komplett miljö för lärarutbildning. Dessutom påbyggnadsutbildningar, forskarutbildning och forskning.
Språkgruppen S:t Olofsskolan.
Lund University / IIIEE / Första masterprogrammet startade 1995 Bedriver tvärvetenskapliga mastersutbildningar inom miljöområdet –EMP (Master.
Möte med lokala läs- och språkutvecklare
Dagens dikt Idag är det måndag. Vi sitter i Hörsal 4. Det är februari.
Hållbar utveckling i utbildningen - så gör vi på Chalmers
1 IT i skolan internationella och nationella trender Dialog i Väst, 22 maj 2003 Jan Hylén.
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
OPEN CAMPUS Almedalen 2014 Virtuellt Campus ”Ett personligt campus utifrån mitt lärande”
Lärarkompetenser 6 oktober 2014 Caroline Kearney Projektledare och utbildningsanalytiker.
Informationsträff för lärare i praktiska och estetiska ämnen :00 – 15:30 Om utvecklingsarbeten på skolor, i syfte att förbättra ämnesundervisningen.
Krav på språkliga förmågor i kurs- och ämnesplaner
Hur blir man klok på universitetet?
Skolutveckling via digitala medier
Ulf P Andersson Miljösamordnare, Göteborgs universitet Seminarium med japanska gäster
Plasticitet Kultur och Hälsa Naturvidenskabens påvisning av kulturens effekt.
Jönköpings Tekniska Högskola
Förslag till rambeskrivning för institution 1 Namnförslag: Institutionen för pedagogik och specialpedagogik – Department of Education 1. Teman.
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
POWERPOINTMALL DET HÄR ÄR MALMÖ HÖGSKOLA Grundad studenter och medarbetare Fem flervetenskapliga fakulteter:  Fakulteten för.
POWERPOINTMALL DET HÄR ÄR MALMÖ HÖGSKOLA Grundad studenter medarbetare Fem flervetenskapliga fakulteter: Fakulteten för hälsa.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
Page 1, 27 March 2007, © Automation Region Automationsnätverket i Mälardalen Nätverksmöte
EUCIM-TE Kort presentation av projektet. Projektet EUCIM‐TE = European Curriculum Inclusive Methods – Teacher Education European Core Curriculum for Mainstreamed.
VISION Chalmers – för en hållbar framtid UPPDRAG Chalmers ska vara ett utåtriktat tekniskt universitet med global attraktionskraft som bedriver internationellt.
Miljöundervisningens traditioner Ph.D Per Sund, Member of The Institute for Research in Education and Sustainable Development, IRESD Uppsala.
Cross-institutional collaboration… Creating Knowledge IV 2006 Copenhagen Denmark Birgitta Hansson Örebro University Library Sweden.
Svenska Judoförbundet Stockholms Judoförbund - Klubbmöte 13/11-12 Utbildning.
Lärande text och språk CUL-doktorander: Ann-Marie Eriksson, Pernilla Andersson Varga, Lotta Olvegård, Karin Sandvall, Eva Olsson, Elisabeth Ohlsson, Christoffer.
Hur förbereder jag mig inför utbytesstudier? programmets hemsida möjliga universitets hemsida kontakta programansvarig person vilken termin är lämplig.
Pedagogisk skicklighet och Scholarship of Teaching and Learning Klara Bolander Laksov, lektor i medicinsk pedagogik/ pedagogisk utvecklare, Karolinska.
Hur agerar man för att delta i SiS programmet? Exemplet Universitets TV Vetenskap i samhället VR Vinnova 6 okt 2009.
”Skolans språk är ingens modersmål.”
Intensivvårdsmöte november 2015 SIGTUNA Svenska Intensivvårdssällskapet, SIS, arrangerar i år sitt 19:e nationella fortbildningsmöte. Rapport från.
VÄLKOMNA. MOBILT LÄRANDE LUNCHSEMINARIUM
Programmet för livslångt lärande Nya möjligheter till europeiskt samarbete och utveckling för utbildningssektorn.
Skolledardagen Platsen var Birger Jarl i Stockholm Jag var där och Eva-Lis Sirén Men även Ann-Marie Begler, GD Skolinspektionen Hennes råd till.
Välkommen! Hanna Sepp Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap genom.
Aktuella trender inom högre utbildning med inriktning mot hållbarhet
Grants office inforMation
Forskningsprocessen idealt
Digitala Vetenskapliga Arkivet
Intryck från AAPOR-konferensen i Austin maj 2016
Med skolan som grund och forskning som stöd
Forskningsprocessen idealt
Internationell publicering – 06 GUs informatörsnätverk
Hur gör vi inom Turismvetenskap?
G-DIT - ett nytt instrument för identifiering av spelproblem
Forskningsprocessen idealt
Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet
GÖTEBORGS UNIVERSITET
ATEE 2018 – Att stödja innovation i lärarutbildningen
Samverkan med föräldrar med ett annat språk och kultur
Eva Henje, MD, PhD.
Språkutvecklande undervisningsstrategier i SVA-undervisningen
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

Språkforskningsinstitutet I fokus för konferensen står: Inbjudan till internationell konferens om språk och språkutveckling 14-16 maj 2009 Språkforskningsinstitutet Language, Literacy and Learning Med föreläsare från: Australien, USA, Kanada, Storbritannien, Nederländerna och Sverige Lily Wong Fillmore Professor Emerita, University of California, Berkley, USA Aída Walqui Director of the Teacher Professional Development program at WestEd, San Francisco, USA Bernard Mohan Professor Emeritus, The Department of Language Education at the University of British Columbia, Vancouver., Canada Gunther Kress Professor of Education, Dept. of Learning, Curriculum & Communication, Institute of Education, University of London. U.K. Beverly Derewianka Director of the Centre for Language Education at the University of Wollongong, Australia Pauline Gibbons Associate Professor. Faculty of Education, University of Technology Sydney, Australia. Claire Acevedo Senior Education Officer, (Reading to Learn) Catholic Education Office Melbourne. Australia. Jill Bourne Professor and Dean of the Faculty of Education University of Strathclyde, U.K. Spencer Kagan Founder of Kagan Publishing and Professional Development, an internationally acclaimed researcher, trainer and author of over 80 books. Maaike Hajer Professor, Hogeschool Utrecht, Research Center for Teaching in Multicultural Schools. The Netherlands. Eija Kuyumcu Doktorand vid Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet, och forskningsassistent vid Språkforsknings-institutet i Stockholm. Monica Axelsson Docent i tvåspråkighetsforskning och universitetslektor vid Institutionen för utbildningsvetenskap mot språk och språkutveckling, Stockholms universitet. I fokus för konferensen står: Integrerad ämnes- och språkundervisning Vad alla lärare behöver veta om språk och lärande En gynnsam klassrumssituation och pedagogers förhållningssätt Meningsskapande i andra medier än text Läsutvecklingsstrategier i ett genreperspektiv Höga krav och förväntningar på lågpresterande elever Stöttningsstrategier Genrepedagogik VÄND!

Höga krav – mycket stöttning Klassrummet, läraren och eleven Language, Literacy and Learning Höga krav – mycket stöttning Klassrummet, läraren och eleven Språk och ämne Anmälan och information: Språkforskningsinstitutet i Stockholm Ann-Christin Lövstedt 08-50833973 eller 076-3312973 ann-christin.lovstedt@utbildning.stockholm.se Pedagogisk personal anställd av Stockholms stad: Vid anmälan före 2009-02-15: GRATIS Observera! Om Du anmält dig och sedan uteblir debiteras Din skola 900 kronor i efterskott. Övriga deltagare: 2 500 kronor Konferenslokal: Campus Konradsberg (aulan) Språket har en stor inverkan på elevers lärande inom skolans alla ämnen. Kunskap om hur språket fungerar i samverkan med ämnesinnehållet är avgörande för att skolan ska kunna erbjuda eleverna en optimal kunskapsutveckling. Syftet med denna konferens är att sprida kunskap om vad aktuell forskning från Europa, Nordamerika och Australien poängterar i fråga om skolans språk- och kunskapsutvecklande arbete. Språkforskningsinstitutet