KAPITEL 13 Marknadsför rätt.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
ÖPPET KÖP BYTESRÄTT Ingen lag!
Advertisements

Vad är reklam? Ordet reklam härrör från två latinska ord: "re", som betyder 'på nytt' och "clamare", som betyder ''ropa högt'. Ordet reklam betyder alltså.
VÅRA RÄTTIGHETER SOM KONSUMENTER
Marknadsföringslagen
1 Frukostseminarium den 13 februari 2009 Claes Langenius och Joakim Sundbom Den nya konkurrenslagen.
Automatic Delivery Rewards
© Brilex AB 1 Jur kand Torsten Brink V ordf NBL. © Brilex AB 2 Läkemedelslagens tidigare informationsbestämmelse 21 § Sådan information om läkemedel som.
Presentation av resmål
AFFÄRSPLAN Elias Brander.
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Föreläsare: Per Sahlin
Branschorganisationer och konkurrensreglerna
Lagar och Regler Kap. 5.
Ny Stil Vårt företag är en hemsida där vi riktar oss till ungdomar, vi säljer våra egna designade kläder till ett pris som en studerande ungdom har råd.
MARKNADSPLAN 2013 Caroline Ossmin Lukas Jensen Malin Rydberg Linda Kåberg Johanna Svedlund Sebastian Otterborg.
På rätt sida om lagen Distanshandelsdagen Axel Tandberg SWEDMAs Chefsjurist
Undergräver Internetspriten alkoholmonopolet? Alkoholpolitiskt forum Seminarium onsdagen den 3 juli 2013 kl EU-advokat Ida Otken Eriksson.
MARKNADSFÖRING OCH SERVICE
Kunskaper och förmågor FEK1
Marknadsföring – del 4 F8 –
Kunder och konkurrens driver ekonomin
E-handel Handeln utan gränser. Allmänt om e-handel E-handel, elektronisk handel E-handel, elektronisk handel 8 miljarder omsättning/år i Sverige 8 miljarder.
Kontroll av kemikalier i varor enligt Reach
Entreprenörskap och företagande 100 p
Konsumenttjänstlagen
Affärsidé - företagets vägvisare
Varmt välkommen!. Jag heter... och mina förväntningar...
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Marknadsförarens yrkesroll
Kap 12: Marknadslagar och etik
Marknadsrätt Skapa nöjda kunder.
Kap 13: Marknadsföring i framtiden
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Spara kvittot! När du handlar en vara av ett företag/butik har du alltid rätt att få ett kvitto. Erbjuder ett företag/butik inte ut kvitto riskerar man.
Marknadsföringslagen (2008:486)
Christoffers Clothing Company
Immateriella rättigheter
Konsten att lyssna, förstå, tala och engagera
Produktens olika delar
Butikens marknadsföring
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
Momsbeskattning Skatteförvaltningen. Innehåll Vad är moms Vem är momsskyldig För vilken verksamhet ska man betala moms Hur mycket moms ska man betala.
PRIVATJURIDIK & RÄTTSKUNSKAP KAPITEL 9 K ONSUMENT- skydd.
Konsumenträtt Kap. 8.
Hur blir du en kunnig konsument? Du vill ju inte bli ”blåst”
6:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Värdekedjan.
MARKNADSRÄTT Marknadsföringsrätt: företag - konsument Konkurrensrätt: företag - företag Konsumentverket Marknadsdomstolen.
H2000 Branschkunskap – lär känna din bransch Kopiering tillåten © Liber AB 8:1 PRODUKTUTVECKLING.
Varför är bra hemsidor viktiga för företag?. En hemsida är en av de mest kraftfulla marknadsföringsverktyg ett företag kan ha. Inget annat marknadsföringsverktyg.
Kapitel 28 ”Controlling Market Power. Anti-trust and Regulation” Regleringar av marknader. – Naturliga monopol – Konkurrensbegränsningslagstiftning – Avreglering.
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Marknadsrätt Skapa nöjda kunder.
Företags kommunikation med kunderna
En kort lektion i hur du inte blir blåst
Kick-off dag Amal Shabibi och Victor Muñoz.
En muntlig eller skriftlig överenskommelse
KAPITEL 9 Pris och moms.
Produkt, pris, plats och påverkan
Marknad, målgrupp och mål
Undersök och analysera
Prisinformationslagen
Konsten att göra bra inköp
Sälja en produkt eller tjänst
Avtalsvillkor för fiberanslutning
Att sluta avtal.
Kap. 1 Planera sortimentet
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
I den här uppgiften får du upp till ett
Presentationens avskrift:

KAPITEL 13 Marknadsför rätt

Marknadsföringslagen KAPITEL 13 Marknadsföringslagen Lagen är: ett skydd för konsumenterna en begränsning för företag att fritt utforma sin reklam Grundregel: All marknadsföring ska utformas så att den överensstämmer med god marknadsföringssed.

Förbudslistan i marknadsföringslagen KAPITEL 13 Förbudslistan i marknadsföringslagen Företag får ej lämna vilseledande information i reklam om pris eller kvalitet. Företag får inte härma eller kopiera ett annat företags kända produkt. Jämförande reklam är tillåtet om den inte är vilseledande. Konkursutförsäljning får bara användas när konkursboet säljer ut produkterna. Utförsäljning får bara användas en begränsad tid och om den avser utförsäljning av delar eller hela företagets lager. Rea får användas under en begränsad period och ska avse ordinarie sortiment. Ej beställda produkter får aldrig levereras. Om man får något ”på köpet” ska värdet klart framgå i kronor. Om garanti erbjuds ska det klart framgå vad den omfattar. En annons ska inte kunna förväxlas med en artikel.  Företag får ej skicka reklam via e-post eller fax om kunden inte godkänt det.

Marknadsföringslagen – straff och övervakning KAPITEL 13 Marknadsföringslagen – straff och övervakning Marknadsstörningsavgift kan dömas ut vid brott mot lagen avgift mellan 5 000 kronor och 5 000 000 kronor Konsumentverket övervakar att lagen följs hit anmäls brott mot lagen

Andra begränsningar vid marknadsföring KAPITEL 13 Andra begränsningar vid marknadsföring – alkohol – tobak – produkter som riktar sig till barn

Reklamombudsmannen (RO) KAPITEL 13 Reklamombudsmannen (RO) övervakar bland annat att reklam följer god marknadsföringssed, det vill säga reklamen får inte vara diskriminerande kan inte förbjuda eller bötfälla reklam

Könsdiskriminerande reklam KAPITEL 13 Könsdiskriminerande reklam framställer män eller kvinnor som sexobjekt bevarar en otidsenlig syn på könsrollerna på ett nedvärderande sätt är på något annat sätt uppenbart könsdiskriminerande för män eller kvinnor

Prisinformationslagen KAPITEL 13 Prisinformationslagen Priser ska: vara tydliga och lätta att uppfatta på internet finnas i skyltfönster finnas i butik Priser till konsument ska alltid anges inklusive moms.

Konkurrenslagen Syftet är att skydda konkurrensen KAPITEL 13 Konkurrenslagen Syftet är att skydda konkurrensen Innehåller två förbud: förbud mot konkurrensbegränsande samarbete (karteller) förbud mot missbruk av dominerande ställning Konkurrensskadeavgift kan dömas ut vid brott mot lagen avgift på högst 10 procent av företagets omsättning Konkurrensverket övervakar att lagen följs hit kan man anmäla brott mot lagen