Två konstnär Rembrandt van Rijn och Jonas Åkesson
Rembrandt van Rijn 1606-1669
Under Barocks tiden var Rembrandt en av kända konstnärer. Han skapade cirka 350 målningar, Hans motiven sträckt sig från bibliska och mytologiska scener till landskap och porträtt. Han var intresserat av ljus och skugga och hans starka ljuseffekter gav de enskilda figurer karaktär. Han presenterade sig som en religiös målare trotts att han var jätteduktig som porträtt målare. Hans kända verk är Nattvakten. Verket blev klar 1642 och är 363 centimeter hög och 437 centimeter bred.
Nattvakten 1642
Jonas Åkesson 1879-1970
Jonas Åkesson föddes 1879 i Malmö och dog 1970 i Bjärred han var en svensk konstnär. Jag tycker att det finns samband mellan de två konstnärer för att båda låter mig uppleva konstverken på ett särskilt sätt när det gäller stil och unikhet. Rembrands religiösa bilder har ett lugn som ligger långt från den katolska barockens våldsam uttryck. Han ville uttrycka ödmjukhet och medmänsklighet medan Åkessons ger deras verk stilla klarhet, ömsinthet och saklighet. Åkessons tavlor finns i många slott och herrgårdar. Han har målat tavlor av rashästar, människor från landet, porträtt av skånska adelsman, högborgerliga och militär. Åkessons kända verk är Kronprinsens husarregemente.
Kronprinsens husarregemente Kronprisens husarregemente var ett svensk rytteri inom lands krigsmakten som var fram tills 70-talet. Kronprisens husarregemente var ett svensk rytteri inom lands krigsmakten som var fram tills 70-talet.
Rembrandt vs Åkesson
Stone Bridge av Rembrandt Regementsgatan, Malmö 1910
Jonas Åkesson 1960 Rembrandt 1639
JJag ser likheter mellan de två kända verk av båda konstnärer för att Åkesson återger sitt hemort och sin tid, han porträtterade det burgna Skåne, bland ansikten som finns i tavlan kan man även hitta Johan Åkesson själv medan i Rembrandts verk Nattvakten finns också ett porträtt av sig själv, (Mannen i hjälm bakom fanbäraren i bakgrunden är Rembrandt). Så på ett sätt de vill visa något av sig själv i deras verk och här hittar jag det stora likhet mellan de två konstnär av olika epoker. Båda konstnärer målade flera porträtter, de var kända som porträttmålare. Deras Huvudämne var historiemålningar och porträtt.
Lektionplanering Att välja två konstnär av olika epoker och presentera för barnen. Visa deras bilder och deras kända verk. Eleverna ska tänka själv och hitta gemensamma egenskaper av konstnärer och deras verk, analysera historiska och samtida bilders uttryck, innehåll och funktioner. De ska diskutera om hur bilder skapas och kan tolkas. Deras uppgift ska vara att skapa bild med egen självporträtt bland andra människor. Denna uppgift ska hjälpa eleverna att fa erfarenhet av visuell kultur och en kreativ, positiv bild av sig själva. Eleverna ska utveckla kunskaper om hur framställer och presenterar egna bilder med olika metoder, material och uttrycksformer.
1. Eleverna ska skapa en bild som vill visa något av sig själv. 2. Att skapa bilden med hjälp av olika tekniker. Det kan vara, att rita eller måla en självporträtt i papper, Ipod, eller fotografering. 3. material som kan användas; Målarfärger, färgpennor, oljepasteller, vaxkritor, kamera, Ipod. 3. När arbetet är klar ska eleverna hängas konstverket upp på väggen och alla försöker berätta hur de kände sig då de skapade sitt självporträtt och hur det känns att titta på det. Målet med detta arbete är: 1. Att övertala, underhålla och ger oss estetiska och känslomässiga upplevelse. 2.Att kunna uttrycka egna åsikter eller utforska tankar, känslor och beteende - Öka självkännedomen, förbättra självkänslan, utveckla känslan av identitet, öppnare kommunikation Exempel på frågor som man kan tar upp i klassen: 1. Vad tyckte ni om omgivningen? 2.Var det svårt eller lätt att komma på färdigheter? 3. Vad tycker ni om detta arbete?