Självbedömning Idrott och Hälsa ÅK 6

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
E C A Du ska kunna läsa boken Ondskan med flyt genom att, på ett i huvudsak fungerande sätt, välja och använda lässtrategi. Du ska kunna göra en enkel.
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
OKUNSKAP ÄR FARLIGT – INTE VATTEN
Centrala innehåll och kunskapskrav
Skriftliga omdömen och betygssättning i praktiken
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
VAFÖR IDROTT OCH HÄLSA I SKOLAN !?
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Välkomna 28/
Centrala innehåll och kunskapskrav
Idrott och hälsa År 6 VT 2014 Linda Johansson.
Arbetsområde 1. Innehåll Exempel E C A Idrott/ Lek/ Motion
Väskolan Hälsofrämjande skola med idrottsklasser
Ett arbetsområde om poesi
Varför behöver DU träna?
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Välkommen till Sunnanängs föräldramöte hösten 2014
Musikhistoria åk 8 Betygskriterier.
OKUNSKAP ÄR FARLIGT – INTE VATTEN. SKA PRATA LITE OM… …En vattensäker kommun …Myndigheten för säkerhet och beredskap …Konsumentverket …World Conference.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Dans – eller rörelse till musik
Argumenterande text om: mera simlektioner på idrotten
KUNSKAPSKRAV I 6:AN Musikämnet.
Aktiviteter och upplevelser
Arbete i Idrott och hälsa för årskurs 9 HT 2014
Idrott och hälsa på GIH Världens äldsta högskola för idrott.
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Välkomna till klass 3!.
Pedagogiskt årshjul Idrott och hälsa år 4-9
Välkomna! Föräldramöte åk 3
VT -15 Idrott och hälsa Martin & Robert
ERGONOMI Föreläsning 1 för ÅR
Granloholms skola Läsåret 2014/2015
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Betygskriterier Idrott & Hälsa
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Näring - hälsa SYFTE: Fördjupa er i näringslära /hälsa.
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Mia Jönsson Idrott och hälsa
I DROTT OCH HÄLSA F ÖREBYGGA SKADOR. S YFTE Genom undervisningen ska eleven ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: förebygga risker vid fysisk.
Träningsprogram till musik, åk 8 Adolf Fredriks Musikklasser.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
IDROTT OCH HÄLSA De centrala begreppen Centralt innehåll åk 1-3.
Dagens lektion? Mängd, metod, planera. Mat måltider och hälsa Jämförelser av recept och beräkning av mängder vid matlagning. Skapande av egna recept. Bakning.
”Nu ska ni få visa vad ni lärt er. För att det ska bli rättvist får alla samma uppgift att lösa – klättra upp i trädet!”
Reklam Vem får synas och hur?.
Friluftsliv och orientering år 9 Planering ämne/n och årskurs
Natur- och friluftsliv
LPP – rörelse Dans åk 7 Bedömning Syfte och långsiktiga mål
LPP – Rörelse Simning och livräddning åk 8
LPP – rörelse Dans åk 9 Bedömning Syfte och långsiktiga mål
Friluftsliv och orientering år 7-8 Planering ämne/n och årskurs
Vad gör vi idag? Lek 3 Vad händer idag och varför?
Eget arbete? Lektion 3 ht- 17.
LPP – rörelse Dans åk 8 Bedömning Syfte och långsiktiga mål
LPP – Rörelse Simning och livräddning åk 7
LPP – rörelse Lekar och spel
MIN AKTIVITET Vi är många som tycker om att röra på oss! Vad är det som händer med oss då?
Momentbeskrivning Geografi Naturens förutsättningar för jordens befolkning, år 7 Jordens klimat- och vegetationszoner samt på vilka sätt klimatet påverkar.
Friluftsliv.
Friluftsliv Lite inspiration...
Förebyggande av skador
LPP – HLR HLR och säkerhet
Det här händer under vecka 46 Bra datum att ha koll på:
Friluftsliv Lite inspiration...
Presentationens avskrift:

Självbedömning Idrott och Hälsa ÅK 6 Fundera kring dina kunskaper i ämnet. Ringa in den nivå du uppskattar att du är på/har som målsättning att du ska nå inom respektive område. Motivera gärna kortfattat.

A C A C E E E E C E C A C A A OK Elev: klass: Datum: Dans Grovmotorik och rörelse C A C E E OK Simning och livräddning E E C E Friluftsliv och utevistelse C A C A Hälsa och livsstil A Att orientera

Bedömning Idrott och hälsa röd text är exempel på vad vi övar inom området, blå text förklarar skillnaden på kunskapsnivåerna Lärområde E C A Grovmotorik och rörelse Bollsporter, bollekar, gymnastik, redskapsövningar, lekar, friidrott Du kan delta i lekar, spel och idrotter som innefattar sammansatta motoriska grundformer i olika miljöer och varierar och anpassar dina rörelser till viss del till aktiviteten. (ibland, i vissa övningar/aktiviteter) Du kan delta i lekar, spel och idrotter som innefattar sammansatta motoriska grundformer i olika miljöer och varierar och anpassar dina rörelser relativt väl till aktiviteten. (oftast, i de flesta övningarna/aktiviteterna)   Du kan delta i lekar, spel och idrotter som innefattar sammansatta motoriska grundformer i olika miljöer och varierar och anpassar dina rörelser väl till aktiviteten. (kan, i ”alla” övningar/aktiviteter) Dans Rörelselekar, dansövningar, danser I rörelser till musik och i enkla danser anpassar du till viss del dina rörelser till takt och rytm. (ibland, i vissa danser) I rörelser till musik och i danser anpassar du dina rörelser relativt väl till takt och rytm. (oftast, i de flesta danserna) I rörelser till musik och i danser anpassar du dina rörelser väl till takt och rytm. (kan, i ”alla” danser) Hälsa och livsstil Uppvärmningens betydelse, säkerhet, din egen livsstil, dina upplevelser Du kan samtala om egna upplevelser av fysiska aktiviteter och för då enkla och till viss del underbyggda resonemang kring hur aktiviteterna kan påverka hälsan och den fysiska förmågan. Du kan ge enkla beskrivningar av hur man förebygger skador som är förknippade med lekar, spel och idrotter. (se exempel i de arbeten vi gör) Du kan ge utvecklade beskrivningar av hur man förebygger skador som är förknippade med lekar, spel och idrotter. Du kan samtala om egna upplevelser av fysiska aktiviteter och för då utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang kring hur aktiviteterna kan påverka hälsan och den fysiska förmågan. Du kan ge välutvecklade beskrivningar av hur man förebygger skador som är förknippade med lekar, spel och idrotter. Att orientera Du kan med viss säkerhet orientera dig i bekanta miljöer med hjälp av kartor. (ibland, med mycket hjälp) Du kan med relativt god säkerhet orientera dig i bekanta miljöer med hjälp av kartor.  (oftast, med lite hjälp) Du kan med god säkerhet orientera dig i bekanta miljöer med hjälp av kartor.  (kan, på egen hand) Friluftsliv och utevistelse Klädsel, allemansrätten Du kan genomföra olika aktiviteter i natur och utemiljö med viss anpassning till olika förhållanden och till allemansrättens regler. (ibland) Du kan genomföra olika aktiviteter i natur och utemiljö med relativt god anpass­ning till olika förhållanden och till allemansrättens regler. (oftast) Du kan genomföra olika aktiviteter i natur och utemiljö med relativt god anpass­ning till olika förhållanden och till allemansrättens regler. (”alltid”) Simning och livräddning Du kan simma 200 meter varav 50 meter i ryggläge (godkänt simtest) Du kan hantera nödsituationer vid vatten med hjälpredskap under olika årstider. (i simhallen, på is)

Kunskapskrav i ämnet Idrott och hälsa skolverkets text Läroområde E C A Grovmotorik och rörelse Eleven kan delta i lekar, spel och idrotter som innefattar sammansatta motoriska grundformer i olika miljöer och varierar och anpassar sina rörelser till viss del till aktiviteten. Eleven kan ge enkla beskrivningar av hur man förebygger skador som är förknippade med lekar, spel och idrotter. Eleven kan delta i lekar, spel och idrotter som innefattar sammansatta motoriska grundformer i olika miljöer och varierar och anpassar sina rörelser relativt väl till aktiviteten. Eleven kan ge utvecklade beskrivningar av hur man förebygger skador som är förknippade med lekar, spel och idrotter.   Eleven kan delta i lekar, spel och idrotter som innefattar sammansatta motoriska grundformer i olika miljöer och varierar och anpassar sina rörelser väl till aktiviteten. Eleven kan ge välutvecklade beskrivningar av hur man förebygger skador som är förknippade med lekar, spel och idrotter. Dans I rörelser till musik och i enkla danser anpassar eleven till viss del sina rörelser till takt och rytm. I rörelser till musik och i danser anpassar eleven sina rörelser relativt väl till takt och rytm. I rörelser till musik och i danser anpassar eleven sina rörelser väl till takt och rytm. Hälsa och livsstil Eleven kan samtala om egna upplevelser av fysiska aktiviteter och för då enkla och till viss del underbyggda resonemang kring hur aktiviteterna kan påverka hälsan och den fysiska förmågan. Eleven kan samtala om egna upplevelser av fysiska aktiviteter och för då utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang kring hur aktiviteterna kan påverka hälsan och den fysiska förmågan. Orientering Eleven kan med viss säkerhet orientera sig i bekanta miljöer med hjälp av kartor. Eleven kan med relativt god säkerhet orientera sig i bekanta miljöer med hjälp av kartor. Eleven kan med god säkerhet orientera sig i bekanta miljöer med hjälp av kartor. Friluftsliv och utevistelse Eleven kan genomföra olika aktiviteter i natur och utemiljö med viss anpassning till olika förhållanden och till allemansrättens regler. Eleven kan genomföra olika aktiviteter i natur och utemiljö med relativt god anpass­ning till olika förhållanden och till allemansrättens regler. Simning och livräddning Eleven kan även simma 200 meter varav 50 meter i ryggläge Eleven kan hantera nödsituationer vid vatten med hjälpredskap under olika årstider.