THE SUSTAINABLE PERSPECTIVE Tomorrow Today THE BRAND Yesterday
RESPONDENTS STARTED IN BRANDS 2011 2013 2017 286 212 108 143 191 11 000 5000 4000 8000 22 15 6 12 14 INDUSTRIES
MILJÖANSVAR SVERIGE NORGE TOPP 5 MILJÖANSVAR TOPP 5 MILJÖANSVAR Tesla Saltå Kvarn Lantmännen Apoteket SJ Tesla Tine Stormberg Q-Meieriene Bama SOCIALT ANSVAR SVERIGE NORGE topP 5 – socialT ANSVAR topP 5 – socialT ANSVAR Apoteket IKEA Systembolaget ICA Coop Tine Stormberg Coop Q-Meieriene Kiwi
KONSUMENTER SOM DISKUTERAR HÅLLBARHET Sverige Norge Danmark Finland Fokus på kunden och affären - Källa: Sustainable Brand Index 2017
BETALNINGSVILJA FÖR HÅLLBARHET Sverige Norge Danmark Finland
BETEENDEN
EGO LAGOM SMART HÄNGIVEN BRYR SIG INTE ALLS OM HÅLLBARHET TYCKER ATT HÅLLBARHET ÄR EN ANING INTRESSANT SMART NYFIKNA OCH INTRESSERADE AV HÅLLBARHET HÄNGIVEN PÅLÄSTA OCH NITISKA KRING HÅLLBARHET Källa: Sustainable Brand Index 2017
HÅLLBARHET ATTITYD/VÄRDERING BETEENDE Källa: Sustainable Brand Index 2017
HÅLLBARHET ATTITYD/VÄRDERING BETEENDE HUR GÖR MAN DET? LEDTRÅD: Hur har man sålt skit till människor innan, Hur har man gjort det? Källa: Sustainable Brand Index 2017
40% 41% 41% 43% 20% 28% 25% 25% EGO LAGOM SMART HÄNGIVEN 35% 24% 27% Källa: Sustainable Brand Index 2017
SVERIGE #1 #2 #3 NORGE DANMARK FINLAND NEDER-LÄNDERNA Källa: Sustainable Brand Index 2017
@erikheden @sustbrands +46 708 65 13 97 erik.heden@sb-insight.com ----- Mötesanteckningar (15-11-04 13.47) ----- ----- Mötesanteckningar (15-11-09 15.16) ----- Fredrik - Dubbla roller - ledning vatten & R&D i affärsdelen, koncern - kommunikationsdirektör ----- Mötesanteckningar (15-11-16 10.11) ----- Sajlan - tf marknadsdirektör retail ----- Mötesanteckningar (15-11-17 15.47) ----- Pågen Korsfunktionellt CSR-team, handlingsplan, jobbar dock mest inåt, ----- Mötesanteckningar (16-03-23 11.37) ----- Hålbarhet % PA Daniel + 2 Inte bara risk, utan möjlighet nu! De är i resan att hitta verktyg för att vara bättre på att kommunicera - ta nästa steg! FASE Jon - konsument och varumärkesinsikter - alla vm Utifrån in perspektiv blir starkare Hur kan våra produkter gör aandra bättre - vad vill folk främst göra bättre, bli bättre på, material och förpacjningslösningar Peter - kollar digital och social marknadsföring, inbound marketing, tittade SEM 7 på exportlistan, 93% av business utanför Norden - Hur kan man använda resultat i Norden utomlands Varumärkesägarna - är nyckelpersoner Mentalt internt - är en utmaning, hur långt vill man sträcka positionen inom kommunikation. Hitsoriskt har branschen mått bra utan att kommnicera. Hur långt skall vi gå. De direkta resultaten av hållbarhet på sälj har de inte sätt. fÖRPACKNINGEN är minsta gemensamma nämnaren i alla led . Deras affär har varit att de säljer till en konverterare. Nu vill man skapa hållbarhetsfördelar för någon anna än konverteraren - slutkund. Hur gör vi business på det? 80-85 FMCG, food & beverage - där används deras produkter. Även om de är tillverkningsindustri. Vad vill de vara? @erikheden @sustbrands +46 708 65 13 97 erik.heden@sb-insight.com www.sb-insight.com www.sb-index.com