Aleris Bollnäs sjukhus avdelning 5

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kort information om TYK = Tidig YrkesKontakt
Advertisements

Kvalitetsprojekt för handledning av läkarkandidater i Termin 8
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
för sjuksköterskeexamen ©
Att skriva sig till läsning
APL BF Vecka (5 v) Undantag: torsdagar 8.00 – torsdagar 8.00 – fredagar 8.00 – 9.30.
Skriftlig Utvärdering KUM v /31 läkarstudenter och 16/16 ssk +rtgssk studenter= 46 Handledare 4 ssk/4 och 6/7 läkare =10 enkäter Fråga 1 Studenter.
Underordnade konjunktioner
"Inter- och intraprofessionell utveckling
Studiebesök Stockholm, vinster:
Teamarbete och delegerat ansvar ger LEAN på MAVA
”Omvårdnadshandledning - Yrkesinriktad handledning”
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
” VARJE DAG ÄR EN NY UPPLEVELSE” TAYEBEH ALIKAHI OCH ADAM SHAHIN Aleris Omsorg Hallens vård och Omsorgsboende.
Distriktssköterska Annelie Bobeck-Axling
VFU inom sjuksköterskeutbildningen en arbetande konferens Jan Florin Rachel Nygren VFU.
Gymnasiearbete 100p Introduktion.
Välkommen till Ringhallen! Schema våren 2014 Ordinarie pass - vecka Oavsett hur tränad/otränad du är så kan du anpassa träningen efter egen förmåga.
Studentmedverkan i förbättringsarbete Ett samarbete mellan Landstinget i Östergötland och Hälsouniversitetet i Linköping.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Det ständiga förbättringsarbete
TVÅ NYA UTBILDNINGAR Behov Kort o Längre versioner (Leda Scouting) För dig som verkligen vill… (Leda Avdelning) Jag har inte tid! Förutsättningar Intressen.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
SAMARBETE - OM ATTITYD, FÖRSVAR OCH ATT BEVAKA EGNA INTRESSEN.
Välkommen till Ringhallen!
Ger Webbquest ett bättre samarbete bibliotek-lärare? Saga Pohjola-Ahlin Odontologisk biblioteksträff 2004, Malmö.
PsUUA Helsingborg Mål:
Välkommen till Ringhallen! Schema hösten 2013 Ordinarie pass - vecka Oavsett hur tränad/otränad du är så kan du anpassa träningen efter egen förmåga.
Lärande, enligt PUH om hur du kan bli ägare av ditt eget lärande
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
Övningsskolor och övningsförskolor Vfu i kommunerna Skola.
Sjukhuset i Masase Foto: Mats Lagergren ……………………….. Vänkyrka i Zimbabwe.
Futurums verksamhetsidé Futurum ska utveckla och stödja lärande, forskning och kunskapsspridning inom landstingets verksamheter i samverkan med andra aktörer.
Kort information om TYK = Tidig YrkesKontakt Läkarutbildningen i Göteborg HT 2016 Marie Walther, kursledare TYK
Sammanställning av föräldraenkät Barnavdelningen för neurologi, 95B
Föräldramöte Ytterby IS F Välkomna till Ytterby IS Ytterby IS bildades den 1947 och är Kungälvs största fotbollsförening, med verksamhet.
UC+, vad är det? - UC+ är en förkortning av Utvecklingscentra Plus. - UC+ är en del av Utvecklingscentra Uppsala, en operativ enhet i samverkan med Upplands.
Valbar VFU Termin 6 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt verksamhetsområde.
Inför ventileringen -Examensarbete i magisterprogrammet i specialpedagogik, ht 12.
Hand i hand för tryggare utskrivningar Ett samverkansprojekt mellan Region och Norrköpings kommun Geriatriska kliniken ViN, Sigbritt och Susanne.
BRIA Bättre Rustad Inför Arbetslivsintroduktionen 1 KARTLÄGGNING FÖRE UNDER UPPFÖLJNING EFTER BRIA.
Linneaprojekt Ett förbättringsarbete kring nattfasta på en medicinavdelning Maja, logoped Charlotte, dietist Lisa, sjukgymnast Katja, arbetsterapeut.
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret.
KUA Västerås. Bakgrund Start hösten 2010 Pedagogisk grundidé Från projekt till fast verksamhet Ca 550 studenter på 6 år.
SHC-organisationen - Säsongen 2016/17 (vår)
De nya svenskarnas röst !
Lära för livet!.
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret
MSB utvecklar utbildning inom skydd mot olyckor
Valbar VFU 7,5 hp Termin 6, HT17 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt.
Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik (MSGC17) 22
Valbar VFU 7,5 hp Termin 6 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt verksamhetsområde.
KICK OFF P-96!!! Hej alla barn o föräldrar! Nu har vi haft sista gemensamma träningen innan sommar uppehållet.
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret
VO Ortopedi, Södersjukhuset Radica Karlström, överläkare, geriatriker
Föreläsning Svenska II
Mellbystrandsskolan årskurs 3
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Hälsofrämjande arbete på Vårdcentralen Domnarvet
BMA-studenternas upplevelse av VFU, HT 2017
Nationell patient översikt
Tomas Nilsson, specialistsjuksköterska MSc Adjungerad klinisk adjunkt
Schemaplaneraren För lärare och kursansvariga.
Närsjukvårdsteamet, SÄS Borås Martin Tirler, överläkare Cecilia Johansson, sjuksköterska Vi tänkte prata om teamet, våra resultat och framgångsfaktorer,
-utbildning till stöd för systematisk uppföljning i socialtjänsten
Daglig verksamhet i utveckling
Föräldramöte NIF P06 Vår 2019.
VFU i CL-programmet
Återkoppling.
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Aleris Bollnäs sjukhus avdelning 5

Avdelning 5 är en medicinavdelning med 18 vårdplatser. Indelad i tre grupper med sex vårdplatser på varje grupp.

Hösten 2014 startade vi med studentgrupp. Distansutbildningen mot Bollnäs var hotad pga för dåligt med VFU platser. HiG hade ”tjatat” länge om parhandledning. VFU dagar inspirerade oss till att starta upp.

Blå gruppen är våran studentgrupp. Sjuksköterskan som ansvarar för blå grupp är handledare för studenterna det passet. Studenterna ska helst gå i par och de följer ett eget schema. De första två passen ska studenterna gå med undersköterskan eller ”ute sjuksköterskan” på blå grupp för att få lite introduktion.

Schema 1 för T6 studenter 8 veckor M T O F L S C = 13.45 – 22.00   C A v 3+4 v 5+6 v 7+8 C = 13.45 – 22.00 A = 06.45 – 15.15

Studenterna tar eget ansvar för 1-2 patienter och hjälps sedan åt med det som ska göras. När studenterna känner sig redo utökas antalet patienter. Studenternas mål och personliga brev sätts upp och efter halvtidssamtalet sätter vi upp vad de vill och behöver jobba vidare med. Studenter och handledare ska tillsammans reflektera och fylla i Exempelsamlingen efter arbetspassets slut. Detta ligger till grund för bedömningen som huvudhandledarna har tillsammans med student och klinisk adjunkt.

+ - Lägre belastning på handledare Studenter får ta större eget ansvar Stabilitet eftersom de är kvar på samma grupp hela VFU:n Samarbete Enklare att boka in tid för bedömningssamtal Bedömningen svår att göra om det är dåligt ifyllt i exempelsamlingen En del studenter upplever det jobbigt att ha olika handledare

Vi planerar att även starta upp samma koncept med undersköterskeeleverna till hösten. De ska då gå på samma grupp som studenterna och förhoppningsvis även vara där samtidigt så att de får träna samarbete och handledning med och mot varandra.

Tack för att ni lyssnade!!