Research based local labour market policy in Gothenburg Region 1. Local labour market policy in Sweden 2. Research platform for labour market issues Gunilla Bergström PhD in sociology and work science gunilla.bergstrom@grkom.se
1. Local interests in labour market policy Labour market policy in Sweden – a national responsibility (Public Employment Service, Arbetsförmedlingen) Local interest: Good conditions for business: job-opprtunities, taxes, basis for good service. Good living conditions – including less unemployment, tax payers, basis for good service. Legal responsibility to reduce negative consequences of unemployment Responsibility for the citizens (including financial support if no other income)
Activation policy Tradition of active labour market policy in the Nordic countries (vs passive income support) Financial crisis in the 1990:s. High uneployment. Changed regulations: previous employment a criteria for right to national income support. Large numbers fail to qualify, hard to get the first job – dependent on municipal income support (social welfare). Local initiatives: primarily long term unemployed Local initiatives: a significant part.
2. Research platform for local labour market issues in GR Need for research on local programs – initiative from politicians and officials in GR. Goals Ensure that statistics on labour market issues are understood and used Make practitioners’ experiences visible Make relevant research accessible Evaluate labour market measures 2012 politiker och tjänstemän inom arbetsmarknadsområdet i GR 13 önskade mer kunskap inom arbetsmarknadsområdet. kommunernas arbetsmarknadsverksamhet obeforskat jmfr AF Arbetsförmedlingens - FoU-plattformen kom till utifrån den insikten. Arbetsgrupp med AME-chefer utformade uppdrag: FoU i Väst ska arbeta för att stödja ett forskningsbaserat utvecklingsarbete inom kommunal arbetsmarknadsverksamhet. Start 2013. Målsättning som arbetsgruppen formulerade och som varit vägledande var Bidra till att statistik som berör arbetsmarknadsområdet bättre förstås och användas Synliggöra yrkesverksammas erfarenheter Tillgängliggöra relevant forskning Följa upp och utvärdera insatser Första uppdraget Kartlägga arbetsmarknadsverksamheten i GR 13 - fördjupningsstudier . Kartläggningen i handlade om hur de yrkesverksamma (chefer och medarbetare) ser på den kommunala arbetsmarknadsverksamhetens uppdrag, hur verksamheten är organiserad, verksamhetens omfattning, vilka insatser man erbjuder, vilka målgrupper man riktar sig till osv.
What we do Reports available at www.grkom.se/arbetsmarknad Evaluation of activities/programs Support in planning local activities/programs Research reviews Presentation and analysis of relevant statistics Efter kartläggningen: specifika frågor. Externa uppdrag från tex enskilda kommuner, samordningsförbund, regionen och andra kommunalförbund. Handlar det om att kartlägga ett fenomen, utvärdera, fram underlag för beslut/prioriteringar. Exempel på några studier vi gjort eller håller på med. - uppföljning av en insats riktad till långtidsarbetslösa föräldrar + kunskapssammanställning med syftet att se om det finns belägg för tesen att behovet ekonomiskt bistånd överförs mellan generationer. - Uppdrag samordningsförbundets: sammanställa och åskådliggöra relevant statistik som underlättade förbundets prioriteringar av målgrupper och insatser. Alla rapporter finns, här ngr exempel. Reports available at www.grkom.se/arbetsmarknad
Contemporary problems on the labour market What’s the problem? Contemporary problems on the labour market Mismatch: competence of avialable labour force does not match the need for competence. Lack of competence and high unemployment (specific groups) at the same time. High fiscal costs, exclusion, fragementation of society. On work-place level: stress/high preassure on staff, shortage, sick - leave, less service/quality of service for users. Finns , gemensam syn på det problem man försöker angripa den övergripande mismatchen på arbetsmarknaden – att befolkningens kompetens inte motsvarar behovet på arbetsmarknaden. Innebär att vi parallellt med kompetensbrist har hög och långvarig arbetslöshet i vissa grupper. Det är här vi får den tudelade arbetsmarknaden och det tudelade samhället som i sig är en riskfaktor. Innebär också en hög arbetsbelastning och dålig arbetsmiljö på många arbetsplatser. Inom välfärdssektorn medför också risk för försämrad kvalitet gentemot brukare, klienter och patienter. Här har vi ju sett en hel del larmrapporter på senare tid från både vården och socialtjänsten.
Who is unemployed? Who is unemployed? Short education Disabled + 55 Foreign born (outside Europe) Youth unemployment: highly related to uncompleted studies and mental illness/reduced health. Unemployment among ”new Swedes”: related to barriers in terms of formal education, language (discrimination). Finns , gemensam syn på det problem man försöker angripa den övergripande mismatchen på arbetsmarknaden – att befolkningens kompetens inte motsvarar behovet på arbetsmarknaden. Innebär att vi parallellt med kompetensbrist har hög och långvarig arbetslöshet i vissa grupper. Det är här vi får den tudelade arbetsmarknaden och det tudelade samhället som i sig är en riskfaktor. Innebär också en hög arbetsbelastning och dålig arbetsmiljö på många arbetsplatser. Inom välfärdssektorn medför också risk för försämrad kvalitet gentemot brukare, klienter och patienter. Här har vi ju sett en hel del larmrapporter på senare tid från både vården och socialtjänsten.
What measures do we work with? Two current examples Evaluation of the DUA-agreement Initiative from the government Aim: reducing unemployment among youth and newly arrived. Agreements between national level (AF) and local level (municipalities). Problems adressed: need for pooling and synchronising resources to avoid overlap, contradictions in actions Central initiatives: co-location, ”searching- up- acitivities” Studier av samverkan: kritik från forskarhåll: förgivettagen sanning att samverkan bidrar till bättre utnyttjande av offentliga resurser och därmed effektivare insatser för individen Inga belägg . Effekter av samverkan sällan studerat. Svårt att isolera effekten av just samverkan. Snarare samverkansprocesser och upplevelsen av fungerande samverkan som studeras. Vad menas med god samverkan om inte kopplas till effekter. Ett par forskare som ägnat sig mycket åt att studera samverkansprocesser säger bland annat så här – SE BILD. Hur gå till väga för att uppnå god samverkan enligt definitionen? Sammanvägda forskningen: tycks finnas ett antal punkter som gynnar god samverkan. NY BILD
What measures do we work with? 2. Complementary jobs Deals with the mismatch problem Sorting out tasks not requiring formal education (pre school teacher, assistent nurses, social workers etc) Create new jobs destinated for ”vulnerable groups” (mainly foreign born). Core task performed by educated staff Unions perspective?