Utveckling hittills och framöver

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kultursamverkansutredningen Spela samman – en ny modell för statens stöd till regional kulturverksamhet.
Advertisements

Motiveringen Foto: Eva Levau ”Ett inspirerande exempel på en medelstor stad som visar ledarskap…” ”… innovativa åtgärder…”, ” … breda samverkansstrategier.
Det här gör vi Vi har dialoger med kommunala politiker och tjänstemän Vi drar igång projekt som engagerar stora som små Vi knyter samman producenter och.
Varför är vi inte smartare energianvändare? Lena Neij, IIIEE Lunds Universitet 1.
Bioekonomi – från ord till handling. Sverige är ett fantastiskt skogsland! Vår vision kan skapa en positiv dialog och samsyn om skogens möjligheter. Skogen.
I detta projekt var uppgiften att konstruera en av flera plattor som tillsammans formar en mindre ”stad”. Denna stad ska vara en plattform för mindre.
Kap. 15: Samhällsekonomisk kostnads-intäktsanalys Jan-Eric Nilsson.
DET BLIR VARMARE PÅ JORDEN VARFÖR? VAD SPELAR DET FÖR ROLL? HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län.
Klimat och miljö.
600 miljarder i offentliga affärer – vilken klimatpåverkan får det?
Fossilbränslefritt Kronoberg
En plattform för samhällsekonomisk analys
Mötet kommer att spelas in med ljud
Stöd till energieffektivisering i kommuner och landsting
Arbetet med den nationella strategin för energieffektiviserande renovering EnergiPuls - 29 januari 2016.
Planeringsunderlag för klimatanpassning och klimat- och energi
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Målbild och strategi för effektiv och nära vård år 2030
Förslag till Länsplan Robert Örtegren, Trafikdirektör.
19 dec Jan Eksvärd, LRF Fosfornätverket 19 dec Jan Eksvärd, LRF
Miljömålen i samhällsplaneringen
Kommunen som möjliggörare för etablering av företag
Ett schyst arbetsliv med mångfald och likabehandling
Hur många kilo kött äter vi per person?
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
TRENDER I TRANSPORTSYSTEMET – TRAFIKVERKETS OMVÄRLDSANALYS Hösten 2014
Miljömålen består av tre slags mål
Miljövinster med cykling
En klimatneutral värdekedja i bygg- och anläggningssektorn 2045 – en färdplan för fossilfri konkurrenskraft. Arbetet drivs av Skanska Färdplanen klar 23.
En klimat- och luftvårds-strategi för sverige
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
Viveka Palm Vice avdchef Regioner och Miljö, SCB 
Ledningens miljögenomgång nr
LIGHT ECO Energieffektiv styrenhet för belysning
ASEK Samhällsekonomiska kalkylvärrden inom transportsektorn – erfarenheter från ASEK-arbetet.
Ledningens miljögenomgång
Förgröningen i praktiken – kostnader kontra miljönyttor
Skolelevers drogvanor 2018
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Hur tolkar Länsstyrelsen kraven?
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Ställ krav för klimatsmartare godstransporter Sektorn Håkan Johansson Nationell samordnare klimatfrågor
Utredningen om ekologisk kompensation
Nästa steg regionkalmar.se.
Har du räknat? -ekonomi i klimatåtgärder
Möjligheter till finansiering?
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Ordförandekonferens BlOF 2018
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Hur blev värmen över 90 % fossilbränslefri i Helsingborg?
Klimatgasutsläpp från Svenskt jordbruk 2009
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Vägledning för framtidens arbetsmarknad
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Hållbar utveckling måste vara
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Hållbart jordbruk - argument i miljö och klimatdebatten
Utgifter för miljöskydd inom massa- och pappersindustrin samt trävaruindustrin* Massa- och pappersindustrin har under många år lagt ner stora.
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton/år
Översyn av lagstiftningen inom kollektivtrafikområdet
En fråga -”coalition of the willing”
Fossilfrihet i regional tågtrafik – en förstudie
Samordnad utveckling för god och nära vård
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton CO2/år
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Presentationens avskrift:

Utveckling hittills och framöver HVO Utveckling hittills och framöver

Noak Westerberg 016-544 24 37 noak.westerberg@energimyndigheten.se Jobbar med hållbarhetskriterier på Energimyndigheten sedan 2012. Ingår också i myndighetens uppdrag att ställa om transportsektorn mot fossilfrihet, just nu med fokus på godstransporter.

Samordning av transportsektorns omställning Sammanfattning av Energimyndighetens uppdrag att samordna transportsektorns omställning mot fossilfrihet: Ta fram en strategisk plan för omställningen Samordna arbetet med omställningen Föra dialog med relevanta aktörer Verka för synergi med andra nationella satsningar Ta fram plan för utvärdering av samhällsekonomiska kostnader och nyttor Styrgruppen för uppdraget består av generaldirektörer för de olika myndigheterna. Det är en potentiell framgångsfaktor att förslag som tas fram är så brett förankrade. Utgå ifrån FFF-utredningen, miljömålsberedningens betänkande om klimatpolitiskt ramverk samt den internationella utvecklingen.

Kemiskt lik fossil diesel Hydrerad veg olja Syntetiskt kolväte Kemiskt lik fossil diesel Något lägre densitet Kräver ej modifiering Även vissa personbilar godkänner Binder ej fukt

Hållbarhetskriterier Minskade växthusgasutsläpp Skydda marker med högt kolförråd Naturskyddsvärden Spårbarhet/massbalans 35 % växthusgasminskning, fr.o.m. 2017 ska den vara minst 50 %. Ingen ändring av markanvändningen får ha skett efter januari 2008. Punkt slut. Naturskyddsvärden: Områden som utsetts för naturskyddssyfte eller skydd av sällsynta eller hotade ekosystem och arter.

Växthusgasberäkning Odling av råvara: Utsläpp från användning av maskiner, gödsel etc. Transporter och distribution: Utsläpp från användning av drivmedel, även returresa om ej annan last fraktas. Processering: Användning av energi och insatsråvaror, utsläpp från dessa. Utsläpp fördelas på ev. samprodukter. Användning: För biodrivmedel kvittas användningen mot att motsvarande mängd koldioxid antas ha tagits ut från atmosfären vid odlingen av råvaran. För fossila drivmedel räknas även utsläppet med.

Biodrivmedel utveckling Innefattar alla biodrivmedel som används, både hög- och låginblandning. Biogasen konstant, etanol en nedåtgående trend. FAME har ökat stadigt för varje år, men HVO visar den kraftigaste ökningen.

HVO råvaror Figur 18. Utvecklingen av råvarufördelning för HVO. Nämn hur det ser ut med råvarutillgång, möjlig utveckling. Neste pratar om oljor från alger, men även vikten av att kunna förädla råvaror med så låg kvalité att alternativa användningsområden saknas. Exempelvis plastavfall, vissa talar även om bildäck.

HVO 50 % utsläppsminskning Förtydliga skillnaden mellan odlade råvaror och restprodukter/avfall. Lägg till en linje för 50 %.

Genomsnittlig klimatpåverkan Genomsnittligt utsläpp för olika typer av drivmedel under 2015. Notera att variationer kan förekomma, detta är genomsnitt av alla drivmedel som såldes under 2015.

Fordonets verkningsgrad I detta exempel lägger vi till den genomsnittliga verkningsgraden i personbilar för olika typer av drivmedel (Källa: Trafikverket). Här visas att även effektiviteten i fordonet kan ha en stor påverkan på utsläppen! OBS! för elbil används här nordisk elmix

Ändringar Nya regler – EU-direktiv Styrmedel i Sverige Tak för grödebaserade biodrivmedel, 7 % Tveksam framtid för livsmedelsbaserade Styrmedel i Sverige Skattebefrielse för biodrivmedel Förslag: Reduktionsplikt för bensin och diesel

Debatt har under 2016 pågått om palmolja och andra råvaror som kommer ifrån palmoljeindustrin. PFAD (palm fatty acid distillate) är en sådan råvara som tack vare sitt ringa värde och låga andel relativt palmoljan ofta betraktas som en restprodukt. Detta medför dock att kraven på spårbarhet tillbaka till odlingen inte är obligatoriskt vilket medför en risk för att ohållbart odlad oljepalm kan användas för biodrivmedelsproduktion.