Utveckling hittills och framöver HVO Utveckling hittills och framöver
Noak Westerberg 016-544 24 37 noak.westerberg@energimyndigheten.se Jobbar med hållbarhetskriterier på Energimyndigheten sedan 2012. Ingår också i myndighetens uppdrag att ställa om transportsektorn mot fossilfrihet, just nu med fokus på godstransporter.
Samordning av transportsektorns omställning Sammanfattning av Energimyndighetens uppdrag att samordna transportsektorns omställning mot fossilfrihet: Ta fram en strategisk plan för omställningen Samordna arbetet med omställningen Föra dialog med relevanta aktörer Verka för synergi med andra nationella satsningar Ta fram plan för utvärdering av samhällsekonomiska kostnader och nyttor Styrgruppen för uppdraget består av generaldirektörer för de olika myndigheterna. Det är en potentiell framgångsfaktor att förslag som tas fram är så brett förankrade. Utgå ifrån FFF-utredningen, miljömålsberedningens betänkande om klimatpolitiskt ramverk samt den internationella utvecklingen.
Kemiskt lik fossil diesel Hydrerad veg olja Syntetiskt kolväte Kemiskt lik fossil diesel Något lägre densitet Kräver ej modifiering Även vissa personbilar godkänner Binder ej fukt
Hållbarhetskriterier Minskade växthusgasutsläpp Skydda marker med högt kolförråd Naturskyddsvärden Spårbarhet/massbalans 35 % växthusgasminskning, fr.o.m. 2017 ska den vara minst 50 %. Ingen ändring av markanvändningen får ha skett efter januari 2008. Punkt slut. Naturskyddsvärden: Områden som utsetts för naturskyddssyfte eller skydd av sällsynta eller hotade ekosystem och arter.
Växthusgasberäkning Odling av råvara: Utsläpp från användning av maskiner, gödsel etc. Transporter och distribution: Utsläpp från användning av drivmedel, även returresa om ej annan last fraktas. Processering: Användning av energi och insatsråvaror, utsläpp från dessa. Utsläpp fördelas på ev. samprodukter. Användning: För biodrivmedel kvittas användningen mot att motsvarande mängd koldioxid antas ha tagits ut från atmosfären vid odlingen av råvaran. För fossila drivmedel räknas även utsläppet med.
Biodrivmedel utveckling Innefattar alla biodrivmedel som används, både hög- och låginblandning. Biogasen konstant, etanol en nedåtgående trend. FAME har ökat stadigt för varje år, men HVO visar den kraftigaste ökningen.
HVO råvaror Figur 18. Utvecklingen av råvarufördelning för HVO. Nämn hur det ser ut med råvarutillgång, möjlig utveckling. Neste pratar om oljor från alger, men även vikten av att kunna förädla råvaror med så låg kvalité att alternativa användningsområden saknas. Exempelvis plastavfall, vissa talar även om bildäck.
HVO 50 % utsläppsminskning Förtydliga skillnaden mellan odlade råvaror och restprodukter/avfall. Lägg till en linje för 50 %.
Genomsnittlig klimatpåverkan Genomsnittligt utsläpp för olika typer av drivmedel under 2015. Notera att variationer kan förekomma, detta är genomsnitt av alla drivmedel som såldes under 2015.
Fordonets verkningsgrad I detta exempel lägger vi till den genomsnittliga verkningsgraden i personbilar för olika typer av drivmedel (Källa: Trafikverket). Här visas att även effektiviteten i fordonet kan ha en stor påverkan på utsläppen! OBS! för elbil används här nordisk elmix
Ändringar Nya regler – EU-direktiv Styrmedel i Sverige Tak för grödebaserade biodrivmedel, 7 % Tveksam framtid för livsmedelsbaserade Styrmedel i Sverige Skattebefrielse för biodrivmedel Förslag: Reduktionsplikt för bensin och diesel
Debatt har under 2016 pågått om palmolja och andra råvaror som kommer ifrån palmoljeindustrin. PFAD (palm fatty acid distillate) är en sådan råvara som tack vare sitt ringa värde och låga andel relativt palmoljan ofta betraktas som en restprodukt. Detta medför dock att kraven på spårbarhet tillbaka till odlingen inte är obligatoriskt vilket medför en risk för att ohållbart odlad oljepalm kan användas för biodrivmedelsproduktion.