Shannon och Weawers kommunikationsmodell.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
KOMMUNIKATION - att förstå och bli förstådd
Advertisements

Hälso- och sjukvårdadministratörer maj 2014
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Media.
- att överföra budskap, påverka, mm
Demokrati och diktatur
Den Sociala Kontexten: politisk kultur och socialisation
1 Sociala medier inom juridiken Mark Klamberg, doktorand.
Semiotik SIGN - tecken, består av en fysisk komponent som vi kan uppfatta med våra sinnen, hänvisar till något annat än sig själv CODE - kod, tecken organiseras.
OH-mallen Upphovsrätt i skolan – en presentation från Kolla källan
Kanaler och forum, hur man kan jobba med hemsidor, press och media? Kommunikation som påverkar – hur gör man? Hässleholm 18 nov 2010.
MASSMEDIERNA omkring oss
Massmedia och reklam.
Kommunikation och media Föreläsning 1
Kommunikation Studieteknik: Presentationsteknik
kommunikation kommer av latinets communicatio
Teoriutveckling i ett historiskt perspektiv
Projekt ”Inget Extra Liv” Motorförarnas Helnykterhetsförbund Regissör: Fredrik Davidsson Motorförarnas Helnykterhetsförbund ”Inget Extra Liv” En kampanjfilm.
Introduktion till IT och e-Tjänster Delkurs 3 1 Datorer i Nätverk En introduktion till ’Hård Infrastruktur’ DEL 2.
Så styrs Sverige.
Teoriutveckling i ett historiskt perspektiv
Kommunikationsplanens delar
Demokrati och hur Sverige styrs
Politiken måste ha ett innehåll, de utvalda ska tycka något.
Det beskrivs i författningen, alltså de fyra grundlagarna.
Demokrati (=folkstyre)
Föreläsning 2: Grundläggande informationsteori
Media och reklam.
Datakommunikation Informationsöverföring
Demokrati vs. Diktatur.
Upplägget av delkursen massmedia:
Marknadskommunikation och mediaval
Kommunikationspsykologiska påverkansfaktorer
F1-be-03_PS1 Telekommunikation F1. F1-be-03_PS2 INFORMATION KODNING MODULATION KANALEN tid frekvens.
Massmedia.
Så styrs Sverige.
Vem bestämmer i Sverige?
Massmedia och reklam.
Massmedia.
Kommunikation.
Feedback Detta kommer du att utöva i olika former i framtida utbildning och yrkesliv.
Presentationsteknik och Interkulturell kommunikation, ÅYH 2002
Lag och rätt. Vad är…  Regler När använder vi dem? Exempel?  NormVad är normer? Exempel?  LagNär används lagen? Exempel?
14:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Faktorer som styr medievalet Vilka vill vi nå? (målgrupp) Hur många vill vi nå? (räckvidd) När vill vi.
Shannon och Weawers kommunikationsmodell. Feedback.
Massmedia. Vad är massmedia? Olika medel för att sprida information, t ex:  Tidningar  Tv/radio  Reklam  Internet.
Visuell Kommunikation – grafisk form Ann Lundqvist Visuell Kommunikation.
Kommunikation Tove Phillips Olika perspektiv att studera ämnet kommunikation: Sociologi  Sociologiska perspektiv Kommunikation är en naturlig del.
Kommunikation Tove Phillips 2011.
Konsten att övertyga.
Grafisk kommunikation
Övning Tid: 30 minuter + hemuppgift
Massmedia.
Kommunikation.
Styr och regler teknik.
Kommunikation.
Kommunikation.
Shannon och Weawers kommunikationsmodell.
Bildanalys Analys betyder ”sönderdelning”
Medier och samhället DEL 1
MASSMEDIA.
Kroppsspråk, röst och artikulation
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Kommunikation.
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Reklam eller redaktionellt budskap?
Presentationens avskrift:

Shannon och Weawers kommunikationsmodell. Feedback

NIVÅ A Hur exakt kan kommunikationssymbolerna överföras ? (Tekniska problem) NIVÅ B Hur noggrant uttrycker de överförda symbolerna den önskade betydelsen? (Semantiska problem) NIVÅ C Hur effektivt påverkar den mottagna betydelsen beteendet på önskat sätt? (Effektivitetsproblem)

Källan Sändaren Signal ! Kanal ! Brus Mottagaren ! Den som beslutar vilket medelande som skall sändas ! Sändaren Gör meddelandet till en signal! Signal ! Kanal ! Brus Mottagaren !

Phatisk kommunikation ? Redundans ? Förutsägbarhet i ett medelande . Det konventionella - vanliga. Entropi ? Låg förutsägbarhet . Det okonventionella- oväntade. Phatisk kommunikation ? (Empatisk ! Konvention ( vana ) Konventionell (vedertagen,populär) , Konvenans,(artigt beteende)

TV Kanal , Medium , Kod Böcker Tidningar Film Radio Likhet mellan grannmedier !

Kanal ? Medium ? KOD ! Feedback ! Det fysiska mediet ! Framställande medier ! Presentation (Röst, ansikte, kropp ) Återgivande medier ! Representation ( böcker, målningar, fotografier) Mekaniska medier ! (Telefoner, radio, TV, Telefax m.m.) KOD ! Regler och konventioner för koderna i kulturen ! Feedback ! (Överföring av mottagarens reaktion tillbaka till sändaren!) (Hjälper sändaren anpassa medelandet efter mottagaren!)

GERBNERS MODELL ? Händelsen H Uppfattningen av händelsen H 1 Uttalandet om händelsen SH Mottagarens uppfattning om uttalandet. 1: I OCH MED ATT KOMMUNIKATION ALLTID ÄR ETT URVAL AV SÅ ÄR DET VIKTIGT ATT VETA VEM SOM GÖR URVALET OCH I VILKET SYFTE DET GÖRS ! 2: TILLGÅNG TILL MEDIER ÄR ETT MEDEL ATT UTÖVA MAKT OCH KONTROLL. 3:OBS Frågan om likheten mellan demokrati och tillgång till massmedier, samt mellan mänskliga relationer och tillgång till personliga kommunikationskanaler, kan vara stimulerande att studera vidare.

Vem Säger vad Genom vilken kanal Till vem Med vilken effekt Lasswells modell ! Vem Säger vad Genom vilken kanal Till vem Med vilken effekt

Jakobsons modell Sammanhang Avsändare Meddelande Mottagare ---------------------- kontakt Kod Emotiv Referentiell Konnativ Poetisk Phatisk Metalingvistisk I LIKE IKE