THE SUSTAINABLE PERSPECTIVE

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
LinkedIn som en tjänst för nätverksbildande Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Advertisements

Främja Kvinnors Företagande i Blekinge Första utlysningen – beviljade projekt Catharina Rosenquist.
Individuellt lärande tillsammans
Sellmasters affärsidé Vår affärsidé är att öka företagens försäljning och lönsamhet genom att veckovis coacha och träna säljare och säljkårer med tips.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Dalarna - Pilotlän för Grön utveckling - Miljödriven utveckling EID:s styrgruppsmöte, 7 juni 2012 Marit Ragnarsson och Lennart Färje.
Konferens och evenemang
AFFÄRSPLAN Elias Brander.
En guide till SKLs Millenniemålsprojekt (2015)
Ett annorlunda uppdrag en balans mellan service och ansvar
Sellmasters affärsidé
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Västankvarn Fältdag 2013.
Intervju inför ViV-projektet.
Handel – ord och begrepp
Den kultur- och industrihistoriska satsningen KOMMUNIKATIONS- STRATEGI.
SOCIALA MEDIER PÅ RIKTIGT. VARJE DAG. #nopressurepå30minuter Presentation Chief Marketing and Communication Officer på Mynewsdesk.
Business Reflex AB “Marketing som strategiskt verktyg för att driva affärsinnovation”
Strömslundsskolans Värdegrund.
NULÄGESPRESENTATION SEPTEMBER 2014.
De valda och de smorda: eliter, kön och den nordiska moderniteten Anita Göransson, Linköpings universitet Kön och makt-konferensen, Reykjavik, november.
MER ” EGENTID ” – S Å ST Ä RKER VI BARNENS M Ö JLIGHET TILL SJ Ä LVBEST Ä MMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk f ö rening – Bambi Korttidshem,
Lära Använda Testa 1 september 2013 – 31 augusti 2014 Offentliga tjänster - Lokalt - Regionalt - Nationellt Internetfonden – Regionförbundet Kalmar län.
Genera Nya Ideer FOXPOPULI “ Social entrepreneurship for social change”, Nordplus adult Project ID AD-2012_1a
Välkommen till Bevola - Bara bättre lösningar Nordeas Erhvervspris 2011CSR Award 2013.
Introduktionskurs Greppa Näringen Madeleine Wiström, växtodlingsrådgivare Hushållningssällskapet
De Nordiska konsumenternas attityder till socker och sötningsmedel Resultaten baseras på intervjuer genomförda av The Nielsen Company. Nordisk Market*Monitor.
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Att tillsammans påverka!
Hållbart!. …måste vi ta ansvar för det viktigaste vi har. För att skapa en bättre vardag för de många människorna…
Ortsutveckling Bettna Stormöte den 9 oktober 2013 Välkommen!
Områdesmöte Vårterminen Agenda Del 1: Status upphandling och tidsplan Områdesmöte Grundidé Diskussion Del 2: Arbete i resp. grupp.
Skriv in processens namn här Skriv in produktens och företagets namn här.
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Presentation hållbart byggande Galären PRESENTATION HÅLLBART BYGGANDE Privatägt fastighetsbolag med kontor i Luleå och Stockholm 26 anställda.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Tom Pååg Joakim Ahrens Fredrik Witte
Hitta nyckelfrågorna direkt! Ett erbjudande som skapar samsyn och handlingsberedskap utifrån affärs- och kommunikationslogikens samverkan.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Case – ABB, FG Wilson och Caterpillar Industrielll marknadsföring och Supply Chain Management GRUPP 9.
K O S T N A D S E F F E K T I V A L Ö S N I N G A R I N O M A V A N C E R A D E E L E K T R I S K A S Y S T E M Delaktighet Vi trivs på jobbet och det.
Hänger du med i den Digitala Affärsutvecklingen? Fredrik Runnquist Radar Open Text.
THE ABB – FG WILSON AND CATERPILLAR CASE Problemanalys ABB strategi var att på djupet förstå kunders behov och hjälpa dessa kunder för att bli mer konkurrenskraftiga.
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
Välkommen! Foto: Ana Vera Burin Batarra Välkommen! Uppsala växer 13.30Hur jobbar kommunen med de frågor som är viktiga för näringslivet? 14.30Fika.
Sida 1 Så planerar nordborna sin semester 2006 Synovate och Toy för Nordea JÄMFÖRELSER MELLAN DE NORDISKA LÄNDERNA Ingela Gabrielsson
Kunskapsprogram inom digital affärsutveckling
Hur arbetet med hållbart företagande kan användas i marknadsföringen.
Lära för livet!.
WP6D Lastbilsparkeringar med ITS
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Ann Carlsson, vd Apoteket AB
UMEÅ Vad behöver göras? Vad kan vi börja med redan nu? 3. Beskriv det smarta och hållbara Umeå år Hur är det? Hur ser det ut? Vad har hänt.
Förändringsarbete.
36 % 56 % Källa: IDC Visste ni….det finns studier som visar att en anställd lägger 36% av sin arbetstid på att leta efter och sammanställa information,
Finland, Sverige, Danmark, Norge och Island
Delmoment 1: Rapport över sociala webben
Marknad, målgrupp och mål
Språkutvecklande matematikundervisning
Områdesmöte Vårterminen 2015.
Helhet och allsidighet
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
VÄLKOMNA PÅ ERFARENHETS DAGAR FÖR BESTÄLLARNÄTVERK
Välkomna till workshop ENERGITJÄNSTEUTVECKLING
Kompetens för SIP SimLab - 10 dec 2018.
Win-win när sociala företag gör affärer med andra företag Mona hallström hjorth 21 februari
Patrik Lindfors kommunikationsdirektör Finsk-svenska handelskammaren
Namn Presentation av er själva samt koppling till ABC. Datum.
Presentationens avskrift:

THE SUSTAINABLE PERSPECTIVE Tomorrow Today THE BRAND Yesterday

RESPONDENTS STARTED IN BRANDS 2011 2013 2017 286 212 108 143 191 11 000 5000 4000 8000 22 15 6 12 14 INDUSTRIES

MILJÖANSVAR SVERIGE NORGE TOPP 5 MILJÖANSVAR TOPP 5 MILJÖANSVAR Tesla Saltå Kvarn Lantmännen Apoteket SJ Tesla Tine Stormberg Q-Meieriene Bama SOCIALT ANSVAR SVERIGE NORGE topP 5 – socialT ANSVAR topP 5 – socialT ANSVAR Apoteket IKEA Systembolaget ICA Coop Tine Stormberg Coop Q-Meieriene Kiwi

KONSUMENTER SOM DISKUTERAR HÅLLBARHET Sverige Norge Danmark Finland Fokus på kunden och affären - Källa: Sustainable Brand Index 2017

BETALNINGSVILJA FÖR HÅLLBARHET Sverige Norge Danmark Finland

BETEENDEN

EGO LAGOM SMART HÄNGIVEN BRYR SIG INTE ALLS OM HÅLLBARHET TYCKER ATT HÅLLBARHET ÄR EN ANING INTRESSANT SMART NYFIKNA OCH INTRESSERADE AV HÅLLBARHET HÄNGIVEN PÅLÄSTA OCH NITISKA KRING HÅLLBARHET Källa: Sustainable Brand Index 2017

HÅLLBARHET ATTITYD/VÄRDERING BETEENDE Källa: Sustainable Brand Index 2017

HÅLLBARHET ATTITYD/VÄRDERING BETEENDE HUR GÖR MAN DET? LEDTRÅD: Hur har man sålt skit till människor innan, Hur har man gjort det? Källa: Sustainable Brand Index 2017

40% 41% 41% 43% 20% 28% 25% 25% EGO LAGOM SMART HÄNGIVEN 35% 24% 27% Källa: Sustainable Brand Index 2017

SVERIGE #1 #2 #3 NORGE DANMARK FINLAND NEDER-LÄNDERNA Källa: Sustainable Brand Index 2017

@erikheden @sustbrands +46 708 65 13 97 erik.heden@sb-insight.com ----- Mötesanteckningar (15-11-04 13.47) ----- ----- Mötesanteckningar (15-11-09 15.16) ----- Fredrik - Dubbla roller - ledning vatten & R&D i affärsdelen, koncern - kommunikationsdirektör ----- Mötesanteckningar (15-11-16 10.11) ----- Sajlan - tf marknadsdirektör retail ----- Mötesanteckningar (15-11-17 15.47) ----- Pågen Korsfunktionellt CSR-team, handlingsplan, jobbar dock mest inåt, ----- Mötesanteckningar (16-03-23 11.37) ----- Hålbarhet % PA Daniel + 2 Inte bara risk, utan möjlighet nu! De är i resan att hitta verktyg för att vara bättre på att kommunicera - ta nästa steg! FASE Jon - konsument och varumärkesinsikter - alla vm Utifrån in perspektiv blir starkare Hur kan våra produkter gör aandra bättre - vad vill folk främst göra bättre, bli bättre på, material och förpacjningslösningar Peter - kollar digital och social marknadsföring, inbound marketing, tittade SEM 7 på exportlistan, 93% av business utanför Norden - Hur kan man använda resultat i Norden utomlands Varumärkesägarna - är nyckelpersoner Mentalt internt - är en utmaning, hur långt vill man sträcka positionen inom kommunikation. Hitsoriskt har branschen mått bra utan att kommnicera. Hur långt skall vi gå. De direkta resultaten av hållbarhet på sälj har de inte sätt. fÖRPACKNINGEN är minsta gemensamma nämnaren i alla led . Deras affär har varit att de säljer till en konverterare. Nu vill man skapa hållbarhetsfördelar för någon anna än konverteraren - slutkund. Hur gör vi business på det? 80-85 FMCG, food & beverage - där används deras produkter. Även om de är tillverkningsindustri. Vad vill de vara? @erikheden @sustbrands +46 708 65 13 97 erik.heden@sb-insight.com www.sb-insight.com www.sb-index.com