BI SYD Bakgrund och förklaringar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Gästnattsstatistik Gävleborgs län maj 2010 Sverige Norge Danmark Finland Tyskland Holland Frankrike GBR Ryssland* USA* Hotell Stugby Vandrarhem Camping.
Advertisements

Konjunkturen i Örebro län Konjunkturläget kv Juni 2016.
Genomförd av CMA Research AB Medarbetarundersökning 2014 Oktober 2014 Ängelholms kommun.
Konjunkturen i Gävleborgs län Konjunkturläget kv Mars 2016.
Genomförd av CMA Research AB Medarbetarundersökning 2014 Oktober 2014 Ängelholms kommun.
BI SYD Bakgrund och förklaringar BI SYD (Business Intelligence Syd) är ett samarbete mellan de regionala turismorganisationerna Destination Småland AB,
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län.
Konjunkturen i Stockholms län kv September 2017
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Konjunkturen i Stockholms län kv Juni 2017
Konjunkturläget 2016 kv3 i Stockholmsregionen
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Stockholm Archipelago samverkan Tina Larsson, projektledare
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Gästnätter i Skåne Januari 2016 Förklaring av innehållet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Innehållsförteckning presentationsbilder 2017
Kostnader för läkemedelsförmån samt läkemedel i slutenvård
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Konjunkturen i Gävleborgs län Konjunkturläget kv December 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Skogspriser halvår 2013.
instagram. com/p/BZ1PYzQHOsU/
Kostnader för läkemedelsförmån samt läkemedel i slutenvård
Kan utlandsfödda minska bristen på civilingenjörer?
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Konjunkturen i Stockholms län kv December 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Konjunkturen i Södermanlands län Konjunkturläget kv Juni 2016
Antal olyckor januari-december
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Inkomna ansökningar företags- och projektstöd (LB-stöd)
Antal olyckor januari-september
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Ung Cancer - Medlemsundersökning 2017, Närstående
Konjunkturen i Stockholms län kv Mars 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Konjunkturen i Stockholm KV4 2014
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
åkermarkspriser Helår 2015
åkermarkspriser Helår 2014
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Gästnätter i Östergötlands län, jan-aug 2018
Gästnätter i Östergötlands län, jan-sep 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Nyckeltal äldreomsorg för GR - kommunerna
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
En rapport från Regionkontoret 2016
Antibiotikastatistik- kvartalsrapport
Kostnader för inhyrd personal i hälso- och sjukvården
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Gästnätter i Östergötlands län, jan-okt 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Antibiotikastatistik- kvartalsrapport
Kommunassurans Syd Försäkrings AB
Innehållsförteckning presentationsbilder 2019
Presentationens avskrift:

BI SYD Bakgrund och förklaringar BI SYD (Business Intelligence Syd) är ett samarbete mellan de regionala turismorganisationerna Destination Småland AB, Region Blekinge, Regionförbundet i Kalmar Län, Region Halland, Smålandsturism AB och Tourism in Skåne AB. Som partners medverkar även kommunerna Malmö, Lund och Västervik. Syftet med detta initiativ är att samverka för att kraftsamla resurser och uppnå synergier kring analys, statistik, omvärldsbevakning och kunskapsöverföring inom besöksnäringen. På de följande bilderna redovisas gästnattsutvecklingen på kommersiella anläggningar i respektive län/kommun samt fördelning på olika boendeformer och besökarnas hemländer (marknader). Statistiken tas fram månadsvis av SCB på uppdrag av Tillväxtverket och är preliminär, slutgiltiga siffror för varje år publiceras i april året efter. Genomgående i rapporten används följande förkortningar för de olika boendeformerna: H=Hotell S=Stugby V=Vandrarhem C=Camping SoL=Kommersiellt förmedlade privata stugor och lägenheter. Dessa kombineras också, t.ex. innebär HSVCSoL summan av de ingående boendeformerna. Siffror för SoL är endast tillgängliga på läns- och riksnivå, HSVC utgör därför totalsiffra för kommunerna. Ange alltid källa när information från denna rapport återges. Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter BI SYD, jan-juli 2016 Förklaring av innehållet I detta hörn står vilket område och vilken period bilden gäller samt totalsiffror för perioden. Alla siffror på bilden gäller för angivet område och period. 975 292 gästnätter (+10,5 %, +92 832 st) Utveckling per marknad. Pajdiagrammet visar fördelning mellan svenska och utländska gästnätter samt de viktigaste marknaderna. Siffrorna anger antal gästnätter den aktuella perioden respektive utveckling jämfört med samma period föregående år. Utveckling per kommun. Kartan visar utveckling i procent per kommun/län jämfört med samma period föregående år. Mörkare färg innebär större utveckling (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Utveckling per boendeform. Representeras av bilder med siffror under som anger hur stor andel av de totala gästnätterna varje boendeform står för samt utveckling jämfört med samma period föregående år. (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 81 % +8,6 % Stugby 3 % -9,2 % Vandrarhem 6 % +41,3 % Camping 7 % +11,6 % SoL 3 % +6,1 % (Gästnätter totalt HSVC. Utveckling % jämfört med samma period föregående år) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter BI SYD, jan-juli 2016 9 225 710 gästnätter (+0.8 %, +71 615 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 47 % +8,4 % Stugby 2 % -8.1 % Vandrarhem 5 % -0.2 % Camping 40% -7.3 % SoL 6 % +7 % (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVCSoL) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter i Skåne, jan-juli 2016 3 500 688 gästnätter (+4,8 %, +161 830 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 66 % +10.7 % Stugby 2 % +2.7 % Vandrarhem 5 % -7.0 % Camping 24% -6.1 % SoL 3 % 5.3 % (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVC) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter i Blekinge, jan-juli 2016 594 702 gästnätter (-0.8 %, -4 966 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVC) Hotell 38 % +5,1 % Vandrarhem 6 % -6.2 % Camping 45 % -6.8 % Stugby n/a SoL 10 % +9.3 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter i Halland, jan-juli 2016 1 742 655 gästnätter (-2.8 %, -50 292 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVC) Hotell 31 % +6.8 % Stugby 1 % 6.0 % Vandrarhem 5 % +15.8 % Camping 59 % -10.2 % SoL 4 % +23.0 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter i Kronobergs län, jan-juli 2016 540 534 gästnätter (+6,2 %, +31 357 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVC) Hotell 49 % +11.3 % Stugby 1 % n/a Vandrarhem 5 % +19.2 % Camping 28 % -7.4 % SoL 16 % 5,4 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter i Jönköpings län, jan-juli 2016 1 006 757 gästnätter (+0.1 %, +1 498 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVC) Hotell 54 % +8.9 % Stugby 6 % -8.1 % Vandrarhem 5 % +0,8 % Camping 24 % -13.8 % SoL 10 % +2.1 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter i Kalmar län, jan-juli 2016 1 840 374 gästnätter (-3-6 %, -67 992 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Stugby 4 % -23.5 % Vandrarhem 4 % -2.6 % Camping 63 % -4.2 % SoL 6 % +4.9 % Hotell 24 % -0.6 % (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVC) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter i Malmö, jan-juli 2016 1 089 852 gästnätter (+17,3 %, +161 069 st) Marknad jan-juli 2016 Förändr i antal Förändr % Malmö Sverige 789 293 109 584 16,1%   Totalt 1 089 852 161 069 17,3% Utlandet totalt 300 559 51 485 20,7% Stockholm 2 914 159 88 638 3,1% 5 070 162 224 813 4,6% 2 156 003 136 175 6,7% Uppsala 274 370 -7 368 -2,6% 359 232 -7 362 -2,0% 84 862 6 0,0% Göteborg 1 619 895 33 315 2,1% 2 409 519 73 465 789 624 40 150 5,4% (Utveckling per marknad HSVC. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Antal gästnätter och utveckling HSVC) Stugby, vandrahem och camping 7 % 12.9 % (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 93 % +17,7 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter i Lunds kommun, jan-juli 2016 264 700 gästnätter (+4,1 %, +10 353 st)   Marknad jan-juli 2016 Förändr i antal Förändr % Helsingborg Sverige 360 736 22 241 6,6% Totalt 450 618 31 671 7,6% Utlandet totalt 89 882 9 430 11,7% Lund 172 645 6 070 3,6% 264 700 10 353 4,1% 92 055 4 283 4,9% Malmö 789 293 109 584 16,1% 1 089 852 161 069 17,3% 300 559 51 485 20,7% Uppsala 274 370 -7 368 -2,6% 359 232 -7 362 -2,0% 84 862 6 0,0% (Utveckling per marknad HSVC. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Antal gästnätter och utveckling HSVC) Stugby, vandrahem och camping 0.5 % --73.3% (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 99.5 % +4,1 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter i Jönköpings kommun, jan-juli 2016 465 903 gästnätter (+3,2 %, +14 268 st)   Marknad jan-juli 2016 Förändr i antal Förändr % Malmö Sverige 789 293 109 584 16,1% Totalt 1 089 852 161 069 17,3% Utlandet totalt 300 559 51 485 20,7% Stockholm 2 914 159 88 638 3,1% 5 070 162 224 813 4,6% 2 156 003 136 175 6,7% Jönköping 367 080 703 0,2% 465 903 14 268 3,2% 98 823 13 565 15,9% Göteborg 1 619 895 33 315 2,1% 2 409 519 73 465 789 624 40 150 5,4% (Utveckling per marknad HSVC. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Antal gästnätter och utveckling HSVC) Stugby, vandrahem och camping 23 % -8,6 % Hotell 77 % +7,4 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne