Källkritik Källa – är det som finns kvar av det förflutna, det som används som en källa till det förflutna. Historisk litteratur – är framställningar.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
KÄLLKRITIK.
Advertisements

Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Skrivkompetens i styrdokument och undervisning
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Att skriva för att påverka.
{ Historiska källor. Källa: ur LGR 11 Förmåga: kritiskt granska, tolka och värdera källor som grund för att skapa historisk kunskap, Kunskapskrav: Eleven.
VÄLKOMNA!. Åsa Lindh vd Trygghetsstiftelsen En sammanhållen omställningskedja.
Slöjd Så här blir du bättre och får ett högt betyg: Lär dig dessa fyra förmågor: Förmåga 1: Formge och Framställa föremål med hjälp av verktyg och tekniker!
dw. Källkritik och Historiska Källor Med fokus på hur man tillämpar ett källkritiskt förhållningssätt i studier.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Vad är du för typ av person? (Skriv vid raderna i dina papper)
Arbetsområde Fysik Krafter. Vad är krafter för något? Fysiken och vardagslivet  Krafter, rörelser och rörelseförändringar i vardagliga situationer och.
Tanken med presentationen Det här är en basal power point-presentation av Göteborgs universitet, framtagen med studentmålgruppen i åtanke. Tanken är att.
TRIVSELREGLER VALLENS IF F98 I omklädningsrummet :  Att alla sänker ljudnivån.  Att alla skall få en plats att byta om på.  Att alla håller ordning.
Inför nationella provet i svenska
Kommande moment Idag: Gruppövning 1 Historiesyn
Återkoppling från Socialstyrelsens workshop 27/
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
LULEÅ GYMNASIEBY Fyra kvarter samt bibliotek och Hälsans hus.
Årskurs 6 Vad du behöver veta!.
Historiskt Källmaterial
Kvalitativ metod II Hur gick det i går? Är det frågor?
Varför tycker jag som jag gör? Om våra informationskällor.
Ny DEP-relaterad funktionalitet i Ustart
Vem ska man tro på? Om att lita på information.
ATT KUNNA TILL PROV 3 MATMAT02b3.
Lektionsuppgift Under dagens lektion kommer ni att delas in i 4 olika grupper där det kommer att lottas ut vilken grupp som får ansvar för vilken av de.
Landstinget i Uppsala län Förvaltningsorganisation, tjänsteresa och riskanalys (10 minuter) Eftermiddagen
Gymnasiearbete 100 p.
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Veckans mål: Slutsats och diskussion Material och metod Källförteckning.
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Iris Rosengren Larsson
Arbetsformer XX vattenråd.
Etik- planering.
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Öka effektiviteten och produktiviteten
Fysiskt tvång - fasthållningar
Källkritik för högstadiet
Religion.
Strategier för att förstå det vi läser
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Upplysningen 1700.
Villkor och förutsättningar för Vetenskapsrådets bidrag
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Hur mycket använder ungdomarna olika beroendeframkallande ämnen i Helsingborg, Skåne, Sverige & Europa? Arbetsmaterial med diskussionsfrågor i klassrummet,
Hur skriver man en berättande text
Den sociologiska blicken
Vart tar det smutsiga vattnet vägen?
SKOLA24 • VAD GÖR EN KOMMUNADMINISTRATÖR
Källkritik.
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
UF Ett år som företagare Företagsamhet och arbetslivsfärdigheter i praktik Timme 4. och 5. – Affärsidé, personal och rådgivare.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Att tolka en källa Stormaktstiden.
Källkritik Historia.
Några källkritiska frågor att ställa i historia
TK 466 Belägenhetsadresser
Veckans fördjupning handlar om en känd hemsida som fyller 15 år
Diagnos och delaktighet
Källkritik och historiska källor
Insatser i öppenvården för att förebygga ungdomars återfall i brott
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Gymnasiearbete 100 p.
Inför nationella provet i svenska
Utveckling och samordning av virkesmätningen
KÄLLOR OCH KÄLLKRITIK.
Lag (2017:310) om framtidsfullmakter
Struktur i modellen, 5 steg
Vad tänker du om alkohol och andra droger?
Presentationens avskrift:

Källkritik Källa – är det som finns kvar av det förflutna, det som används som en källa till det förflutna. Historisk litteratur – är framställningar som åberopar källor och som sammanställt innehållet i källor och dragit slutsatser om historien. Det handlar oftast om uppsatser, avhandlingar och vetenskapliga artiklar. Det funktionella källbegreppet: Det är frågeställningen som avgör vad som är en källa.

Källkritik: Steg 1 – Identifikation (är en yttre kritik och svarar på frågorna – när, var/vem och varför tillkom källan) Man fastställer: 1. Källans äkthet 2. Det sammanhang källan tillkommit i 3. Källans funktion i detta sammanhang En korrekt identifikation avgör vad källan kan användas till.

Berättelsekritik Om det är en berättande källa – utsätt den för berättelsekritik. 1. Närhetskriteriet – så nära som möjligt i tid och rum. Förstahandsvittne? 2. Tendenskritik: Är källan tillkommen i en viss avsikt? Är den vinklad? Värdeladdade ord? Helst ska källan vara tendensfri i den aspekten som man undersöker.

Berättelsekritik, forts. 3. Beroendekritik – bygger källan i sin tur på en annan berättelse? Föredra primära källor. I idealfallet har man minst två samtida, tendensfria och oberoende berättelser för att slå fast ett sakförhållande.

Historikerns roll I verkligheten har historikern fri bevisprövning men måste motivera sina ställningstaganden. Källkritiken är viktig men säger inget om hur historikern ska tolka källan.