Skånes Vindkraftsakademi 2017-11-10
Trelleborgs Hamn Största RoRo-hamnen i Skandinavien Tvåa i Sverige vad gäller godsvolym i ton Tvåa i Sverige beträffande färjeanlöp Östersjöns största järnvägshamn De största järnvägsfärjorna i världen En av fem svenska corehamnar Trelleborgs Hamn grundades 1862, Ägs av Trelleborg kommun med 100 % sedan 2005. Idag är THAB: Största RoRo-hamnen i Skandinavien Tvåa i Sverige vad gäller godsvolym i ton Tvåa i Sverige beträffande färjeanlöp Östersjöns största järnvägshamn - de största järnvägsfärjorna i världen trafikerar linjen Trelleborg-Rostock En av 5 svenska Core-hamnar – hamnen är utpekad av EU som en av de viktigaste hamnarna i Europa och som corehamn prioriteras man i samband med infrastrukturprojekt
Trelleborgs Hamn ”RoRo-specialist” Omsättning 2016: 225 msek Trelleborg har ca 44 000 invånare, en liten stad med en väldigt stor hamn mitt i staden. Det är nästan så att där staden börjar, börjar också hamnen och där hamnen slutar, slutar staden. Och som ni ser på bilden så ligger hamnen med färjelägen mitt i centrum. – hamnen äger all mark söder om vägen samt all infrastruktur i hamnanläggningen. Vi har öppet 24 h/365 dgr per år Våra anställda sköter all hantering (Våra stuveriarbetare som hanterar lossning och lastning av fartyg, är den största och mest synliga personalgruppen i hamnen. Vi har även andra tjänster såsom tekniker, elektriker, ekonomer, sjöbefäl, fastighetsförvaltare, fordonsmekaniker och administrativ personal.) omsättning 225 msek godsvolym 11 mton 15 ankomster och lika många avgångar/dygn 2016 passerade: 680’ lastbilar & trailers, Järnvägsvagnar – 22’, Passagerare – 1.7M I snitt passerar 1850 lastbilar och 1100 personbilar per dygn! Omsättning 2016: 225 msek Antal anställda: 137 Godsvolym 2016: 11 mton Antal ankomster & avgångar/dygn: 30 Affärsområden: Färjetrafik RoRo Logistik Fastighet We expand the port capacity and will create the cleanest port in the Baltic Sea
Utbyggnad av hamnen Marknadskrav Miljökrav Ökad kapacitet Januari 2012 Marknadskrav Miljökrav Oktober 2014 Så här såg Trelleborgs hamn ut 1 jan 2012, innan vi påbörjat arbetet med att bygga ut. Redan 2007 var det trångt i hamnen och det var inte bara vi som hade problem även våra kunder började få fullt på färjorna. Marknadskraven från våra kunder var tydliga – större fartyg upp till 240m Nya miljödirektiv (från myndigheter) Svaveldirektiv NOX-direktiv Spillvattenmottagning (grå- & svartvatten) THAB behövde möta en ökad kapacitet och öka effektiviteten och säkerheten i hamnen Ansökan till miljödomstolen lämnades in i början av 2009 och bestod av nya vågbrytare, muddring, 4 nya färjelägen med tillhörande uppställningsytor. Beslutet kom i april 2010 och efter överklagande blev ansökan slutligen godkänd och arbetet kunde starta i maj 2011. Vi fick lista på 30 punkter att uppfylla och de fem viktigaste är: att när vi öppnar ett nytt läge ska vi stänga ett gammalt inre läge, på så sätt lämnar vi plats för staden att utvecklas. -Rening av dagvattnet -Elanslutning -Spillvattenmottagning -Buller – utredning pågår I oktober 2014 hade vi förlängt Sverige 545m, vi invigde ett nytt färjeläge som kan ta emot 240 m långa fartyg, byggt nya vågbrytare, tillsammans 3 km långa, använt 600 tusen ton sten som togs sjövägen från Halmstad (motsvarande drygt 20.000 lastbilar), hamninloppet har breddats från 100-150m, muddrat hamnbassäng och farled med 1 M m3 massor (dygnet runt 11 månader), 50 hektar nytt land har skapats och en ny intermodal terminal med två nya spår för 740 m långa tåg. Ökad kapacitet Effektivitet och säkerhet
Trelleborgs Hamn Vision 2023
Logistikcenter Uppvärmd lagerbyggnad på 12 000 m² Uppställningsyta på 20 000 m² + 50 500 m² Egen spårförbindelse järnväg 540 m Lagerbyggnad på 10 000 m² Egen ansluten lastkaj med ramp
Huvudsakligen en RoRo-hamn – men också en hamn med möjligheter
Hamnen som hub Till vänster en s k jacket, till höger kranen Taklift. Trelleborgs Hamn var bas-hamn vid byggnationen avBaltic 2 (Kriegers Flak) I hamnen hanterades omlastning av jackets (640 ton, 70 m höjd) Hamnen bistod med allehanda kontakter till suppliers för olika uppgifter Hub för bemanningsbyten och proviantering Foto: Trelleborgs Hamn Foto: www.enbw.com
Vi samlade våra erfarenheter i en ”broschyr” som vi kallar: Port of Trelleborg offers a harbour with many advantages to (Kriegers Flak) Offshore Construction in the South Baltic Vi samlade våra erfarenheter i en ”broschyr” som vi kallar:
Från innehållet; Hamnens fördelar About the port The closest Swedish port - only 21 nautical Miles to Kriegers Flak Short fairway from open sea to port Surfaces and quays are suitable for handling all sorts of cargo types CTV may be attributed to quays both inside and outside the ISPS protected area The port has its own ship agent
Från innehållet; Hamnens fördelar About the port, continued Traffic Command centre - staffed 7/24 Experience of managing offshore Warehouse of varying size for storage Ability to handle goods 24/7 Good contacts with local entrepreneurs, suppliers and craftsmen
Från innehållet; Närhet till vägar, flyg, hotell Close to Copenhagen and Malmo/ Sturup airports Only 49 km to Copenhagen Airport = approximately 40 minutes with car Train and bus connections to Copenhagen Airport Close to Germany and Poland 25 km from the Sturup (Malmö Airport) domestic and cargo airport Ferry connections to Travemünde, Rostock, Sassnitz and Swinoujscie with a total of 31 departures / arrivals per day Highway E6 / E22 begins and ends at the Port of Trelleborg
Från innehållet; Närhet till vägar, flyg, hotell Facilities close to the harbour Hotel right next to the harbour The port is located directly adjacent to the Central Station Port has agreements with the hotels as well as taxi companies
Trelleborgs Hamn välkomnar och är väl rustat för nya projekt En hubb för Offshore-projekt Trelleborgs Hamn välkomnar och är väl rustat för nya projekt
torgny.nilsson 36 97 09