Rationalismen 1600-talet
Striden mellan rationalism och empirism Rationell intuitionkunskap Erfarenhetkunskap Olika tolkningar av kunskapsbegreppet Kunskaper i normativa frågor? Empiristerna avvisar detta
René Descartes (1596-1650) Brott med den aristoteliska traditionen i naturvetenskapen Kritik av skolastiken auktoritetstro Förankring i förnuftet, inte i religiös tro Vetenskaperna bildar en enhet; matematiken—modell, den mest framgångsrika vetenskapsgrenen
Metoden Det deduktiva systemet Säkra och sanna grunder (jf Euklids geometri) Tvivlet: till skillnad från skeptikernas, provisoriskt - antagande: allt kan vara falskt Sinnenas bedräglighet Omöjligheten att skilja mellan dröm och verklighet Den bedrägliga guden Fast grund: ”jag tänker, alltså finns jag till” (”Cogito, ergo sum.”)
Cogito Fast grund: ”jag tänker, alltså finns jag till” (”Cogito, ergo sum.”) - tydliga idéer - uppdelning av problem i ”så många delar som möjligt” - börja med det enklaste och fortsätta med det mer sammansatta - fullständiga uppräkningar
Kropp, själ, verklighet Två substanser ”Res cogitans/res extensa” Koppling mellan kropp och själ: tallkottkörteln (”livsandar”) Gudsbeviset: den fullkomliga varelsen
Baruch Spinoza (1632-1677) Stoicism vad gäller etiken Panteism vad gäller naturläran Tolerans i politisk filosofi Bibelkritik i religion
Kunskap Tradition Erfarenhet Logik Intuition: klara och säkra insikter
Etiken En substans; attribut (tänkande, utsträckning) Natura naturata/natura naturans Guds immanens Panteism? Att se på livet ur evighetens synvinkel (”sub specie aeternitatis”) Nödvändighet och frihet
Gottfried Wilhelm Leibniz (1646-1716) Mekanisk världsbild och teleologi Monader Förutbestämd harmoni Teodicéproblemet
Sanningar Nödvändiga (logiken, matematiken) Kontingenta ("den tillräckliga grundens lag") Voltaires Candide