Två konstnär Rembrandt van Rijn och Jonas Åkesson

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Advertisements

Att träna Läsförståelse
Månadsbrev oktober 2013 Måsen
Föräldramöte 12 september 2011
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Presentation av gipsmask-gör en snygg presentation av din mask
Näringslivets Ungdomsprogram: Morgondagens förmågor behövs nu.
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Perspektiv på arkitektur
Flickan med silverörhänget
Mindfulness – en hjälp på vägen
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
John Bauer antogs redan vid 18 års ålder till konstakademin efter två års förberedande studier på olika konstskolor i Stockholm. Han illustrerade sagosamlingen.
Bedömningskriterier för åk 6
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Kontraster.
BILDSPRÅK Bilder har olika syfte Reklambild Konstbilder.
HaschAvvänjningsProgram
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Att övertyga ! Disposition och mall.
KULTUREN I FOKUS Eleverna i årskurs 4-6 har under våren 2014 arbetat med kulturtema. Vi har under hela terminen haft en konstnär på skolan för att tillsammans.
Vem är du?.
Bildanalys Ett försök att tränga djupare än ytan Jakt efter budskap
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Finns konst? Ja Nej. Är konst materia? JaNej Är allt konst? Ja Nej.
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
Vad är identitet?.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Anders Lovén är fil. lic. i pedagogik
Kognitivt perspektiv.
GULDÅLDERN I FINLÄNDSK KONST
ÅRSKURS 4.
Uppdragsbeskrivning Ateljéristans roll innefattar:
Identitet Vad formar oss till oss?.
Kreativitet & beteende
Socialpsykologi.
- OCH alla felorienterar vi!! - För hård fart ……. - Det är ingen skam, KAN-VILL-VÅGAR - Du vill utmana dig men använd verktygen.
Självutveckling Modul 6 PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
GOTD- Bildämnetsdag den 22/4 Killen som fick plåstras om.
Uppsats. Du ska skriva en uppsats om något som har med musik att göra! Det kan till exempel vara en grupp eller ett instrument Du kommer att få lektionstid.
Oscar Pripp Uppsala universitet.  Att reflektera över sitt sätt att tänka och agera  Att lära sig om hur vi brukar uttolka varandra  Att lära sig hur.
Cindy Sherman nu på Moderna museet Cindy Sherman är en av de viktigaste konstnärerna idag. Hennes fotografi är omedelbart tillgängligt, men också.
Picasso. Guernica Kvinna med gul hatt The kiss  1969.
Välkommen till svenska 1
Forcerat Perspektiv En optisk illusion.
Coaching.
Killen som fick plåstras om
Staffan Thorström, Slestadskolan, Linköping –
TÄVLING!.
Marc Chagall Rysk konstnär född Flyttade till Frankrike Fick fly till USA under andra världskriget eftersom han var jude, återvände sedan till.
6. Hur påverkas politikerna?
Bildanalys Analys betyder ”sönderdelning”
Förvaring Du kommer att få skapa en egen produkt med hjälp av de tekniker och material du provat på de senaste veckorna!
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Identitet Sömnadsprojekt åk 7 Hösten 2016
7 ELEMENT AV KONST.
Helhet och allsidighet
Vad tyckte svenskarna om de som styrde Sverige?
Rädda klassrummet SLÖJD.
Identitet Sömnadsprojekt
KOMMUNICERA MED BILDER
Varför gör du inte det du vill göra? Tror du att det är fel på dig?
Kognitivt perspektiv.
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Två konstnär Rembrandt van Rijn och Jonas Åkesson

Rembrandt van Rijn 1606-1669

Under Barocks tiden var Rembrandt en av kända konstnärer. Han skapade cirka 350 målningar, Hans motiven sträckt sig från bibliska och mytologiska scener till landskap och porträtt. Han var intresserat av ljus och skugga och hans starka ljuseffekter gav de enskilda figurer karaktär. Han presenterade sig som en religiös målare trotts att han var jätteduktig som porträtt målare. Hans kända verk är Nattvakten. Verket blev klar 1642 och är 363 centimeter hög och 437 centimeter bred.

Nattvakten 1642

Jonas Åkesson 1879-1970

Jonas Åkesson föddes 1879 i Malmö och dog 1970 i Bjärred han var en svensk konstnär. Jag tycker att det finns samband mellan de två konstnärer för att båda låter mig uppleva konstverken på ett särskilt sätt när det gäller stil och unikhet. Rembrands religiösa bilder har ett lugn som ligger långt från den katolska barockens våldsam uttryck. Han ville uttrycka ödmjukhet och medmänsklighet medan Åkessons ger deras verk stilla klarhet, ömsinthet och saklighet. Åkessons tavlor finns i många slott och herrgårdar. Han har målat tavlor av rashästar, människor från landet, porträtt av skånska adelsman, högborgerliga och militär. Åkessons kända verk är Kronprinsens husarregemente.

Kronprinsens husarregemente Kronprisens husarregemente var ett svensk rytteri inom lands krigsmakten som var fram tills 70-talet. Kronprisens husarregemente var ett svensk rytteri inom lands krigsmakten som var fram tills 70-talet.

Rembrandt vs Åkesson

Stone Bridge av Rembrandt Regementsgatan, Malmö 1910

Jonas Åkesson 1960 Rembrandt 1639

JJag ser likheter mellan de två kända verk av båda konstnärer för att Åkesson återger sitt hemort och sin tid, han porträtterade det burgna Skåne, bland ansikten som finns i tavlan kan man även hitta Johan Åkesson själv medan i Rembrandts verk Nattvakten finns också ett porträtt av sig själv, (Mannen i hjälm bakom fanbäraren i bakgrunden är Rembrandt). Så på ett sätt de vill visa något av sig själv i deras verk och här hittar jag det stora likhet mellan de två konstnär av olika epoker. Båda konstnärer målade flera porträtter, de var kända som porträttmålare. Deras Huvudämne var historiemålningar och porträtt.

Lektionplanering Att välja två konstnär av olika epoker och presentera för barnen. Visa deras bilder och deras kända verk. Eleverna ska tänka själv och hitta gemensamma egenskaper av konstnärer och deras verk, analysera historiska och samtida bilders uttryck, innehåll och funktioner. De ska diskutera om hur bilder skapas och kan tolkas. Deras uppgift ska vara att skapa bild med egen självporträtt bland andra människor. Denna uppgift ska hjälpa eleverna att fa erfarenhet av visuell kultur och en kreativ, positiv bild av sig själva. Eleverna ska utveckla kunskaper om hur framställer och presenterar egna bilder med olika metoder, material och uttrycksformer.

1. Eleverna ska skapa en bild som vill visa något av sig själv. 2. Att skapa bilden med hjälp av olika tekniker. Det kan vara, att rita eller måla en självporträtt i papper, Ipod, eller fotografering. 3. material som kan användas; Målarfärger, färgpennor, oljepasteller, vaxkritor, kamera, Ipod. 3. När arbetet är klar ska eleverna hängas konstverket upp på väggen och alla försöker berätta hur de kände sig då de skapade sitt självporträtt och hur det känns att titta på det. Målet med detta arbete är: 1. Att övertala, underhålla och ger oss estetiska och känslomässiga upplevelse. 2.Att kunna uttrycka egna åsikter eller utforska tankar, känslor och beteende - Öka självkännedomen, förbättra självkänslan, utveckla känslan av identitet, öppnare kommunikation Exempel på frågor som man kan tar upp i klassen: 1. Vad tyckte ni om omgivningen? 2.Var det svårt eller lätt att komma på färdigheter? 3. Vad tycker ni om detta arbete?