Rita en figur Problemlösningsstrategier 1.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Beräkna en ekvation (metod 1)
Advertisements

Mer om tal MatteDirekt 6B.
Matematik A - Introduktion
Mattelektion EPA.
Mer om tal MatteDirekt 6B.
Klubbteknik ATT NÅ UT LÅNGT och KÄNNA pucken är hemligheten till en bra klubbteknik. Effektiva finter får du genom att du lyckas hittar ytor genom klara.
Samband och förändring. Delen i procent Finns två metoder. Antingen räknar man först 1 % (genom att dividera med 100) och multiplicerar till den procenten.
Manada.se Kapitel 3 Sannolikhet och statistik. 2.
Deskription. Individer och variabler Individer, undersökningsobjekt – De vi undersöker. De vi gör mätningar på. Kan vara människor, men kan också vara.
Tjo! Lennarth och hans vänner kommer hjälpa oss så att du lär dig om decimaler, hur man förkortar bråk och om odds. Det här är Lennarth -> Det här är hans.
De mest använda knapparna Excel Start Ångra Gör om Fler knappar Vanligaste talformaten Klistra in Hämta format Inställningar tex För att placera.
Välkommen till Brf Lineros Intern-TV- Tvättstugor - 1/4 Tvättstugor Det är naturligtvis endast tillåtet för boende inom föreningen, eller personer som.
TRIVSELREGLER VALLENS IF F98 I omklädningsrummet :  Att alla sänker ljudnivån.  Att alla skall få en plats att byta om på.  Att alla håller ordning.
Kap 15 Avvägningen inflation-arbetslöshet Historiskt sett så är inflationen hög då arbetslösheten är låg, och tvärtom. Under talen tänkte många.
Rita en figur Problemlösningsstrategier 1.
Kap 1 - Algebra och funktioner
D A B C Vems påstående stämmer? I bilden står talen 9, – 11 och 2 3
Tal, mönster och räkning
ARITMETIK – OM TAL.
Målvaktsutbildning grund del 1 - Målgrupp grön och blå nivå
Kap 2 - Algebra och ickelinjära modeller
B D A C Vems påstående stämmer? A 5x + 10 = 5x – 10 B
X 4.3 Sträcka, tid och hastighet
PRAO vecka 16 & 17 ( april).
A C B D Vems påstående stämmer?
A C D B Vems påstående stämmer?
Kap 1 - Algebra och linjära modeller
INFÖR NATIONELLA PROVET
Uttal Vokaler dikter.
Kommunikativ förmåga MATEMATIK = SANT!.
Polynomfunktioner av första graden
INFÖR NATIONELLA PROVET
X 2.5 Problemlösning med ekvation
Kap 4 - Statistik.
Företagspresentation
Kapitel 1 Algebra och linjära modeller manada.se.
Att rita tvåpunktsperspektiv
Excel En introduktion.
Fyra företags förväntningar på kommunal tillsyn – en intervjustudie
Uppställning addition utan tiotalsövergång
Kapitel 2, mattespananrna
Religion.
Uttal Vokaler dikter.
C A B D Vems påstående stämmer?
Y Division av bråk 1. Vilket eller vilka bråk på bråktavlan är lika med de här talen?  1 2 a) 1 3 b) 3 4 c) Beräkna med hjälp av.
Y 1.3 Multiplikation av bråk
4, 8, 12… är ett exempel på en talföljd.
Y 4.8 Problemlösning med ekvationer
GRNMATC - KAP 2 ATT LÖSA PROBLEM.
Problemlösning Några enkla metoder.
Matematik 4 Kap. 4 Komplexa tal.
GRNMATB - KAP 1 DE FYRA RÄKNESÄTTEN.
GRNMATD - KAP 1 TAL I OLIKA FORMER.
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Rubrik med bildlayout Underrubrik
Samband Y-axel Graderat 4 Kordinatsystem 3 2 1
TÄVLINGSMOMENT LÖPNING
Algoritmer.
Börja med att skriva in alla tävlandes namn i resultattabellen
Rubriklayout Underrubrik.
Deltagarna börjar med att skriva in sina namn i resultattabellen…
ARITMETIK – OM TAL.
Rubrik med bildlayout underrubrik
Här finns fem geometriska figurer.
Det handlar om multiplikation
ÅP / Lektion 4 Problemlösning
Om Tro.
RESONEMANGSUPPGIFTER MED * KAPITEL 5
RESONEMANGSUPPGIFTER MED * KAPITEL 3
RESONEMANGSUPPGIFTER MED * KAPITEL 4
Presentationens avskrift:

Rita en figur Problemlösningsstrategier 1. Fyra orter A, B, C och D ligger längs en väg. Avståndet mellan A och C är 12 km. Mellan B och D är det 15 km. Avståndet mellan A och B är en tredjedel av avståndet mellan B och D. Hur långt är det mellan C och D? Avståndet mellan C och D är (15 + 5 – 12) km = 8 km. Svar: Det är 8 km mellan C och D.

2. Gissa och pröva Hedvig samlar på fem- och tiokronor. Hon har totalt 100 mynt som sammanlagt är värda 720 kr. Hur många mynt av varje sort har Hedvig? Svar: Hedvig har 56 st femkronor och 44 st tiokronor.

3. Steg för steg På hur många sätt kan man ta sig från A till B om man bara får röra sig åt höger och nedåt? Från A till C : 6 sätt Från C till B : 6 sätt Från A till B : 6 · 6 sätt = 36 sätt Svar: Man kan ta sig från A till B på 36 sätt.

4. Tänk logiskt Vi har tre tal som vi kallar a, b och c. Alla tre talen är mindre än 10. Vilka är de tre talen om a · b · c = 315? 315 5 = 63 315 = 5 ∙ 63 63 = 7 ∙ 9 315 = 5 ∙ 7 ∙ 9 Svar: De tre talen är 5, 7 och 9.

5. Rita ett diagram Sam och Viktoria ska åka till sin mormor som bor 30 km bort. Sam startar kl 8.15 och cyklar med medelhastigheten 15 km/h. Viktoria startar en halvtimme senare på sin moped. Hennes medelhastighet är 30 km/h. Hur mycket är klockan när Viktoria hinner ifatt Sam? b) Hur lång tid före Sam kommer Viktoria fram till mormor? a) Skärningspunkten, 9.15, är den tidpunkt som Viktoria hinner ifatt Sam. Viktoria framme : 9.45 Sam framme : 10.15 Skillnad : 30 min Svar: a) Viktoria hinner ifatt sam 9.15. b) Viktoria kommer fram en halvtimme före Sam.

Hitta mönster 6. Divisionen 5 / 7 är lika med 0,714 285 714 285… Vilken är den 1 000:e decimalen? 0,714 285 714 285…. 1000 6 = 166,66... 6 ∙ 166 = 966 996:e decimalen : 5 997:e decimalen : 7 998:e decimalen : 1 999:e decimalen : 4 1000:e decimalen : 2 Svar: Den 1000:e decimalen är 2.

7. Arbeta bakifrån Zahrah tänker på ett tal. Hon multiplicerar talet med 5 och adderar sen med 15. Det svar som Zahrah nu har dividerar hon med 10 och subtraherar till slut med 4. Hon kommer då till talet 1. Vilket tal tänker Zahrah på? Tal 5 : 1 Tal 4 : 1 + 4 = 5 Tal 3 : 5 · 10 = 50

Svar: Zahrah tänkte på talet 7. 7 · 5 = 35 35 + 15 = 50 50 10 = 5 Zahrah tänker på ett tal. Hon multiplicerar talet med 5 och adderar sen med 15. Det svar som Zahrah nu har dividerar hon med 10 och subtraherar till slut med 4. Hon kommer då till talet 1. 5 – 4 = 1 Svar: Zahrah tänkte på talet 7.

8. Använda ekvation Summan av tre på varandra följande udda tal är 459. Vilka är de tre talen? Antag att det minsta av de tre udda talen är x. Då är de övriga två udda talen x + 2 och x + 4. x + x + 2 + x + 4 = 459 3x + 6 = 459 3x + 6 – 6 = 459 – 6 3x = 453 3x 3 = 453 3 x = 151 Första talet : 151 Andra talet : 151 + 2 = 153 Tredje talet : 151 + 4 = 155 Svar: Det tre talen är 151, 153 och 155.