Arbetsmiljöansvar inom Kinda kommun Case 1 Arbetsmiljöansvar inom Kinda kommun
Syfte/ mål Syftet med uppgiften är att genom intervjuer och undersöka chefernas kunskap och erfarenhet gällande arbetsmiljön och delegeringen av den samt att komma med förbättringsförslag på hur man ska jobba med dessa uppgifter framöver i kommunen.
Avgränsningar Arbetet har endast pågått under en väldigt begränsad tid på 3 dagar och vi har endast intervjuat 4 chefer inom Kinda kommun, som utsågs av Kinda kommuns HR-avdelningen.
Arbetssätt Dag 1 bestod av att ta fram ett intervjuguide Dag 2 bestod av 4 stycken intervjuer Dag 3 bestod av att sammanställa materialet samt redovisa underlaget för Kinda kommuns personalavdelning.
Allmän kunskap inom arbetsmiljöansvar Samtliga chefer anser sig ha personligt ansvar för arbetsmiljön på sin arbetsplats. 50 % av cheferna nämner att det är kommunen som arbetsgivare som faktisk är huvudansvarig. 75 % chefer anser att de ej längre bär ansvaret för en eventuell arbetsplatsolycka om de har rapporterat in brister i arbetsmiljön till högre chef. Samtliga chefer har skyddsombud på sin arbetsplats.
Enskilt ansvar för arbetsmiljön Erfarenheten av arbetsmiljöansvar hos berörda chefer varierar mellan: 3 månader -5 år 8-370 medarbetare. Samtliga chefer anser att de har ansvar för den fysiska och psykosociala arbetsmiljön på sin arbetsplats.
Delegering av arbetsmiljöansvar 75 % av cheferna har fått sitt arbetsmiljöansvar delegerat till sig skriftligen. 25 % av cheferna har fått sitt arbetsmiljöansvar delegerat muntligen. Endast 25 % av cheferna har i sin tur delegerat delar av sitt arbetsmiljöansvar vidare.
Kompetens inom arbetsmiljöansvar Hur bedömer cheferna sina kunskaper inom arbetsmiljölagen och AFS 2015:4, där 5 är mycket bra och 1 inte alls bra.
Kompetens inom arbetsmiljöansvar 75 % har tagit del av AFS 2015:4 organisatorisk och social arbetsmiljö. 75 % av cheferna har någon form av arbetsmiljöutbildning. 50 % av cheferna har fått någon form av arbetsmiljöutbildning genom HR-avdelningen i Kinda kommun. Endast 50% av cheferna anser sig ha tillräcklig utbildning för att ha arbetsmiljöansvar.
Hantering av arbetsmiljöansvar Verktyg som cheferna nyttjar för att säkerhetsställa en god arbetsmiljö APT Medarbetarsamtal Skyddsrond Fysisk närvaro dagligen Arbetsmiljögrupp Brandskyddsrond Mall för systematiskt arbetsmiljöarbete
Hantering av arbetsmiljöansvar Ingen av cheferna har en handlingsplan framtagen för att hantera en medarbetare som drabbas av: ohälsa pga. hög arbetsbelastning ohälsa pga. av kränkande särbehandling. Samtliga chefer skulle i en situation som de ej anser sig behärska ta hjälp av HR-avdelningen, högre chef och företagshälsovården. 50 % av cheferna har inte full koll på när och hur en olycksfalls- och tillbudsrapport ska skrivas 75 % av cheferna anser inte de får någon form av återkoppling på skrivna en olycksfalls- och tillbudsrapporter.
Resurser för att hantera arbetsmiljöansvaret
Resurser som respektive chef anser sig ha till hjälp är: Information från SKL Blanketter från skolan Eget kontaktnät Mall systematiskt arbetsmiljöarbetet HR-avdelningen Företagshälsovården skyddsombud Närmsta chef Medarbetare
Förslag på förbättringsåtgärder Introducera nya chefer i det arbetsmiljöansvar som åligger dem i deras nya chefsbefattning genom: mentorskap av erfaren chef arbetsmiljöansvaret delegeras succesivt över på den nya chefen stöttning av HR-avdelning under den första introduktionstiden.
Förslag på förbättringsåtgärder Årligen gå igenom och uppdaterar den skriftliga delegationen av arbetsmiljöansvaret. Centralt framtagna handlingsplaner och riskbedömningsmallar vid hög arbetsbelastning och kränkande särbehandling. Centralt framtagna verksamhetanpassade handlingsplaner och riskbedömningsmallar.
Förslag på förbättringsåtgärder Samla ihop alla framtagna dokument och mallar inom arbetsmiljö för att tillgängliggöra detta för samtliga medarbetare inom Kinda kommun. Utbildning i den nya förskriften AFS 2015:4 då samtliga intervjuade chefer har dålig koll på denna. Ett systematiskt återkommande utbildningsprogram inom arbetsmiljöfrågor för samtliga med arbetsmiljöansvar.
Förslag på förbättringsåtgärder Återkoppling av tillbuds- och olycksfallsrapporter saknas. Sammanställning av att inkomma tillbuds- och olycksfallsrapporter saknas. När två verksamheter bedrivs parallellt med varandra är det viktigt att man gör tydliga gränsdragningar för vem som är ansvarig för vad. Förbättra kopplingen mellan arbetsgivaren, arbetstagaren och företagshälsovården efter långtidssjukskrivning.