Första sidan beskriver kort hela träningens mål / syfte

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Passningsspel Avgörande faktorer Typ av pass Spelförståelse
Advertisements

FÖRSVARSSPEL Högt försvarsspel
Skottövning Spel Dribblingsövning Nickövning Två måls spel
Fotbollsövningar Pojkar 03
Spelidé Spelarnas uppgifter.
= Passning eller skott = Löpning utan boll = Driver boll
= Passning eller skott = Löpning utan boll = Driver boll
Spelmodell 11-manna Vaksala SK P00
Arbetsmodell: Fortuna FF VAD – Vad ska tränas?
Mälarhöjdens IK 2010 Vi har chans att ta tre poäng i varje match
Sundsvalls DFF Tips hur vi förbereder våra målvakter till träning och match el Psst! Kolla detta!
PASSNINGSSPEL-SNABBHET- STYRKA-KONDITION. Organisation Den övre övningen är snabbhet utan boll. 3 spelare på den ena långsidan av den mittersta kvadraten.
Spelarmöte Kärra KIF P-05 Onsdag 4 feb Hur spelar vi och tränar i P05 Det ska vara roligt Kamratskap Alla får vara med Vi ska lära oss grunderna.
Föräldrarmöte (P05) 10 september 2015 Välkomna Vem för anteckningar: ???
7-mannamatch spel 9-12 år Anfallsspel Målvakten rullar eller kastar ut bollen till någon av medspelarna. Bollhållaren fortsätter speluppbyggnaden med att.
Västergötlands FF Övningar för det distriktsläger spelare 13 år VFF - Spelarutbildning Träning 1Träning 2Träning 3Träning 4.
Värmdö IF P-00 Spelidé. VIF P00 - Spelidé 1.Formation 2.Speluppbyggnad & etablering 3.Anfallsspel 4.Anfallsvapen 5.Försvarsspel ”Gott omdöme får man av.
Spelidé – 2014 Därför är det viktigt att:  Alla deltar i anfall: spela bollen framåt med hela laget för att försöka göra mål.  Alla deltar i försvar:
7 – manna utbildning Förväntningar?. Spelidé 7 - manna Offensiva och defensiva grunder Organisation Exempel.
Övningsbank Ispass VSK F07 ”Övningsbank - ispass VSK F07.pptx”
ÖVNINGSBANK – PASSNING & MOTTAGNING STEG 1: Individuell träning passningar 1. Cirkelträning – PassningarTränarcirkeln Inlärningsfas med fokus på passningstekniken.
ÖVNINGAR P03 v Roberth Bromér. Bollteknik I denna organisation har varje spelare var sin boll, och en egen yta att jobba i. Spelaren tar med.
Försvar– Träningspass-1 Färdighetsövning - 1 Vad? Varför? Hur? Frågeställning: Öva: Organisation : Anvisningar : Sammanfatta (med följande kontrollfrågor):
AIK P03, ons 20 nov, bollbehandling, ca. 15 min Bollbehandling i luften Barnen sprider ut sig i en stor ring med gott om plats Låt barnen kasta upp bollen.
Skott 10 meter, eller längre. Öva: Ta några meters ansats och försök att skjuta bollen, så att den flyger i luften. Uppgift: Visa en vuxen att du kan skjuta.
SvFFs ”Arbetsmodell” A2.1FÖ1 Vad? Varför? Hur? Instruktioner: Öva: Organisation : Anvisningar : Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Ev. stegring.
Pojkar-09 Övningar och spel
Övningsbank BIF 5-manna
Träningsupplägg Samling, genomgång, gruppindelning 15 min
Träningspass 3 (passning, bollkontroll,anfall)
P-04 Vit ’’it takes teamwork to make dreamwork’’
SPELARUTBILDNINGSPLAN ANFALLSSPEL – VÄGGSPEL 1
Träningsupplägg IKK-P05
UC+ A tr UPPVÄRMNING TID: 15 minuter VAD Speluppfattning VARFÖR
AGENDA Program 09:30 – 10:00 Incheckning och info
ÖVNINGSBANK – Träningspass 8: min. Konstgräset
FÖRSVARSSPEL Högt försvarsspel
SPELARUTBILDNINGSPLAN FÖRSVARSSPEL- FÖRHINDRA SPELUPPBYGGNAD 2
Onsala BK F08-Träningsupplägg 2015
Anfall – Träningspass-1
Fotbollsträning 27 april – Tips o ideér av Håkan Broman.
Målvaktsträning P04 Våren 2017
Ispass lördag 8:00-9:00 VSK F-07
Ispass lördag 8:00-9:00 VSK F-07
Allt du behöver veta om vårat spelsystem
Avfallspell - Finta och driva
AIK P03, V33-10, måndag, Driva / Vända / Bollbehandling, steg 1: ca
SPELARUTBILDNINGSPLAN ANFALLSSPEL – DRIVA 2
Fotbollsträning 20 april – Tips o ideér av Håkan Broman.
Spelare: P11, F11/10/09 Tränare: Spelare i P04, F03/04
Uppvärmning P10 U1 - Stationsträning: U2 - Följa John:
SPELARUTBILDNINGSPLAN ANFALLSSPEL- UTMANA, FINTA,DRIBBLA 1
SPELARUTBILDNINGSPLAN ANFALLSSPEL – PASSNING/MOTTAGNING 2
ÖVNINGSBANK – Träningspass 2: minuter, konstgräset
BOLLA & TRIXA… BÖRJA MED ATT STUDSAR MELLAN VARJE TILLSLAG. NÄR NI KAN GÖRA 10 PÅ RAKEN, SÅ FÖRSÖKER NI BOLLA UTAN STUDS MELLAN TILLSLAG… LIGG PÅ GRÄSET,
Träningspass 1 (passning, anfallstaktik)
IK Zenith P-05 Spel på små ytor.
SPELARUTBILDNINGSPLAN MEDELPADS FOTBOLLFÖRBUND
Möte 19/3.
SoL övningskompendie Tema: Speluppfattning
SoL övningskompendie Tema: Avslut
SoL övningskompendie Tema: Spelbarhet
Uppvärmning totalt 30 min.
SoL övningskompendie Tema: Driva
SoL övningskompendie Tema: Fint och dribbling
SoL övningskompendie Tema: Passning
Tisdag 26/5 Mottagning/Passning
Träningsupplägg maj Stureby SK P07
SoL övningskompendie Tema: Anfallsvapen
SoL övningskompendie Tema: Press
Presentationens avskrift:

Första sidan beskriver kort hela träningens mål / syfte MV MV tr Vad? (kort beskrivning om träningen) -Anfall -Utmana, finta & dribbla förbi försvarare -Matchspel Bollhållare: Anfallare Försvarare Kon Målvakt Mål Riktning pass Riktning Driva med boll Anfallare -riktning fot Försvarare -riktning fot Målvakt -riktning fot Tränare Varför? (fråga barnen varför de är viktigt ?) MV t.ex. Ta sig förbi motståndare & komma till avslut Hur? Instruktioner: (för barnen, både inför övning och under övningarna) Boll nära fot Titta på boll men även att titta upp innan man skall dribbla, se motståndare Lära sig att dribbla/finta i rätt ögonblick, inte för tidigt och inte för sent (fråga barnen vad som händer i båda situationer) Tempoväxling att öka tempot vid fint Vid spelövning använda hela ytan: speldjup och spelbredd MV tr Träningsöversikt Färdighetsövning 1.(uppvämningslek) 10 minuter. Spelövning 1. (spel 3 mot 3, fyra små konmål dribla för att göra mål) 20 min Spelövning 2. matchträning 2-mål med fokus på spelbredd och speldjup 20 minuter Färdighetsövning 2. (Avslutningslek) 10 min Färdighets övning 2 Lek Färdighets övning 1 Lek Spel övning 2 Spel övning 1

Färdighetsövning 1, Lek(uppvärmning) 10 min MV MV tr Vad? Tusingfotingen även kallad ”följa john” Varför? Lek & uppvärmning, kordination, balans Hur? (hur barnen skall lyckas i övningen) Lyssna, titta upp och härma ledaren. Instruktioner: Följa efter ledare på led som visar rörelse, byter ledare på signal. Exempel på rörelser när man springer: Indianen, sidohopp, höga knän, spark i rygg Exempel på rörelse på mark: Sitta hålla om knäna & rulla fram/bak Stå som en armhävning och gå handgång fram/bak mot fötterna som är stilla Stå som armhävning och sparka upp ben liknande när man skall stå på händer Stå på ett ben, lägga till blunda eller pendla med andra benet som en sparkrörelse Öva: Organisation: (beskriver: spelyta, antal koner, bollar, barn mm) Grupper om ca 5 barn utan boll, fri yta. Anvisningar: Springer på led efter en ledare(först visar tränare sen får barnen själva som leda) likt ”följa john” på signal från tränare tar barn nr2 i ledet över som ledare och gör ny rörelse, tidigare ledare blir sist i ledet. Ev. stegring av ovanstående övning: Kan även alterneras med boll.

Spelövning 1, 3 mot 3 driva/spel 20 min Vad? Spela 3 anfallare mot 3 försvarare driva finta förbi försvarare och göra mål Varför? Bli duktigare, driva, finta/utmana, att kunna komma förbi en motspelare Hur? (skall barnen lyckas med övningen) Instruktioner: Bollen nära foten Titta på boll men även att titta upp innan man skall dribbla, se motståndare Lära sig att dribbla/finta i rätt ögonblick, inte för tidigt och inte för sent (fråga barnen vad som händer i båda situationer) Tempoväxling att öka tempot vid fint Vid spelövning använda hela ytan: speldjup och spelbredd Öva: Organisation: Yta om ca 20x25 m dela upp i grupper om 3 mot 2 Anvisningar: Spelliknande övning passa, finta, dribbla med fokus anfallade lag öva på att utmana och dribbla förbi en försvarare. Mål endast om anfallare lyckats dribblat förbi en spelare Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Vad skulle man tänka på ?.... Varför var det bra att finta vid rätt tid ?.. Hur skulle bollen/blicken vara?... Ev. stegring av ovanstående övning: Om försvarare är för duktiga och det blir för svårt för anfallare kan man instruera att de endast får störa. Eller prova 3 mot 1 beronde på antal barn

Spelövning 2, 2-mål Matchlikt 20min Vad? MV 2-mål 5 manna match med målvakter Varför? Öva matchträning Hur? (skall barnen lyckas med övningen) Instruktioner: Anfalla/försvara Passa & göra sig spelbar Dribbla/finta Avslut Inkast, frispark Målvaktsspel, utkast speldjup och spelbredd Positioner MV Öva: Organisation: Helplan fullstora mål, 5 mot 5 Anvisningar: Fokusera på anfall denna gång, ta gärna korta pauser och frys alla spelare för att visa passningsskugga, hur man gör sig spelbar. Och vilka ytor man kan ta för att lättare få pass och driva mot mål. Fråga barnen hur de kan hitta en bättre yta och låt spelet starta igen genom att prova i praktiken att slå passen på övernskommen yta Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Ge lite kort feedback på bra situationer som uppkom under matchspelet. Fokusera på hur barnet/barnen gjorde och vad det ledde till. Viktig att även belysa bra situationer utan boll, en löpning eller en bra brytning t.ex

Färdighetsövning 2. Tjuv & Polis (Avslutningslek) 10 min Vad? Parvis ”jaga” inom paret båda med boll, en tjuv och en polis som jagar. Varför? Bättre bollkontroll, driva med boll, få en uppfattning om vart motståndaren är Hur? (skall barnen lyckas med övningen) Instruktioner: -Vara nära boll -Titta upp samtidigt som man driver -Finta -Växla tempo Öva: Organisation: Ca 25x20 m Anvisningar: Dela upp barnen i par, båda har boll. En jagar, och den andra försöker fly. Detta sker med boll som drivs på utsatt yta. Barnet som jagar (polisen) skall försöka hålla sig så nära sin ”tjuv” som möjligt När tränaren ger signal så stannar alla och de poliser som kan nå sin tjuv inom en armlängds avstånd har fångat tjuven. Växla tjuv/polis inom paren, är paren öjämna så byt barn efter en stund. Vad har vi tränat på idag..? Varför va det bra/viktigt att..? Hur kunde vi göra föra att..? Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Då detta är avslutande lek, så samlas hela laget efter denna och tränarna sammanfattar hela dagens träning.