En stor och växande andel av invånarna har problem med den ökande digitaliseringen av vardagen. För en annan grupp är det den enda värld de verkligen kan En stor och växnde andel av invånarna har problem med den ökande digitalisering av vardagen. De saknar vana, kunskaper och intresse för modern IT och har svårt att vara med i samhället. De sammhällsfunktioner som enkelt hanteras på internet hemifrån blir otillgängliga för dessa invånare. Att bara nämna några exempel: myndighetskontakter (FK, skatteverket, kommunen, landstinget) ), bank och finans (bankärenden, fonder och pension) Transport och resor (biljetköp, tidtabeller, bokningar), kultur och fritid (bibliotek, inormation om evenemang, innehåll som finns på internet, tv , radio tidningar). Kontakt och kommunikation (epost, skype, sociala media). Två världar
Bygga broar Ska dessa världar mötas? Kan man dra nytta av dessa olikheter? minus+minus=plus Finnes: Ungdomar som har svårt att hitta jobb, de har kanske ingen relevant utbildning, kanske skoltrötta men framförallt saknar de arbetslivserfarenhet. De har inget som visar att de faktiskt kan något, kan ta ansvar, visa kreativitet och förmåga att arbeta självständigtmot resultat samtidigt som man hanterrar riktiga kunder. En grupp människor som behöver stöd med IT frågor men inte har någon att vända sig till. Det kan vara äldre, pensionärer men även andra. De vill prata med en människa som tar sig an deras problem, gärna på en plats dit de kan gå eller hemma. Bygga broar
Mervärde och bättre resursutnyttjande, både kort och långsiktigt. Vad är målen? * Att invånarna får en service de behöver för att höja sin levnadsstandard och öka deltagande i samhället. * Kommunen och myndigheterna får lägre belastning då fler kan använda deras e-tjänster * Ungdomarna får ett tillfälle att jobba med riktiga kunder i en riktig miljö där man är ansvarig för sina resultat. * Deras mål är att få bekräftade resultat, ett intyg med detaljerad beskrivning vad de kan och och klarar av. * En ökad självkänsla och dokummenterade meriter. Win – win och mer
Netflix, SVTPlay, Smarta telefoner, surfplattor och appar Netflix, SVTPlay, Smarta telefoner, surfplattor och appar. Överföra data (tex. bilder) Skype, kontakta supporten Anslutningar (kabeldjungeln) Internet (abonnemang och begrepp) Hitta rätt på internet. Säkerhet och integritet. Sätta upp e-postkonto. Hjälp med myndigheternas e-tjänster. E-legitimation. Användning av sociala medier. Internetbank. Installationer. Anslutning av kameror och telefoner. Mobilbetalningar, biljettsystem. Förutom de handpåläggningsaktiviteter ska man jobba med att nå ut till målgruppen med information. Jobba med att ta fram guider, lathundar och instruktioner samt även informationsblad och presentationer. Problem kan lösas
Lokal, möbler, datorer, skrivare, internettillgång, telefon. Ett par ungdomar som vill agera, vill skaffa sig meriter och har grundläggande kunskaper i något eller några av nämnda områden, har ett driv och intresse att skaffa sig marknadsfördelar i konkurrens om jobben. Samarbete med nyckelpartners En engagerad ledare Ekonomiska medel Det är viktigt att poängtera att det är de som ska lära ut, hjälpa och skapa. Det är inte en av de aktiviteterna där de är målet för en insats. Det är min idé att vända på resonemanget och se de som en resurs. Vad behövs
Att invånarna får den service de förtjänar för ett fullt deltagande i samhället. Kommunen och myndigheterna får lägre belastning då fler kan använda deras e-tjänster Ungdomarna får ett tillfälle att jobba med riktiga kunder i en riktig miljö där man är ansvarig för sina resultat. Deras mål är att få bekräftade resultat, ett betyg med detaljerad beskrivning vad de kan och och klarar av. En ökad självkänsla och dokumenterade meriter. Ett bättre samhälle, mer jämställd och tillgängligt. MÅL
NEJ Det är ingen förvaring för ointresserade människor! Det ska vara omsättning på ungdomarna. Inga permanenta arbetsuppgifter. NEJ
Börja jobba !!!