Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
DIGITALA MEDIER I #ALMEDALEN Maj Innehåll  Digitala medier – grunderna  Digitalt PR-arbete  Digitala medier i Almedalen.
Advertisements

HSS Medias digitala medier
Anneli och Christians Datorskola
DAGSTIDNINGAR.
- att överföra budskap, påverka, mm
1 Sociala medier inom juridiken Mark Klamberg, doktorand.
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Kanaler och forum, hur man kan jobba med hemsidor, press och media? Kommunikation som påverkar – hur gör man? Hässleholm 18 nov 2010.
Att använda sig av massmedier
Nationell samordning av kommunala öppna data 22 maj 2014.
SBF 75 år PRESSKIT Tips och instruktion för att locka media i distriktet.
Vänsterskolan Medieskolan.
Manual: Att lägga in en nyhet. (Tryck på F5 för att se PP-presentationen)
MASSMEDIERNA omkring oss
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
DCV Idéskiss Design Jag tror att jag ska ha en mörk och stilren design på mitt DCV. Det ska finnas dynamisk funktionalitet där designen byts utan att sidan.
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
SOCIALA MEDIER PÅ RIKTIGT. VARJE DAG. #nopressurepå30minuter Presentation Chief Marketing and Communication Officer på Mynewsdesk.
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Cirkelledarutbildning
Anna Wilhelmsson – Informationsstrateg Stadsbyggnadsförvaltningen Eskilstuna kommun Bakgrund Fil kand Kommunikationsvetenskap Informationsassistent Information.
4. Kanaler och forum, hemsidor, press och media Alvesta 11 februari 2010 Jacob Schulze.
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Press och media Så kan pressarbete hjälpa oss att nå en mer demokratisk och solidarisk värld fri från droger.
TEXTER Texter i tidningen
KONFIDENTIELLT. Distribution endast till partners enligt sekretessavtal. Microsoft utfäster inga garantier, varken uttryckliga eller underförstådda. ©
Marknadskommunikation och mediaval
Jobs and Society NyföretagarCentrum Hyr syns vi i massmedier? Jörgen Bengtson Massmedier och NyföretagarCentrum Mångfald av medier Ingångar till.
Av Ewa Ögren Tullengymnasiet 2008
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
I KONTAKT MED MEDIA MÅNGA LÄSER VIA NÄTET ELLER TALTIDNINGAR EN DEL LÄSTER VANLIGA TIDNINGAR INSÄNDARE I TIDNINGEN VANLIGT FRÅN HANDIKAPPRÖRELSEN NOTISER.
Posterseminarium Inför Exjobbs-redovisningarna
Media - vän eller fiende?. När Janne Josefsson ringer… Fråga vad saken gäller & vem mottagaren av informationen är Är du den mest lämpade att svara? Konsekvenserna.
Att nå ut i media Sveriges Arkitekter 17/2 #arkfrukost.
Skrivardagar januari Artikel - Reportage - Nyhet - Notis - Inledare/ledare - Krönika - Insändare - Debattartikel - Pressmeddelande.
KOMMUNIKATION INTERNT Fredrik Grund och Helena Granath – Innovatum–
ANVÄNDARBETEENDE Kompetensgruppsarbete E-tjänster inom vägsektorn Stockholm.
Vad gör vi med nyheter? Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför? Är nyheten av externt intresse? Lämplig kanal Medarbetare (nyheter,
Sociala medier källkritik. Att kunna kommentera under ett flöde Bloggar inklusive kommentarsfält Twitter Facebook, Google+ eller Linkedin. fotosidor som.
Tredje uppgiften - umgänget med pressen Vad ska man tänka på? Presentation av Cecilia Sjöholm, Informationschef, Medicinska fakulteten, Lunds universitet.
Reportage.
Beredskap på kvällar och helger
Interna kommunikationsflöden
Kommunikationsstöd FTK
Omvärlden om oss 31 jan – 13 februari
Webbanmälan till högskolestudier HT 2016
Christian Gustavsson Kommunikatör Studieförbundet Vuxenskolan
För en annan grupp är det den enda värld de verkligen kan
Enkät NB1- elever 2017 Antal svar från olika skolor.
Yttandefrihet och Tryckfrihet
Enkät NB1- elever 2017 (1 181 deltagare) Sammanställd mån 18/9 -17
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
”Valberednings- seminarium”
Pennfäktaren Föreläsning 6 september 2017
Rubriker: Franklin Gothic Demi Brödtext: Franklin Gothic Book
PowerPointmall för ”vetenskaplig poster” – rubrik med teckensnitt Mundo Sans eller Arial i regular 80 pt Författarens för – och efternamn 28pt regular.
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför?
Riktlinjer sociala kanaler 2018
Utveckla former för medborgardialog
Klarar du en kris?.
KriskommunikationSPLAN
Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför?
Min insats – informationssatsning till privatpersoner som vill göra en insats för barn Anna SKL BoU 14 november 2018 Sara.
Bilden av Botkyrka Hur arbetar vi med kommunikation i Botkyrka kommun?
Artvise Kundtjänst Handläggarutbildning -Mobile.
Handläggarutbildning
Presentationens avskrift:

Vad gör vi med nyheter? 2017-06-02

Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför? Är nyheten av externt intresse? Lämplig kanal Medarbetare (nyheter, kalendarium) Nyhet på Lnu.se Nyhetstips (mail till journalister) Pressmeddelande / Pressinbjudan (meltwater) Sociala medier, facebook, twitter med flera. Pressträff Vad vill vi uppnå, effekter?

Hur sprider vi en nyhet? Och vem gör vad ? Skriva en nyhet. Det kan alla göra, kommunikatörer, forskare, externa eller andra involverade. Beslut om att skicka ut en nyhet. Kolla med pressansvarig. Publicera nyhet på medarbetare och Lnu.se. Behörighet och Sunt förnuft. Skicka presstips. (mejl) Kolla med pressansvarig. Skicka från Via TT. Skicka pressinbjudan eller pressmeddelande. Pressansvarig genom Via TT. Distribuera utskicket nationellt, regionalt, lokalt, välj ämneskategorier. Ev även internationellt utskick. Kedja för spridning - Via TT- Lnu.se – Expertsvar – Sociala medier – ev Alpha Galileo.

Utformning pressmeddelande Datum Pressmeddelande Rubrik. Kort, koncis, intressant Ingress. Förklarande och sammanfattande. Viktigaste först Aldrig längre än en A4, med luft! Gärna citat. Ett par tre stycken lagom. Markeras med pratminus. Mobil till tillgängliga kontaktpersoner ev mejl. Gärna länkar till artiklar, filer och bilder med mera. Gärna en engelsk språkversion Vi lärde ut saker rätt, hantverket Rätt saker = strategiskt Exempel på rätt saker: Få organisationen att nå sina mål, t ex tjäna mer pengar eller att få medborgare att få rätt hjälp, klara en omorganisation Exempel på fel saker: Att få medarbetare och andra intressenter att rikta sin uppmärksamhet på sådant som är likgiltigt för organisationen. Att satsa på trivsel i stället för engagemang. Vi kan göra saker extremt väl professionellt, men om de är fel så ger det fortfarande ingenting eller marginellt Att ge ut en tidning som inte skapar effekter Exempel på rätt sätt: Att bara kommunicera med dem som är berörda. Bortse från ”Alla” och ”allmänheten”. Exempel på fel sätt: Att störa folk med icke-relevant innehåll

Layout för pressmeddelande Logga Pressmeddelande 2 juni 2017 Rubrik - fet Ingress - fet - Pratminus Bröd Mer information –fet Länk till avhandlingar, bilder, webbplatser med mera Kontaktinformation – fet Namn, mobiltelefonnummer Länk till exempel http://lnu.se/1.123628/hundra-kronor-extra-for-att-uppna-klimatmal

Utformning av pressinbjudan Att tänka på - När? Var? Varför? Vem? Syfte? Vem är bjuden? Vilka kommer att närvara? Kontaktperson? Material inför pressträff eller för medskick efteråt. Kanal? Måste vara med i pressinbjudan Tid Plats Syfte Kontaktpersoner

Pressträff - presskonferens Inte utan goda skäl. Om fler aktörer är involverade än universitetet. Mindre informella inbjudningar genom presstips eller personlig kontakt är att föredra. Vid pressträff Presentera anledningen Presentera närvarande och berätta upplägg Samtliga på podiet säger något Frågestund, fototillfälle och intervjuerbjudande. Att tänka på Upplägg, plats, ev förtäring, klädsel, pins, roll-up, presentation, material att skicka med, kontaktuppgifter, öppna upp för frågor, att deltagarna är synkade.

Pressinbjudan övrigt Förelsningar Seminarium Temadagar Konferenser Med mera…..

Omvärldsbevakning Källor Tidningar, radio, tv Sociala medier Notified Övrigt Expertsvar Internationell press Frågor från media Diariet Vi lärde ut saker rätt, hantverket Rätt saker = strategiskt Exempel på rätt saker: Få organisationen att nå sina mål, t ex tjäna mer pengar eller att få medborgare att få rätt hjälp, klara en omorganisation Exempel på fel saker: Att få medarbetare och andra intressenter att rikta sin uppmärksamhet på sådant som är likgiltigt för organisationen. Att satsa på trivsel i stället för engagemang. Vi kan göra saker extremt väl professionellt, men om de är fel så ger det fortfarande ingenting eller marginellt Att ge ut en tidning som inte skapar effekter Exempel på rätt sätt: Att bara kommunicera med dem som är berörda. Bortse från ”Alla” och ”allmänheten”. Exempel på fel sätt: Att störa folk med icke-relevant innehåll

Kontaktinformation för pressfrågor Annika Sand, telefon 076-830 01 05, annika.sand@lnu.se Sektionscheferna och kommunikationschefen är naturligtvis också ofta engagerade i, och initierar pressfrågor. E-post: press@lnu.se

Alla våra kanaler Lnu.se Medarbetare Expertsvar Alpha Galileo Facebook Twitter Partners och berörda