Väg-, järnvägs-, sjö- och flygtransporter Transportslag Väg-, järnvägs-, sjö- och flygtransporter Godset sammanförs normalt till större sändningar av varierande storlek för samlastning. Kostnadseffektiva transporter. Detta kan göras internt i de producerande företagen eller i något transporterande företag i transportkedjan. Sändningens storlek i vikt alternativ volym är avgörande för hur godset effektivt kan och kommer att förflyttas. Godset kan med detta som grund och beroende på sändningsvikt (Sv) delas in i ett antal kategorier med olika karaktäristiska. 2011 Transportslag, Logistikprogrammet , Norrköping 1
Vägtransporter Godset sammanförs normalt till större sändningar av varierande storlek för samlastning. Kostnadseffektiva transporter. Detta kan göras internt i de producerande företagen eller i något transporterande företag i transportkedjan. Sändningens storlek i vikt alternativ volym är avgörande för hur godset effektivt kan och kommer att förflyttas. Godset kan med detta som grund och beroende på sändningsvikt (Sv) delas in i ett antal kategorier med olika karaktäristiska. Transportslag, Logistikprogrammet , Norrköping 2
Lastbilstransporter Explosionsartad utveckling Effektivitetsökning genom större fordon och fordonskombinationer Vägarnas beskaffenhet tillåter inte så stora och tunga fordonskombinationer som det transportekonomiskt vore önskvärt. Längsta fordonskombinationen (bil och släp) i Sverige – 25,25 m längd och 2,6 m bred och maxvikt 60 ton. Transportslag, Logistikprogrammet , Norrköping 3
Vägtransportens fördelar Småskalighet Låg kapacitet i förhållande till andra transportslag – lättare att anpassa till kundens behov Flexibilitet Kan enkelt omdirigeras under pågående transport Säkerhet Relativt mindre mängder gods per fordon med chaufför Tillförlitlighet Kombinationen av fordon och medföljande förare Service Lösa problem på plats Anpassningsförmåga Fordonet ofta en självständig ekonomisk enhet – söker hög fyllnadsgrad lokalt Näringslivet har kontinuerligt kommit att ställa ökade krav på snabba och effektiva transporter Större sändningar kan transporteras med lastbil från dörr till dörr – färre antal omlastningar Transportslag, Logistikprogrammet , Norrköping 4
Vägtransportens nackdelar Vägar, miljö/natur och bebebyggelse kan försämras av en för kraftigt utbyggd biltrafik Exempel på negativ påverkan Luftföroreningar Buller Trängsel Transportslag, Logistikprogrammet , Norrköping 5
Fordonets funktionsdelar Lastbärande del Kapacitet för transport av gods (intäktsgenererande) Teknikdel Förflyttar enheten Förutsättningen för landsvägstransport är någon form av dragande funktion. Denna måste anpassas till det förflyttade godset. Detta leder till att olika tekniska lösningar skapas. Beroende på hur dessa hanteras och opereras får man varierande grad av effektivitet. Då fordonets storlek är begränsad genom lagstiftning verkar man för att tilldela den lastbärande enheten stor andel av fordonet som möjligt. Transportslag, Logistikprogrammet , Norrköping 6
Fordonstyper Distributionsfordon Distributionstrafik i anslutning till terminaler. Tvåaxligt fordon med bakgavelhiss. Större andel stillestånd (lastning och lossning) relativt andra fordon. Lång landsvägs- För inrikes fjärrtrafik. Lastbil med släp – 25,25 m kombination Trailers Dragbil (teknikdelen) kan frånkopplas lastbäraren – förbättrad produktivitet. Förutsättningen för landsvägstransport är någon form av dragande funktion. Denna måste anpassas till det förflyttade godset. Detta leder till att olika tekniska lösningar skapas. Beroende på hur dessa hanteras och opereras får man varierande grad av effektivitet. Transportslag, Logistikprogrammet , Norrköping 7
Fordonstyper Förutsättningen för landsvägstransport är någon form av dragande funktion. Denna måste anpassas till det förflyttade godset. Detta leder till att olika tekniska lösningar skapas. Beroende på hur dessa hanteras och opereras får man varierande grad av effektivitet. Transportslag, Logistikprogrammet , Norrköping 8
Teknisk utveckling av fordon Miljökrav Utveckling av renare motorer, användning av miljövänligare drivmedel, effektivare distributionssystem. Fordonslängder Ökad fordonslängd – ökad effektivitet om det finns ett tillräckligt godsflöde Kortkopplingar Teknisk lösning - Minskar avstånd mellan bil och släp för att öka den lastbärande delen av fordonslängden Mindre hjul För att öka den lasbärande delen av fordonshöjden Förutsättningen för landsvägstransport är någon form av dragande funktion. Denna måste anpassas till det förflyttade godset. Detta leder till att olika tekniska lösningar skapas. Beroende på hur dessa hanteras och opereras får man varierande grad av effektivitet. Transportslag, Logistikprogrammet , Norrköping 9
Teknisk utveckling av fordon Informationsteknik För att öka leveransprecision och fordonsutnyttjande förses fordon i ökad utsträckning med olika former av informationssystem (datoriserade positionerings- och trafikledningssystem) Luftfjädringar Minskar vägslitage – i vissa länder tillåtet att köra med högre fordonsvikt. Mindre vibration - Minskade skador på gods. Reglera höjden på chassi vid lastning och lossning. Växelflak Används för kombinerade transporter mellan lastbil och järnväg. Effektivisering av vertikala förflyttningar. Genom IT ges möjlighet att exakt lokalisera ett fordon samtidigt som trafikledningen får bättre underlag för att fördela transportuppdrag till fordonsflottan så att resursutnyttjandet maximeras. Transportslag, Logistikprogrammet , Norrköping 10
Järnvägstransporter Godset sammanförs normalt till större sändningar av varierande storlek för samlastning. Kostnadseffektiva transporter. Detta kan göras internat i de producerande företagen eller i något transporterande företag i transportkedjan. Sändningens storlek i vikt alternativ volym är avgörande för hur godset effektivt kan och kommer att förflyttas. Godset kan med detta som grund och beroende på sändningsvikt (Sv) delas in i ett antal kategorier med olika karaktäristiska. Transportslag, Logistikprogrammet , Norrköping 11
Grundidé Liten friktion mellan stålhjul och stålräls Möjlighet att bilda konvoj – Godståg kan framföras med ett minimum av dragkraft Kräver stora godsflöden Transportslag, Logistikprogrammet , Norrköping 12
Järnvägens befraktningsformer Expressgods Hög frekvens, går ofta med persontrafik. Vagnslastgods Nyttjande av hel vagn (lastbärare) Enhetslaster Container, växelflak eller motsvarande Blocktåg Ett antal vagnar dedicerade för specifik kund Heltåg Hela tåg från en avsändare till en mottagare Det finns inget styckegods vid spårbunden trafik vilket gör att JIT leveranser inte fungerar. Transportslag, Logistikprogrammet , Norrköping 13
Framtida utveckling Ökad grad av industrialisering – avtagande andel järnvägstransporter Då det transporterade godset ökar i värde tappar den spårbundna trafiken andelar av transportmarknaden För spårbunden transport är i nästan alla fall direktdistribution en omöjlighet. Problemet med den spårbundna trafiken är emellertid att förmågan till flexibilitet, anpassning och förändring är begränsad. Transportslag, Logistikprogrammet , Norrköping 14
Källa: www.coop.se, 2009-09-16 Transportslag, Logistikprogrammet , Norrköping 15
Sjötransporter Transportslag, Logistikprogrammet , Norrköping 16
Sjötransporter Förutsättningar Stor lastkapacitet relativt andra transportslag Den fria färdvägen (internationellt transportmedel) Mycket låga undervägskostnader Lågvärdiga varuslag kan transporteras med god ekonomi För spårbunden transport är i nästan alla fall direktdistribution en omöjlighet. Problemet med den spårbundna trafiken är emellertid att förmågan till flexibilitet, anpassning och förändring är begränsad. Transportslag, Logistikprogrammet , Norrköping 17
Sjötransporter obalanser och fyllnadsgrader T ex konstruktionsberoende obalanser Fartyg konstrueras för att endast kunna frakta en viss typ av gods Förutsätter en hög effektivitet eller krav från regelverk Fara för omgivning som ekonomiskt motiverar denna typ av obalans Ett fartyg har normalt en stor kapacitet att förflytta gods från en hamn till en annan. Detta innebär samtidigt att om gods av olika skäl inte finns kan stora obalanser skapas vilket medför låga fyllnadsgrader för fartyget. Obalanserna kan vad sjöburna transporter beträffar indelas i fyra olika slag. Högbelagd A B Lågbelagd Transportslag, Logistikprogrammet , Norrköping 18
Typer av fartyg Styckegodsfartyg Stor mängd varianter I princip är allt gods enhetsberett i något avseende LoLo-fartyg – vertikalt hanterande fartyg RoRo-fartyg – horisontellt hanterande fartyg För att ett transportsystem skall fungera tillfredställande måste enheten anpassas till den last den skall förflytta. Gäller speciellt fartyg där den stora kapaciteten kräver en anpassning för att effektivt kunna utnyttjas och att verksamheten vid lastning och lossning skall fungera. Till följd av detta blir alla fartyg mer eller mindre anpassade till det gods de skall förflytta. Dett bör samtidigt framhållas att detta också ställer krav på att godset skall anta generella former, enhetsberedas. Ett konventionellt styckegodsfartyg tillbringar 30-50% av sin totala rundresetid i hamn, av vilken ca hälften används för lastnings- och lossningsarbete. Transportslag, Logistikprogrammet , Norrköping 19
Typer av fartyg Containerfartyg Normalt av typen LoLo Kravet på kranar begränsar antalet möjliga destinationshamnar Containrar placeras vilande på varandra i cellsystem Utveckling mot ”Multi purpose ship” Då anlöpshamnar saknar kranar för lyft av containrar placeras portalkranar om bor på fartygen. Till följd av den tekniska komplexiteten i dessa kranar och därav följande krav på service tillsammans med det låga utnyttjandet av dem, har i princip samtliga sådana kranar tagits bort och ingår inte heller i nya fartygskonstruktioner. Kapaciteten för hantering av containrar är ca 30 enheter/tim Transportslag, Logistikprogrammet , Norrköping 20
COB Container – Oil – Bulk Då anlöpshamnar saknar kranar för lyft av containrar placeras portalkranar om bor på fartygen. Till följd av den tekniska komplexiteten i dessa kranar och därav följande krav på service tillsammans med det låga utnyttjandet av dem, har i princip samtliga sådana kranar tagits bort och ingår inte heller i nya fartygskonstruktioner. Kapaciteten för hantering av containrar är ca 30 enheter/tim Transportslag, Logistikprogrammet , Norrköping 21
Typer av fartyg RoRo-fartyg Endast horisontell hantering – det effektivaste sättet för överföring av gods från ett transportslag till ett annat. Skapar mycket outnyttjat utrymme – sämre fyllnadsgrad Ej lika intressant på långa distanser Den horisontella hanteringen ger mycket stora möjligheter til rationell lasthantering, speciellt vid korta sjötransporter där kravet på kort hamntid är accentuerat. Horisontell överföring skapar outnyttjat utrymme. De rullande enheterna är normalt ej lika höga som den fria höjden. På längre distanser leder kravet på högt volymutnyttjande till att RoRo-fartygen inte är lika intressanta. Transportslag, Logistikprogrammet , Norrköping 22
RoRo - fartyg De hanteringsutrustningar som används på RoRo-fartyd är allt från dragande truck, motviktstruck, rullande lösa underreden till kassetter. Inne i fartyget anordnas ramper eller hissar som förbinder däcken. Transportslag, Logistikprogrammet , Norrköping 23
Typer av fartyg Färjor och passagerarfartyg Viktig länk med koppling till lastbilstransporter Flytande bro Kombinerade last- och passagerarfärjor – mycket korta liggetider i hamn Den horisontella hanteringen ger mycket stora möjligheter til rationell lasthantering, speciellt vid korta sjötransporter där kravet på kort hamntid är accentuerat. Horisontell överföring skapar outnyttjat utrymme. De rullande enheterna är normalt ej lika höga som den fria höjden. På längre distanser leder kravet på högt volymutnyttjande till att RoRo-fartygen inte är lika intressanta. Transportslag, Logistikprogrammet , Norrköping 24
Typer av fartyg Bulkfartyg 3 former – pulver, vätska och granulater (korn i olika storlek) Massgods såsom cement, säd, kol, malm, råolja m.m. Rena bulklastfartyg samt kombinationsfartyg Den horisontella hanteringen ger mycket stora möjligheter til rationell lasthantering, speciellt vid korta sjötransporter där kravet på kort hamntid är accentuerat. Horisontell överföring skapar outnyttjat utrymme. De rullande enheterna är normalt ej lika höga som den fria höjden. På längre distanser leder kravet på högt volymutnyttjande till att RoRo-fartygen inte är lika intressanta. Transportslag, Logistikprogrammet , Norrköping 25
Pråmsystem Den horisontella hanteringen ger mycket stora möjligheter til rationell lasthantering, speciellt vid korta sjötransporter där kravet på kort hamntid är accentuerat. Horisontell överföring skapar outnyttjat utrymme. De rullande enheterna är normalt ej lika höga som den fria höjden. På längre distanser leder kravet på högt volymutnyttjande till att RoRo-fartygen inte är lika intressanta. Transportslag, Logistikprogrammet , Norrköping 26
Systemutveckling - sjöfart Funktionsöverlapp För ökat transportunderlag Bulk Container Tank Den horisontella hanteringen ger mycket stora möjligheter til rationell lasthantering, speciellt vid korta sjötransporter där kravet på kort hamntid är accentuerat. Horisontell överföring skapar outnyttjat utrymme. De rullande enheterna är normalt ej lika höga som den fria höjden. På längre distanser leder kravet på högt volymutnyttjande till att RoRo-fartygen inte är lika intressanta. Transportslag, Logistikprogrammet , Norrköping 27
Systemutveckling - sjöfart Överstora fartyg Stora kostnader förbundet med bortfall av täckningsbidrag om man måste avsäga sig uppdrag p g a kapacitetsbrist. Fördelar med överstora fartyg Kortsiktigt – Konkurrensfördelar genom att i princip aldrig behöva avsäga sig ett uppdrag Långsiktigt – Lättare att sälja fartyget på eftermarknad då efterfrågan växt ikapp fartygets överstorlek Transportslag, Logistikprogrammet , Norrköping 28
Systemutveckling - sjöfart Cykeltiden Utvecklingen mot snabbare seglationstider måste följas upp i sin helhet. Nodtiden upptar alltför stor del av den totala cykeltiden Undvik suboptimeringar Nya metoder för hanteringen av enhetslaster måste utvecklas Transportslag, Logistikprogrammet , Norrköping 29
Flygtransporter Transportslag, Logistikprogrammet , Norrköping 30
Flygfrakt Flyg är idag det snabbaste sättet att transportera över längre avstånd idag. Flygtransporter är behäftade med höga Terminalkostnader Rörliga undervägskostnader Gods- och passagerartrafik ej separerade – gods fraktas på passagerartrafikens villkor Eftersom godset fraktas på passagerartrafikens villkor betraktas godstransporten enbart som ett täckningsbidrag för flygplanets operatör. Prissättning skiljer sig från övriga transportslag Samtidigt som priset är relativt högt är den rörliga kostnadens andel av priset normal liten. Den förhärskande metoden för prissättning av transporter i linjetrafik för såväl passagerare som gods är tariffmetoden med en invecklad struktur för prissättning. Den bygger på en maximering av det totala täckningsbidraget, dvs summan av vad varje enskild biljetts pris reducerat med de rörliga kostnaderna ger som resultat. För flygfrakt bestäms priset primärt vid mindre volymer utifrån en tariff och vid större volymer om mer än ett ton utifrån ett framförhandlat avtal. Transportslag, Logistikprogrammet , Norrköping 31
Flygfrakt marknadsutveckling En ökningstakt på 12-15% årligen Världsgenomsnittlig prognos 6,5% tillväxt Ökat behov från industrin av snabba och säkra transporter Konkurrerar om transporter av högvärdigt gods Eftersom godset fraktas på passagerartrafikens villkor betraktas godstransporten enbart som ett täckningsbidrag för flygplanets operatör. Prissättning skiljer sig från övriga transportslag Samtidigt som priset är relativt högt är den rörliga kostnadens andel av priset normal liten. Den förhärskande metoden för prissättning av transporter i linjetrafik för såväl passagerare som gods är tariffmetoden med en invecklad struktur för prissättning. Den bygger på en maximering av det totala täckningsbidraget, dvs summan av vad varje enskild biljetts pris reducerat med de rörliga kostnaderna ger som resultat. För flygfrakt bestäms priset primärt vid mindre volymer utifrån en tariff och vid större volymer om mer än ett ton utifrån ett framförhandlat avtal. Transportslag, Logistikprogrammet , Norrköping 32
Trafikflygets struktur Bedrivs nästan uteslutande ur ett internationellt perspektiv Mer än 3000 flygplatser De internationella bolagen transporterar ca 1000 miljoner passagerare ca 12 miljoner ton gods ca 8 miljarder postförsändelser Kostnaderna för transporter med flyg ökar. Energikostnaden (flygbränsle) står för omkring 20 % av de totala kostnaderna. Trafikflygets förmåga att skapa vinster varierar men är allmänt sett inte tillräckligt god. Det ekonomiska resultatet under de senaste 10 åren har fallit långt under kravet på en avkastning på 12% på investeringen som är nödvändig för utvecklingen av nya och effektiva flygplan. Prissättning skiljer sig från övriga transportslag Samtidigt som priset är relativt högt är den rörliga kostnadens andel av priset normal liten. Den förhärskande metoden för prissättning av transporter i linjetrafik för såväl passagerare som gods är tariffmetoden med en invecklad struktur för prissättning. Den bygger på en maximering av det totala täckningsbidraget, dvs summan av vad varje enskild biljetts pris reducerat med de rörliga kostnaderna ger som resultat. För flygfrakt bestäms priset primärt vid mindre volymer utifrån en tariff och vid större volymer om mer än ett ton utifrån ett framförhandlat avtal. Transportslag, Logistikprogrammet , Norrköping 33
Administrativa begränsningar Frihet och reglering utgör transportsystemets ramar Luftens 5 friheter (Chicagokonventionen 1944) Rätt att flyga över annat land utan att landa Rätt att landa av tekniska/operativa skäl utan att ta upp gods eller passagerare Rätt att flyga gods, passagerare och post från flygplans hemland till ett annat land Rätt att flyga gods, passagerare och post från annat land till flygplanets hemland Rätten att flyga gods, passagerare och post från främmande land till annat främmande land under flygning som påbörjats i eller är destinerade till flygplanets hemland Transportslag, Logistikprogrammet , Norrköping 34
Utvecklingen Avreglering Ger flygbolagen ökade möjligheter att konkurrera genom förändringar i tjänsteutbud Effektivisering Globalisering Ökad konkurrenssituation Tidskonkurrens Tiden ett konkurrensmedel Lägre kapitalbindning Lägre totalkostnad för högvärdiga produkter De föreliggande tendenserna mot avreglering ger flygbolagen ökade möjligheter att konkurrera genom förändringar i tjänsteutbudet. Detta innebär att fler dimensioner i transportkvaliteten kan påverkas än vad som hittills varit fallet. Flygbolagen kan härvid förbättra såväl flexibilitet som frekvens och expansionsförmåga. Regleringen innebar att flygbolagen endast fick tillstånd att flyga ett begränsat anta avgångar på en viss sträcka. Därmed uppstod svårigheter att möta belastningstoppar, samt begränsade möjligheter att utnyttja alternativa rutter. De påverkbara kvalitetsfaktorerna var därmed begränsade till att säkerställa att godset fraktades på stipulerad tid under hög säkerhet på den angivna rutten. En avreglerad marknad ger flygbolagen betydligt större möjligheter att erbjuda kunderna kompletta transportlösningar för varierande kvantiteter gods. Tillgänglig kapacitet på flygplatserna är emellertid fortfarande en begränsande faktor. Transportslag, Logistikprogrammet , Norrköping 35
Godsets struktur 4 Huvudtyper Lättfördärvliga Med nyhetsvärde Med speciella krav på leverans Högvärdiga Lättfördärvliga – Flera typer av gods kan snabbt förlora värde. Detta gäller färskvaror såsom frukt, grönsaker och blommor. Vissa typer av kemiska preparat tillhör även denna grupp. Här är transportmedlets snabbhet av avgörande betydelse. Samtidigt öppnar flygfrakten nya marknader för lättfördärvliga varor över mycket långa distanser, som t ex möjligheten att sälja färsk fisk till andra kontinenter. Varor med nyhetsvärde – Flera varuslag måste transporteras på snabbast möjliga sätt för att inte bli inaktuella. Sådana varor kan vara nyhetsmaterial av olika slag såsom dagstidningar, tidskrifter och filmer. Modevaror är mycket typiska för denna kategori eftersom de utöver sin anpassning till säsongen kan ges ett högt värde per viktsenhet med olika tekniker för komprimering av kläder. Datorer med tillhörande utrustning och programvaror tillhör samma kategori. Speciella krav på snabb leverans – En tillverkande enhet i en global tillverkningskedja kan lätt drabbas av stillestånd på grund av brist av varor eller reservdelar, varför höga krav på snabb leverans ställs. Flygfrakt kan då rädda stora värden och kostnaden för den specifika transporten blir av underordnad betydelse. Varor med högt värde per viktsenhet – Flygets tidskonkurrensfördelar blir särskilt framträdande för varor med högt värde per viktsenhet. Om man använder en snabb flygfrakt gör de minskade räntekostnaderna för kapital bundet under transport jämfört med långsammare transportslag att flygfrakten blir lönsam. Reduktionen i kapitalkostnader kan uppväga ökade fraktkostnader. Exempel på varor är mediciner, elektronikutrustning (mob.telefoner) etc. Ytterligare en viktig faktor i sammanhanget är de säkerhetskrav som är förbundna med internationell flygfrakt som minskar stöldrisken och därmed också försäkringspremierna. Transportslag, Logistikprogrammet , Norrköping 36
Lastbärare I stort sett uteslutande av aluminium Fraktas i buken av flygkroppen Kan ej användas av andra transportslag Orationell hantering Den största delen av världens totala flygfraktsvolym är den andel som transporteras som komplement till passagerarplanen. Flygbolagen har utvecklat egna standards för lastbärare – anpassning till flygkroppens avrundning. LDC (Lower Deck Containers) kan ej användas av andra transportslag. Resultatet blir en orationell hantering i och med att altt gods som har förflyttats med flygfrakt måste stuvas om innan det går in i ett annat transportslag. I och med att flygplanen vuxit i storlek har också kraven på rationell godshantering ökat. Dyra plan tillåts inte stå oproduktiva för länge på marken – kräver snabbare omlastning. Transportslag, Logistikprogrammet , Norrköping 37