BI SYD Bakgrund och förklaringar BI SYD (Business Intelligence Syd) är ett samarbete mellan de regionala turismorganisationerna Destination Småland AB, Region Blekinge, Regionförbundet i Kalmar Län, Region Halland, Smålandsturism AB och Tourism in Skåne AB. Som partners medverkar även kommunerna Malmö, Lund och Västervik. Syftet med detta initiativ är att samverka för att kraftsamla resurser och uppnå synergier kring analys, statistik, omvärldsbevakning och kunskapsöverföring inom besöksnäringen. På de följande bilderna redovisas gästnattsutvecklingen på kommersiella anläggningar i respektive län/kommun samt fördelning på olika boendeformer och besökarnas hemländer (marknader). Statistiken tas fram månadsvis av SCB på uppdrag av Tillväxtverket och är preliminär, slutgiltiga siffror för varje år publiceras i april året efter. Genomgående i rapporten används följande förkortningar för de olika boendeformerna: H=Hotell S=Stugby V=Vandrarhem C=Camping SoL=Kommersiellt förmedlade privata stugor och lägenheter. Dessa kombineras också, t.ex. innebär HSVCSoL summan av de ingående boendeformerna. Siffror för SoL är endast tillgängliga på läns- och riksnivå, HSVC utgör därför totalsiffra för kommunerna. Ange alltid källa när information från denna rapport återges. Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne
Gästnätter BI SYD, jan-aug 2016 Förklaring av innehållet I detta hörn står vilket område och vilken period bilden gäller samt totalsiffror för perioden. Alla siffror på bilden gäller för angivet område och period. 14 553 421 gästnätter (+1.8 %, +264 314 st) Utveckling per marknad. Pajdiagrammet visar fördelning mellan svenska och utländska gästnätter samt de viktigaste marknaderna. Siffrorna anger antal gästnätter den aktuella perioden respektive utveckling jämfört med samma period föregående år. Utveckling per kommun. Kartan visar utveckling i procent per kommun/län jämfört med samma period föregående år. Mörkare färg innebär större utveckling (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Utveckling per boendeform. Representeras av bilder med siffror under som anger hur stor andel av de totala gästnätterna varje boendeform står för samt utveckling jämfört med samma period föregående år. (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 43 % +9,4 % Stugby 3 % -14,4 % Vandrarhem 5 % +2.4 % Camping 40% -3,9 % SoL 9 % -0,7 % (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVCSoL) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne
Gästnätter BI SYD, jan-aug 2016 11 833 848 gästnätter (+1,3 %, +151 355 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 43 % +9,4 % Stugby 3 % -14,4 % Vandrarhem 5 % +2.4 % Camping 40% -3,9 % SoL 9 % -0,7 % (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVCSoL) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne
Gästnätter i Skåne, jan-aug 2016 4 397 533 gästnätter (+5,0 %, +210 733 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 63 % +11,2 % Stugby 2 % +1,7 % Vandrarhem 5 % -6,9 % Camping 27 % -4,6 % SoL 3 % 0,6 % (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVC) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne
Gästnätter i Blekinge, jan-aug 2016 770 542 gästnätter (-2,0 %, -15 749 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVC) Hotell 36 % +6,7 % Vandrarhem 6 % -7,7% Camping 46 % -7,6 % Stugby n/a SoL 10 % -1,5 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne
Gästnätter i Halland, jan-aug 2016 2 212 198 gästnätter (-3,4 %, -111 934 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVC) Hotell 29 % +6,2 % Stugby 1 % +3,4 % Vandrarhem 5 % +11,8 % Camping 61 % -9,5 % SoL 4% +12,1 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne
Gästnätter i Kronobergs län, jan-aug 2016 723 638 gästnätter (+4,6 %, +32 091 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVC) Hotell 44 % +12,1 % Stugby 1 % n/a Vandrarhem 5 % +20,0 % Camping 33 % -6,1 % SoL 17% -3,2 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne
Gästnätter i Jönköpings län, jan-aug 2016 1 269 804 gästnätter (-0,5 %, -6 214 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVC) Hotell 52 % +10,4 % Stugby 6 % -14,1 % Vandrarhem 5 % +2,1 % Camping 26 % -14,0 % SoL 11 % -2,0 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne
Gästnätter i Kalmar län, jan-aug 2016 2 460 133 gästnätter (+0,3 %, +7 463 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Stugby 4 % -19,2 % Vandrarhem 3 % -3,4 % Camping 64 % +1,9 % SoL 5 % -2,4 % (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVC) Hotell 22 % +0,8 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne
Gästnätter i Malmö, jan-aug 2016 1 318 801 gästnätter (+17,2 %, +193 167 st) Marknad jan - aug 2016 Förändr i antal Förändr % Göteborg Sverige 1 921 679 55 920 3,0% Utlandet totalt 952 527 47 668 5,3% Totalt 2 874 206 103 588 3,7% Malmö 943 273 135 391 16,8% 375 528 57 776 18,2% 1 318 801 193 167 17,2% Stockholm 3 409 927 104 733 3,2% 2 675 042 162 476 6,5% 6 084 969 267 209 4,6% Uppsala 315 813 -12 670 -3,9% 102 214 1 561 1,6% 418 027 -11 109 -2,6% (Utveckling per marknad HSVC. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Stugby, vandrahem och camping 7 % 11.9 % (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Antal gästnätter och utveckling HSVC) Hotell 93 % +17,2 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne
Gästnätter i Lunds kommun, jan-aug 2016 316 671 gästnätter (+4,5 %, +13 719 st) Marknad jan - aug 2016 Förändr i antal Förändr % Helsingborg Sverige 436 286 29 277 7,2% Utlandet totalt 109 476 10 333 10,4% Totalt 545 762 39 610 7,8% Lund 207 493 10 165 5,2% 109 178 3 554 3,4% 316 671 13 719 4,5% Malmö 943 273 135 391 16,8% 375 528 57 776 18,2% 1 318 801 193 167 17,2% Uppsala 315 813 -12 670 -3,9% 102 214 1 561 1,6% 418 027 -11 109 -2,6% (Utveckling per marknad HSVC. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Antal gästnätter och utveckling HSVC) Stugby, vandrahem och camping 0.7 % --65,0 % (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 99.3 % +5,9 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne
Gästnätter i Jönköpings kommun, jan-aug 2016 578 224 gästnätter (+4,9 %, +27 100 st) Marknad jan-aug 2016 Förändr i antal Förändr % Malmö Sverige 943 273 135 391 16,8% Totalt 1 318 801 193 167 17,2% Utlandet totalt 375 528 57 776 18,2% Stockholm 3 409 927 104 733 3,2% 6 084 969 267 209 4,6% 2 675 042 162 476 6,5% Jönköping 445 284 5 765 1,3% 578 224 27 100 4,9% 132 940 21 335 19,1% Göteborg 1 921 679 55 920 3,0% 2 874 206 103 588 3,7% 952 527 47 668 5,3% (Utveckling per marknad HSVC. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Antal gästnätter och utveckling HSVC) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Stugby, vandrahem och camping 26 % -5,9 % Hotell 74 % +9,3 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne