Hantering av kravönskemål

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Advertisements

Waymaker Online Testkunder & Implementationsprocess
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering S7 och Ehternet & Profibus Öppen utbildning 6-9 april Utbildare: Tage Strandberg Plats:
Kommunikationslösning för licensansökningar
Utvärderingar av föregående programperioder visar:
1 Processer kring kurs UD-projektet 2004 Version 4.
Inloggning till Landstinget Kronoberg via Citrix
Sammanställning ledarenkät Antal ledare i IF Väster ca 75 st Inkomna enkätsvar 23 st Din förening i väster…
POLICY OCH RIKTLINJER Dokumentet Policy och riktlinjer för Gislaveds kommuns hantering av klagomål och synpunkter beskriver : Varför det är viktigt att.
Bedömning.
Ärendehantering och tillgodoräknanden i Ladok3
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Kravönskemålsprocessen LPL-möte Umeå. Bakgrund i korthet »Införandestöd och projektsupport Skapa upp ett ramverk (Jira) för att hantera support.
EFörslag - Haparanda Offentliga rummet 31 maj. Bakgrund & Syfte Värde ord: Demokrati, Dialogen, Nya sätt… Diskuterat olika sätt SKL- Nätverk e-petitioner.
Studentgränssnittet i nya Ladok »Öppen frågestund, »Daniel Erlandsson, områdesproduktägare.
Att vara "klubbkonsult'" 0. Konsult: 1 2 Sessionens syften.
Våga visa resultat i kulturverksamhet! Lena Dahlstedt Biträdande stadsdirektör
Verksamhetsutveckling och samarbete kring sammanhållen e-förvaltning
Lärande utvärdering genom följeforskning
Bättre psykiatrisk vård med kvalitetsregister Qulturum Arbetsuppgift LS4 – LS5 Förbättringsteam.
SERVICEDESK PLUS Översikt ur ett användarperspektiv Jenny Sandqvist Enheten för IT-stöd och systemutveckling (ITS), Umeå Universitet för nya.
Kommunikationslösning för licensansökningar (KLAS)
Bra planering skapar trygghet
Öppet forum för examenshandläggare »Annika Thunström Områdesansvarig för examen
Ö PPEN FRÅGESTUND Den 17 juni AGENDA Kravönskemål Insamling av frågor kring tvåfaktorsautentisering Glad sommar!
1 Välkommen till dagens e-möte –Säkerställ ljud via Meeting > Audio Setup Wizard –Använd funktionen ”Raise hand” om du vill ställa fråga –Eller använd.
Ö PPEN FRÅGESTUND Adobe Connect, den 22 juni 2016.
B EVISHANDLÄGGNING ( EXAMEN ) I NYA L ADOK Nätverksträff 25 november, Konstfack Anette Eriksson, Sophia Hansson Ridman och Linda Strand- Lundberg.
I NFÖR PRODUKTIONSSÄTTNING AV NYA L ADOK Malin Zingmark 4 juni 2015.
INFORMATIONSDAG R ESULTATLEVERANSEN Anette Eriksson och Gunnar Råhlén Karolinska Institutet 4 juni 2015.
Lathund Ladoksupport.
Avvikelsehantering En säker verksamhet = en säker arbetsmiljö!
Öppen frågestund Den 29 mars 2017.
MedControl Hantering av händelse och avvikelse samt teknik och övrigt
Öppen frågestund Den 4 maj 2017.
Öppen frågestund Adobe Connect, den 22 juni 2016.
Så här förbereder vi oss på Lunds universitet
Nu rapporterar vi i Treserva!
Öppen frågestund 21 juni 2017 Adobe Connect.
Ärendestöd i nya Ladok NUAK den 20 september 2016
Öppen frågestund Den 30 november 2016.
FRÅGESTUND TENTAMEN LÖK20G VT 2017
Kundens röst (Voice of the Customer VOC)
Behörighetsadministration – systemaktiviteter, behörighetsprofiler mm
Mail med länk.
Öppen frågestund 16 november 2017
Lathund Ladoksupport.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
Individuell samarbetsplan Redovisning av process
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Handhavandeguide-Ladok Kursbevis
Öppen frågestund 14 mars 2018 Adobe Connect.
Uppdrag Ta fram länsgemensam rutin för avvikelsehantering
Ett inspirationsmaterial inför samtalet mellan chef och medarbetare.
Forskarnivån i nya Ladok
Anders Vestin Klara Nordström
MIS 2.0 Standardiseringsutskott
Nytt system för kursutvärdering vid Åbo Akademi
Tips för bättre kommunikation
Supportstuga: nya standardtexter för ds
Lathund för dig som administrerar resultatrapportering
Handläggarutbildning
Lathund Ladoksupport.
Artvise e-Tjänst Artvise - Kunddagar 2019.
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Supportstuga: Medarbetarkopplingar
MedControl Instruktion för ärendeansvarig
Rapportera resultat med titel
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Lathund för dig som administrerar resultatrapportering
Presentationens avskrift:

Hantering av kravönskemål 2014-12-17

Agenda Statistik från Jira Dagens process Upplevda problem Förslag till förbättringar

Statistik

Tid för att stänga kravönskemål

Antal inkomna resp. stängda kravönskemål

Antal ärenden per status

Antal öppna ärenden per typ (”Component”)

Nuvarande hantering (i teorin)

Målsättning Den som rapporterar ett ärende ska kunna följa ärendet tills det avslås eller är implementerat i systemet förstå hur ärendet hanteras av projektet förstå varför projektet beslutat som vi gjort

Ett kravönskemål kommer in i Jira… Rapportören rapporterar ärendet i Jira samt väljer vilken domän ärendet handlar om … ärendet tilldelas områdesproduktägaren, som får avisering via e-post

Gör ett första ställningstagande Ligger önskemålet inte inom projektets ramar? Är det en dubblett av annat kravönskemål? Stäng (Closed) – med åtgärd Avslås/Dubblett Kan önskemålet vara något vi vill föra in i backloggen? Till utvärdering (Review) Går det inte att hantera frågan ännu? Senarelägg (Pending)

Stänga ärenden Önskemål utanför projektets ramar… - Motivering måste ges! Dubblett - Referera alltid till originalärendet!

Till utvärdering Önskemål som eventuellt ska in i backloggen Bör hanteras inom 1 månad Ja, vi lägger in detta i backloggen. Referera till ärendet i backloggen (LTRE) Stäng kravönskemålet (L3SUPPORT) med åtgärd Till backlogg Nej, vi lägger inte in detta i backloggen. Stäng kravönskemålet med åtgärd Avslås Motivera varför!

Senarelägg Vi behöver vänta in någon händelse innan vi kan utvärdera önskemålet - Ange alltid vilken händelse som inväntas samt när vi förväntar oss att den inträffar Exempel: Utveckling har inte påbörjats ännu (ex. integrationer) Avvaktar strategiskt beslut (ex. aliashantering)

Upplevda problem med dagens hantering

Från projektet Svårt att hantera detaljsynpunkter då användargränssnitt inte är bearbetat Svårt att föra dialog via Jira Många frågor rör sådant som vi ännu inte kravställt Flera övergripande, komplexa frågor som inte kan besvaras enkelt

Från lärosätena Berätta!

Ny hantering

Andra former för dialog? Idé – gå igenom inkomna kravönskemål på möte av typ öppen frågestund? Andra idéer?

Användargränssnitt Kommer ikapp utveckling av funktionalitet Styra om ärenden till andra resurser i projektet