NATIONELLA KOMPETENSTEAMETS STÖDTELEFON Ring: 010-223 57 60 www.hedersfortryck.se Länsstyrelsen Östergötland
KLANSAMHÄLLET – HEDERSKULTURENS MODER Vad är klan? Varför finns det? Hur fungerar det? Och vad har hederskultur med det att göra? Föreläsning av Per Brinkemo, Nationella Kompetensteamet, Länsstyrelsen Östergötland. Jönköping 2016, 14 september
Mellan Klan och Stat
SOMALIA längst ut på Afrikas Horn
Dhaqan Celis
Social Tillit
Klan dominerar i världen – utan att vi förstår det
Klan ser inte till landsgränser
Klaner i Irak
Krig
Den värsta krocken handlar om synen på – familjen : Barnuppfostran Religion Könsroller Sexualitet Statens mandat att “lägga sig i”
Huvudklaner DAROD ISAAC HAWIYEE RAHANWEYN DIR
Kärnfamiljen
Den utvidgade familjen – klan I klansamhällen är familjen oändligt mycket större än I Sverige
En oupplöslig del av sin grupp Lever man i ett klansamhälle är man en oupplöslig del av gruppen. Om en länk brister hotar det hela gruppen.
Oral Kultur
Hur stavas det egentligen? MOHAMED MOHAMMED MUHAMMED MUHAMED MAXAMED
TID
Cirkulär tidsuppfattning (Relationer viktigt)
Linjär tidsuppfattning (Skapar individualister) Början____________________Slut
Förbättringsboom
Den svenska lagen
Den somaliska – Xeer
Sedvanerätt - olika namn men samma princip Romani Kris (Romer), Urf´(stora delar av Mellanöstern, nordafrika), Xeer (Somalia), Kanu (Albanien)
INDIVIDUELLT vs. KOLLEKTIVT VÅLD VÅLD I NÄRA RELATIONER HEDERSRELATERAT VÅLD Individbaserat, vanligtvis en gärningsman Brottet fördömt, även av de närstående Ovanligt att brottet är planerat Kollektivbaserat, vanligtvis flera gärningsman som delar blodsband Lojalitet från omgivningen mot gärningsmannen Vanligt att brottet är planerat. Finns exempel på årslång planering Gärningsmannen känner ofta ånger efter brottet och ändrar sitt beteende Gärningsmannen känner stolthet och visas respekt inom den egna gruppen
Den osannolike svensken
Mellan Klan och Stat
Lästips Mark S. Weiner, “The rule of the clan” Francis Fukuyama, “The origins of political order Tomas Lappalainen, “N’dragheta”, I. M. Lewis, “A pastoral democracy” Joakim Gundel, “Clan in Somalia” Akbar S. Ahmed, “Islam under Siege” Michael van Notten, “The law of the somalis” Kathleen Collins, “Clans, Pacts, and Politics in Central Asia” Mordechai Kedar, “The Clash of Values”