Hämtning och installation av nytt program till din dator
Tillgång till program För att kunna ladda ner program behöver du en Nackadator (PC) från Atea. För att kunna ladda ner nya program måste du vara ansluten till nätverket. Programmet görs oftast tillgängligt för den användare som loggar in på datorn, dvs åtkomst till programmet har getts till ditt användarkonto. Några få program tilldelas datorns ID, inte användarID, i dessa fall har alla som loggar på datorn åtkomst till programmet. Åtkomst till program beställs hos Servicecenter, oftast för en hel enhet
Gör så här för att installera Klicka på Start och Kontrollpanelen. Sortera visning efter ”Kategori” uppe i högra hörnet. Välj Program /Hämta program för att se vilka program som är tillgängliga. Markera önskat program och klicka på installera. När installationen är klar syns programmets ikon under startmenyn.
Kontrollpanelen – Hämta program
Vy över tillgängliga program
Om du får problem – svar på vanliga frågor: Jag vet att det finns nya program tillgängliga för mig, men inga ikoner syns i Start-menyn, och det finns inte heller något under Hämta program - vad gör jag? - Se till att datorn är inkopplad på nätverket, vänta minst 20 minuter och starta sedan om datorn. Ser du inga programikoner nu heller felanmäler du problemet till Servicecenter.
Vanliga frågor Jag ska få/har fått en ny dator – måste jag beställa alla program på nytt? - Nej, programmen följer användaren, och kommer att finnas tillgängliga på din nya dator. Du måste dock installera dem på nytt.