BI SYD Bakgrund och förklaringar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Konjunkturen i Stockholm KV Lönesumma i privat sektor Utveckling (%) jämfört med föregående kvartal, säsongrensad och trendjusterad, årstakt Källa:
Advertisements

Gästnattsstatistik Gävleborgs län maj 2010 Sverige Norge Danmark Finland Tyskland Holland Frankrike GBR Ryssland* USA* Hotell Stugby Vandrarhem Camping.
Konjunkturen i Stockholm 2011 kv 4 Stockholmsregionen Stockholms län Stockholms stad Gävleborgs län Södermanlands län Uppsala län Västmanlands län Örebro.
Socialstyrelsens tillsyn
Konjunkturen i Stockholm 2011 kv 2 Stockholmsregionen Stockholms län Stockholms stad Gävleborgs län Södermanlands län Uppsala län Västmanlands län Örebro.
© RESURS AB TEM ® 2003 Ekonomiska och sysselsättningsmässiga effekter av turismen i Vaggeryds kommun.
Gästnattsstatistik Gävleborgs län med Hälsingland och Gästrikland (inkl. Älvkarleby) december 2009 Sverige Norge Danmark Finland Tyskland Holland Frankrike.
Kostnader för läkemedelsförmån samt läkemedel i slutenvård Observera! Förändrad statistik för slutenvården fr.o.m. år 2010 Utveckling t.o.m. januari 2012.
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
Gästnattsstatistik Swedish Lapland September 2013 Sverige Norge Danmark Finland Tyskland Holland Frankrike GBR Italien Ryssland SWEDISH LAPLAND SWEDISH.
Kostnader för läkemedelsförmån samt läkemedel i slutenvård Observera! Förändrad statistik för slutenvården fr.o.m. år 2010 Utveckling t.o.m. februari 2012.
Gästnattsstatistik Swedish Lapland Dec 2011/definitiva årssiffror 2011 Sverige Norge Danmark Finland Tyskland Holland Frankrike GBR Italien Ryssland SWEDISH.
REGLAB – en mötesplats för regional utveckling. Vi möts – vi lär – vi gör  Fokus: Regional utveckling  Lärande, analys, benchmarking Medlemmarnas behov.
Kostnader för läkemedelsförmån samt läkemedel i slutenvård Observera! Förändrad statistik för slutenvården fr.o.m. år 2010 Utveckling t.o.m. januari 2013.
Uppföljning av beslut om begränsad subvention för ARB Thord Redman Avdelningschef.
KOMMUNSTYRELSENS FÖRVALTNING NÄRINGSLIVS- OCH DESTINATIONSUTVECKLING Inkvarteringsstatistik Helsingborg Juli Sidan 1 KOMMUNSTYRELSENS FÖRVALTNING.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Turismåret 2014 The Tourism Year in Sweden 2014 Baserat på inkvarteringsstatistik/Based on Accommodation.
Arbetsmarknadsdata Jönköpings län April 2014 Andreas Mångs, Analysavdelningen.
Resebarometern 2011 NORRBOTTENS LÄN. Om du fick välja fritt, vilken svensk stad reser du helst till i sommar? 1. Stockholm (46%) 2. Göteborg (31%) 3.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Landstingen och regionerna i diagram och siffror Jämförelsetal för verksamhet och.
Shoppingturism i Sverige Förord Handeln är en motor i Sveriges ekonomi och så även i besöks- näringen. Vi brukar tala om att handelns bidrag till.
Konjunkturen i Uppsala län Konjunkturläget kv Juni 2016.
Konjunkturen i Stockholmsregionen Stockholm Business Alliance Konjunkturläget kv Mars 2016 Stockholm.
Konjunkturen i Stockholmsregionen Stockholm Business Alliance Konjunkturläget kv Juni 2016.
Kostnader för läkemedelsförmån Utveckling t.o.m. april 2016 Materialet: avser kostnader inklusive moms är ej åldersstandardiserat Jonas Eriksson:
CITYKLIMATET 2015 OKTOBER 2015 FASTIGHETSÄGARNA SYD.
Konjunkturen i Dalarnas län Konjunkturläget kv Juni 2016.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Turismåret 2015 The Tourism Year in Sweden 2015 Baserat på inkvarteringsstatistik/Based on Accommodation.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Sommarturismen 2014 The Summer Tourism in Sweden 2014 Inkvarteringsstatistik/Accommodation statistics Källa/Source:
BI SYD Bakgrund och förklaringar BI SYD (Business Intelligence Syd) är ett samarbete mellan de regionala turismorganisationerna Destination Småland AB,
Antal olyckor januari-juni *2014 jämfört med medelvärde år **2015 jämfört med medelvärde år ***2016 jämfört med medelvärde år LänMedelv.
Konjunkturen i Västmanlands län kv Mars 2017
Inkvarteringsstatistik augusti 2009
Konjunkturen i Gävleborgs län kv December 2016
Gästnätter Åre – helår hotell, stugby, förmedlat boende. (
Konjunkturen i Södermanlands län kv Mars 2017
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Konjunkturen i Örebro län kv Mars 2017
Konjunkturen i Örebro län kv December 2016
Turismåret 2015 The Tourism Year in Sweden 2015
Konjunkturen i Dalarnas län kv December 2016
Konjunkturläget 2016 kv4 i Stockholmsregionen
Konjunkturen i Dalarnas län kv Mars 2017
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Konjunkturen i Uppsala län kv Mars 2017
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Gästnätter i Skåne Januari 2016 Förklaring av innehållet
Antal olyckor januari-november
Konjunkturen i Gävleborgs län kv Mars 2017
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Konjunkturen i Uppsala län kv December 2016
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Antal olyckor januari-december
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Antal olyckor januari-december
Antal olyckor januari-september
Månadsstatistik till och med april 2017
åkermarkspriser Helår 2016
Åkermarkspriser helår 2013
Förgröningsrådgivning
Gästnätter i Östergötlands län, jan-aug 2018
Konjunkturen i Stockholm KV3 2014
Gästnätter i Östergötlands län, jan-sep 2018

Gästnätter i Östergötlands län, jan-okt 2018
Presentationens avskrift:

BI SYD Bakgrund och förklaringar BI SYD (Business Intelligence Syd) är ett samarbete mellan de regionala turismorganisationerna Destination Småland AB, Region Blekinge, Regionförbundet i Kalmar Län, Region Halland, Smålandsturism AB och Tourism in Skåne AB. Som partners medverkar även kommunerna Malmö, Lund och Västervik. Syftet med detta initiativ är att samverka för att kraftsamla resurser och uppnå synergier kring analys, statistik, omvärldsbevakning och kunskapsöverföring inom besöksnäringen. På de följande bilderna redovisas gästnattsutvecklingen på kommersiella anläggningar i respektive län/kommun samt fördelning på olika boendeformer och besökarnas hemländer (marknader). Statistiken tas fram månadsvis av SCB på uppdrag av Tillväxtverket och är preliminär, slutgiltiga siffror för varje år publiceras i april året efter. Genomgående i rapporten används följande förkortningar för de olika boendeformerna: H=Hotell S=Stugby V=Vandrarhem C=Camping SoL=Kommersiellt förmedlade privata stugor och lägenheter. Dessa kombineras också, t.ex. innebär HSVCSoL summan av de ingående boendeformerna. Siffror för SoL är endast tillgängliga på läns- och riksnivå, HSVC utgör därför totalsiffra för kommunerna. Ange alltid källa när information från denna rapport återges. Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter BI SYD, jan-maj 2016 Förklaring av innehållet I detta hörn står vilket område och vilken period bilden gäller samt totalsiffror för perioden. Alla siffror på bilden gäller för angivet område och period. 975 292 gästnätter (+10,5 %, +92 832 st) Utveckling per marknad. Pajdiagrammet visar fördelning mellan svenska och utländska gästnätter samt de viktigaste marknaderna. Siffrorna anger antal gästnätter den aktuella perioden respektive utveckling jämfört med samma period föregående år. Utveckling per kommun. Kartan visar utveckling i procent per kommun/län jämfört med samma period föregående år. Mörkare färg innebär större utveckling (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Utveckling per boendeform. Representeras av bilder med siffror under som anger hur stor andel av de totala gästnätterna varje boendeform står för samt utveckling jämfört med samma period föregående år. (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 81 % +8,6 % Stugby 3 % -9,2 % Vandrarhem 6 % +41,3 % Camping 7 % +11,6 % SoL 3 % +6,1 % (Gästnätter totalt HSVC. Utveckling % jämfört med samma period föregående år) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter BI SYD, jan-maj 2016 3 492 698 gästnätter (+2,5 %, +85 064 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 71 % +9,6 % Stugby 2 % -8,8 % Vandrarhem 6 % +15,6 % Camping 17 % +20,6 % SoL 4 % +13,1 % (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVCSoL) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter i Skåne, jan-maj 2016 1 653 545 gästnätter (+6,8 %, +104 713 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 82 % +11,9 % Stugby 2 % +14,6 % Vandrarhem 5 % +5.0 % Camping 9 % -23,6 % SoL 2 % -8 % (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVCSoL) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter i Blekinge, jan-maj 2016 197 170 gästnätter (-2,9 %, -5 837 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVCSoL) Hotell 62 % +8,4 % Stugby 0 % n/a Vandrarhem 7 % +8,0 % Camping 21,7 % -28,1 % SoL 8,5 % +1,4 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter i Halland, jan-maj 2016 599 040 gästnätter (-0,9 %, - 5 275 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVCSoL) Hotell 51 % +7,1 % Stugby 0 % n/a Vandrarhem 7 % +51,0 % Camping 37 % -19,0 % SoL 4 % +23,8 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter i Kronobergs län, jan-maj 2016 230 656 gästnätter (+5,5 %, +11 991 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVCSoL) Hotell 73 % +10,4 % Stugby 0 % n/a Vandrarhem 6 % +44,7% Camping 11 % -21,0 % SoL 9 % -17,2 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter i Jönköpings län, jan-maj 2016 452 697 gästnätter (+4,7 %, +20 336 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 70 % +8,9 % Stugby 8 % +16.4 % Vandrarhem 7 % +15,7 % Camping 10 % -12,0 % SoL 5 % --26,1 % (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVCSoL) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter i Kalmar län, jan-maj 2016 359 590 gästnätter (-10,2 %, -40 864 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 56 % +1,0 % Stugby 4 % -55,0 % Vandrarhem 7 % +5,6 % Camping 28 % -19,3 % SoL 4 % -38,5 % (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVCSoL) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter i Malmö, jan-maj 2016 655 052 gästnätter (+21,2 %, +114 548 st) Marknad jan - apr 2016 Förändr i antal Förändr % Malmö Sverige 368 273 75 238 25,7%   Utlandet 121 006 25 411 26,6% Totalt 489 279 100 649 25,9% Göteborg 721 904 45 084 6,7% 302 067 44 881 17,5% 1 023 971 89 965 9,6% Stockholm 1 498 353 96 895 6,9% 854 861 88 327 11,5% 2 353 214 185 222 8,5% Uppsala 142 502 2 925 2,1% 34 220 -2 236 -6,1% 176 722 689 0,4% (Utveckling per marknad HSVC. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Stugby, vandrahem och camping 5 % n/a (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Antal gästnätter och utveckling HSVC) Hotell 95 % +21,1 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter i Lunds kommun, jan-maj 2016 162 318 gästnätter (+3,5 %, +5 426 st) Marknad jan - apr 2016 Förändr i antal Förändr % Lund Sverige 77 936 5 397 7,4%   Utlandet 43 185 2 520 6,2% Totalt 121 121 7 917 7,0% Helsingborg 128 575 5 921 4,8% 38 420 1 780 4,9% 166 995 7 701 Malmö 368 273 75 238 25,7% 121 006 25 411 26,6% 489 279 100 649 25,9% Uppsala 142 502 2 925 2,1% 34 220 -2 236 -6,1% 176 722 689 0,4% (Utveckling per marknad HSVC. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Stugby, vandrahem och camping 0 % n/a (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Antal gästnätter och utveckling HSVC) Hotell 100 % +5,3 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter i Jönköpings kommun, jan-maj 2016 236 591 gästnätter (+6,6 %, +14 726 st) Marknad jan - apr 2016 Förändr i antal Förändr % Jönköping Sverige 147 177 8 370 6,0% Utlandet 19 407 -655 -3,3% Totalt 166 584 7 715 4,9% Malmö 368 273 75 238 25,7%   121 006 25 411 26,6% 489 279 100 649 25,9% Göteborg 721 904 45 084 6,7% 302 067 44 881 17,5% 1 023 971 89 965 9,6% Stockholm 1 498 353 96 895 6,9% 854 861 88 327 11,5% 2 353 214 185 222 8,5% (Utveckling per marknad HSVC. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Antal gästnätter och utveckling HSVC) Stugby, vandrahem och camping 8 % +20, 0 % Hotell 92 % +8,1% Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne