Lärandeansatsen i Socialfonden

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lärande utvärdering genom följeforskning
Advertisements

Utvärdering 2 Fredrik Björk Urbana Studier, Malmö högskola.
Förberedande projekt inom temat Framtidens välfärd Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn –
1 Vad är riskanalys? Iden med riskanalys är att gemensamt skapa: god framförhållning kontrollerad osäkerhet för att öka möjligheterna att lyckas med projektet.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Arbetskraftskoordinator - för sysselsättning och arbete Medfinansierats av Europeiska socialfonden
Uppdrag, roller och ansvar
Taltidning till fler 16 mars 2017 Götabiblioteken.
Rapport nyckeltal för grundskola, skolbarnsomsorg och förskola
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Kritiskt förhållningssätt
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Fonden för europeiskt bistånd till dem som har det sämst ställt (FEAD)
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Aktuellt COSMIC R8.1 Nummer 17 vecka
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Svenska i gymnasieskolan
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Innehåll i och användning av läromedel.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Formativ feed back Gun Abrahamsson.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Projekt! Mål, förstudie, uppstart
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Förändring för kvalitet och förnyelse
Schyst offentlig upphandling
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
DISI-projekt Tre års mångfaldsarbete på IVF
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Rapportera framsteg eller status
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Medarbetareinformation
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Systematiskt kvalitetsarbete
Insatser i öppenvården för att förebygga ungdomars återfall i brott
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Hållbar utveckling måste vara
LSG Uppföljningsrapport
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Agenda Projektets uppdrag Vad har projektet identifierat?
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
[Projektnamn] Utvärdering
Presentationens avskrift:

Lärandeansatsen i Socialfonden Presentationens frågeställningar: Utförs utvärderingar enligt lärandeansatsen? Utvecklar utvärderingen projekten? Byggs kunskap utanför projekten? Avslutande diskussion

Om undersökningen Uppdrag: Granska lärandeansatsen i projekts slututvärderingsrapporter Urval: Samtliga rapporter på projektbanken 30/6 , 25 PO 1, 13 PO 2 Metod: Svar på 29 frågor söktes (ingen fullständig genomläsning) Projektgrupp: Andreas Sävenstrand, Helen Uliczka, Karen Ask, Lennart Svensson, Mats Fred

Detta är lärandeansatsen Är formativ, dvs. processbaserad och sker löpande Kommer in tidigt i ett program- respektive projektgenomförande Kräver en närhet till deltagarna Ska vara till omedelbar nytta för olika berörda Förutsätter en kontinuerlig återkoppling, som kan ske med olika ambitionsnivåer (från en ensidig feedback till dialog och gemensam analys) Bidrar med underlag för ett utvecklingsinriktat lärande och gemensam kunskapsbildning Studerar måluppfyllelse, men är medveten om att målen kan förändras över tid Bidrar till allmän debatt och ger en generell kunskapsbildning

Utförs utvärderingar enligt lärandeansatsen?

1. Formativ 45 % av utvärderingarna har som uppdrag att stödja utveckling och/eller förbättra kvalitet i genomförande.

2. Tidigt 5. Återkoppling 6. Utvecklingsinriktat Tillgodosett? Väl Ganska Inte Framgår ej Utvärderare inne tidigt Löpande återkoppling Brett deltagande (gemensam kunskapsbildning)

3. Närhet 39 % har deltagit på projektets aktiviteter Vanligaste antalet personer att intervjua 11-20 Bland intervjuade är de vanligaste funktionerna: - projektledare/projektpersonal (67 %) - chefer/ledare i ingående verksamheter (44 %) - styrgrupp (31 %) - målgrupp PO 1 (36 %) och PO 2 (22 %) Men vi vet inget om relationen utvärderare/projekt

4. Nytta Pekar utvärderingen på brister i projektet? Har utvärderingen lett till förändringar i projektet?

7. Måluppfyllelse Vad är utvärderingens uppdrag? Faktorers förekomst i utvärderingen Utfall Resultat Effekter

8. Debatt (och generell kunskapsbildning) Finns det ett forskningsbaserat sammanhang? Har utvärderingsrapporten ett värde för målgrupper utanför projektet?

Utförande enligt lärandeansatsen? Kriterium Uppfylls Formativ Nja? Tidig Ja Närhet ? Nytta Nej(?) Återkoppling Nja Utvecklingsinriktad Måluppfyllelse Debatt

Utvecklar utvärderingen projekten? Stöd för lärande + Utvärderare inne tidigt + De flesta har minst en delrapport Vanligast med återföring till projektledning ? Redovisning inför snarare än analys med? Kritisk granskning + Brister i projekten lyfts upp Orsaken till bristen analyseras sällan Kritik riktas inte mot ”de närmaste” och deras samspel Ingen frågar politiker om vad de vill med projektet (ägarskap) Skall-kraven jämställdhet och tillgänglighet belyses sällan (oberoende av budget)

Byggs kunskap utanför projekten? + En hög andel rapporter anger frågor för framtida utveckling Få knyter resultat/erfarenheter till forskning eller tidigare erfarenheter För stor fokusering på projektet i slututvärdering ? Ingen utvärdering som del i strategisk påverkan?

Budgetens betydelse för kvalitativa aspekter

Diskussion Vad krävs för att utvärderare ska våga lyfta kritiska frågor om/till sin beställare? Varför används inte utvärderingar i den offentliga debatten? Har utvärderare kompetens att återkoppla för gemensam kunskapsbildning? Vem är största bromsklossen för bättre utvärderingar – projekten eller utvärderarna?