Räkna ut priset Först måste man räkna ut vad varan kostar. Två kostnader: fakturakostnad (det man ska betala till tillverkaren) hemtagningskostnad (frakt,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Distans- och hemförsäljningslagen
Advertisements

Välkommen till en kort beskrivning av nyttan med att använda MPS, en ORR®- produkt från ITERIT AB. MPS, material och produktionsstyrning, ett hjälpmedel.
FOKUSERA PÅ FÖRJÄNSTEN!
1. Varför finns det pengar?
Kort tillbakablick Vem startar ett eget företag, och hur gör man?
Prisbildning i en marknadsekonomi
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
Prissättning Ta hänsyn till: kostnaderna konkurrenternas priser
Produktkalkylering Kap 17 Kalkylering Kap 18 Självkostnadskalkylering
SAMHÄLLSEKONOMI.
OH och intern handel KEMISKA INSTITUTIONEN. OH-modellen OH-modellen - repetition •Varje kostnadsställe får en summa OH varje år att betala •Summan baseras.
Miljarder möjligheter på en plats!
Kapitel 11 Prissättning.
Marknadsföring & Internet
Vad kostar resan? Det är svårare att sätta priset på en resa idag för det finns fler aktörer och många olika faktorer som spelar in.
Aktiviteter och upplevelser
Block 4: Att driva företag
FÖRETAG OCH MARKNAD KALKYLER OCH BESLUT.
Behövs det pengar? Byteshandel.
Ränta och inflation Företagen Konsumenter Ränta
Skatteregler för Bredband Vindkraftverk Presentation i Växjö 12/
Konsumenttjänstlagen
Räkna fram resultatet Kapitel 7: Beräkna ekonomin
Hur går företaget Det måste löna sig.
Kalkylering – en snabb översikt
marknadsförarens verktygslåda
Utgifter och inkomster räknas om till kostnader och intäkter
Varmt välkommen!. Jag heter... och mina förväntningar...
SÄTT PRIS PÅ DIN UPPFINNING
Intressententmodellen.
Något om Intern REDOVISNING
Kapitel 9 Kalkyler med totala kostnader.
Spara kvittot! När du handlar en vara av ett företag/butik har du alltid rätt att få ett kvitto. Erbjuder ett företag/butik inte ut kvitto riskerar man.
Företag.
Inköpskalkylering Ett sätt att pressa priserna. Ekonomin i en varuhandel De största kostnaderna är Varukostnadca: 80 % av försäljningsintäkten Personalkostnad.
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
VÄLKOMNA TILL WORKSHOP 9.30 – Workshop – vad är det? VAD KOMMER ATT HÄNDA IDAG? - Bakgrund - Vara kreativa! - Sammanfattning.
TULL ex.20% En tröja tillverkas i Sverige. Kostar 100kr Nytt pris i utlandet: 120 kr Priset stiger när tröjan skickas utomlands, eftersom landet dit tröjan.
S AMHÄLLSEKONOMI. Ordet ekonomi betyder hushållning -alltså att få det man har att räcka till.
Samhällsekonomi Ekonomiska system. Vad är ekonomi? Ordet ekonomi kommer från grekiska ordet för hushållning. Ekonomi handlar om hur vi bäst använder de.
Allting har ett pris. Divisionskalkylering Enklaste sättet Räkna ihop företagets totala kostnader. De totala kostnaderna delas med antal varor eller tjänster.
Prissättning Daniel Nordström. Presentationens innehåll  Faktorer som påverkar prissättningen  Prissättning för tjänsteföretag  Prissättning för varuproducerande.
Föreläsning F1-F2 Grundläggande perspektiv. Grundläggande förmögenhetsbegrepp T = tillgångar S = skulder (främmande kapital) E = eget kapital (ägarkapital)
Sid Försäkringskassan informerar nyanlända Tandvårdsförmåner - det statliga tandvårdsstödet.
H2000 Inköp 1 – Viktigt för lönsamheten Kopiering tillåten © Liber AB 8:1 Priset beror på ? ? UTMANINGEN.
Björn Svensson Fredrik Krig Filip Edén.  Att sälja kläder online  Kunder ska kunna designa sina egna kläder  Låga priser  Kvalitet.
Ekonomi II Prissättning. Samhällskunskap 1bEkonomi II2 Pris Priset på en vara som säljs på en marknad bestäms av köparens efterfrågan och säljarens utbud.
Företagsekonomi, FL 3 Kalkylering Elisabeth Carlberg
Högre brödpris gör att antalet bagerier nu ökar för första gången på decennier. Sveriges bagare och konditorer Grundkurs i nationalekonomi: Mikroekonomi.
Räkna ut resultat Intäkter − Kostnader = Resultat.
Monopolistisk konkurrens
Presentation excel Nisse nilsson.
Företagets resurser Personal Varor och material Investeringar
SAMHÄLLsekonomi.
Intressententmodellen.
Olika påläggsmoms 25 % Kläder, hushållsartiklar, fordon, m.m.
Sveriges bagare och konditorer
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
Månadsbudget Inkomster Studiebidrag Extrajobb
Monopolistisk konkurrens
Lagarna inom handel Kap. 13.
KAPITEL 9 Pris och moms.
Ekonomiska grundbegrepp
Produkt, pris, plats och påverkan
Tandvårdsförmåner - det statliga tandvårdsstödet
Seminarium Affärsidé & Budget
Sveriges bagare och konditorer
Att sluta avtal.
Tandvårdsförmåner - det statliga tandvårdsstödet
Bidragskalkylering.
Presentationens avskrift:

Räkna ut priset Först måste man räkna ut vad varan kostar. Två kostnader: fakturakostnad (det man ska betala till tillverkaren) hemtagningskostnad (frakt, tull och försäkring) Fakturakostnad 8 000 Hemtagningskostnad + 900 Varukostnad 8 900 Jessicas varukostnad för ett bälte blir 8 900/100 = 89 kr. Försäljningspriset blir med ett pålägg på 90 % följande: Varukostnad 89.00 Pålägg (90 % av ingående varukostnad) + 80,10 Försäljningspris 169,10

Beräkna pålägg i detaljhandeln Varukostnad 1 440 000 Rörelsekostnader Lokalkostnad 135 000 El och telefon 51 000 Kontorskostnader 50 000 Löner 760 000 Övriga kostnader 100 000 Summa rörelsekostnader 1 096 000 Önskad vinst 200 000 Pålägget beräknas så här: rörelsekostnaderna + önskad vinst 1 096 000 + 200 000 Pålägg = = = 90 % varukostnad 1 444 000

Beräkna pris med divisionskalkyl För en tillverkning av 1 500 enheter gäller: Material (gummityg, tråd etc.) 20 000 Tryckkostnad för reklamtryck 10 000 Kostnad för symaskinshyra 2 000 El och telefon 4 000 Frakt och porto Övriga kostnader 5 000 Summa kostnader 45 000 Önskad vinst 30 000 Pris per termosöverdrag: summa kostnader + önskad vinst 45 000 + 30 000 Pris = = = 50 kr/st antal enheter 1 500

Hur bestäms priset? Vad kunderna är beredda att betala − den övre gränsen Vad de olika säljarna väljer att ta betalt − i praktiken den övre ribban Företagets kostnader − den nedre gränsen

Gången i ett prisbeslut Börja med att räkna ut priset utifrån kostnaderna. Ta reda på vad konkurrenterna tar. Fundera på om företagets vara eller tjänst har några egenskaper som gör den unik på något sätt. Ta reda på vad kunderna kan tänka sig att betala för varan. Besluta dig för ett pris som du bedömer är konkurrenskraftigt.

Sambandet mellan pris och efterfrågan

Efterkalkyl − hur gick det? Förkalkyl När man beräknar priset i ett handelsföretag använder man påläggskalkylering Efterkalkyl Hur det gick räknar man ut med marginal Marginal Försäljningsintäkt − varukostnad = marginal i kr marginal i kr = marginal % försäljningsintäkt

Marginal för en butik Försäljningspris 310 000 kr Råvarukostnad 186 000 kr Marginal i kronor blir: 310 000 − 186 000 = 124 000 kr Marginal i procent blir: 124 000/310 000 = 0,4 = 40 %