Gemensam tentamenshantering vid SLU:s huvudorter

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
 Service Systemet Strukturella Förslag Sveriges Servicekonference.
Advertisements

Införandestöd till Förnyad förvaltning
Landskapsutbildningar Trädgårdsutbildningar
Utveckla din Praktiska IT
Gabriella Johansson, Sambib, Lunds universitet
Göteborgs universitet förnyas
Granskning av handikappanpassning Sunne kommun juli 2012.
Examensarbeten Syftet med dagens möte är: att informera om föreslagna förändringar –Nya rutiner –Nya riktlinjer och anvisningar (remiss) att.
Anders Lundholm Hanna Hallberg UHR Produktions-samordning
Effektiv och rättssäker planering av skrivtillfällen
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Föräldraråd
S3C. Separat antagning – ett lärosätesperspektiv
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Nya och Ladok3 NUAK 2014 Anders Mobjörk, UHR,
Mottagning och produktionssättning av nya Ladok
MEDDIX Webbaserat IT-stöd vid samordnad vårdplanering och informationsöverföring mellan huvudmän.
Vad händer med resursfördelningsmodellen och administrativa stödet?
Regler och riktlinjer för salstentamen Gäller från och med tills vidare. Rektorsbeslut Dnr: FS Se dokumentet på
Workshop Fyrbodal. 2 Agenda Presentationsrunda Genomgång frågeställningar Enas om slutsats per frågeställning Avslutning, reflektioner.
Stöd för kommuner i hantering av strandskyddsregelverket Strandskydd i Norrbotten.
U TBILDNING I NYA L ADOK Underlag från informationsdag den 4 juni 2015.
Anders Arnebert Reservantagning i NyA NUAK 2015.
Riksrevisionen Årlig revision HfR Säröhus 7 maj
Utgångspunkt HL, HF o RB – viktigaste styrdokument Intern styrning från konsistoriet till inst Interna styrdokument Rutiner att ta hand om regelförändringar.
U TBILDNING I NYA L ADOK. 2 UTBILDNINGSPAKETET 3 UTBILDNINGSPAKETETS INNEHÅLL Utbildning för utbildare per leverans Övrig system- relaterad utbildning.
Anonyma tentamina Fakulteten för teknik Skapad Anki Lektorp.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Material och metodstöd När projekt LOS avslutas kommer MSB:s linjeverksamhet att fortsätta.
Projekt eller uppdrag? Syftet med denna guide är att hjälpa dig strukturera ditt arbete och vägleda dig i valet om uppgiften ska hanteras som ett uppdrag.
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
New Student Information
Göteborgs Universitet Inför Digitala Salstentamina
Mats Embertsén Reell kompetens hur går vi vidare.
Process för verksamhetsplan - Miljösamverkan
Öppen frågestund Den 30 november 2016.
Processutveckling vid MALMÖ HÖGSKOLA Per Hillbur, PROCESSÄGARE (prorektor) Charlotte Kipowsky, PROCESSLEDARE (tf. chef studentcentrum) Birgitta Magnusson,
Case- Heltid som norm i Vimmerby kommun
Kristian Dahlander Robert Åhlén Antagningsprocessen.
Regionala handlingsplaner
Resultat test Samordnad vårdplanering på distans
Projekt eller uppdrag? Syftet med denna guide är att hjälpa dig strukturera ditt arbete och vägleda dig i valet om uppgiften ska hanteras som ett uppdrag.
Mars 2017 Johanna Belzacq, Erik Wallenberg Studentavdelningen
Status projekt Ladok3 på KTH
Introduktion till digital salstentamen
Årskursinformation åk 4-5
Kvalitetsarbete Verksamhetsstöd
Samarbetsformer för SoL och Hälso- och sjukvård (ordinärt boende och hemtjänst) Hur hittar vi samverkan/ samarbetsformer mellan SoL och Hälso- och sjukvårdsorganisationen.
Webbutbildning : Kurstillfällesbyten Katja Taavo, Karin Schelen
Hur kan digitala flöden underlätta, effektivisera och stärka ärendehanteringen?
Årskursinformation för årskurs 1
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Regional utveckling och samverkan i miljömålssystemet
REGIONALA TRUPPTÄVLINGAR I REGION ÖST.
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Informationsdag Antagningen
Dialogmaterial om Arbetstider och arbetsbelastning
Regional utveckling och samverkan i miljömålssystemet
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Presentationens avskrift:

Gemensam tentamenshantering vid SLU:s huvudorter Workshop 31 januari, 2018

Dagordning Bakgrund och syfte med projektet Arbetet så här långt – vad har gjorts inom projektet? Tänkt process för framtida tentamenshantering Tidsplan för införandet Fika Gruppdiskussioner Förväntningar på den nya funktionen? Kvalitetssäkrad och rättssäker tentamensservice – Vad innebär det för er? Vad är viktigt att tänka på och hantera inom det fortsatta projektet? Summering och avslut

Bakgrund Internrevisionen har genomfört en granskning av det förebyggande arbetet och rutinerna vid hantering av misstänkt fusk inom utbildning på grund- och avancerad nivå. I sin sammanfattande bedömning har man identifierat följande brister och förbättringsområden: SLU saknar ändamålsenliga skrivsalar Antalet tentamensvakter är få och saknar i vissa fall utbildning Det saknas tydliga och för SLU gemensamma instruktioner för hur studenterna ska informeras inför tentamen

Syfte – nytta med projektet De väsentligaste rekommendationerna är följande: Att regler skapas för att säkerställa hur skrivsalarna ska vara utformade Att antalet tentavakter utökas samt att tentavakterna får en adekvat utbildning Att samma regler och samma instruktioner ska gälla för hela SLU Syfte – nytta med projektet Projektet syftar till att skapa en kvalitetssäkrad, rättssäker och effektiv tentamensservice till institutioner och studenter.

Mål – resultat av projektet Huvudmål: Införa en gemensam tentamenshantering vid SLU:s campus i Uppsala, Alnarp och Umeå. Delmål Ta fram riktlinjer för samordning av tentamenstillfällen Tentamenstillfällen ska bokas i godkända tentamenslokaler via Tentamensservice Tentamensservice ska hantera tentamensvakter och tentander Ta fram en obligatorisk utbildning för tentamensvakter Tydliggöra gällande riktlinjer och instruktioner för hur studenterna ska informeras inför tentamen

Avgränsningar Projektet – steg 1 avgränsas till campus Uppsala. Projektet – steg 2 blir övriga huvudorter, d.v.s. Alnarp och Umeå. Att ta fram nya tentamenssalar hanteras av ett separat projekt (Infrastruktursavdelningen ansvarar) Att införa hantering och systemstöd för digital examination hanteras av ett separat projekt (Utbildningsavdelningen tar fram projektförslag) Att integrera TentaAdmin med andra system (t.ex. Ladok eller lokalbokningssystem) skall göras på sikt, men inte inom tidsramen för projektet

Arbetet så här långt Arbetsplats och webbsida TentaAdmin - system för administration av tentamenstillfällen Tentamensregler – ändringsförslag Beställningsformulär Ändamålsenliga skrivsalar – kravställning Tentamensrum - Funka Tentamenshantering och tentamensstatistik idag Process för framtida tentamenshantering Workshops, träffar, nyhetsbrev och möten Referensgrupp, tentamensvakter, andra lärosäten

Tentamenshantering och tentamensstatistik idag Förfrågan tentamenshantering NJ + S, Ultuna NJ 7 av 9 institutioner svarat S 1 av 2 institutioner svarat Tentamenshantering VH, Ultuna VH Samlad statistik från Utbildningsservice VHC

Statistik kurser Ultuna Antal kurser Ultuna NJ S VH Totalt Antal institutioner 9 2 6 17 Antal kurser 233 11 130 374 Antal kurser per termin Ht-17 Vt-18 NJ 128 105 S 6 5 VH 70 60 Totalt 204 170 ca 2/3 av kurserna har salstentor

Statistik tentor NJ + S Antal tentor Antal tentamens -tillfällen (ord + 2 omtentor) Antal studenter ord tillfällen Uppskattat antal studenter omtentor Totalt antal tentander Ht 2017 85 255 1699 531 2230 Vt 2018 64 192 1257 393 1650 Totalt 149 447 2956 924 3880

Tentamenshantering NJ + S Endast två institutioner som har inhyrda tentavakter På de flesta institutioner är det dock annan personal än kursledare/examinatorer som vaktar numera Samordning? Ja, för omtentor i augusti Införstådda i tentamensregler? Varierar från ”ja, de är väl införstådda” till, ”de blir informerade innan vakttillfället”, ”hoppas det” och ”många känner nog bara till grunderna”

Statistik tentor VH Totalt antal tentor VH 2016/17: 250 (52% samordnade) Totalt antal tentadagar VH läsåret 2016/17: 97 Totalt antal tentander VH läsåret 2016/17: 6 600 Hösten 2016: 90 tentor (35 samordnade), 36 dagar, 2830 tentander Våren 2017: 125 tentor (60 samordnade), 54 dagar, 3480 tentander Augusti 2017: 38 tentor (35 samordnade), 9 dagar, 290 tentander

Tentamenshantering VH Samordnad utbildningsadministration alla institutioner inom VH, Utbildningsservice VHC (US-VHC) Samordnad tentamensplanering, alla tentor planeras och bokas via US-VHC Pool av tentavakter (arvodister) som vaktar alla tentor I princip inga kursledare/examinatorer som vaktar Samordnar drygt hälften av alla tentor

Sammanfattande statistik tentor Ultuna Antal tentamens-tillfällen Totalt antal tentander VH 250 6 600 NJ + S 450 4 000 Totalt 700 10 600

– från beställning till tentadag Tentamenshantering – från beställning till tentadag Beställning av tentamens-platser Beställning görs via beställningsformulär senast 15/11 inför våren och 15/5 inför hösten Kompletteras löpande Tentamens-service bokar tentasalar Tentasalar bokas innan ord. lokalbokning påbörjas Godkända/rekommenderade tentasalar i första hand Funka rum i U-huset i första hand Bokning av tentaplatser Tentamensservice bokar tentavakter till tentasalar och Funka rum Debitering görs per beställd tentaplats (?) Inför tentan Allt material (tentor, listor mm) lämnas till Tentamensservice senast dagen innan tentan På tentadagen hämtar tentavakterna tentorna hos Tentamensservice Efter tentan Kursledare/ administratör hämtar skrivna tentor hos Tentamens-service

Tentamensservice Infrastrukturavdelningen   Infrastrukturavdelningen Administrativa servicekontoret Servicecenter Tentamensservice Uppgifter Samordna tentaplatser i lokaler Informera om tid och plats för tenta Anställa, arvodera, boka in tentavakter Ta emot och lämna ut tentor Anställa Tentamensamordnare

Tidsplan för införandet VT18 Anställa och utbilda tentamensvakter Ny organisation och process kring gemensam tentamenshantering Systemstöd Funka Debitering av tentamensplatser Information till studenter och institutioner HT18 Gemensam tentamenshantering via Tentamensservice

Gruppdiskussioner Frågeställningar Upplägg Förväntningar på den nya funktionen? Kvalitetssäkrad och rättssäker tentamensservice – Vad innebär det för er? Upplägg 3 grupper Diskussion inom respektive grupp 2 x 30 minuter Återsamling kl. 15.00

Vad är viktigt att tänka på och hantera inom det fortsatta projektet?

Summering och avslut