Filmens historia
De första årtiondena Paris 22 mars 1895 – ”Arbetarna lämnar fabriken” (bröderna Lumiére) 1896 – första filmvisningen i Sverige Stationär kamera - dokumentärt innehåll - stumfilm - livemusik Första ljudfilmen: ”Jazzsångaren” 1927 Alan Crossland Fiktion – verklighet
De första årtiondena ”Den stora tågplundringen” 1903 (Edwin S. Porter) ”Pansarkryssaren Potemkin” 1925 (Sergeij Eisenstein) Första färgfilmerna: 1901/1902 Edward Turner Färgfilmens genombrott −1939: ”Borta med vinden” och ”Trollkarlen från Oz” (Victor Fleming)
Hollywood D W Griffith: utvecklade filmspråket. Klippning – panoreringar – närbilder. ”Nationens födelse” 1915. Framgångsrik, men kritiserades hårt. Charlie Chaplin: En av få stumfilmsskapare som klarade övergången till ljudfilm. 1920-talet: Hollywood växte till en storindustri.
Hollywood Wall Street-intressenter: löpandebandteknik − filmstjärnor − bestsellers. Ljudfilmen var dyr att producera − två finansbolag kontrollerade filmbolagen – regissören = assistent till producenten. = Studiosystemet ”Citizen Kane” Orson Welles 1941: betydelse-full för filmens utveckling: vidvinkelobjektiv – djupfokus – förvrängda bilder.
Tysk film under Andra världskriget Strikt statlig kontroll över filmproduktionen: manuskript granskades – filmarbetare tvingades gå med i organisationer knutna till nazistpartiet. Filmernas uppgift: upprätthålla stridsmoralen + inpränta de nazistiska idealen. ”Viljans Triumf” Leni Riefenstahl 1934
Italien Mussolini: filmimperium – strikt censur. Neorealism: efter Andra världskriget – skildrade fattiga och förtryckta – inga skådespelare – befintliga miljöer. ”Rom – öppen stad” Roberto Rosselini 1945: första neorealistiska filmen.
Frankrike Nya vågen: 1950-talet – befintliga miljöer – befintligt ljud och ljus – handkamera – improvisation. ”Till sista andetaget” Jean-Luc Godard 1959: jump cuts.
Storbritannien Diskbänksrealism: 60-talet – realistiskt innehåll – arbetarmiljö – melankoli och samhällskritik. De två mest framgångsrika regissörerna: Tony Richardson ”En doft av honung” 1961 Lindsay Anderson ”Idolen” 1962 Diskbänksrealism idag: Mike Leigh och Ken Loach.
Sverige 1909: Första svenska filmerna spelades in (Cosmorama i Kristianstad). 1911: Statlig filmcensur infördes. 1910-/1920-talen: Svensk film växte fram. Victor Sjöström ”Körkarlen” 1921 Mauritz Stiller ”Gösta Berlings saga” 1924 1919: AB Svensk Filmindustri bildades. Företaget delades 1998 upp i SF Bio AB och Svensk Filmindustri AB
Sverige 1963: Svenska Filminstitutet bildades. Journalfilmer (1920-talet – 1960-talet). Ingmar Bergman: ”Demonregissören” ”Jungfrukällan” 1960 ”Såsom i en spegel” 1961 ”Viskningar och rop” 1973 ”Fanny och Alexander” 1982 Närbilder – dysfunktionella familjer Ca 60 filmer, 170 teaterproduktioner och ett hundratal böcker.
Sverige Lasse Hallström: ”Gilbert Grape” 1993 – ”Ciderhusreglerna” 1999 – ”Chocolat” 2000. Film i Väst: Bildades 1997. Har totalt spelat in drygt 300 filmer, bl.a. ”Fucking Åmål” Lukas Moodysson 1998 ”Smala Sussie” Ulf Malmros 2003 ”Snabba Cash” Daniel Espinosa 2009 Trollywood – Sveriges Hollywood.
Sverige Statens filmavtal med filmbranschen: Film ska finnas tillgängligt i hela Sverige. En del av filmerna ska riktas särskilt mot barn och ungdomar. Vårt filmarv ska bevaras. Film från utlandet ska tas in i Sverige, samtidigt som svensk film ska visas utomlands. Kvinnliga filmares villkor ska förbättras.