Situerat aktivitetssystem 2

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vår vision för Segevångsskolan bygger på att vi tror att alla kan lyckas. Segevångsskolan ska vara en skola där alla är trygga, delaktiga, ansvarskännande.
Advertisements

Perspektiv på IT-system!
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
Geriatrikens verksamhetschefsdagar 21-22/3
LinCS – The Linnaeus Centre for Research on Learning, Interaction and Mediated Communication in Contemporary Society Att studera lärande, tänkande och.
Aktionsforskning Harriet Axelsson
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Kommunikation och media Föreläsning 1
Forskarmobilitet i global konkurrens - en teknisk högskolas perspektiv Stefan Bengtsson Chalmers tekniska högskola.
The Ubiquitous Interactor Mobila tjänster med flera användargränssnitt.
Malmo Karlskrona Halmstad Vaxjo Kalmar Visby Jonkoping Linkoping Nykoping Gavle Falun Harnosand Lulea Vasteras NORRBOTTEN VASTERBOTTEN VASTERNORRLAND JAMTLAND.
Lärares planeringsarbete!
Tekniken i Kristvallabrunn ur ett historiskt perspektiv
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
OPEN CAMPUS Almedalen 2014 Virtuellt Campus ”Ett personligt campus utifrån mitt lärande”
Hur tänker 90-talisterna och vad vill de ha? 1. 2.
VÄLKOMMEN TILL SKOLKOLLEGIET.SE Almedalen 2014 Seminarium 1/7 Livslångt lärande… SKOLKO LL EGIET.
VISION - PASSION - ACTION
Lärande, kommunikation och IT
Everything you need to manage your digital media ImageVault is everything you need to securely and easily store, find and use all your digital media.
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Organisation 2 C.1 Systemdesign.
MDI och användbarhet Måndagen den 27/3 Design och utvärdering, 5 poäng.
Perspektiv på medie- och nätkultur Sol-Britt Arnolds-Granlund Pedagogiska fakuleten Åbo Akademi.
Troubleshooting Your Network (Felsökning) Troubleshooting And The Helpdesk (Helpdesk och felsökning)
System arbetssystem informationssystem
EN SENSATIONS-, AKTIONS, OCH INTERAKTIONSTEKNIK. KUNSKAPEN OMORGANISERAS.
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
Video Games The movie. E -Ni ska välja ett spel som är er favorit. -Ni ska förklara varför den är just er favorit -Hur kan spelet utvecklas i framtiden.
Luiz Pessoa : On the relationship between cognition and emotion.
Arkitektrollen. Ansvar och uppgifter Architecture notebook Mycket intensivt elaboration – inception Mål: en stabil arkitektur i slutet på elaboration.
A Jump for a Sustainable Future ”Jump” and ”Hope” have the same meaning in swedish.
Teknik och lärande samt Lärande och teknik. Interaktion Teknik och lärande Användarmöjligheter Pedagogiken bygger på tekniken Lärande och teknik Vad händer.
ABB och Caterpillar 1 Marcus Larsson marla419. Problem CAT-ABB sour relationship: CAT felt ABB Turbo Systems held them hostage. In CAT:s view ABB dictated.
Institutionell och spelteoretisk analys Peter Andersson (kursansvarig), Göran Hägg, Jan Lindvall, Bo Persson, Hans Sjögren Avancerad nivå nationalekonomi.
Form och funktion Designprojekt TK år 7.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Välkommen (igen) till Hållbar utveckling B vårterminen 2010!
Appjakten 2015 Jakob Tholander
Varför e-förvaltning och e-strategier? Skapa NYTTA För samhället, medborgarna, företagen och för verksamheterna.
A.Speaking B.1. Reading B.2. Listening C. Writing.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Från Webb 2:0 till Webb 3:0. WEBB 0 Webb 0 = ingen webb alls. Data kommunicerades med tal, skrift, tryckkonst samt analoga medier och så småningom elektroniska.
Jerker Porat Framgångsrik Ma- och NO-undervisning för ett framgångsrikt industriland.
THINGS TO CONSIDER WHILE PLANNING A PARTY Planning an event can take an immense amount of time and planning. Even then, the biggest problem that arises.
Introduktionsförskola i Rinkeby
Nationella provets delar:
Planering i matematikundervisning
Att sätta på sig nya glasögon
Situated action ”Plans and Situated Actions – The Problem of Human -Machine Communication” - Lucy A. Suchman etnometodolog ”Varje utförande av aktivitet.
Litteraturseminarium 1
A. Speaking B.1. Reading B.2. Listening C. Writing.
Nationella provets delar:
Nationella provets delar:
Fjärrundervisning Forskning och framtid
Sexuell hälsa vid långvarig smärta
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.SI.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.RS.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.IN.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.VN.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.RO.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.EE.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.CO.IL.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.AE.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.BG.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.AFRICA.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.MX.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.LT.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.LV.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.SK.
Presentationens avskrift:

Situerat aktivitetssystem 2 2010-05-05

Litteraturen Vad tyckte ni om den? Acting with technology Didaktisk design i digital miljö Kunskap och människans redskap

1. Activity theory "neither hand or mind alone suffice; the tools and devices they employ finally shape them". Francis Bacon Outcome/product

1. Activity theory Activities, needs, motives, objects N:1:1 N:N:1 1:1:1:1 N:N:1

2. Didaktisk design Design sequences (s.29) Multimodalt perspektiv (4 inlärningsstilar, referensgrupp)

Didaktisk design Skriften har ju traditionellt sett fungerat som en selektionsmekanism. Fundera över tillfällen och situationer där digitala miljöer kan, eller kan komma att, fungera som ett selektivt instrument. Ge några exempel varför det är viktigt att ha ett multimodalt perspektiv i utbildningsdesign.

Didaktisk design Tänka på metaforval och tolkningsalternativ Arbiträra tecken och vardagskoppling (s.42) Selektiva instrument

3. Människans redskap Vilka är de viktigaste förändringarna som digitala miljöer medfört i att skapa förutsättningar för interaktion och socialt samspel?

Fördomar Fördomar mot teknik och dess användning. Vilka är fördomarna och hur bemöter man dem?

Fördomar Tid med mediet (≠ transparency) Terminologi Framtiden?

Framtiden T.ex. de nya proven IT i undervisning eller inte… stora klyftor!

Helpdesk http://www.youtube.com/watch?v=wokOl0t2cf4 http://www.youtube.com/watch?v=pQHX-SjgQvQ&feature=related s.16 Kunskap och människans redskap