Hantering av kravönskemål 2014-12-17
Agenda Statistik från Jira Dagens process Upplevda problem Förslag till förbättringar
Statistik
Tid för att stänga kravönskemål
Antal inkomna resp. stängda kravönskemål
Antal ärenden per status
Antal öppna ärenden per typ (”Component”)
Nuvarande hantering (i teorin)
Målsättning Den som rapporterar ett ärende ska kunna följa ärendet tills det avslås eller är implementerat i systemet förstå hur ärendet hanteras av projektet förstå varför projektet beslutat som vi gjort
Ett kravönskemål kommer in i Jira… Rapportören rapporterar ärendet i Jira samt väljer vilken domän ärendet handlar om … ärendet tilldelas områdesproduktägaren, som får avisering via e-post
Gör ett första ställningstagande Ligger önskemålet inte inom projektets ramar? Är det en dubblett av annat kravönskemål? Stäng (Closed) – med åtgärd Avslås/Dubblett Kan önskemålet vara något vi vill föra in i backloggen? Till utvärdering (Review) Går det inte att hantera frågan ännu? Senarelägg (Pending)
Stänga ärenden Önskemål utanför projektets ramar… - Motivering måste ges! Dubblett - Referera alltid till originalärendet!
Till utvärdering Önskemål som eventuellt ska in i backloggen Bör hanteras inom 1 månad Ja, vi lägger in detta i backloggen. Referera till ärendet i backloggen (LTRE) Stäng kravönskemålet (L3SUPPORT) med åtgärd Till backlogg Nej, vi lägger inte in detta i backloggen. Stäng kravönskemålet med åtgärd Avslås Motivera varför!
Senarelägg Vi behöver vänta in någon händelse innan vi kan utvärdera önskemålet - Ange alltid vilken händelse som inväntas samt när vi förväntar oss att den inträffar Exempel: Utveckling har inte påbörjats ännu (ex. integrationer) Avvaktar strategiskt beslut (ex. aliashantering)
Upplevda problem med dagens hantering
Från projektet Svårt att hantera detaljsynpunkter då användargränssnitt inte är bearbetat Svårt att föra dialog via Jira Många frågor rör sådant som vi ännu inte kravställt Flera övergripande, komplexa frågor som inte kan besvaras enkelt
Från lärosätena Berätta!
Ny hantering
Andra former för dialog? Idé – gå igenom inkomna kravönskemål på möte av typ öppen frågestund? Andra idéer?
Användargränssnitt Kommer ikapp utveckling av funktionalitet Styra om ärenden till andra resurser i projektet