INFÖR NATIONELLA PROVET MATMAT02b Version 1
Inför Nationella provet MATMAT02b Vilken area har rektangeln?
Inför Nationella provet MATMAT02b Vilken lösning har dessa ekvationer?
NpMa2b Muntlig del vt 2012
NpMa2b Muntlig del vt 2012
NpMa2b Muntlig del vt 2012
MATMAT02b – UPPGIFT 0 Förenkla så långt som möjligt
MATMAT02b – UPPGIFT 1 KONTROLLERA DITT SVAR!
MATMAT02b – UPPGIFT 1
MATMAT02b – UPPGIFT 2
MATMAT02b – UPPGIFT 2 KONTROLLERA DITT SVAR!
MATMAT02b – UPPGIFT 3
MATMAT02b – UPPGIFT 3
MATMAT02b – UPPGIFT 4
MATMAT02b – UPPGIFT 4
MATMAT02b – UPPGIFT 4
MATMAT02b – UPPGIFT 5 Andra kvadreringsregeln:
MATMAT02b – UPPGIFT 6
MATMAT02b – UPPGIFT 6 Sätt t.ex. in x = 3 Det ger y = 7
VT-2017 NATIONELLT PROV MATEMATIK 1b och MATEMATIK 2b ============================================= Datum: 2017-05-16 Del/Tid/Sal: DEL B & C: 09.30 - 12.00, Sal 614 Del/Tid/Sal: DEL D: 13.00 - 15.30, Sal 614 OBS! INGA ANDRA LEKTIONER DENNA DAG! INGEN KVÄLLSMATTE DENNA DAG! OBS! - Det är bara Du som skall ha betyg denna termin som skall skriva provet. - Ta med dig pennor, miniräknare och linjal. - Ta gärna med något att äta eller dricka, så att du kan hålla blodsockret på rätt nivå. - Var snäll och kom i tid. (09.30 & 13.00) På hemsidan hittar du uppdaterad information om provet. [ www.kunda.nu/dennis ]
MATMAT02b – UPPGIFT 7
MATMAT02b – UPPGIFT 7
MATMAT02b – UPPGIFT 8
MATMAT02b – UPPGIFT 8 (Transversalsatsen)
MATMAT02b – UPPGIFT 8
MATMAT02b – UPPGIFT 9 RÄTT! ! Vid multiplikation och division med negativt tal (ex. -2) måste man vända på olikhetstecknet
MATMAT02b – UPPGIFT 10
MATMAT02b – UPPGIFT 10 YTTERVINKELSATSEN
MATMAT02b – UPPGIFT 10 YTTERVINKELSATSEN
NpMa2b Muntlig del vt 2012
NpMa2b Muntlig del vt 2012 Är svaret mer eller mindre än 6 h? >>> Gå till nästa bild för att utföra beräkning. >>>
NpMa2b Muntlig del vt 2012 Efter hur lång tid är temperaturen 55°C?
NpMa2b Muntlig del vt 2012 Efter hur lång tid är temperaturen 55°C? Svar: Temperaturen är 55 °C efter c:a 5 minuter.
MATMAT02b – UPPGIFT 11
MATMAT02b – UPPGIFT 11 m = 3 k = -2 y = -2x + 3 Hur ser man att k = -2 ?
MATMAT02b – UPPGIFT 12 - 4
MATMAT02b – UPPGIFT 12
MATMAT02b – UPPGIFT 13
MATMAT02b – UPPGIFT 13
MATMAT02b – UPPGIFT 14
MATMAT02b – UPPGIFT 15 VAD HETER DENNA LINJE? - 4
MATMAT02b – UPPGIFT 15 VILKET FÖRHÅLLANDE RÅDER MELLAN Y OCH X? - 4
MATMAT02b – UPPGIFT 15 HUR BEROR Y AV X? - 4
MATMAT02b – UPPGIFT 16
MARKÖR HÄR!
MATMAT02b – UPPGIFT 17 Vinkeln A = 70° Vinkeln B = (30 + 20)° = 50° 20° 20° Vinkeln A = 70° Vinkeln B = (30 + 20)° = 50° Vinkeln C = 180° - (70 + 50)° = 180° - 120° = 60°
MATMAT02b – UPPGIFT 17 Vinkeln A = 70° Vinkeln B = (30 + 20)° = 50° 60° 70° 50° Vinkeln A = 70° Vinkeln B = (30 + 20)° = 50° Vinkeln C = 180° - (70 + 50)° = 180° - 120° = 60°
MATMAT02b – UPPGIFT 18 OBS!
MATMAT02b – UPPGIFT 18 Hur mycket är y?
MATMAT02b – UPPGIFT 19
MATMAT02b – UPPGIFT 20
MATMAT02b – UPPGIFT 21
MATMAT02b – UPPGIFT 22 MÅSTE VARA SAMMA TAL
MATMAT02b – UPPGIFT 22 Alternativ lösning v.s.v Glenys Minier, 2014-05-06
MATMAT02b – UPPGIFT 23 KVADRERINGSREGLERNA
MATMAT02b – UPPGIFT 23 KVADRERINGSREGLERNA
MATMAT02b – UPPGIFT 24 KONJUGATREGELN
MATMAT02b – UPPGIFT 25
MATMAT02b – UPPGIFT 25 ETTA - ETTA TVÅA - ETTA ETTA - TVÅA jämför
MATMAT02b – UPPGIFT 26 Hela omkretsen är 48 cm. (24 – x) En tråd som är 48 cm böjs till en rektangel. a) Den ena sidan är x cm. Skriv ett uttryck för den andra sidan. Hela omkretsen är 48 cm. Halva omkretsen är 24 cm. Om ena sidan är x cm, så är den andra sidan… … (24 – x) cm
MATMAT02b – UPPGIFT 26 Sidan × sidan (24 – x) En tråd som är 48 cm böjs till en rektangel. b) Skriv ett uttryck för arean y cm². Sidan × sidan
MATMAT02b – UPPGIFT 26 ”Nollproduktmetoden” (24 – x) En tråd som är 48 cm böjs till en rektangel. c) För vilka värden på x är y = 0? ”Nollproduktmetoden” d) För vilket värde på x är y störst?
MATMAT02b – UPPGIFT 26 Största arean är 144 cm² (24 – x) En tråd som är 48 cm böjs till en rektangel. e) Vilken är den största arean? Största arean är 144 cm²
MATMAT02b – UPPGIFT 26 En tråd som är 48 cm böjs till en rektangel. (24 – x) En tråd som är 48 cm böjs till en rektangel. f) Vilka värden på x är möjliga?
MATMAT02b – UPPGIFT 26 En tråd som är 48 cm böjs till en rektangel. 12 (24 – x) En tråd som är 48 cm böjs till en rektangel. 12 6
MATMAT02b – UPPGIFT 27 VAD HETER DENNA LINJE?
MATMAT02b – UPPGIFT 28 VAD HETER DENNA LINJE?
EXPONENTIALFUNKTIONER C är ”startvärde” a är förändringsfaktor x antal upprepningar (exempelvis tid i år) Bok 3bc, sidan 132
EXPONENTIALFUNKTIONER C är ”startvärde” a är förändringsfaktor x kan exempelvis vara tid i år Fråga: En stad har folkmängden 50 000 invånare. Folkmängden förväntas öka med 2% varje år. Hur många bor det i staden efter 10 år? Lösning: Vi sätter folkmängden efter 10 år till y och får då: OBS! Svar: Om 10 år är folkmängden 61 000.
EXPONENTIALFUNKTIONER C är ”startvärde” a är förändringsfaktor x kan exempelvis vara tid i år Fråga: En stad har folkmängden 50 000 invånare. Folkmängden förväntas minska med 2% varje år. Hur många bor det i staden efter 10 år? Lösning: Vi sätter folkmängden efter 10 år till y och får då: OBS! Svar: Om 10 år är folkmängden c:a 41 000.
Exponentialfunktioner Vad vet vi om C? Vad vet vi om a?
Exponentialfunktioner Vad vet vi om C? Vad vet vi om a?
Exponentialfunktioner
PARALLELLA LINJER Vad heter dessa linjer?
VINKELRÄTA LINJER Om man multiplicerar k-värdena för två vinkelräta linjer får man alltid produkten -1
LINJÄRA EKVATIONSSYSTEM Y=2x+2 VAD MENAS MED EN LÖSNING? Svar: x = -1, y = 0 • Y=-x-1
LINJÄRA EKVATIONSSYSTEM Y=2x+2 • Y=-x-1
LINJÄRA EKVATIONSSYSTEM Om lösningen stämmer i båda ekvationerna så är lösningen exakt. Vi testar om lösningen är exakt: Första ekvationen Andra ekvationen Det stämmer! Hurra!
LINJÄRA EKVATIONSSYSTEM
LINJÄRA EKVATIONSSYSTEM
LINJÄRA EKVATIONSSYSTEM
LINJÄRA EKVATIONSSYSTEM Lös ekvationssystemet med substitutionsmetoden
LINJÄRA EKVATIONSSYSTEM Lös ekvationssystemet med additionsmetoden
LINJÄRA EKVATIONSSYSTEM Lös ekvationssystemet med hjälp av graf
Logaritmer
Logaritmer Vi löser denna genom prövning X är c:a 1,470880288
Logaritmer Vi löser denna algebraiskt
Logaritmer Hur kan vi testa vårt svar?
Logaritmer Vi löser denna exakt
Logaritmer ”x är 10-logaritmen för 7” ”x är 8-logaritmen för 5”
Logaritmer Enligt räknaren…
Logaritmer (1) (1) lg(3×4) = 1,07918124605 --- lg(3)+lg(4) = 1,07918124605 [test] lg(3*4) = 1,07918124605 --- lg(3)+lg(4) = 1,07918124605 lg(4/3) = 0,124938736608 --- lg(4)-lg(3) = 0,124938736608 lg(3^4) = 1,90848501888 --- 4*lg(3) = 1,90848501888 (2) (2) lg(4/3) = 0,124938736608 --- lg(4)-lg(3) = 0,124938736608 [test] (3) (3) lg(3^4) = 1,90848501888 --- 4×lg(3) = 1,90848501888 [test] 92
Logaritmlagar Exempel: TESTA!
Logaritmlagar Exempel: TESTA!
Logaritmlagar Exempel: TESTA!
Logaritmer med olika baser 4 är 3-logaritmen för 81 4 är den exponent till 3 som ger 81 4 är vad 3 skall upphöjas till för att ge svaret 81
Logariter – ett exempel
Logaritmer – ett exempel På räknaren: lg(17)/lg(7) = 1,45598364109
Logaritmer – ett exempel
Halveringstid Y0 = begynnelsemängd T = halveringstid X = 3/(lg(2))*2400 = 23917,8822832 x = (3/lg(2))*24000 = 239178,822832 [2,4 × 105] 100
Negativ exponent Youtube - Negativ exponent
Negativ exponent
Typvärde Typvärde (kallas även modalvärde) i ett statistiskt datamaterial det värde som förekommer flest gånger.
Medelvärde Ett medelvärde är ett värde som används för att representera ett genomsnitt för en mängd värden. På räknaren slår man (2+5+8+9+4+7+8)/7 = 6,14285714286…
MEDIAN Medianen är det tal i en mängd som storleksmässigt ligger i mitten. Av talen 1, 7, 9, 10 och 17 är 9 medianen (medan 8,8 är medelvärdet). För mängder med ett jämnt antal tal definieras medianen som medelvärdet av de två tal som ligger i mitten.
MEDIAN Följande värden är givna: 6 7 0 4 12 7 18 2 2 Bestäm medianen 4 2 0 2 6 7 7 12 18 Svar: Medianen till dessa tal är 6
MEDIAN Följande värden är givna: 7 0 4 12 7 18 2 2 Bestäm medianen ? 4 2 0 2 7 7 12 18 4,5 ? Svar: Medianen till dessa tal är 4,5
Variationsbredd Variationsbredd är: ”Det största värdet minus det minsta värdet.” Exempel: Värden: 10, 12, 15, 15, 17, 18, 20, 21, 21, 23, 30 och 39. Variationsbredd: 39 – 10 = 29
Lådagram Lådagram, låddiagram eller boxplot är ett diagram där ett statistiskt material åskådliggörs i form av en låda, som rymmer den mittersta hälften av materialet. Nedre kvartil Övre kvartil Lägsta värde Högsta värde Median
Lådagram – ett exempel Exempel på ett lådagram, som visar åldern på tolv personer som är 10, 12, 15, 15, 17, 18, 20, 21, 21, 23, 30 och 39 år gamla: Q1 = 15, Q2 = 19 (median) & Q3 = 22
Lådagram – ett exempel Dilbar Keram, 2014-12-16
STANDARDAVVIKELSE Provresultat: 78p, 78p, 68p, 35p, 80p, 74p & 21p Medelvärde På räknaren: (78+78+68+35+80+74+21)/7 = 62 78-62 = 16 68-62 = 6 35-62 = -27 80-62 = 18 74-62 = 12 21-62 = -41 (16)² = 256 (6)² = 36 (-27)² = 729 (18)² = 324 (12)² = 144 (-41)² = 1681 256+256+36+729+324+144+1681 = 3426 3426/(7-1) = 571
STANDARDAVVIKELSE Från formelbladet: Beräkna medelvärdet Beräkna differensen mellan alla värden och medelvärdet Kvadrera alla svar i (2) Summera alla svar i (3) Dividera summan i (4) med 1 mindre än antalet värden Dra roten ur… Nu har du standardavvikelsen… Från formelbladet:
STANDARDAVVIKELSE Beräkna medelvärdet Beräkna differensen mellan alla värden och medelvärdet Kvadrera alla svar i (2) Summera alla svar i (3) Dividera summan i (4) med 1 mindre än antalet värden Dra roten ur… Nu har du standardavvikelsen… Vilken är standardavvikelsen till följande talmängd? 12, 19, 22, 17, 14, 23 & 20
STANDARDAVVIKELSE Provresultat: 78p, 78p, 68p, 35p, 80p, 74p & 21p 1. Tryck 2ND + LIST + MATH + stdDev (7) 2. Skriv så här: stdDev({78,78,68,35,80,74,21}) 3. Tryck ENTER 4. Nu skall det se ut så här
STANDARDAVVIKELSE Provresultat: 78p, 78p, 68p, 35p, 80p, 74p & 21p I formelsamlingen ser standardavvikelsen ut så här
Normalfördelning μ = medelvärde, σ = standardavvikelse = medelvärde, s = standardavvikelse
MODELLERING – ETT EXEMPEL
MODELLERING – ETT EXEMPEL