KAPITEL 13 Marknadsför rätt
Marknadsföringslagen KAPITEL 13 Marknadsföringslagen Lagen är: ett skydd för konsumenterna en begränsning för företag att fritt utforma sin reklam Grundregel: All marknadsföring ska utformas så att den överensstämmer med god marknadsföringssed.
Förbudslistan i marknadsföringslagen KAPITEL 13 Förbudslistan i marknadsföringslagen Företag får ej lämna vilseledande information i reklam om pris eller kvalitet. Företag får inte härma eller kopiera ett annat företags kända produkt. Jämförande reklam är tillåtet om den inte är vilseledande. Konkursutförsäljning får bara användas när konkursboet säljer ut produkterna. Utförsäljning får bara användas en begränsad tid och om den avser utförsäljning av delar eller hela företagets lager. Rea får användas under en begränsad period och ska avse ordinarie sortiment. Ej beställda produkter får aldrig levereras. Om man får något ”på köpet” ska värdet klart framgå i kronor. Om garanti erbjuds ska det klart framgå vad den omfattar. En annons ska inte kunna förväxlas med en artikel. Företag får ej skicka reklam via e-post eller fax om kunden inte godkänt det.
Marknadsföringslagen – straff och övervakning KAPITEL 13 Marknadsföringslagen – straff och övervakning Marknadsstörningsavgift kan dömas ut vid brott mot lagen avgift mellan 5 000 kronor och 5 000 000 kronor Konsumentverket övervakar att lagen följs hit anmäls brott mot lagen
Andra begränsningar vid marknadsföring KAPITEL 13 Andra begränsningar vid marknadsföring – alkohol – tobak – produkter som riktar sig till barn
Reklamombudsmannen (RO) KAPITEL 13 Reklamombudsmannen (RO) övervakar bland annat att reklam följer god marknadsföringssed, det vill säga reklamen får inte vara diskriminerande kan inte förbjuda eller bötfälla reklam
Könsdiskriminerande reklam KAPITEL 13 Könsdiskriminerande reklam framställer män eller kvinnor som sexobjekt bevarar en otidsenlig syn på könsrollerna på ett nedvärderande sätt är på något annat sätt uppenbart könsdiskriminerande för män eller kvinnor
Prisinformationslagen KAPITEL 13 Prisinformationslagen Priser ska: vara tydliga och lätta att uppfatta på internet finnas i skyltfönster finnas i butik Priser till konsument ska alltid anges inklusive moms.
Konkurrenslagen Syftet är att skydda konkurrensen KAPITEL 13 Konkurrenslagen Syftet är att skydda konkurrensen Innehåller två förbud: förbud mot konkurrensbegränsande samarbete (karteller) förbud mot missbruk av dominerande ställning Konkurrensskadeavgift kan dömas ut vid brott mot lagen avgift på högst 10 procent av företagets omsättning Konkurrensverket övervakar att lagen följs hit kan man anmäla brott mot lagen