Forskarutbildning – vad ska vi ha den till?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Elisabeth Beijer, FoU i Väst/GR Karin Olsson, RFHL-Oberoende Göteborg
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Forskningsanknytning i den högre utbildningen BAKGRUNDSUPPGIFTER.
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Förvärv i förändring – omorganisation av medieresursförvärvet vid SUB
Visionen för Regionalt cancercentrum väst:
Årsuppföljning LSO.
Äldrepolitik Äldreomsorg.
Framtidens skola Maria Stockhaus. Våra värderingar ” Med kunskap växer varje människa och med ökad bildning stärks hela samhället. Kunskap är egenmakt.
LSS-kommittén – bred översyn av personlig assistans
Tjänstemännen i det moderna arbetslivet Daniel Gullstrand, Unionen.
Vad ser du? Anne Bylund.
Verksamhetschefsdagar Geriatrik Lejondal 22 mars 2013 Gert Alaby Samordnare.
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Landstingsdirektörens stab Forskning och Utveckling, FoU Skapar förutsättningar för människors välfärd samhällets utveckling näringslivets konkurrenskraft.
Världens bästa skola Linda Norberg.
Kan vi mäta den handikappolitiska utvecklingen?
Ledarskap Utbildning 2 Ledarskapet avseende utbildning fungerar bra eller mycket bra (Naturvetarna)
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Samverkan inom socialförsäkringen Rapport
Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1
Mattis Bergquist
Ersättningen för personlig assistans
VFU inom sjuksköterskeutbildningen en arbetande konferens Jan Florin Rachel Nygren VFU.
Förbättringsresan Hur kan vi använda det vi vet för att skapa ett lite bättre liv för de äldre?
Prostitution i Norden. Uppdragsgivare och organisatorisk hemvist Nordiska ministerrådet Nordiskt Institut för Kunskap om Kön.
Vision, mål och uppdrag Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
& Läget på vägarna Mobila tjänster -en ny kanal. Mobila tjänster -Området växer – många aktörer -Förhållningssätt – egen regi eller inte -Endast ny kanal,
Assistanskommittén – bred översyn av personlig assistans för vissa personer med funktionshinder.
De sysselsättningspolitiska reformerna Vårt uppdrag: har de angivna målen om att öka sysselsättningen och det totala antalet arbetade timmar uppnåtts?
Gymnasial lärlingsutbildning »Bakgrunden till Skolverkets förslag till Gy-lärling? » Hur kan förslaget bli framgångsrikt för alla elever i gymnasieskolan.
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
ÅRP 2007 FS riktlinjer för VP och budget FS riktlinjer för 2007 Målbild, verksamhets- och utvecklingsområden ligger fast Dialogen och samplaneringen.
Förutsättningar för mandatperioden  EU 2020 – smart och hållbar tillväxt för alla  RUFS  Demografi.
12,1 dagar Mats UddinVälkomna Barbro NaroskyinInledning Fikapaus Claes- Fredrik HelgessonStyrning med marknad
Sidnummer Möjliga vägar för KB efter förstudien John Augustsson
Att möta förändringar – adaptiv kapacitet i olika skalor
Den ”galna brottslingen” och det goda samhället – forskargruppen FILUR – Christian Munthe Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori flov.gu.se.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Studierektorsinformation
Kompetensutveckling inom Lunds Universitets Bibliotek - LUB Karin Ohrt Biblioteksdirektionen.
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Skolutveckling genom aktionsforskning
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Länsstyrelsens uppdrag och ansvar Länsstyrelsen är regeringens regionala företrädare och svarar för den statliga förvaltningen i länet. Länsstyrelsen arbetar.
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv Presentation av två pågående projekt Praxis från UKÄ, Högskoleverket och ÖNH Gruppdiskussioner.
Adaptiv förvaltning modebegrepp för lärande system.
Analys- och planeringsperiod 1-9 mån Avslutningsfas 1-3 mån Genomförande 2-3 år Förstudie RESULTAT EFFEKTER Avstämning med ESF Vad kännetecknar en förstudie?
INTRO WORKSHOP 19 AUG 2016 TAPIO SALONEN. UTFORMNING AV PROCESS KRING FOKUSOMRÅDEN Dagens workshop – viktig startpunkt Identifiera både ”vad”- och ”hur”-frågor;
Välfärdens långsiktiga finansiering Annika Wallenskog – SKL.
Ett steg vidare för evidensbaserad praktik till nytta för brukare och patienter Fjärde steget i reformen av myndigheter Samlad, effektiv och behovsanpassad.
Ulf Blossings 32 levnadsregler för pedagogen, som är viktiga för ett pedagogiskt förhållningssätt. 1.Barns och ungdomars sociala liv i förskola, fritidshem.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Brukarenkät 2010 Till redovisningen:
Skolinspektionen i Almedalen 2017
Analyserade alternativ
Hur säkerställs kvalitén i ett system där många olika utförare levererar tjänster? Det ska finnas en koppling mellan det som står i förfrågningsunderlag.
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
MÅL OCH MÅLOMRÅDEN.
Evidensbaserad praktik
Konflikthantering Hur kan man göra..
Omställningen av hälso- och sjukvården
Strategin Statens roll i utbildningssystemet – slutrapport
Att tänka på inför samverkan
Presentationens avskrift:

Forskarutbildning – vad ska vi ha den till? Mats Benner 12/10 2016

Bakgrund – forskarutbildningens spridning och normalisering Från smal elitreproduktion till del av högre utbildning Från individuell utveckling till kollektiv läroprocess Från inskriven rättighet till förvärvat uppdrag Nationella uppdrag och lokalt ansvar Samtidigt som praktiken är (nästan) den samma!

Med svenska särdrag Viktig del av den vetenskapliga kadern Tidig modernisering Stark studerandefacklig organisering Och särkopplad ledningsstruktur – pedagogik och finansiering svagt anknutna

Vägen hit och vägen framåt? Forskarutbildningsreformer (1) 1969 Minska forskarutbildningens längd och omfattning – klargör relationen mellan forskarutbildning och post-doktoral utveckling Fick inte avsedda konsekvenser – Sverige fick aldrig tenure track-system

1998 års reform Totalreglering Forskarutbildningsuppdrag Klarare utformning av tjänsterna Fick avsedda effekter? Studietiden har sjunkit men fortfarande stora skillnader mellan områden. Förändrad finansieringsstruktur har skapat oklara planeringsvillkor. Nytt högskolelandskap – nytt forskarutbildningslandskap?

Sen- och samtida initiativ Karriär för kvalitet? (2002, 2007, 2016) Hantera dynamiken i forskningssystemet Post-doc en växande kategori – men utan tydlig koppling till FU Svensk forskarutbildning dyr – och stor. Utvärdering och uppföljning – men med bestämda gränser Finansiering, reglering och dimensionering fortfarande endast rudimentärt sammankopplade

Vägen framåt Bryt upp små forskarutbildningsmiljöer Skapa fler nationella former Nya former för finansiering Omvärdera anknytningen mellan GU och FU Behåll den svenska särvägen – forskningsintensiv FU – men med bättre ordning och mindre spill