Jämställt bemötande på Skatteverket

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Jämställt bemötande på Skatteverket
Advertisements

Förbättringsområde Ökad tillgänglighet för personer med behov av att ta sitt blodtryck.
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015 Stockholm Stad.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Välfärdens processer för myndighetsutövning inom IFO/FH
Insikt 2015 Söderköpings kommun
Inför det muntliga nationella provet i svenska
på personer i behov av hjälp
Diskutera! När vi diskuterar så är vi två eller fler som pratar tillsammans. När man diskuterar tycker man något! Om jag tycker något så kan man säga att.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Fyra företags förväntningar på kommunal tillsyn – en intervjustudie
Tandvårdsförmåner - det statliga tandvårdsstödet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
Synliggörandeprojektet i Laholm
Charlie har fått möjlighet att starta ett företag under gymnasietiden
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2014?
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Du kommer att träffa människor under din livstid
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Tobak - Lektion 2 Åk 4-6.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
God praxis i handläggningen
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Hur gör vi nu tillsammans på skolan med praktiska test?
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Led- och muskelmottagning
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
- LISTAR DE STÖRSTA LEDARSKAPSUTMANINGARNA 2019
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Katedralskolans ordningsregler
Exempel på SU: Funk Verksamhetsutveckling från brukarundersökningar – förbättrad kommunikation mellan brukare och personal inom funktionshinderomsorgen.
Presentationens avskrift:

Jämställt bemötande på Skatteverket Avstamp #jimställdhet, 2015-03-04 Kristin Lilieqvist

Bakgrund Undersökning från 2007 visade på skillnader Skatteverket har ändrats mycket sedan 2007 - inrättandet av servicekontor - ny kompetensprofil på personalen - attityd-arbetet har hunnit pågå i flera år Utbildningen måste bygga på konkreta, aktuella exempel. Därför: ny nulägesanalys.

En återblick till 2007 (Nulägesanalys i Mälardalsregionen) Män fick utförligare hjälp än kvinnor (snabbare inkoppling av sakkunniga, mer info inom och utanför ärendet, mer praktisk hjälp att fylla i blanketer) Män involverades mer i besöken (riktar samtalen mer till män, får mer info om personalen lämnar disken, inte vänd ryggen lika ofta, ögonkontant) Män får fler yrkanden godkända och deras agerande beskrivs med mer formellt språk (framgår inte varför de åker bil, använder inte tidsvinstblanketten + berättar/upplyser, ”skickat med”/styrkt)

Nulägesanalys av jämställt bemötande vid Skatteverket Kartläggning och analys för en fördjupning av Skatteverkets jämställdhetsintegreringsarbete 2014 2 Juni 2014 Maria Stenman, Pär Lindqvist Kontigo AB

Slutsats Professionella och trevliga medarbetare Nöjda kunder Finns fortfarande skillnader i hur vi bemöter kvinnor och män.

Servicekontoren Män blir oftare eskorterade rätt, medan kvinnor får en riktning utpekad och får gå själva Av dem som hamnat fel är samtliga kvinnor Handläggarna är oftare engagerade i att hjälpa manliga kunder. Kvinnor ropar tillbaka medarbetare för att få mer hjälp.

Servicekontoren forts. Signaler när medarbetare lämnar disken/skrivbordet ges oftare till män – men oftast sägs ingenting. Längre frånvarotid från besöket för kvinnor Vid flera besökare – vänder sig till den som ärendet gäller alternativt till mannen.

Undersökta variabler om skillnader i bemötande eller hjälp mellan kvinnor och män vid servicekontoren Variabel Skillnad (ja/nej) Kommentar Genomsnittlig besökstid Nej   Drivande Ögonkontakt Följdfrågor Ja Oftare för män än kvinnor Extra information inom servicekontorensområde Extra information utanför servicekontorets område Mer information till män än kvinnor Kallprat Kontakt på golvet Mer för män än kvinnor (Annan beräkning) Tillkallas expert - För liten förekomst (fem stycken). Löses ärendet Nulägesanalys av jämställt bemötande vid Skatteverket Kontigo AB 2014-06-02

Skatteupplysningen Några män tar väldigt god tid på sig att få svar på sina många frågor. Mer skratt och skämtsam jargong till män

Undersökta variabler i skillnader i bemötande eller hjälp mellan kvinnor och män vid skatteupplysningen Variabel Skillnad (ja/nej) Kommentar Genomsnittlig samtalstid Nej   Drivande Ja Oftare för män än för kvinnor Följdfrågor Oftare i samtal till män än kvinnor Extra information inom Skatteverkets område Mer information till män än kvinnor Extra information utanför Kallprat Löses ärendet Nulägesanalys av jämställt bemötande vid Skatteverket Kontigo AB 2014-06-02

Ny modul i ordinarie bemötandeutbildning Lyfta viktigaste resultaten Generell genusteori Strategier Chefsstöd Diskussion & reflektion

Hållbart och integrerat Återkommande punkt Uppföljningsbilagan Medlyssningsmall Ny handlingsplan 2015-2018