Digitalisering E-tjänstelyftet Stöd och behandling UM- online

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
Advertisements

Videokonsultation med medborgare
Detta är en presentation tänkt att användas som information till vårdpersonal där enheten planerat att starta med Mina vårdkontakter. Gör så här: 1. Skriv.
Nyttobeskrivning för pågående gemensamma IT-insatser i VG
Mäta för att leda Introduktion skapa förutsättningar att förstå sammanhang, identifiera förbättringsarbeten och följa dess effekter på resultat.
Ramverk för patientmedverkan
Effektivare vårdadministration - ett förbättringsprogram
Kompetens och utvecklingsplan för KUR Fråga 1: Beskriv hur ni kommer att ta vara på och sprida era nyvunna kunskaper inom era respektive organisation Fråga.
En säker e-tjänst till vården
Stimulansbidrag för regional utveckling i samverkan inom eHälsa 2013.
NETINFO Samordnat IT-stöd Lunds universitet Birgitta Lastow Anders Sjöö.
Herman & Brita Uppföljningsmöte Utskrivningsprocessen
A nmäla B esök och B etala A vgift Projekt ABBA. En enhetsavgift för öppen sjukvård Patienten debiteras en enhetsavgift på 200 kr oavsett tid, plats och.
Kommunalförbundet Sydarkivera
Fortsatt utveckling av tjänster för patientmedverkan Dokumentering Liselotte Windahl Webbredaktör Inera Processledare Mia Pettersson Projektledare och.
Öka tempot i redaktionens digitala utveckling Hyr in en redaktionell coach för förändringsarbetet Som hjälper er att… - Identifiera och konkretisera mål.
Mall för kommunikationsplan. Den här mallen för kommunikationsplan är till för er som arbetar införandet av webbtidbok och andra e-tjänster. Väl planerad.
Varför skapa ett digitalt vårdbesök?
Projekt Stöd och behandling
Triagering och psykosociala team workshop 18 oktober
Primärvårdscentrum Östergötland
Ramverk för patientmedverkan
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
Nätverksträff Trygg hemma 12 oktober 2015
Neurorehabilitering i Primärvården
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
Regionkontoret, Centrum för hälso- och sjukvårdsutveckling
Nästa steg utifrån vad vi lärt: Nytt PGSA eller implementering.
Arbetsgrupp Handlingsplan - IT-stöd för informationsöverföring
Cosmic R8.1 i primärvården
Esther åker till sjukhus
Så ska vi samverka vid utskrivning från sjukhus
Projekt Mobila team: Ersättningssystem
Lag samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård (2017:612) Träder i kraft 1 januari 2018 enligt beslut 15 juni 2017 och har bestämmelser.
Ändrat arbetssätt gav tillgänglighet till psykosociala-enheten
Hemtjänstprocessen, bakgrund
. Förbättrad hälsa genom ökad förståelse hos arbetsledare Att hitta en samverkansmodell Sammanfattning Att arbetsledarna som deltagit i.
Digitaliseringstöd Primärvård Sammanfattning VIP råd 19 okt
Kvalitetsdag 12 oktober 2017 Primärvården i Västmanland Vad har hänt sen sist ! Vad händer framöver !
Vård- och behandlingsgarantin - en del av patientlagen
SVU och SIP – två processer
Samverkan vid utskrivning kort information om utskrivningsprocessen
Vårdsamordning Processen för svpl i hemmet följs
Självbetjäningsterminal i primärvården
Självbetjäningsterminal i primärvården
Resultat test Samordnad vårdplanering på distans
Tidiga insatser för att förebygga och förkorta sjukskrivningar
Omställningen av hälso- och sjukvården
Mobil hemsjukvårdsläkare Borås
Gemensam dag för Superkontaktombud och utbildare i SAMSA
Triagering – rätt vård till rätt patient i rätt tid
Bildspel från informationstillfällen maj 2018.
Regelverk och handledning för distanskontakt via videolänk
Vi står inför en stor digital förändring som ger oss nya möjligheter att skapa en smartare välfärd. Utbildningen "Att leda digital förändring” syftar till.
Nästa generation webbtidbok är behovsdriven
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Praktiskt och tider kring varumärkesbytet
Samordnare samsjuklighet
Systematisk användning av validerade formulär för självskattning
Samordningssköterskans uppdrag
Arbetssätt för psykisk hälsa inom primärvården
INFORMATIONSSÄKERHETSPROGRAM 2020
E-tjänsten Journalen Att tänka på för att skydda utsatta personer
Workshop om utmaningarna på digitaliseringsresan
SIP i primärvården 11 april 2018.
MATS RUNDKVIST SKL VÄLFÄRDSTEKNIK.
Aktuellt läge LOSUS Projektet inom regionen upphör
Interreg eTeam Personalens upplevelse av digitalisering och ny teknik
Samordnad utveckling för god och nära vård
Mina sidor – inloggade tjänster
Presentationens avskrift:

Digitalisering - 2018 E-tjänstelyftet Stöd och behandling UM- online Självbetalningsterminaler Webbtidbok Digitala vårdmöten Pia läs på om triagering via 1177 och stöd o behandling

Patienten Möta ökad befolkning samt en befolkning som blir äldre Självbetalnings-terminaler Stöd & behandling via 1177 Digitala vårdmöten Information inloggat läge 1177 Digital sjukvårdsrådgivning Webbtidbok Chat Journalen på nätet Patienten E-tjänster (fråga-svar) Telefon Brev Kallelse, provsvar mm Besök Möta ökad befolkning samt en befolkning som blir äldre Hembesök Kassa

Erbjudande till hela Region Uppsala e-tjänstelyft 2017-2018 Erbjudande till hela Region Uppsala

Syfte Ett övergripande mål med e-tjänstelyftet är att se e-hälsa som en naturlig del i den dagliga vården. Via e-tjänstelyftet ska medarbetare och chefer känna och förstå den nytta som e-tjänster ger för invånarna och verksamheten, känna sig trygga i hur befintliga e-tjänster fungerar, kunna använda e-tjänsterna, känna till metoder för att anpassa arbetssätt till digitala förutsättningar känna till och få hjälp av lokala e-tjänstecoacher som har kompetens i digitalt förändringsarbete Känna till Kunna använda Vilja använda Öka kunskapsnivå om och därmed införandetakt och användningen av befintliga e- tjänster och system i vårdens verksamheter samt skapa förutsättningar för utveckling och införande av nya. Utvecklingsfokus: Minska gapet mellan vad vi har investerat i och vad vi har infört i verksamheterna. Inrätta övergripande och verksamhetsnära stödstrukturer för medarbetare och chefer i Region Uppsalas verksamheter som understödjer förändringsarbete, verksamhetsutveckling och införande. Genom informations- och utbildningsinsatser, öka kunskapsnivån om e- hälsans och digitaliseringens möjligheter, fördelar och nyttor samt främja en bättre arbetsmiljö.

Preliminärt upplägg Hemma 1 Information Förankring Utse e-tjänstecoacher Hemma 2 Nulägesanalys PGSA - planera Starta utbildning Hemma 3 Testa förändringar Mäta förändringar Forts. utbilda personal Hemma 4 Uppföljning Fortsatt nätverk Lärande seminarium 1 SWOT Utbildning Genomförandeplan Uppdrag till LS2 Lärande seminarium 2 Presentera nuläge Coaching/feedback Fördjupad utbildning Uppdrag till LS3 Lärande seminarium 3 Redovisning Vidare plan Fördjupning e-tjänster 3 månader Genomförandeplan Utbildningspaket personal Enkäter, förbättringsverktyg,

Preliminärt upplägg Lärande seminarium 1 Deltagare: Max 10 coacher. Kl. 9-12 e-tjänstecoach + respektive chef, kl. 13-16 enbart e-tjänstecoacherna Resurspersoner del av tid? Ex. Anna Ek, Pia Lejerdahl/David Borgestig, Anette Lindgren Lärande seminarium 1 Tid Innehåll Hur 9-12 Beskrivning av e-tjänstelyftets genomförande Ann-Charlott & Christina Syfte/nytta med e-tjänstelyftet Inspirationsfilm nytta för invånare/patienter + workshop-diskussion Vad är e-hälsa för dig? Gemensam SWOT av e-tjänstelyftet Utbildning 1177 Vårdguidens e-tjänster Christina Utbildning förbättringsarbete Ann-Charlott Planering genomförande på hemmaplan Chef + coach enligt mall framtagen av Ann-Charlott & Christina Varje coach+chef beskriver sin plan Utbyte tips och feedback av gruppen och Ann-Charlott & Christina 12-13.00 Gemensam lunch Finansieras av professionsmiljardsmedel 13-16 Enkät coacherna Fördjupad utbildning 1177.se Utbildning hur man tar ut statistik Utbildning förbättringsmetoder; SWOT, …. Till nästa lärandeseminarium… Bra om vi kan göra/testa analysverktyg tillsammans så att coacherna förstår hur de kan användas på hemmaplan, ex. SWOT

Preliminärt upplägg Lärande seminarium 2 Lärande seminarium 3 Deltagare: e-tjänstecoacherna Resurspersoner del av tid? Ex. Anna Ek, Pia Lejerdahl/David Borgestig, Anette Lindgren Tid Innehåll Hur 13-16.30 Lägesbeskrivning Respektive coach presenterar och övriga ger feedback/tips Repetition/fördjupad utbildning 1177 Vårdguidens e-tjänster, ex. skapa nya e-tjänster Christina Coaching förbättringsarbeten Ann-Charlott Goda exempel eller involvering invånare/patient Ann-Charlott & Christina + extern person? invånare? patient? Till nästa lärandeseminarium… Ann-Charlott & Christina Lärande seminarium 3 Deltagare: e-tjänstecoacherna Resurspersoner del av tid? Ex. Anna Ek, Pia Lejerdahl/David Borgestig, Anette Lindgren Tid Innehåll Hur 13-16.30 Presentation av resultat Respektive coach presenterar och övriga ger feedback/tips Hur var det att jobba som coach? Vad har jag lärt mig? Vad har arbetsplatsen lärt sig? Ann-Charlott & Christina Invånarnöjdhet/Patientnöjdhet Bjuda in någon? Diplomutdelning Plan vidare nätverk Någon direktör?

e-tjänstelyft 2017-2018 Gemensam utbildning för alla vårdcentraler Offentliga vårdcentraler anmäler till David Borgestig Privata vårdcentraler anmäler till Pia Leierdahl Anmälan senast 1 december

Patienten Självbetalnings-terminaler Stöd & behandling via 1177 Digitala vårdmöten Information inloggat läge 1177 Triagering via 1177 Webbtidbok Chat Journalen på nätet Patienten E-tjänster (fråga-svar) Telefon Brev Kallelse, provsvar mm Besök Hembesök Kassa

SBT, Självbetjäningsterminal Regionuppsala har upphandlat ett avtal med Gordion AB Patienterna kan ankomstregistrera sitt bokade besök samt betala patientavgift (undantag för besök där enhetlig taxa inte gäller) PV-IT står för en införandeplan för privata VC med praktisk information och förutsättningar. Offentliga vårdcentraler har egen införande planering  Support på Cosmic bokningsunderlag och kassa.

Förutsättningar för SBT Respektive verksamhet ansvarar själva för: Kostnaden för terminalen införandeplanering av självbetjäningsterminal (checklista) utbildning av personal i nytt bokningsunderlag och besöksersättningar Beställningen skickas till Charlotta Gullbrandsson på Regionkontoret 45 dagar före leverans Charlotta.gullbrandsson@regionuppsala.se  Redovisningsnummer för verifone (kortinlösen beställs från banken) Vid leverans måste el och nät med lul-nät vara klart för att Gordion AB ska kunna koppla in terminalen.

Nya bokningsunderlaget Rollen styr ekonomin Patienten måste ha Kund och avtal  Kontakttypen öppnar självbetjäningsrutan som delvis styr terminalinformationen. Registrera ej betalinformation kan bockas i, då får patienten ett meddelande om att besöket hanteras i kassan. Se mer i Manual , Bokningsunderlag SBT

Receptionen/kassa Självbetjäning via terminalen fungerar bara när kassan är öppen i Cosmic. Nya rutiner Kassaavstämning, SelfServiceUser Manual SBT kassaavstämning/redovisning support.

Webbtidbok Regelverk för Region Uppsala tas fram Rekommenderade standardtexter för hela Region Uppsala Gynekoligiskt cellprov – breddinfört 2017-09-01 Övrigt infört Hur går vi vidare nu?

Digitala möten – Digitala vårdmöten Digitala möten – SIP Delta i SIP, fysiskt eller via digital mötesteknik i förekommande fall.  Digitala vårdmöten – via Cosmic Visa skype med Robert samt station under fikat Slutenvård · Vara patienten behjälplig vid behov av stöd i kommunikationen med exempelvis digital mötesteknik Kommun · Delta i SIP och vid behov stödja patienten/brukaren med uppkoppling av digital mötesteknik i hemmet. 

Digitala möten Möjlighet att genomföra möten digitalt via Skype Varje vårdcentral utrustas med ytterligare en kamera och headset med syfte, specifikt för digitala möten. Ex vis digitala möten med sjukhus eller kommunal hemsjukvård i samband med utskrivningsprocessen och SIP

Teknik och utrustning PV/IT ordnar utrustning till datorarbetsplatsen (hörlurar och kamera) Cambio Cosmics produkt fungerar from våren 2018 Kräver Bank ID – Kundgruppen har önskat andra inloggningsmöjligheter Tiden måste bokas av patient eller personal - EJ virtuellt väntrum Idag finns ingen patientsupport – Frågan är lyft till e-hälsoenheten Lättast för patient att hantera det digitala mötet är via Cambios framtagna app. Faktureringsunderlag, ersättningar och eventuella patientavgifter med koppling till frikort, hanteras i COSMIC Vårdadministration. Besöket dokumenteras i COSMIC på vanligt sätt.

e-besök i COSMIC - så här kommer det att gå till: Besöket bokas i COSMIC Tidbok eller via 1177´s e-tjänst ”Boka tid” Faktureringsunderlag, ersättningar och eventuella patientavgifter med koppling till frikort, hanteras i COSMIC Vårdadministration. Besöket dokumenteras i COSMIC på vanligt sätt.

e-besök i COSMIC - så här kommer det att gå till: Patienten startar videomötet från 1177.se, sin e-besöksapp eller från den utskickade länken. Faktureringsunderlag, ersättningar och eventuella patientavgifter med koppling till frikort, hanteras i COSMIC Vårdadministration. Besöket dokumenteras i COSMIC på vanligt sätt.

e-besök i COSMIC - så här kommer det att gå till: Vårdpersonalen startar besöket genom ett klick på en kamerasymbol i COSMIC Tidbok eller Besökslistan. (Specifik vårdtjänst och kontakttyp) Faktureringsunderlag, ersättningar och eventuella patientavgifter med koppling till frikort, hanteras i COSMIC Vårdadministration. Besöket dokumenteras i COSMIC på vanligt sätt.