Vision Infocenter - en väg in

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
”från person till funktion”
Advertisements

IPad grundkurs.
Hugo Pettersson & Sara Bodin
Wikinggruppen Presentation av ”WIKING SMS” – Effektivisera din verksamhet.
Skane.se Förnyelse inom varumärkesprojektet 2012.
Problemsnack eller bygga lösningar.
Att söka och förvalta kunskap
Välkommen! Effektiv och professionell telefoni med Vision 80/20 CC Michell Grip
Effektiva och användarvänliga verktyg gör dina kunder framgångsrika! New releases of Vision 80/20.
Sammanfattning Vi gjorde ett studiebesök i Kista Service Hus. Två pensionärer pratade om problem i deras vardagsliv. Utifrån det tänker vi skapa en digital.
AU Digital samverkan LO Process
vi revolutionerar bokning av vård
Laterna Compact Booking Saknar du ett bra bokningssystem? Pröva det här! Lättanvänt Flexibelt Pålitligt.
Schemaläggnings- och bokningssystem för Linnéuniversitetet HT12
Workshop för GIS samordnare
Göteborgs universitet förnyas
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Trender inom statsförvaltningen
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Att tillsammans påverka!
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Öka servicen genom att använda fler kanaler så som e-tjänster, webb, telefon, e-post, sociala medier och personliga besök. Hålla webben mer uppdaterad.
Helen Ekelöf Kartan visar vägen till arkivets skattgömma.
Verksamhetsutveckling och samarbete kring sammanhållen e-förvaltning
Förberedelser Beslut Förstudie Nyttovärdering
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Ny process för hantering av litteraturlistor
Kontextuell ärendehantering
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Juni 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd Lunds universitet.
nov 06 Samordnad vårdplanering - projektet Ett gränsöverskridande verksamhetsutvecklingsprojekt C. Wisser
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Håkan Carlsson Göteborgs universitetsbibliotek Fördelning av direkta forskningsmedel – pengarnas väg till institutionen för neurovetenskap och.
1No. 1 e-förvaltning – se verksamheten ur kundens perspektiv.
VESSA VESSA Vårt Eget SystemStöd för Ansökningar Varför? Myndighetsbeslut (regleras i bl.a. HF & Myndighetsförordningen) HSV:s granskningar Statistik.
Införa välfärdsteknologi Åsa Ericson. 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Kunskapen om och användandet av tjänster via teknik som kan bidra till ökad trygghet,
Studentcentrum Studievägledning Stöd vid funktionshinder Studenthälsan Antagning Examina Ladokgruppen.
Gemensam kundtjänst Skellefteå kommun
Tre alternativa patientöversikter för ökad valfrihet. Inera berättar tillsammans med Tieto och Cambio. Andreas Mårtensson - Inera Jon Durefelt - Tieto.
Studentcentrum Studievägledning Stöd för funktionsnedsättning Studenthälsan Antagningen Examina Ladokgruppen.
Studentcentrums stöd för dig som studerar vid Umeå universitet.
Varför skapa ett digitalt vårdbesök?
Introduktion till The Rational IT Model
Interna kommunikationsflöden
Riskhantering Universitetskajen 2018 – 2020, utkast riskinventering
Processer och verktyg för effektivisering av spårbarhet av livsmedel.
För en annan grupp är det den enda värld de verkligen kan
Dynamiskt inköpssystem för bränslepellets i korthet
- Ett varmt välkomnande i kallt klimat
36 % 56 % Källa: IDC Visste ni….det finns studier som visar att en anställd lägger 36% av sin arbetstid på att leta efter och sammanställa information,
CLIQ i ARX Integrationslösning för passer- och låssystem
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Med E-tjänst mot framtiden!
Mail med länk.
Omställningen av hälso- och sjukvården
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Praktiskt och tider kring varumärkesbytet
Presentation av Behörighetsbeställning på webben
Regionalt cancercentrum Sydöst - platsbesök 30 september 2014
Effektkarta för extern webbplats
Ett ”lyckat” projekt som misslyckades
Hur kan digitala flöden underlätta, effektivisera och stärka ärendehanteringen?
E-identitet för offentlig sektor, Efos
Nav-projekt Arbetstidsförkortning samt friskvård inom förskola.
Kunskapsmiljöer Linné
Validering av grundläggande behörighet, grundnivå
Lathund Ladoksupport.
Informationsdag Antagningen
Artvise e-Tjänst Artvise - Kunddagar 2019.
Mina sidor – inloggade tjänster
Presentationens avskrift:

Vision Infocenter - en väg in

Bakgrund Som alla vet pågår ett omfattande arbete med att planera för det nya stadsintegrerade universitetet i gästhamnen i Kalmar. En del av detta arbete består i att utveckla ett nytt sätt att arbeta i och omkring infocenter för att samordna och utveckla stöd och service till studenter, kollegor och externa besökare. I Växjö i befintliga lokaler och i Kalmar till att börja med i befintliga lokaler men så småningom på det nya campuset. I led detta arbete är också ett universitetsgemensamt ärendehanteringssystem. I Växjö finns idag till viss del ett sånt infocenter. I Kalmar har vi ju också ett infocenter men på grund av universitetets utspridda placering i staden kan det inte fungera som den där självklara knutpunkten som vi önskar. Men vi har stora förhoppningar i universitetskajen! Denna samling av universitets lokaler kommer att vara ett stort steg i rätt riktning. Så vi ser framför oss ETT gemensamt infocenter på respektive ort som kan behandla en stor mängd olika typer av ärenden som gör det enklare för besökare, studenter och medarbetare att snabbt få den hjälp man önskar. I det här utvecklingsarbetet pratar vi mycket om begreppet SPOC – som betyder singel point of contact. Det här begreppet beskriver väldigt tydligt vad det är vi vill uppnå med det här arbetet. Vi vill att det ska vara enkelt för kunden att få sina ärenden lösta. Vi vill inte att kunden ska behöva fundera på vilken avdelningen, sektion eller till och med vilken person man ska vända sig till för att få hjälp i ett ärende. Vi vill att det ska finnas en väg in och den vägen ska vara infocenter. Sedan tar vi ansvar för att ärendet når rätt person eller avdelning. Jag kan ta ett exempel här; Jag passerar de öppna ytorna i M-huset i Växjö och upptäcker att en av fåtöljerna i korridoren är trasig. För att felanmäla detta idag behöver jag ta ställning till om jag ska vända mig till lokaladministrationen, eller är det kanske vaktmästaren?!? Här vill vi förenkla. Vi vill ta bort ansvaret från kunden. Ett scenario skulle kunna vara att man här istället ringer direkt till infocenter och ber dom lägga en felanmälan på den trasiga stolen i M-huset. Ett annat alternativ skulle vara att gå in på lnu.se och lägga ett ärende direkt på webben. För att lyckas med detta behöver vi dels göra förändringar i våra arbetssätt och processer men vi behöver också ta hjälp av ett systemstöd i form av ett ärendehanteringssystem för att nå hela vägen. Vi har här utsett två projektgrupper som jobbar parallellt med detta, där en av projektgrupperna framför allt jobbar med upphandling av ärendehanteringssystemet och den andra gruppen jobbar med förändringar i arbetssätt och samordning av service.

Vad betyder ”en väg in” i praktiken? Att samordna information och service till en plats vid varje ort Att öka tillgängligheten på relevant service Att flytta ärendet, inte studenten Att ärenden hanteras i ett gemensamt ärendehanteringssystem som används över hela Lnu Lnu har alltid satt studenten i centrum och ett sätt att ytterligare utveckla denna ambition är att det på varje ort ska finns en självklar mötesplats, väl känd för studenter, medarbetare och externa besökare dit man kan söka sig för att få svar på frågor av alla slag. Att samla information och service till en plats förenklar för kunden. Det ska vara lätt att få den hjälp och stöd man behöver.

Vi behöver er hjälp med att… Identifiera vilken information och vilka serviceåtaganden som, i dagsläget hanteras runt om i verksamheten, skulle kunna samordnas och hanteras av infocenter Identifiera de tjänster och ärenden som ni skulle vilja kunna hantera i ett framtida ärendehanteringssystem ÄHS-ambassadör Fler exempel: Möjlighet för studenter att boka plats på evenemang som hålls av studenthälsan Möjlighet att ta betalt för deltagaravgifter Allmän information om antagning, examen Hantering av studieuppehåll, byte av studieort

Försäljning av profilprodukter Utlämning av tentor Enklare IT-supportärenden Allmän info angående antagning, examen etc Felanmälan Försäljning av kompendier Utlämning av nycklar och passérkort Boka studievägledare Bokning av gästlägenheter Hantering av funktionslådor FAQ Bokning av förvaltningsbil Process för tillgodoräknande Tillbudsrapporter Process för skyddsronder

Ärendehanteringssystem LNU Kund ÄRENDEHANTERINGSSYSTEM Infocenter Kundportal web Kundportal mobil E-post Databas Mobilt gränssnitt Handläggare Webbgränssnitt Handläggare/Systemadmin Kund = student, medarbetare och externa besökare Handläggare = person på Lnu som tar emot och hanterar ärenden Systemadministratör = person med behörighet att göra ändringar/konfigurationer i systemet Ärende läggs av kund genom något av följande alternativ: fysiskt besök i IC, via kundportal web, kundportal mobil eller genom att skicka e-post. Kundportal web nås av kund via dator och/eller självbetjäningsterminal Kundportal mobil nås av kund via mobil och/eller surfplatta Handläggare kan välja att ta emot och hantera ärenden antingen via sin mobiltelefon eller dator. Handläggare Systemadmin AP/2015-10-29

Tidsplan, ärendehanteringssystem Upphandlings-underlag klart 2015-12-31 Annonsering 2016-01-11 Leverantörs-utvärdering & tilldelningsbeslut 2016-04-30 Implementering av ÄHS – ”go live” 2016-10-01 Implementering av tjänster och processer Löpande

Tidsplan, en väg in Sammanställning över tjänster som kan överföras till infocenter från övriga avdelningar. 2016-01-31 Utvecklingsplan för samverkan mellan infocenter, UB och kanslierna för ökad tillgänglighet på service (samordning av öppettider). 2016-02-28 Sammanställning över processer för respektive avdelning/sektion som ska implementeras i ärendehanteringssystemet. 2016-06-01 Aktivitetstidsplan i olika steg för hur och när relevanta tjänster kan överföras till infocenter från övriga avdelningar. 2016-07-01 Implementering av tjänster och processer enligt aktivitetstidsplan. From 2016-10-01 och löpande.

Projektgrupp - upphandling Sara Carlsson, LOS Andreas Paulsson, LOS Jonas Barck, UB Henrik Brovell, IT Tommy Andersson, Inköp Projektgrupp – ”en väg in” Dan Fogby, STUD Malin Sunesson, LOS Terese Nilsson, FEH Lotta Gustafsson, UB Catrine Bramhag, FTK Styrgrupp Christel Olsson, LOS Catta Torhell, UB Mats Nordänger, NLU