BI SYD Bakgrund och förklaringar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Gästnattsstatistik Gävleborgs län maj 2010 Sverige Norge Danmark Finland Tyskland Holland Frankrike GBR Ryssland* USA* Hotell Stugby Vandrarhem Camping.
Advertisements

Konjunkturen i Örebro län Konjunkturläget kv Juni 2016.
Genomförd av CMA Research AB Medarbetarundersökning 2014 Oktober 2014 Ängelholms kommun.
Konjunkturen i Gävleborgs län Konjunkturläget kv Mars 2016.
Genomförd av CMA Research AB Medarbetarundersökning 2014 Oktober 2014 Ängelholms kommun.
BI SYD Bakgrund och förklaringar BI SYD (Business Intelligence Syd) är ett samarbete mellan de regionala turismorganisationerna Destination Småland AB,
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län.
Konjunkturen i Stockholms län kv September 2017
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Konjunkturen i Stockholms län kv Juni 2017
Konjunkturläget 2016 kv3 i Stockholmsregionen
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Stockholm Archipelago samverkan Tina Larsson, projektledare
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Gästnätter i Skåne Januari 2016 Förklaring av innehållet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Innehållsförteckning presentationsbilder 2017
Kostnader för läkemedelsförmån samt läkemedel i slutenvård
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Konjunkturen i Gävleborgs län Konjunkturläget kv December 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Skogspriser halvår 2013.
instagram. com/p/BZ1PYzQHOsU/
Kostnader för läkemedelsförmån samt läkemedel i slutenvård
Kan utlandsfödda minska bristen på civilingenjörer?
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Konjunkturen i Stockholms län kv December 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Konjunkturen i Södermanlands län Konjunkturläget kv Juni 2016
Antal olyckor januari-december
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Inkomna ansökningar företags- och projektstöd (LB-stöd)
Antal olyckor januari-september
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Ung Cancer - Medlemsundersökning 2017, Närstående
Konjunkturen i Stockholms län kv Mars 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Konjunkturen i Stockholm KV4 2014
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
åkermarkspriser Helår 2015
åkermarkspriser Helår 2014
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Gästnätter i Östergötlands län, jan-aug 2018
Gästnätter i Östergötlands län, jan-sep 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Nyckeltal äldreomsorg för GR - kommunerna
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
En rapport från Regionkontoret 2016
Antibiotikastatistik- kvartalsrapport
Kostnader för inhyrd personal i hälso- och sjukvården
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Gästnätter i Östergötlands län, jan-okt 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Antibiotikastatistik- kvartalsrapport
Kommunassurans Syd Försäkrings AB
Innehållsförteckning presentationsbilder 2019
Presentationens avskrift:

BI SYD Bakgrund och förklaringar BI SYD (Business Intelligence Syd) är ett samarbete mellan de regionala turismorganisationerna Destination Småland AB, Region Blekinge, Regionförbundet i Kalmar Län, Region Halland, Smålandsturism AB och Tourism in Skåne AB. Som partners medverkar även kommunerna Malmö, Lund och Västervik. Syftet med detta initiativ är att samverka för att kraftsamla resurser och uppnå synergier kring analys, statistik, omvärldsbevakning och kunskapsöverföring inom besöksnäringen. På de följande bilderna redovisas gästnattsutvecklingen på kommersiella anläggningar i respektive län/kommun samt fördelning på olika boendeformer och besökarnas hemländer (marknader). Statistiken tas fram månadsvis av SCB på uppdrag av Tillväxtverket och är preliminär, slutgiltiga siffror för varje år publiceras i april året efter. Genomgående i rapporten används följande förkortningar för de olika boendeformerna: H=Hotell S=Stugby V=Vandrarhem C=Camping SoL=Kommersiellt förmedlade privata stugor och lägenheter. Dessa kombineras också, t.ex. innebär HSVCSoL summan av de ingående boendeformerna. Siffror för SoL är endast tillgängliga på läns- och riksnivå, HSVC utgör därför totalsiffra för kommunerna. Ange alltid källa när information från denna rapport återges. Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter BI SYD, jan-aug 2016 Förklaring av innehållet I detta hörn står vilket område och vilken period bilden gäller samt totalsiffror för perioden. Alla siffror på bilden gäller för angivet område och period. 14 553 421 gästnätter (+1.8 %, +264 314 st) Utveckling per marknad. Pajdiagrammet visar fördelning mellan svenska och utländska gästnätter samt de viktigaste marknaderna. Siffrorna anger antal gästnätter den aktuella perioden respektive utveckling jämfört med samma period föregående år. Utveckling per kommun. Kartan visar utveckling i procent per kommun/län jämfört med samma period föregående år. Mörkare färg innebär större utveckling (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Utveckling per boendeform. Representeras av bilder med siffror under som anger hur stor andel av de totala gästnätterna varje boendeform står för samt utveckling jämfört med samma period föregående år. (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 43 % +9,4 % Stugby 3 % -14,4 % Vandrarhem 5 % +2.4 % Camping 40% -3,9 % SoL 9 % -0,7 % (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVCSoL) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter BI SYD, jan-aug 2016 11 833 848 gästnätter (+1,3 %, +151 355 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 43 % +9,4 % Stugby 3 % -14,4 % Vandrarhem 5 % +2.4 % Camping 40% -3,9 % SoL 9 % -0,7 % (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVCSoL) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter i Skåne, jan-aug 2016 4 397 533 gästnätter (+5,0 %, +210 733 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 63 % +11,2 % Stugby 2 % +1,7 % Vandrarhem 5 % -6,9 % Camping 27 % -4,6 % SoL 3 % 0,6 % (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVC) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter i Blekinge, jan-aug 2016 770 542 gästnätter (-2,0 %, -15 749 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVC) Hotell 36 % +6,7 % Vandrarhem 6 % -7,7% Camping 46 % -7,6 % Stugby n/a SoL 10 % -1,5 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter i Halland, jan-aug 2016 2 212 198 gästnätter (-3,4 %, -111 934 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVC) Hotell 29 % +6,2 % Stugby 1 % +3,4 % Vandrarhem 5 % +11,8 % Camping 61 % -9,5 % SoL 4% +12,1 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter i Kronobergs län, jan-aug 2016 723 638 gästnätter (+4,6 %, +32 091 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVC) Hotell 44 % +12,1 % Stugby 1 % n/a Vandrarhem 5 % +20,0 % Camping 33 % -6,1 % SoL 17% -3,2 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter i Jönköpings län, jan-aug 2016 1 269 804 gästnätter (-0,5 %, -6 214 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVC) Hotell 52 % +10,4 % Stugby 6 % -14,1 % Vandrarhem 5 % +2,1 % Camping 26 % -14,0 % SoL 11 % -2,0 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter i Kalmar län, jan-aug 2016 2 460 133 gästnätter (+0,3 %, +7 463 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Stugby 4 % -19,2 % Vandrarhem 3 % -3,4 % Camping 64 % +1,9 % SoL 5 % -2,4 % (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVC) Hotell 22 % +0,8 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter i Malmö, jan-aug 2016 1 318 801 gästnätter (+17,2 %, +193 167 st) Marknad jan - aug 2016 Förändr i antal Förändr % Göteborg Sverige 1 921 679 55 920 3,0% Utlandet totalt 952 527 47 668 5,3% Totalt 2 874 206 103 588 3,7% Malmö 943 273 135 391 16,8% 375 528 57 776 18,2% 1 318 801 193 167 17,2% Stockholm 3 409 927 104 733 3,2% 2 675 042 162 476 6,5% 6 084 969 267 209 4,6% Uppsala 315 813 -12 670 -3,9% 102 214 1 561 1,6% 418 027 -11 109 -2,6% (Utveckling per marknad HSVC. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Stugby, vandrahem och camping 7 % 11.9 % (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Antal gästnätter och utveckling HSVC) Hotell 93 % +17,2 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter i Lunds kommun, jan-aug 2016 316 671 gästnätter (+4,5 %, +13 719 st) Marknad jan - aug 2016 Förändr i antal Förändr % Helsingborg Sverige 436 286 29 277 7,2% Utlandet totalt 109 476 10 333 10,4% Totalt 545 762 39 610 7,8% Lund 207 493 10 165 5,2% 109 178 3 554 3,4% 316 671 13 719 4,5% Malmö 943 273 135 391 16,8% 375 528 57 776 18,2% 1 318 801 193 167 17,2% Uppsala 315 813 -12 670 -3,9% 102 214 1 561 1,6% 418 027 -11 109 -2,6% (Utveckling per marknad HSVC. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Antal gästnätter och utveckling HSVC) Stugby, vandrahem och camping 0.7 % --65,0 % (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 99.3 % +5,9 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter i Jönköpings kommun, jan-aug 2016 578 224 gästnätter (+4,9 %, +27 100 st)   Marknad jan-aug 2016 Förändr i antal Förändr % Malmö Sverige 943 273 135 391 16,8% Totalt 1 318 801 193 167 17,2% Utlandet totalt 375 528 57 776 18,2% Stockholm 3 409 927 104 733 3,2% 6 084 969 267 209 4,6% 2 675 042 162 476 6,5% Jönköping 445 284 5 765 1,3% 578 224 27 100 4,9% 132 940 21 335 19,1% Göteborg 1 921 679 55 920 3,0% 2 874 206 103 588 3,7% 952 527 47 668 5,3% (Utveckling per marknad HSVC. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Antal gästnätter och utveckling HSVC) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Stugby, vandrahem och camping 26 % -5,9 % Hotell 74 % +9,3 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne