Räkna ut priset Först måste man räkna ut vad varan kostar. Två kostnader: fakturakostnad (det man ska betala till tillverkaren) hemtagningskostnad (frakt, tull och försäkring) Fakturakostnad 8 000 Hemtagningskostnad + 900 Varukostnad 8 900 Jessicas varukostnad för ett bälte blir 8 900/100 = 89 kr. Försäljningspriset blir med ett pålägg på 90 % följande: Varukostnad 89.00 Pålägg (90 % av ingående varukostnad) + 80,10 Försäljningspris 169,10
Beräkna pålägg i detaljhandeln Varukostnad 1 440 000 Rörelsekostnader Lokalkostnad 135 000 El och telefon 51 000 Kontorskostnader 50 000 Löner 760 000 Övriga kostnader 100 000 Summa rörelsekostnader 1 096 000 Önskad vinst 200 000 Pålägget beräknas så här: rörelsekostnaderna + önskad vinst 1 096 000 + 200 000 Pålägg = = = 90 % varukostnad 1 444 000
Beräkna pris med divisionskalkyl För en tillverkning av 1 500 enheter gäller: Material (gummityg, tråd etc.) 20 000 Tryckkostnad för reklamtryck 10 000 Kostnad för symaskinshyra 2 000 El och telefon 4 000 Frakt och porto Övriga kostnader 5 000 Summa kostnader 45 000 Önskad vinst 30 000 Pris per termosöverdrag: summa kostnader + önskad vinst 45 000 + 30 000 Pris = = = 50 kr/st antal enheter 1 500
Hur bestäms priset? Vad kunderna är beredda att betala − den övre gränsen Vad de olika säljarna väljer att ta betalt − i praktiken den övre ribban Företagets kostnader − den nedre gränsen
Gången i ett prisbeslut Börja med att räkna ut priset utifrån kostnaderna. Ta reda på vad konkurrenterna tar. Fundera på om företagets vara eller tjänst har några egenskaper som gör den unik på något sätt. Ta reda på vad kunderna kan tänka sig att betala för varan. Besluta dig för ett pris som du bedömer är konkurrenskraftigt.
Sambandet mellan pris och efterfrågan
Efterkalkyl − hur gick det? Förkalkyl När man beräknar priset i ett handelsföretag använder man påläggskalkylering Efterkalkyl Hur det gick räknar man ut med marginal Marginal Försäljningsintäkt − varukostnad = marginal i kr marginal i kr = marginal % försäljningsintäkt
Marginal för en butik Försäljningspris 310 000 kr Råvarukostnad 186 000 kr Marginal i kronor blir: 310 000 − 186 000 = 124 000 kr Marginal i procent blir: 124 000/310 000 = 0,4 = 40 %