Direkt-Access en lyckad process

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ljungby grupp 1 - Jenny Granrot – sjuksköterska Ljungby kommun
Advertisements

Webbkollen Hemma Berit Hassel Utvecklingsledare Region Värmland.
Kapitel 3 November 2008/Leif Carlsson Kontakter med vården Liv & hälsa i Örebro län år 2000, 2004 och 2008 Liv & hälsa 2008 Liv & hälsa 2000, 2004 och.
Välkommen till Ledardagen!
Satsningens namn och ansvariga personer
Välkomna !.
Bättre tillgänglighet till Barnlogopedi Ett Genombrottsprojekt 2006 och dess implementering i verksamheten Enheten för Barnlogopedi Drottning Silvias barn-
Bra mottagning – God tillgänglighet
Avdelning/mottagning på
Motions- och Idrottskadeenhet
Det ständiga förbättringsarbete
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
Herman & Brita Uppföljningsmöte Utskrivningsprocessen
Akutteamet vid Storviks HC. Hösten 2014 Läkartider som inte räcker till… Minskad arbetstid på ordinarie läkare Hyrläkare som uteblir Upplevelse av att.
Förbättringsområde KOL. Bakgrund KOL (kroniskt obstruktiv lungsjukdom) är en folksjukdom som oftast är en följd av mångårig rökning. Rökstopp är enda.
Lämna hemma – en ambulansuppgift? Gunnar Wahlund, specialistsjuksköterska Falck Ambulans AB i Lund.
Rätt insats, i rätt tid vid kognitiv svikt PROJEKT VITAL I NORR. PROJEKTLEDARE: ANETT WUNSCH.
Linneaprojekt Ett förbättringsarbete kring nattfasta på en medicinavdelning Maja, logoped Charlotte, dietist Lisa, sjukgymnast Katja, arbetsterapeut.
Schema för Villan i Vivalla Verksamheten måndagen den 15 augusti.
X-mottagningen: Väntetider 2001
Att få hypertonipatienter med högt BMI att gå ned i vikt.
COPD6-mätning sparar tid
Mätning: Arbetssätt som möjliggör sammanhållen vård i hemmet
Öppettider Jul och Nyår 2012
Diabetes Sammanfattning Förbättrade värden av HbA1c Syfte/Mål Metod
6A - LÄXOR v. 9 Vad händer längre fram? Vad händer vecka 9?
Utbildning av patienterna för att minska telefonrådgivning
Succé för Gislehälsans café för äldre
Förbättrad patienters delaktighet i sin egen rehabilitering
6A - LÄXOR v.10 Vad händer längre fram? Vad händer vecka 10?
X-mottagningen: Väntetider 2001
Förbättringsområde: Förbättrade förutsättningar för goda levnadsvanor
Psykosocial ohälsa till rätt vårdgivare i rätt tid
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
Styrka & styrketräning
Bättre diabetesvård med nytt personcentrerat arbetssätt
Hemblodtryck istället för mätning på vårdcentral
HbA1c <50 efter kost beh
5A - LÄXOR v.15 Vad händer vecka 15? Vad händer längre fram?
Hur når vi HbA1c <52 mmol/ml?
Webbtidbokning för patientens och vårdens bästa
Förbättringsområde Effektiv mottagning – rätt patient till rätt vårdgivare vid Bankeryds vårdcentral.
Träffpunkten v 2 Kom och låna cykeln för rullstol ,fika finns för 10 kr Måndag 9/1 öppet Magnus spelar på avd 1 kl Magnus spelar på avd.
Smartart.
Drop-in mottagning för provtagning
Samtalsterapeut direkt
Ändrat arbetssätt gav tillgänglighet till psykosociala-enheten
. Förbättrad hälsa genom ökad förståelse hos arbetsledare Att hitta en samverkansmodell Sammanfattning Att arbetsledarna som deltagit i.
6A - LÄXOR v. 7 Vad händer längre fram? Vad händer vecka 7?
Välkommen till Lättakuten! Odensvi Läkarmottagning
BAKGRUND Psykisk ohälsa ökar allt mer inom primärvården som ska vara första linjens psykiatri samtidigt som resurserna är begränsade. Tanken med kartläggningssamtal.
Snabbare patientflöden och fler tillgängliga läkartider med hjälp av triagering i Primärvården. Bakgrund: Blir allt svårare att erbjuda våra patienter.
2010 Månadskalender Du kan skriva ut den här mallen och använda den som en väggkalender eller kopiera sidan för en viss månad och lägga till den i din.
Det här händer under vecka 46 Bra datum att ha koll på:
Vuxenpsykiatriska mottagningen 1 & 2 Köping
NATIONELL PATIENTENKÄT specialiserad somatisk vård 2014
LÄNSGRUPP DIABETESVÅRD
Oplanerad mottagning med IT stöd ger kraftiga förbättringar i telefontillgänglighet, produktivitet, kvalitet och arbetsmiljö Presentation av oss, Varför.
Min Vård - Landstinget Dalarnas digitala vårdcentral
Utvidgad uppföljning i Primärvården Förstärkt vårdgaranti
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
Det här händer under vecka 3 Bra datum att ha koll på:
Det här händer under vecka 6 Bra datum att ha koll på:
Det här händer under vecka 9 Bra datum att ha koll på:
Om du vill ändra kalenderns utseende kan du använda en ny designmall.
KIOSKANSVAR 2018 MÅNDAG FREDAG TISDAG LÖRDAG ONSDAG SÖNDAG TORSDAG
Luncherna äter vi på Helges!!
Psykosocial ohälsa till rätt vårdnivå
Rapport första halvåret (H1) 2019 Sömnmedelsförskrivningen för äldre i Västmanland Athir Tarish Informationsläkare, Läkemedelskommittén.
Presentationens avskrift:

Direkt-Access en lyckad process Snabbare tillgång till sjukgymnastiken på Habo Vårdcentral efter enkla åtgärder. Ett förbättrat arbetssätt på hela vårdcentralen för att patienterna ska komma till rätt vårdnivå. 2015 2016 Syfte/Mål Vid projektets början var det långa väntetider till sjukgymnastiken. Det var också mycket dubbelbesök, d.v.s. många patienter kom både till läkare och sjukgymnast för samma besvär och många med muskel- och ledbesvär kom till läkaren som första instans istället för till sjukgymnasten. Målet var att minst 45% av patienterna skulle få en nybesökstid till sjukgymnast inom 5 dagar. Efter andra mätningen ändrades målet till 75%. Målet var även att patienterna skulle komma till rätt vårdnivå direkt, d.v.s. de patienter som sökte för besvär i muskler, leder eller stödjeorgan skulle komma till sjukgymnast vid första besöket. Diagram 2: Antal patienter med besvär i muskler, leder eller stödjeorgan som hamnade hos läkare som första instans istället för hos sjukgymnasten v.39-40 2015, v.10-11 2016 samt v.39-40 2016. Patienter till rätt vårdnivå Dag Antal patienter totalt Fick tid till läkare Fick tid till sjukgymnast Fick rådgivning Måndag 13 5 7 1 Tisdag 4 3 Onsdag 2 Torsdag Fredag Diagram 1: Andel (%) patienter som fått en nybesökstid till sjukgymnast inom 0-5 dagar 2015 och 2016. V. 39 - 2016 Andel som fick tid till sjukgymnast : 54% Andel som fick tid till läkare:37,5 % Andel som fick tid till sjukgymnast eller rådgivning: 62,5 % Metod Ta bort internremisser. Möjliggöra öppen tidbok. Starta SOM-mottagning, diagram 1. Mätning av andel patienter som får nybesökstid till sjukgymnast inom 5 dagar, diagram 1. Bortfallsmätning, diagram 2. Mätning ”Patienter till rätt vårdnivå”, tabell 1. Resultat Ökad tillgänglighet efter bottagande av internremisser och införande av öppen tidbok. Därefter minskad tillgänglighet igen efter uppstart av SOM-mottagning. Återigen ökad tillgänglighet efter anställning av en ny sjukgymnast. Detta enligt diagram 1. Ingen direkt förändring av bortfallsmätningen mellan v. 39-40 2015 och v.10-11 2016 enligt diagram 2. Ny mätning som gjordes v. 39-40 2016 visar att: v. 39 fick 54 % av patienterna som sökte för besvär i muskler, leder eller stödjeorgan och ringde till sköterskerådgivningen en tid till sjukgymnast, enligt tabell 1. V. 40 var andelen 82 % enligt tabell 1. Dag Antal patienter totalt Fick tid till läkare Fick tid till sjukgymnast Fick rådgivning Måndag 3 Tisdag 1 Onsdag 2 Torsdag Fredag V. 40 - 2016 Andel som fick tid till sjukgymnast : 82 % Andel som fick tid till läkare: 18 % Andel som fick tid till sjukgymnast eller rådgivning: 82 % Tabell 1: Visar antal och andel patienter som under v. 39-40 2016 sökte för besvär i muskler, leder eller stödjeorgan via sköterskerådgivningen. Visar även om patienten fick tid till läkare, sjukgymnast eller rådgivning av sköterska. Förbättringsarbete Habo VC. Ansvariga sjukgymnaster Malin Andersson, Roger Green, Daniel Nilsson och Erica Widell .