Shannon och Weawers kommunikationsmodell. Feedback
NIVÅ A Hur exakt kan kommunikationssymbolerna överföras ? (Tekniska problem) NIVÅ B Hur noggrant uttrycker de överförda symbolerna den önskade betydelsen? (Semantiska problem) NIVÅ C Hur effektivt påverkar den mottagna betydelsen beteendet på önskat sätt? (Effektivitetsproblem)
Källan Sändaren Signal ! Kanal ! Brus Mottagaren ! Den som beslutar vilket medelande som skall sändas ! Sändaren Gör meddelandet till en signal! Signal ! Kanal ! Brus Mottagaren !
Phatisk kommunikation ? Redundans ? Förutsägbarhet i ett medelande . Det konventionella - vanliga. Entropi ? Låg förutsägbarhet . Det okonventionella- oväntade. Phatisk kommunikation ? (Empatisk ! Konvention ( vana ) Konventionell (vedertagen,populär) , Konvenans,(artigt beteende)
TV Kanal , Medium , Kod Böcker Tidningar Film Radio Likhet mellan grannmedier !
Kanal ? Medium ? KOD ! Feedback ! Det fysiska mediet ! Framställande medier ! Presentation (Röst, ansikte, kropp ) Återgivande medier ! Representation ( böcker, målningar, fotografier) Mekaniska medier ! (Telefoner, radio, TV, Telefax m.m.) KOD ! Regler och konventioner för koderna i kulturen ! Feedback ! (Överföring av mottagarens reaktion tillbaka till sändaren!) (Hjälper sändaren anpassa medelandet efter mottagaren!)
GERBNERS MODELL ? Händelsen H Uppfattningen av händelsen H 1 Uttalandet om händelsen SH Mottagarens uppfattning om uttalandet. 1: I OCH MED ATT KOMMUNIKATION ALLTID ÄR ETT URVAL AV SÅ ÄR DET VIKTIGT ATT VETA VEM SOM GÖR URVALET OCH I VILKET SYFTE DET GÖRS ! 2: TILLGÅNG TILL MEDIER ÄR ETT MEDEL ATT UTÖVA MAKT OCH KONTROLL. 3:OBS Frågan om likheten mellan demokrati och tillgång till massmedier, samt mellan mänskliga relationer och tillgång till personliga kommunikationskanaler, kan vara stimulerande att studera vidare.
Vem Säger vad Genom vilken kanal Till vem Med vilken effekt Lasswells modell ! Vem Säger vad Genom vilken kanal Till vem Med vilken effekt
Jakobsons modell Sammanhang Avsändare Meddelande Mottagare ---------------------- kontakt Kod Emotiv Referentiell Konnativ Poetisk Phatisk Metalingvistisk I LIKE IKE