Om den nya timfördelningen för gymnasiet ( ):

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HSO Skåne Ett samarbetsprojekt mellan HSO Skåne och Furuboda Arbetsmarknad Finansierat av Arvsfonden De Offentliga Arbetsgivarnas Ansvar DOA.
Advertisements

Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
Examensarbete För civilingenjörer i -maskinteknik -industriell ekonomi -datorsäkerhet -spel och programvaruteknik 1.
Utrikesdepartementet De tre mötena under 2015: Agendan integrerar flera multilaterala processer och organ Juli 2015 December 2015 Konferensen för utvecklingsfinansiering.
Föräldraråd Nyvång Hälsa Det innefattar både ett fysiskt välbefinnande så som psykiskt och socialt.
Kommunikation Tove Phillips Olika perspektiv att studera ämnet kommunikation: Sociologi  Sociologiska perspektiv Kommunikation är en naturlig del.
Spetsundervisning – svenska och matematik I Lerums kommun erbjuds elever i åk 8 och 9 att fördjupa sin kunskaper i matematik och svenska genom ett samarbete.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Tingvallagymnasiet Ekonomiprogrammet.
Aktualiteter kring Samhällsbyggnad 300 hp Eva Liedholm Johnson, programansvarig Samhällsbyggnadslänkens medlemskonferens 12 juni 2017.
entreprenöriellt och ämnesövergripande med ikt-verktyg
Pedagogisk planering- Naturkunskap
Välfärdens processer för myndighetsutövning inom IFO/FH
Välkomna till styrd helpdesk: Naturvetenskap & Teknik
LULEÅ GYMNASIEBY Fyra kvarter samt bibliotek och Hälsans hus.
Bästa utveckling för alla
Barn och unga Skapa förutsättningar för en gynnsam hälsoutveckling
Varför läser ni religionskunskap?
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
FÖRAKTA DIG! FINNS DET MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER?
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Produktdesign 3 årig kandidatutbildning Kunna designa produkter
Rondundervisning på läkarprogrammet
Att bemöta och bli bemött
Gymnasiearbete 100 p.
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Iris Rosengren Larsson
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Ny lärarutbildning start ht-11
FÖRMÅGOR OCH KUNSKAPSKRAV
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Välkommen till informationskväll om Anna Whitlocks gymnasium
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Den sociologiska blicken
GLP 2016 i fokus Gun Oker-Blom, Utbildningsstyrelsen
Välkomna till Öppna universitetet vid Åbo Akademi!
- Mottagare, medborgare, medskapare
Ung Cancer - Medlemsundersökning 2017, Närstående
ETT BRA LÄROBJEKT – FINNS DET?
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
”Miss lyckad” ”I slutet av 8:an fick vi prata med en SYV, jag minns att hon frågade mig ”Vad vill du bli?” som att hela mitt liv hängde på just denna frågan.
Lärares planeringsarbete!
2. genomföra systematiska undersökningar i kemi, och
Meningsfull fritid och sociala färdigheter
Enkät i gymnasieskolan
Nästa Steg- Malgomajskolan 3.0
Religionskunskap 1 och 2.
Digital delaktighet En fråga om demokrati
Bostadstillägg Pensionsmyndigheten har av regeringen fått uppdraget att öka kunskapen om bostadstillägg och verka för att mörkertalet inom bostadstillägg.
Förbättringsmodellen – en struktur för systematiskt förbättringsarbete
Värdegrund inom äldreomsorgen
EXEMPEL Ökade välfärdskostnader Brännpunkt Konsekvenser för staden
Utveckla resonemang Höstterminen 2016.
Hållbar utveckling måste vara
WCAG-checklistan Så här ska du använda checklistan.
Gymnasiearbete 100 p.
Enkät i gymnasieskolan
- LISTAR DE STÖRSTA LEDARSKAPSUTMANINGARNA 2019
Bakgrund Sedan 2018 har staden ett program för en jämlik stad som sträcker sig fram till Programmet har en bred politisk förankring.
Föräldrar Förskola Förskolan Solägget 14 svar, 78%
Problembaserat lärande (PBL)
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
Presentationens avskrift:

Flykting 2016 – ämnesövergripande projekt inom ämneslärarutbildningen 2016 Om den nya timfördelningen för gymnasiet (13.11 2014): ”En nyhet i timfördelningens struktur är de fördjupade temastudierna (3 kurser), som förenhetligar undervisningen, ökar samarbetet mellan olika läroämnen och stärker de studerandes förmåga att behärska bredare helheter än de enskilda läroämnena.”

Temastudiekurserna ” Temastudierna är studier som kombinerar olika vetenskapsområden. De ger ett helhetsperspektiv på undervisningen och utvecklar de studerandes förmåga att gestalta och förstå större helheter än det enskilda läroämnet. Det centrala uppdraget för temastudierna är att erbjuda de studerande möjligheter att kombinera och tillämpa kunskaper och färdigheter från flera olika läroämnen”. Tvärvetenskapligt tänkande (TS1) Den studerande ska, inom ramen för större helheter, lära sig att se samband mellan olika vetenskapsområden och konstarter samt växelverkan mellan centrala principer och begrepp inom dem. 2. Undersökande projektarbete med hjälp av digitala arbetssätt (TS2) Målet för denna kurs i informations- och kommunikationsteknologi är att den studerande självständigt eller i samarbete med andra studerande planerar, genomför och presenterar ett dokumenterat projekt, en undersökning, uppfinning eller annan produkt som anknyter till något fenomen, tema eller ämnesområde. 3. Vardagskompetens (TS3) Under denna kurs som ska behandla frivilligverksamhet, arbetsliv, trafikfostran eller internationell verksamhet ska den studerande ges möjligheter att tillämpa sina kunskaper och färdigheter i praktiska arbetsuppgifter och situationer.

Ny(gamla) temaområden . Aktivt medborgarskap, entreprenörskap och arbetsliv 2. Välbefinnande och trygghet 3. Hållbar livsstil och globalt ansvar 4. Kulturkompetens och internationalism 5. Medier och multilitteracitet 6. Teknologi och samhälle

Ämnesövergripande helheter – och en ämnesövergripande ämnesdidaktik En ämnesövergripande kunskapsförmedling kräver en ämnesöverskridande – eller ämnesintegrativ – ämnesdidaktik Styrkan att kunna utnyttja olika ämnesperspektiv- och kunskap för att öka förståelsen kring större helheter (så som värdegrundsfrågor). ¤ i relation till värdegrunden ¤ i relation till temahelheter ¤ i relation till ämnen och samarbete mellan ämnen Stark funktionell ämnessyn: Uppfattningen att olika läroämnen utöver det ämnesspecifika kunskapsinnehållet även bidrar till olika färdigheter (t.ex. kritiskt tänkande, kausalitet, ”viljan att utveckla sig själv och samhället”).

Historia, samhällslära, ämnesövergripande Orientering i nutid med avstamp i dåtid, och med blick mot framtiden (=historiemedvetenhet) Meningsskapande Omvärldsförståelse – förståelse för politiska och andra pågående processer Identitetsskapade ”paraplyämnen”