Bra vinterunderhåll stärker punktligheten för resenärer och trafikanter - Klimatsmart Nvf seminarium i Roskilde 16 sept 2013 Einar Schuch Regiondirektör.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vad styrs verksamheten utifrån • Lagen om skydd mot olyckor • Handlingsprogram • Kommunal och förvaltningslag • Verksamhetsplaner • Ekonomistyrning • Avtal.
Advertisements

Rapport Öresundstågtrafiken Punktlighetstatistik Kapacitet – tåg på verkstad.
Årsuppföljning LSO.
Åtgärdsprogram Inför vintersäsongen 2010–2011
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
Christina Nordensten Livsmedelsverket
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
KOLLEKTIVTRAFIKMYNDIGHETEN I VÄSTERBOTTENS LÄN
Satsningar för ett starkt och hållbart transportsystem
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
Regionala infrastrukturplaneringen Direktiven  Utveckling av länets transportinfrastruktur  Länsöverskridande och nationellt perspektiv förutsätts.
Västsvenska paketet.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Därför järnväg – fördomar eller möjligheter Kenneth Håkansson Banverket Leveransdivisionen.
Storstockholms brandförsvar
Tidiga preventionsinsatser i kommuner och företag Policyarbete och åtgärder mot riskbruk.
& Läget på vägarna Mobila tjänster -en ny kanal. Mobila tjänster -Området växer – många aktörer -Förhållningssätt – egen regi eller inte -Endast ny kanal,
Säkerheten främst.
Vägen till en polismyndighet 2015
Renodlad beställare Ett energieffektivt transportsystem Väl fungerande resor och transporter i storstadsregionerna Effektiva transportkedjor.
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Dialog om utbytestakten av spår på sträckan Boden - Bastuträsk.
Delårsrapport Q3 1 juli – 30 september 2011 Jan Forsberg, VD.
Och lägesrapportering
Bättre miljö Vad löser vi med infrastrukturplanerna ? Helena Ervenius
The Capital of Scandinavia Artikelinformation förenklar handel med belysningsartiklar Anders Hedlund, Trafikkontoret.
Funktionsentreprenad med helhetsåtagande – mer väg för pengarna
Niklas Lundin Näringsdepartementet
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
Samverkanswebben POKarlsson, Stockholms brandförsvar
Förstudie Spårväg syd
– ett av landets intressantaste samhällsbyggnadsprojekt.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Trafikverkets roll och förväntningar på trafikförsörjnings- programmet Mats Bengtén.
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Cnossos-eu Mikael ögren.
Vid en svår olycka måste vi ha hjälp av samhällets resurser
Beredskap Förvaltningarna önskar beredskap utanför kontorstid, (24/7) Hur klarar IT att tillhandahålla det Nivå Avtal Kostnader.
Regional infrastrukturdag Örebro Varför bildades Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv.
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Rapport Sverige Lillehammer
Om HSA och HSA-ansvarigs roll
Malmös befolkning Foto: Leif Johansson Xray invånare (31 dec 2014) Sveriges tredje största stad Ung befolkning, 49% är under 35 år högskolestudenter,
Trafikverket startar den 1 april Varför bildas Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv Stärkt regional förankring.
J Jämtlandsstråket Mellan Åre och Östersund. Utgångspunkt för arbetet; Arbetsmarknader fungerar bättre i befolkningsmässigt större områden Det blir lättare.
VAS-rådets rapport nr 13 Regional VA-samverkan i Stockholms Län.
Inrättande av Trafikverket 1 Info kring Trafikverkets organisation GNA
Förbifart Brunflo Samrådshandling på remiss fram till den 29 april 2016 – förlängd remisstid till juni 2016 Tre alternativa sträckningar förbi Brunflo.
Utmaningar med flyktingarbetet - tio ideella organisationers erfarenheter.
Överenskommelse med Svenska Kraftnät och Trafikverket.
MTE – Motor- och transportenheter En regional resurs f ö r samh ä llets krisberedskap En transportresurs att nyttja vid olika kriser i samhället såsom.
Regionalt maritimt samverkanskluster i Stockholm/Mälardalen
Inledande åtgärder vid insats
Samordnad varudistribution
Landsbygdskommittén.
I Västmanland löser vi globala utmaningar Affärsplan Västmanland
Arriva Sverige AB Hantering av SMS Branschråd 10 dec 2015 Notes:
Stormen Helga 4-6 Dec 2015 Torsdag
Lagarna inom handel Kap. 13.
ASEK/Samgods-värden IVV
Omställningen av hälso- och sjukvården
Tisdag – “Nya” aspekter som dyker upp med anledning av Agendan.
Miljöanpassat byggande vid ett regionsjukhus i drift
Förstudie Otålighet Läsa redan beslutade Intervjua aktiva och berörda
Lars H Ericsson Säkerhetsdirektör SL & Trafikförvaltningen
Upphandlingssamverkan 2.0
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
För dig med hjärta för Norrbotniabanan.
ÄR VAS-rådets rapporter aktuella? En titt på rapport nr 1-9
För dig med hjärta för Norrbotniabanan.
Upphandling av färjetrafik till Gotland Samverkansmöte i Visby
Presentationens avskrift:

Bra vinterunderhåll stärker punktligheten för resenärer och trafikanter - Klimatsmart Nvf seminarium i Roskilde 16 sept 2013 Einar Schuch Regiondirektör Region Öst

Region Öst – en funktionell region under utveckling Fem län 52 kommuner: från 3700 till över 200 000 invånare Fem av Sveriges åtta största kommuner Cirka 1 600 000 invånare Cirka 1 600 mil statlig väg och 250 mil järnväg samt ett antal sjömil farled 5 flygplatser varav en är Sveriges 3:e största 6 hamnar, varav en på tio-i-topp-listan 4 universitet och 1 högskola: över 100 000 studenter 5 färjeleder i Trafikverkets rederi: 42 500 turer Över 725 000 enkelresor (till och från arbetet)/vardag Avstånd till arbetet snitt 1,7 mil, restid 37 min Genomfart både för person- och godstransporter. ”För att komma till Stockholm landsvägen eller med tåg måste du åka genom oss i Region Öst”

Regional pendling

Kaos eller normaltillstånd Utmaningar Kaos eller normaltillstånd Växande regioner – ökad trafik Fler drift- och underhållsavstängningar samt nya anläggningar Fler händelser med tunga transporter Köer och trängsel ”Trafikeringsmixen” Stort allmänintresse

Säkerhet väg och järnväg – Framkomlighet Hinderfri väg är en förutsättning för att Region Öst ska ha en bra framkomlighet på väg. Långa och svåra stopp är samhällsekonomiskt mycket dyra Höga hastigheter och ouppmärksamhet från chaufförer Restvärden och försäkringar – vem betalar? Suicid Arbetsmiljö för entreprenörer och räddningstjänst

Inställd produktion p.g.a. inställda leveranser Hinderfri väg Inställd produktion p.g.a. inställda leveranser Långa köer Avgaser Förlorad arbetstid Följdolyckor Kostnaden för stopp i trafiken uppgår till ca 250 Mkr per år enligt en rapport från Movea. Den tunga trafiken står för en oproportionellt stor del av denna kostnad.

Resultat som åtgärderna lett till … är framfört allt ”mjuka” resultat såsom nya kontaktvägar, bättre kunskap om ansvar samt förändrade tankesätt. Men också ”hårda” resultat såsom räddningstjänstens inköp av portabla farthinder och lövblås som minskar tiden för saneringsarbete med 5-15 minuter. Idag hanterar man en olycka inom 15-30 min. jämfört med tidigare 30-60 min.

Framförhållning är ledordet Vässad organisation trafikledning nationell och regional operativ ledning Erfarenheter från tidigare års arbete har beaktats Krisövning vinter genomförs i Stockholm 8/10 Särskilda vinterstörningsplaner har tagits fram för Stockholm En större utbildningssatsning genomförs under september månad All operativ ledningspersonal kommer att genomgå en 2 dagars utbildning i trafiklednings operativa ledningsprocess Utbildningarna genomförs på alla trafikcentraler Utbildningarna följs upp med scenario övningar på varje trafikcentral där personalen kommer att övas under realistiska former Allt för att Trafiklednings personal ska vara rustade och ha ett enat och övat arbetssätt för att hantera de störningar

Många satsningar på trafikinformation Vinter samordningsgrupp internt Trafikverket Vinterförberedelser – Information Vinterförberedelser – Ledning och styrning Vinterförberedelser järnväg – Anläggningsåtgärder Vinterförberedelser järnväg – Resurser Vinterförberedelser väg – Resurser Järnvägsentreprenörernas förberedelser Trädsäkring Lärdom från förra vintern

Snösmältare SR 700 Tankvagn som rymmer 50 m3 vatten. Vattnet tappas ut. Smältkar Lokförarhytt ”Vattenlås” där tyngre partiklar hamnar. Styrhytt Huvudborsten och sidoborstar.

Vad är De fyra samtalen? Tidigare kallat ”Klar” Jag är på väg och beräknas vara på plats vid felstället om xx minuter. I detta läge lämnas även eventuellt kompletterande uppgifter av felmottagaren till felavhjälparen. Jag är på plats vid felstället och påbörjar felsökningen. Här lämnar felavhjälparen en första prognos. Felsökningen är avslutad och felavhjälpning påbörjas, denna beräknas ta xx minuter. Felet är avhjälpt.

Nya riktlinjer - De fyra samtalen Fyra samtal begärs av felmottagaren på Trafikverket när något av följande gäller; Felet bedöms störa trafiken eller komma att göra det. Felet drabbar tredje part, till exempel resenärer, trafikanter eller transportköpare. När felmottagaren bedömer att alla samtalen behövs av någon annan anledning.   När Fyra samtal inte avropas till felavhjälparen gäller följande: De fyra samtalen ska inte ringas med undantag för: Felavhjälparen ringer alltid samtal nr 4 (Fel avhjälpt) för att meddela när felet är avhjälpt. Felavhjälpare med avtalade inställelsetider ska även ringa samtal nr 2 (Framme).

Tillsammans gör vi varandra bra