A3-metoden Visuell kommunikation för att komma fram till beslut

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Advertisements

Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
Uppföljning av återbesök inom planerad specialiserad vård modell för registrering, uppföljning och redovisning till den nationella väntetidsdatabasen.
Här skriver ni in ett namn på ert förbättringsarbete
Stöd för analys och förbättring
Ett arbete med att etablera
Individuellt utvecklingssamtal - mall
Processtyrd organisation – i harmoni med omvärlden
Förbättringsområde enligt handlingsplan: ___________________________________ Mål: ________________________________________ Aktivitet (åtgärd/förändring.
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Processorienterat förbättringsarbete
Regiongemensam utveckling av hälso- och sjukvården Regionstyrelsen
1. Detta är ett förslag på upplägg/rubriker som ni kan använda er av när ni ska dokumentera/presentera vad ni gjort i ert.
Ramverk för patientmedverkan
Utvärdering av processmognad
Tillsammans för världens säkraste vård
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Kvalitetsarbete med internetbehandling i reguljär vård Viktor Kaldo, leg psykolog, Docent Utvecklingsansvarig Psykiatri Sydväst.
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Gemensam plan landstingsgemensamt Respektive avdelnings uppdrag Fördelar de särskilda uppdragen från landstingsstyrelsen till landstingsdirektören.
Titel: Agera 1. Bakgrund (varför pratar du om detta?)
Ledningskraft för god och säker vård - Fortsatt arbete hemma
Produktionsplanering en viktig
Bättre psykiatrisk vård med kvalitetsregister Qulturum Arbetsuppgift LS4 – LS5 Förbättringsteam.
Vad är ett projekt? En grupp projektdeltagare utför under ledning av en projektledare en klart definierad uppgift, på en viss tid, med givna resurser.
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
A3-metoden Visuell kommunikation för att komma fram till beslut
LEAN Historia. Lean har sina rötter i Japansk industri och det man främst då tänker på är Toyota som på 1930-talet började att tillverka bilar. Andra världskriget.
PDSA cykel - förbättringsprocessen
(Skriv överenskommelsens namn här) ÅÅÅÅ-ÅÅÅÅ Slutrapport (…och lägg gärna en bild här, exempelvis kommunloggan) En överenskommelse inom Västra Götalandsregionen.
Framtidskartläggning
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Vägledning - 7 steg för en lyckad genomförande av LIKA socialtjänst
Hur blir man bäst i världen på att åka skidor?
Triagering och psykosociala team workshop 18 oktober
Vägledning - 7 steg för ett lyckat genomförande av LIKA socialtjänst
Ramverk för patientmedverkan
Nästa steg utifrån vad vi lärt: Nytt PGSA eller implementering.
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016
Förbättringsarbete- tillgänglighet på Hälsans vårdcentral 1 år 2016
Bakgrund Framtida läge/ Mål Nuläge Plan (inkl. test) Grundorsaker
A3-metoden Visuell kommunikation för att komma fram till beslut
HbA1c <50 efter kost beh
Välkommen!. Välkommen! Erika Ericsson, eHälsomyndigheten 25 april kl Nuläget för arbetet med gemensamma standarder – eHälsomyndighetens uppdrag.
[Förbättringsprojekt]
Förbättringsområde Effektiv mottagning – rätt patient till rätt vårdgivare vid Bankeryds vårdcentral.
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
Uppstart arbetsgrupper
Nästa steg utifrån vad vi lärt: Nytt PGSA eller implementering.
Benchmarking 2 Förbättringsarbete
Landstinget i XXX Tillämpning i Stöd och behandling och kommunikationsplanering (5 minuter) Förmiddagen
A3-metoden Introduktion till ett visuellt och effektivt verktyg vid förbättringsarbete/ problemlösning.
Bakgrund och problemformulering Framtida läge/ Mål
Rubriker: Franklin Gothic Demi Brödtext: Franklin Gothic Book
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.
Uppdrag Ta fram länsgemensam rutin för avvikelsehantering
Sponsor: Black Belt: Projektdeltagare: Företag/Process/Enhet:
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
NÖHRA-plan, Redo för golf.
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet mall kortversion – underlag i annat underlag Datum 2018-XX-XX.
Benchmarking 2 Förbättringsarbete
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

A3-metoden Visuell kommunikation för att komma fram till beslut Ett effektivt hjälpmedel vid förbättringsarbete/ problemlösning

A3-metoden är … Standard på pappersformatet, 2 stående A4-sidor = A3 Standardiserat rapportformat, en sida Standardiserad dokumentation, rubriker Enkel arkiveringsmetod

A3-metoden kan användas till … Planering Budgetering Kommunikation Problemlösning

Allmänt innehåll i en A3-rapport … Problem/ Avvikelse/ Ärende Upprättad av/ Datum / Version: Analys av nuläget - vänster sida Framtida önskade läget - höger sida Bakgrund Beskrivning av nuläget Analys - grundorsaker - 5 varför - fiskbensdiagram Korrigerande åtgärder/ Lösning - kort sikt - lång sikt Implementeringsplan - vad, vem, när? Kostnadsfördelar Tester och utvärdering Uppföljning Godkänd av:

Identifierad ”mätbar egenskap” Kritisk kundnytta A3 Problemlösning Problem/ Avvikelse/ Ämne: Avd/ Enhet: Bakgrund Bakgrunden till situationen övergripande i text. Här kan även mätetal presenteras. Problemformulering Identifierad ”mätbar egenskap” Kritisk kundnytta Framtida läge/ Mål Beskriv vilket mål vi jobbar mot och ev. vision (dvs målbild på lite längre sikt) Målformulering baserad på identifierad ”mätbar egenskap” (Vad skall förbättras och hur mycket?) Nuläge Beskriv dagens situation. Ange problemområden och orsaker Process (dagens arbetssätt) Data insamlad (för yttringen; det som skall förbättras) Stabilitet och kapabilitet för insamlad data Plan (inkl. test) Vad? Vem? Klart när? En uppdaterad plan för arbetet totalt och specifikt för planerade förbättringar Plan (för arbete & kommunikation) Valda förbättringar (Vad skall göras, av vem och till när?); tester alt. förbättringsåtgärder Kommunikationsplan Grundorsaker Lista grundorsakerna till problemet Analys av orsaker till problemet alt. hinder att uppnå uppsatta mål Resultat och Lärdomar Vad som testats och vad vi lärt av det Genomförda förbättringar (eller förkastade) och lärdomar dragna av dessa Uppföljning Mål och mätetal? Vad blev resultatet? Hur vi ska följa upp och sprida resultatet Hur långsiktig förbättring följs upp (t.ex. styrdiagram med före/efter) Upprättad av: xx Godkänd av: xx Version och datum: xx

Rubrik A3 Strategi Ämne: xxx Avd/ Enhet: xx Upprättad av: xx Bakgrund, mätningar, mål, gap etc. Handlingsplan för det nya året Mål Aktiviteter J F M A M J J A S O N D Tankar om förra årets aktiviteter Aktivitet Resultat och olösta frågor Bakgrund, mätningar, mål, gap etc. Fortsättning och frågor att lösa senare Upprättad av: xx Version och datum: xx

A3 Problemlösning Problem/ Avvikelse/ Ämne: xxx Avd/ Enhet: xx Bakgrund och mätningar Framtida läge/ Mål Nuvarande situation Införandeplan - Implementering Vad? Vem? Klart när? Grundorsaker (5 varför)/ Fiskbensdiagram Framtida åtgärder/ Eventuell test i liten skala Uppföljning Mål och mätetal? Vad blev resultatet? Upprättad av: xx Godkänd av: xx Version och datum: xx

Arbetet med Vård i rimlig tid 2010 Ämne: xxxxx Avd/ Enhet: xxxxx Bakgrund Så här vill vi arbeta! Så här ser det ut just nu! xxxx Det här behöver vi göra! xxxx Upprättad av: xxxxx Version och datum: xxxxx Beslutad av: xxxxx

Ämne: Vård i rimlig tid på SUS 2010 – planerad vård Avd/enhet: Staben för Forskning och utveckling Bakgrund Nationellt Ökade krav i kömiljard 2010 Lag om vårdgaranti 1 juli Regionalt Tillgänglighet är ett av sex prioriterade fokusområden Tillgängligheten ska vara hållbar över tid och ingen patient ska behöva vänta längre än vårdgarantins 90 - 90 Kraven i kömiljarden ska uppnås till 100 % Leveransskicklighet: välfungerande produktionsplanering som möjliggör vård i rimlig tid till alla Mål för remisshantering enligt praxis ska uppnås till 100 % Fokusområden: Inflöde – Produktionsplanering – Information & kommunikation Så här vill vi arbeta på SUS Skapa förutsättningar - Överenskommelser Beredningsgrupp Stabschef FoU Divisionschef Chefläkare VGA/TK Rätt patient får rätt vård av rätt kvalitet, på rätt nivå, på rätt plats, vid rätt tidpunkt, till rätt kostnad och bara en gång SUS Uppföljningsmöten - Divisionsnivå VGA/TK Ansvarig divisionschef Uppföljning, ledning och styrning Åtgärder vid avvikelser från måltal Körevision genomförs och är klar – när? Info och stöd Division Arbetsgrupp VGA/TK VIS Lean Kommunikation Ansvarig i divisionsstaben Uppföljning av resultat Leverans – Kvalitet Info och stöd Ansvarig klinikchef Uppföljning ledning och styrning Implementering och tillämpning av Medicinska indikationer och Praxis x 2 Så här ser det ut på SUS just nu Besök Op/åtgärd - Orbit ca 3 267 patienter väntat > 1 år 834 patienter väntat > 1 år Op/åtgärd - Provisio 945 patienter väntat > 1 år Klinik Info och stöd Ansvariga på kliniken Inflöde: Remisshantering/ Op.anmälan/ÅB Planering: Schema och samplanering Info/kommunikation – väntande patienter: Medicinskt ansvarig, läkare Planerare/koordinator, ssk Administrativt stöd, med. sekr. Ansvarig för kvalitetssäkring och rapportering Nätverk Workshop Tillgänglighetsseminarium Enhet MOTT US OP Det här behöver vi göra på SUS Fokusområden 2010 Körevision (Kvalitetssäkring – Samordning) Kontroll över inflödet Produktionsplanering Information och kommunikation Författare: Lena Kjellman Kiebach, Marie E Nilsson, Christina Landegren, Annika Ralsmark Version och datum: 4, 2010-04-23 Beslutad i ledningsgruppen SUS 2010-04-26