Bra vinterunderhåll stärker punktligheten för resenärer och trafikanter - Klimatsmart Nvf seminarium i Roskilde 16 sept 2013 Einar Schuch Regiondirektör Region Öst
Region Öst – en funktionell region under utveckling Fem län 52 kommuner: från 3700 till över 200 000 invånare Fem av Sveriges åtta största kommuner Cirka 1 600 000 invånare Cirka 1 600 mil statlig väg och 250 mil järnväg samt ett antal sjömil farled 5 flygplatser varav en är Sveriges 3:e största 6 hamnar, varav en på tio-i-topp-listan 4 universitet och 1 högskola: över 100 000 studenter 5 färjeleder i Trafikverkets rederi: 42 500 turer Över 725 000 enkelresor (till och från arbetet)/vardag Avstånd till arbetet snitt 1,7 mil, restid 37 min Genomfart både för person- och godstransporter. ”För att komma till Stockholm landsvägen eller med tåg måste du åka genom oss i Region Öst”
Regional pendling
Kaos eller normaltillstånd Utmaningar Kaos eller normaltillstånd Växande regioner – ökad trafik Fler drift- och underhållsavstängningar samt nya anläggningar Fler händelser med tunga transporter Köer och trängsel ”Trafikeringsmixen” Stort allmänintresse
Säkerhet väg och järnväg – Framkomlighet Hinderfri väg är en förutsättning för att Region Öst ska ha en bra framkomlighet på väg. Långa och svåra stopp är samhällsekonomiskt mycket dyra Höga hastigheter och ouppmärksamhet från chaufförer Restvärden och försäkringar – vem betalar? Suicid Arbetsmiljö för entreprenörer och räddningstjänst
Inställd produktion p.g.a. inställda leveranser Hinderfri väg Inställd produktion p.g.a. inställda leveranser Långa köer Avgaser Förlorad arbetstid Följdolyckor Kostnaden för stopp i trafiken uppgår till ca 250 Mkr per år enligt en rapport från Movea. Den tunga trafiken står för en oproportionellt stor del av denna kostnad.
Resultat som åtgärderna lett till … är framfört allt ”mjuka” resultat såsom nya kontaktvägar, bättre kunskap om ansvar samt förändrade tankesätt. Men också ”hårda” resultat såsom räddningstjänstens inköp av portabla farthinder och lövblås som minskar tiden för saneringsarbete med 5-15 minuter. Idag hanterar man en olycka inom 15-30 min. jämfört med tidigare 30-60 min.
Framförhållning är ledordet Vässad organisation trafikledning nationell och regional operativ ledning Erfarenheter från tidigare års arbete har beaktats Krisövning vinter genomförs i Stockholm 8/10 Särskilda vinterstörningsplaner har tagits fram för Stockholm En större utbildningssatsning genomförs under september månad All operativ ledningspersonal kommer att genomgå en 2 dagars utbildning i trafiklednings operativa ledningsprocess Utbildningarna genomförs på alla trafikcentraler Utbildningarna följs upp med scenario övningar på varje trafikcentral där personalen kommer att övas under realistiska former Allt för att Trafiklednings personal ska vara rustade och ha ett enat och övat arbetssätt för att hantera de störningar
Många satsningar på trafikinformation Vinter samordningsgrupp internt Trafikverket Vinterförberedelser – Information Vinterförberedelser – Ledning och styrning Vinterförberedelser järnväg – Anläggningsåtgärder Vinterförberedelser järnväg – Resurser Vinterförberedelser väg – Resurser Järnvägsentreprenörernas förberedelser Trädsäkring Lärdom från förra vintern
Snösmältare SR 700 Tankvagn som rymmer 50 m3 vatten. Vattnet tappas ut. Smältkar Lokförarhytt ”Vattenlås” där tyngre partiklar hamnar. Styrhytt Huvudborsten och sidoborstar.
Vad är De fyra samtalen? Tidigare kallat ”Klar” Jag är på väg och beräknas vara på plats vid felstället om xx minuter. I detta läge lämnas även eventuellt kompletterande uppgifter av felmottagaren till felavhjälparen. Jag är på plats vid felstället och påbörjar felsökningen. Här lämnar felavhjälparen en första prognos. Felsökningen är avslutad och felavhjälpning påbörjas, denna beräknas ta xx minuter. Felet är avhjälpt.
Nya riktlinjer - De fyra samtalen Fyra samtal begärs av felmottagaren på Trafikverket när något av följande gäller; Felet bedöms störa trafiken eller komma att göra det. Felet drabbar tredje part, till exempel resenärer, trafikanter eller transportköpare. När felmottagaren bedömer att alla samtalen behövs av någon annan anledning. När Fyra samtal inte avropas till felavhjälparen gäller följande: De fyra samtalen ska inte ringas med undantag för: Felavhjälparen ringer alltid samtal nr 4 (Fel avhjälpt) för att meddela när felet är avhjälpt. Felavhjälpare med avtalade inställelsetider ska även ringa samtal nr 2 (Framme).
Tillsammans gör vi varandra bra