INFÖR NATIONELLA PROVET

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
ATT KUNNA TILL PROV MATMAT03c1
Advertisements

MaB: Andragradsekvationer
INFÖR NATIONELLA PROVET
Kap 4 - Statistik.
GENOMGÅNG Exponentialfunktioner Logaritmer Negativ exponent.
Logaritmer.
Kap 2 - Algebra och ickelinjära modeller
MATEMATIK 2b Att kunna till prov 2.
MATMAT02b – UPPGIFT 10 Pass VCP Certification
Genomgång - biostatistik Fråga 1 I en liten undersökning efterfrågades uppgifter om ålder hos 20 personer med högt blodtryck se tabell a)Beräkna.
Deskription. Individer och variabler Individer, undersökningsobjekt – De vi undersöker. De vi gör mätningar på. Kan vara människor, men kan också vara.
Introduktion. Exempel: Till ett försök med bantningsmedlet Bantomid anmälde sig 14 personer frivilligt, alla med övervikt. De delades slumpmässigt in.
Slöjd Så här blir du bättre och får ett högt betyg: Lär dig dessa fyra förmågor: Förmåga 1: Formge och Framställa föremål med hjälp av verktyg och tekniker!
Deskription + enkät Mätnivån styr hur man kan analysera data Tabeller – frekvenstabeller Diagram – cirkeldiagram, stapeldiagram, histogram, boxplot Beskrivande.
Hypotesprövning. Statistisk hypotesprövning och hypotetisk-deduktiv metod Hypotetisk-deduktiv metod: –Hypotes: Alla svanar är vita. –Empirisk konsekvens:
Så kan det låta! … Mätinstrumentets reliabilitet och validitet ökades avsevärt genom en pilotstudie och för att nå bästa generaliserbarhet valdes ett representativt.
Cirkulation och fysisk aktivitet - Våra bästa vänner går hand i hand + = Sant.
Manada.se Förändringshastighet och derivator. Beräkna f´(2) (2/5) × 2^(-3/5) ≈ 0, … Uppgift 2332, sid 98 Matematik 3bc VUX-boken manada.se.
INFÖR NATIONELLA PROV MATMAT01b.
Rita en figur Problemlösningsstrategier 1.
Kap 2 – Förändringshastigheter och derivator
Kap 2 – Förändringshastigheter och derivator
Kap 4 - Statistik.
Kap 1 - Algebra och funktioner
D A B C Vems påstående stämmer? I bilden står talen 9, – 11 och 2 3
Tal, mönster och räkning
KAP 5 – SANNOLIKHETSLÄRA OCH STATISTIK
ARITMETIK – OM TAL.
Kap 1 - Algebra och linjära modeller
Kap 2 - Algebra och ickelinjära modeller
Kap 2 - Algebra och ickelinjära modeller
Kap 1 - Algebra och funktioner
INFÖR NATIONELLA PROVET
Kap 1 - Algebra och linjära modeller
Kap 1 - Algebra och funktioner
INFÖR NATIONELLA PROV MATMAT01b.
Kap 5 – Trigonometri och komplettering kurs 3c
Kurvor, derivator och integraler
Inför det muntliga nationella provet i svenska
INFÖR NATIONELLA PROVET
Kap 4 - Statistik.
ATT KUNNA TILL PROV 3 MATMAT02b3.
Kapitel 1 Algebra och linjära modeller manada.se.
Prioriteringar i team 04.
Att rita tvåpunktsperspektiv
Excel En introduktion.
Ekonomi och samhälle Introduktion
Rita en figur Problemlösningsstrategier 1.
Vad ingår kursen? i korta drag
Ung Cancer - Medlemsundersökning 2017, Närstående
Verb Ett verb talar om vad någon gör eller vad som händer.
Y 3.1 Omkrets och area 9 cm2 Geometri i två dimensioner
2013 HT, dagtid Statistiska institutionen
4, 8, 12… är ett exempel på en talföljd.
JÄMIX® 2011 för Göteborgs stad Bolag och förvaltningar nr 1
- ett verktyg för ANDT-uppföljning Introduktion
Matematik 4 Kap. 4 Komplexa tal.
STATISTIK OCH SANNOLIKHETER
Nyckeltal äldreomsorg för GR - kommunerna
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Jenny Henriksson Hushållningssällskapet
Statistikuppgift åk8 Upptäck datorns förträfflighet i att rita diagram och beräkna statistik.
Samband Y-axel Graderat 4 Kordinatsystem 3 2 1
Riksdagen.
Fortsättningskurs Teknisk Analys – Hitta Kursvinnare
Algebra och icke-linjära modeller
Här finns fem geometriska figurer.
Gymnasievalet 2019 Vad händer nu?.
RESONEMANGSUPPGIFTER MED * KAPITEL 5
RESONEMANGSUPPGIFTER MED * KAPITEL 3
Presentationens avskrift:

INFÖR NATIONELLA PROVET MATMAT02b Version 1

Inför Nationella provet MATMAT02b Vilken area har rektangeln?

Inför Nationella provet MATMAT02b Vilken lösning har dessa ekvationer?

NpMa2b Muntlig del vt 2012

NpMa2b Muntlig del vt 2012

NpMa2b Muntlig del vt 2012

MATMAT02b – UPPGIFT 0 Förenkla så långt som möjligt

MATMAT02b – UPPGIFT 1 KONTROLLERA DITT SVAR!

MATMAT02b – UPPGIFT 1

MATMAT02b – UPPGIFT 2

MATMAT02b – UPPGIFT 2 KONTROLLERA DITT SVAR!

MATMAT02b – UPPGIFT 3

MATMAT02b – UPPGIFT 3

MATMAT02b – UPPGIFT 4

MATMAT02b – UPPGIFT 4

MATMAT02b – UPPGIFT 4

MATMAT02b – UPPGIFT 5 Andra kvadreringsregeln:

MATMAT02b – UPPGIFT 6

MATMAT02b – UPPGIFT 6 Sätt t.ex. in x = 3 Det ger y = 7

VT-2017 NATIONELLT PROV MATEMATIK 1b och MATEMATIK 2b ============================================= Datum: 2017-05-16 Del/Tid/Sal: DEL B & C: 09.30 - 12.00, Sal 614 Del/Tid/Sal: DEL D: 13.00 - 15.30, Sal 614 OBS! INGA ANDRA LEKTIONER DENNA DAG! INGEN KVÄLLSMATTE DENNA DAG! OBS! - Det är bara Du som skall ha betyg denna termin som skall skriva provet. - Ta med dig pennor, miniräknare och linjal. - Ta gärna med något att äta eller dricka, så att du kan hålla blodsockret på rätt nivå. - Var snäll och kom i tid. (09.30 & 13.00) På hemsidan hittar du uppdaterad information om provet. [ www.kunda.nu/dennis ]

MATMAT02b – UPPGIFT 7

MATMAT02b – UPPGIFT 7

MATMAT02b – UPPGIFT 8

MATMAT02b – UPPGIFT 8 (Transversalsatsen)

MATMAT02b – UPPGIFT 8

MATMAT02b – UPPGIFT 9 RÄTT! ! Vid multiplikation och division med negativt tal (ex. -2) måste man vända på olikhetstecknet

MATMAT02b – UPPGIFT 10

MATMAT02b – UPPGIFT 10 YTTERVINKELSATSEN

MATMAT02b – UPPGIFT 10 YTTERVINKELSATSEN

NpMa2b Muntlig del vt 2012

NpMa2b Muntlig del vt 2012 Är svaret mer eller mindre än 6 h? >>> Gå till nästa bild för att utföra beräkning. >>>

NpMa2b Muntlig del vt 2012 Efter hur lång tid är temperaturen 55°C?

NpMa2b Muntlig del vt 2012 Efter hur lång tid är temperaturen 55°C? Svar: Temperaturen är 55 °C efter c:a 5 minuter.

MATMAT02b – UPPGIFT 11

MATMAT02b – UPPGIFT 11 m = 3 k = -2 y = -2x + 3 Hur ser man att k = -2 ?

MATMAT02b – UPPGIFT 12 - 4

MATMAT02b – UPPGIFT 12

MATMAT02b – UPPGIFT 13

MATMAT02b – UPPGIFT 13

MATMAT02b – UPPGIFT 14

MATMAT02b – UPPGIFT 15 VAD HETER DENNA LINJE? - 4

MATMAT02b – UPPGIFT 15 VILKET FÖRHÅLLANDE RÅDER MELLAN Y OCH X? - 4

MATMAT02b – UPPGIFT 15 HUR BEROR Y AV X? - 4

MATMAT02b – UPPGIFT 16

MARKÖR HÄR!

MATMAT02b – UPPGIFT 17 Vinkeln A = 70° Vinkeln B = (30 + 20)° = 50° 20° 20° Vinkeln A = 70° Vinkeln B = (30 + 20)° = 50° Vinkeln C = 180° - (70 + 50)° = 180° - 120° = 60°

MATMAT02b – UPPGIFT 17 Vinkeln A = 70° Vinkeln B = (30 + 20)° = 50° 60° 70° 50° Vinkeln A = 70° Vinkeln B = (30 + 20)° = 50° Vinkeln C = 180° - (70 + 50)° = 180° - 120° = 60°

MATMAT02b – UPPGIFT 18 OBS!

MATMAT02b – UPPGIFT 18 Hur mycket är y?

MATMAT02b – UPPGIFT 19

MATMAT02b – UPPGIFT 20

MATMAT02b – UPPGIFT 21

MATMAT02b – UPPGIFT 22 MÅSTE VARA SAMMA TAL

MATMAT02b – UPPGIFT 22 Alternativ lösning v.s.v Glenys Minier, 2014-05-06

MATMAT02b – UPPGIFT 23 KVADRERINGSREGLERNA

MATMAT02b – UPPGIFT 23 KVADRERINGSREGLERNA

MATMAT02b – UPPGIFT 24 KONJUGATREGELN

MATMAT02b – UPPGIFT 25

MATMAT02b – UPPGIFT 25 ETTA - ETTA TVÅA - ETTA ETTA - TVÅA jämför

MATMAT02b – UPPGIFT 26 Hela omkretsen är 48 cm. (24 – x) En tråd som är 48 cm böjs till en rektangel. a) Den ena sidan är x cm. Skriv ett uttryck för den andra sidan. Hela omkretsen är 48 cm. Halva omkretsen är 24 cm. Om ena sidan är x cm, så är den andra sidan… … (24 – x) cm

MATMAT02b – UPPGIFT 26 Sidan × sidan (24 – x) En tråd som är 48 cm böjs till en rektangel. b) Skriv ett uttryck för arean y cm². Sidan × sidan

MATMAT02b – UPPGIFT 26 ”Nollproduktmetoden” (24 – x) En tråd som är 48 cm böjs till en rektangel. c) För vilka värden på x är y = 0? ”Nollproduktmetoden” d) För vilket värde på x är y störst?

MATMAT02b – UPPGIFT 26 Största arean är 144 cm² (24 – x) En tråd som är 48 cm böjs till en rektangel. e) Vilken är den största arean? Största arean är 144 cm²

MATMAT02b – UPPGIFT 26 En tråd som är 48 cm böjs till en rektangel. (24 – x) En tråd som är 48 cm böjs till en rektangel. f) Vilka värden på x är möjliga?

MATMAT02b – UPPGIFT 26 En tråd som är 48 cm böjs till en rektangel. 12 (24 – x) En tråd som är 48 cm böjs till en rektangel. 12 6

MATMAT02b – UPPGIFT 27 VAD HETER DENNA LINJE?

MATMAT02b – UPPGIFT 28 VAD HETER DENNA LINJE?

EXPONENTIALFUNKTIONER C är ”startvärde” a är förändringsfaktor x antal upprepningar (exempelvis tid i år) Bok 3bc, sidan 132

EXPONENTIALFUNKTIONER C är ”startvärde” a är förändringsfaktor x kan exempelvis vara tid i år Fråga: En stad har folkmängden 50 000 invånare. Folkmängden förväntas öka med 2% varje år. Hur många bor det i staden efter 10 år? Lösning: Vi sätter folkmängden efter 10 år till y och får då: OBS! Svar: Om 10 år är folkmängden 61 000.

EXPONENTIALFUNKTIONER C är ”startvärde” a är förändringsfaktor x kan exempelvis vara tid i år Fråga: En stad har folkmängden 50 000 invånare. Folkmängden förväntas minska med 2% varje år. Hur många bor det i staden efter 10 år? Lösning: Vi sätter folkmängden efter 10 år till y och får då: OBS! Svar: Om 10 år är folkmängden c:a 41 000.

Exponentialfunktioner Vad vet vi om C? Vad vet vi om a?

Exponentialfunktioner Vad vet vi om C? Vad vet vi om a?

Exponentialfunktioner

PARALLELLA LINJER Vad heter dessa linjer?

VINKELRÄTA LINJER Om man multiplicerar k-värdena för två vinkelräta linjer får man alltid produkten -1

LINJÄRA EKVATIONSSYSTEM Y=2x+2 VAD MENAS MED EN LÖSNING? Svar: x = -1, y = 0 • Y=-x-1

LINJÄRA EKVATIONSSYSTEM Y=2x+2 • Y=-x-1

LINJÄRA EKVATIONSSYSTEM Om lösningen stämmer i båda ekvationerna så är lösningen exakt. Vi testar om lösningen är exakt: Första ekvationen Andra ekvationen Det stämmer! Hurra!

LINJÄRA EKVATIONSSYSTEM

LINJÄRA EKVATIONSSYSTEM

LINJÄRA EKVATIONSSYSTEM

LINJÄRA EKVATIONSSYSTEM Lös ekvationssystemet med substitutionsmetoden

LINJÄRA EKVATIONSSYSTEM Lös ekvationssystemet med additionsmetoden

LINJÄRA EKVATIONSSYSTEM Lös ekvationssystemet med hjälp av graf

Logaritmer

Logaritmer Vi löser denna genom prövning X är c:a 1,470880288

Logaritmer Vi löser denna algebraiskt

Logaritmer Hur kan vi testa vårt svar?

Logaritmer Vi löser denna exakt

Logaritmer ”x är 10-logaritmen för 7” ”x är 8-logaritmen för 5”

Logaritmer Enligt räknaren…

Logaritmer (1) (1) lg(3×4) = 1,07918124605 --- lg(3)+lg(4) = 1,07918124605 [test] lg(3*4) = 1,07918124605 --- lg(3)+lg(4) = 1,07918124605 lg(4/3) = 0,124938736608 --- lg(4)-lg(3) = 0,124938736608 lg(3^4) = 1,90848501888 --- 4*lg(3) = 1,90848501888 (2) (2) lg(4/3) = 0,124938736608 --- lg(4)-lg(3) = 0,124938736608 [test] (3) (3) lg(3^4) = 1,90848501888 --- 4×lg(3) = 1,90848501888 [test] 92

Logaritmlagar Exempel: TESTA!

Logaritmlagar Exempel: TESTA!

Logaritmlagar Exempel: TESTA!

Logaritmer med olika baser 4 är 3-logaritmen för 81 4 är den exponent till 3 som ger 81 4 är vad 3 skall upphöjas till för att ge svaret 81

Logariter – ett exempel

Logaritmer – ett exempel På räknaren: lg(17)/lg(7) = 1,45598364109

Logaritmer – ett exempel

Halveringstid Y0 = begynnelsemängd T = halveringstid X = 3/(lg(2))*2400 = 23917,8822832 x = (3/lg(2))*24000 = 239178,822832 [2,4 × 105] 100

Negativ exponent Youtube - Negativ exponent

Negativ exponent

Typvärde Typvärde (kallas även modalvärde) i ett statistiskt datamaterial det värde som förekommer flest gånger.

Medelvärde Ett medelvärde är ett värde som används för att representera ett genomsnitt för en mängd värden. På räknaren slår man (2+5+8+9+4+7+8)/7 = 6,14285714286…

MEDIAN Medianen är det tal i en mängd som storleksmässigt ligger i mitten. Av talen 1, 7, 9, 10 och 17 är 9 medianen (medan 8,8 är medelvärdet). För mängder med ett jämnt antal tal definieras medianen som medelvärdet av de två tal som ligger i mitten.

MEDIAN Följande värden är givna: 6 7 0 4 12 7 18 2 2 Bestäm medianen 4 2 0 2 6 7 7 12 18 Svar: Medianen till dessa tal är 6

MEDIAN Följande värden är givna: 7 0 4 12 7 18 2 2 Bestäm medianen ? 4 2 0 2 7 7 12 18 4,5 ? Svar: Medianen till dessa tal är 4,5

Variationsbredd Variationsbredd är: ”Det största värdet minus det minsta värdet.” Exempel: Värden: 10, 12, 15, 15, 17, 18, 20, 21, 21, 23, 30 och 39. Variationsbredd: 39 – 10 = 29

Lådagram Lådagram, låddiagram eller boxplot är ett diagram där ett statistiskt material åskådliggörs i form av en låda, som rymmer den mittersta hälften av materialet. Nedre kvartil Övre kvartil Lägsta värde Högsta värde Median

Lådagram – ett exempel Exempel på ett lådagram, som visar åldern på tolv personer som är 10, 12, 15, 15, 17, 18, 20, 21, 21, 23, 30 och 39 år gamla: Q1 = 15, Q2 = 19 (median) & Q3 = 22

Lådagram – ett exempel Dilbar Keram, 2014-12-16

STANDARDAVVIKELSE Provresultat: 78p, 78p, 68p, 35p, 80p, 74p & 21p Medelvärde På räknaren: (78+78+68+35+80+74+21)/7 = 62 78-62 = 16 68-62 = 6 35-62 = -27 80-62 = 18 74-62 = 12 21-62 = -41 (16)² = 256 (6)² = 36 (-27)² = 729 (18)² = 324 (12)² = 144 (-41)² = 1681 256+256+36+729+324+144+1681 = 3426 3426/(7-1) = 571

STANDARDAVVIKELSE Från formelbladet: Beräkna medelvärdet Beräkna differensen mellan alla värden och medelvärdet Kvadrera alla svar i (2) Summera alla svar i (3) Dividera summan i (4) med 1 mindre än antalet värden Dra roten ur… Nu har du standardavvikelsen… Från formelbladet:

STANDARDAVVIKELSE Beräkna medelvärdet Beräkna differensen mellan alla värden och medelvärdet Kvadrera alla svar i (2) Summera alla svar i (3) Dividera summan i (4) med 1 mindre än antalet värden Dra roten ur… Nu har du standardavvikelsen… Vilken är standardavvikelsen till följande talmängd? 12, 19, 22, 17, 14, 23 & 20

STANDARDAVVIKELSE Provresultat: 78p, 78p, 68p, 35p, 80p, 74p & 21p 1. Tryck 2ND + LIST + MATH + stdDev (7) 2. Skriv så här: stdDev({78,78,68,35,80,74,21}) 3. Tryck ENTER 4. Nu skall det se ut så här

STANDARDAVVIKELSE Provresultat: 78p, 78p, 68p, 35p, 80p, 74p & 21p I formelsamlingen ser standardavvikelsen ut så här

Normalfördelning μ = medelvärde, σ = standardavvikelse = medelvärde, s = standardavvikelse

MODELLERING – ETT EXEMPEL

MODELLERING – ETT EXEMPEL