För en annan grupp är det den enda värld de verkligen kan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Uppföljning som verktyg Magnus Lagercrantz För ett samhälle där alla kan delta på lika villkor oavsett funktionsförmåga.
Advertisements

ÖPPET KÖP BYTESRÄTT Ingen lag!
Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
En presentation för dig som är lärare
UNDERLAG FÖR BEDÖMNING AV APU ETT FÖRSTA FÖRSLAG.
Summering av brainstorm 2
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Internetbanken - Smidiga tjänster för vardagsekonomin.
Sammanfattning Vi gjorde ett studiebesök i Kista Service Hus. Två pensionärer pratade om problem i deras vardagsliv. Utifrån det tänker vi skapa en digital.
Kunskaper och förmågor FEK1
AU Digital samverkan LO Process
Bakgrund Det brinner i mer än ett hem om dagen i Västerbotten, och det vill vi ändra på! Vi ville ändra västerbottningarnas inställning till brand från.
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA 1. UTHÅLLIGHET. 2. KONCENTRATIONSFÖRMÅGA Uthållig bara korta stunder i taget Slutför oftast arbetsuppgifter.
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Projektet IT-coacher 2013 Enkäter angående intresset av IT-utbildning för seniorer gjordes i kommunerna Lidköping, Götene och Munkedal. De som svarade.
Känner du igen denna logotyp? 1.Ja 2.Nej 3.Kanske?
Demokrati och hur Sverige styrs
72 timmar som gör skillnad
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
Lära Använda Testa 1 september 2013 – 31 augusti 2014 Offentliga tjänster - Lokalt - Regionalt - Nationellt Internetfonden – Regionförbundet Kalmar län.
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Vilket stöd kan IPS-modellen erbjuda
Talangrekrytering Kompetenskansliet 13 november 2014.
Grundtvig Learning School Partnership under EU:s Lifelong Learning Program Grundtvig Partnerskap 2012.
Pedagogik för jämställd IT Bidra till jämställdhet i det lokala samt regionala tillväxtarbetet genom att i ett nära samarbete med andra aktörer verka.
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
Handelsbankens Internet- och Mobiltjänster
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
Öppet, lustfyllt och viktigt för alla – om digital delaktighet i Katrineholm Öppet, lustfyllt och viktigt för alla – om digital delaktighet i Katrineholm.
Forum för engelska och moderna språk Mia Smith miasklassrum.wordpress.com 2 Alt-F9 för att ta fram/dölja stödlinjer.
Fiber från Telia. Bredband för hela hemmets kommunikation Tv med mängder av kanaler och program Fast telefoni med lägre priser Abonnemang utan bindningstider.
Regional Digital Agenda för Gotland. Bakgrund och syfte En digital agenda för Sverige, november 2013 Konkretisering av EU:s mål för Europa Syftet med.
Välkomna! Förbundsledare april. Vad skulle nu projektet innehålla? * Utbildning * Mentorskap * Praktik.
Namn på presentationen Riktigt rolig PowerPoint > Fokusera på ett intressant ämne per sida > Skriv brödtexten kort, koncist och i 24 punkter.
Ny e-hälsovision, vad händer nu? Patrik Sundström, programansvarig e-hälsa SKL Jean-Luc af Geijerstam, utredare eHälsomyndigheten Sofie Zetterström, vice.
Enklare och snabbare vardag med uppkoppling via fiber
Varför skapa ett digitalt vårdbesök?
HSB BRF Kungsgården i Ängelholm
För mer information, kontakta:
Hur vi hittar rätt i den digitala mångfalden?
Digitaliseringens möjligheter och problem
Säkerhet - Vad ni kan göra
Reklam.
Välkommen till skärgården
EAK
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
2013 – ÅK1 – version 1.
Geografi / samhällskunskap
Seminarium Affärsidé & Budget
Produktion, handel och transport
Tillväxtverkets handlingsplan för klimatanpassning i svenska SME
Ulrika Persson-Fischier,
Effektkarta för extern webbplats
Hur skapar man ett bra samhälle med hjälp av civilsamhället?
MATS RUNDKVIST SKL VÄLFÄRDSTEKNIK.
Organisation Kultur och Fritid 2017
Förbättra klubbkvalitet
EXEMPEL Ökade välfärdskostnader 1 2 Brännpunkt Konsekvenser för staden
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
Utveckling och lärande
Kampanjkarta aktiviteter 13 – 19 år
IF Friskis&Svettis Kalmar
Superkommun I en föränderlig värld
Mina sidor – inloggade tjänster
Presentationens avskrift:

En stor och växande andel av invånarna har problem med den ökande digitaliseringen av vardagen. För en annan grupp är det den enda värld de verkligen kan En stor och växnde andel av invånarna har problem med den ökande digitalisering av vardagen. De saknar vana, kunskaper och intresse för modern IT och har svårt att vara med i samhället. De sammhällsfunktioner som enkelt hanteras på internet hemifrån blir otillgängliga för dessa invånare. Att bara nämna några exempel: myndighetskontakter (FK, skatteverket, kommunen, landstinget) ), bank och finans (bankärenden, fonder och pension) Transport och resor (biljetköp, tidtabeller, bokningar), kultur och fritid (bibliotek, inormation om evenemang, innehåll som finns på internet, tv , radio tidningar). Kontakt och kommunikation (epost, skype, sociala media). Två världar

Bygga broar Ska dessa världar mötas? Kan man dra nytta av dessa olikheter? minus+minus=plus Finnes: Ungdomar som har svårt att hitta jobb, de har kanske ingen relevant utbildning, kanske skoltrötta men framförallt saknar de arbetslivserfarenhet. De har inget som visar att de faktiskt kan något, kan ta ansvar, visa kreativitet och förmåga att arbeta självständigtmot resultat samtidigt som man hanterrar riktiga kunder. En grupp människor som behöver stöd med IT frågor men inte har någon att vända sig till. Det kan vara äldre, pensionärer men även andra. De vill prata med en människa som tar sig an deras problem, gärna på en plats dit de kan gå eller hemma. Bygga broar

Mervärde och bättre resursutnyttjande, både kort och långsiktigt. Vad är målen? * Att invånarna får en service de behöver för att höja sin levnadsstandard och öka deltagande i samhället. * Kommunen och myndigheterna får lägre belastning då fler kan använda deras e-tjänster * Ungdomarna får ett tillfälle att jobba med riktiga kunder i en riktig miljö där man är ansvarig för sina resultat. * Deras mål är att få bekräftade resultat, ett intyg med detaljerad beskrivning vad de kan och och klarar av. * En ökad självkänsla och dokummenterade meriter. Win – win och mer

Netflix, SVTPlay, Smarta telefoner, surfplattor och appar Netflix, SVTPlay, Smarta telefoner, surfplattor och appar. Överföra data (tex. bilder) Skype, kontakta supporten Anslutningar (kabeldjungeln) Internet (abonnemang och begrepp) Hitta rätt på internet. Säkerhet och integritet. Sätta upp e-postkonto. Hjälp med myndigheternas e-tjänster. E-legitimation. Användning av sociala medier. Internetbank. Installationer. Anslutning av kameror och telefoner. Mobilbetalningar, biljettsystem. Förutom de handpåläggningsaktiviteter ska man jobba med att nå ut till målgruppen med information. Jobba med att ta fram guider, lathundar och instruktioner samt även informationsblad och presentationer. Problem kan lösas

Lokal, möbler, datorer, skrivare, internettillgång, telefon. Ett par ungdomar som vill agera, vill skaffa sig meriter och har grundläggande kunskaper i något eller några av nämnda områden, har ett driv och intresse att skaffa sig marknadsfördelar i konkurrens om jobben. Samarbete med nyckelpartners En engagerad ledare Ekonomiska medel Det är viktigt att poängtera att det är de som ska lära ut, hjälpa och skapa. Det är inte en av de aktiviteterna där de är målet för en insats. Det är min idé att vända på resonemanget och se de som en resurs. Vad behövs

Att invånarna får den service de förtjänar för ett fullt deltagande i samhället. Kommunen och myndigheterna får lägre belastning då fler kan använda deras e-tjänster Ungdomarna får ett tillfälle att jobba med riktiga kunder i en riktig miljö där man är ansvarig för sina resultat. Deras mål är att få bekräftade resultat, ett betyg med detaljerad beskrivning vad de kan och och klarar av. En ökad självkänsla och dokumenterade meriter. Ett bättre samhälle, mer jämställd och tillgängligt. MÅL

NEJ Det är ingen förvaring för ointresserade människor! Det ska vara omsättning på ungdomarna. Inga permanenta arbetsuppgifter. NEJ

Börja jobba !!!