HBTQ-certifiering inom

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Sexuell läggning Bisexualitet, heterosexualitet och homosexualitet
Advertisements

Disposition - Hållbar utveckling
Kultur för alla – gäller det mig
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Likabehandlingsplanen för Korsavadsskolan.
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Några följder av heteronormativitet:
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Värsta presentationen
Att arbeta praktiskt.
SET Social Emotionell Träning
Får inte flickor klä sig i rosa nu
Vad är identitet?.
Framtidsbilder från livet i Norrbotten Områden som Kraftsamlingarnas deltagare har pekat ut Unga Jämställdhet Mångfald Integration Självbilden som.
Annika Ghafoori Kvalitetsdrivet 2013 En öppen högskola?
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Ta ställning och handla!
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Funktionshinder i tiden 1-2 april, Stockholm Samling för social hållbarhet – åtgärder för jämlik hälsa i Västra Götaland.
Centrum för Genusvetenskap
Arbetar er kommun utifrån styrdokument eller policydokument, i vilket/vilka sexuell läggning uttryckligen nämns i arbetet med att motverka diskriminering.
Varför är det viktigt med lagar i ett samhälle? (7C tänker)
Likabehandlingspolicy för Slottegymnasiet
Normer Formar vårt beteende.
Kön Könsidentitet Etnisk tillhörighet Religion eller annan trosuppfattning, Funktionshinder Sexuell läggning Ålder Föreslagna diskrimineringsgrunder i.
Genus och Kön.
Samhällets ojämlikhet
Vad menas med Normkritik egentligen?
De Sju Diskrimineringsgrunderna
en start för det lagstadgade likabehandlingsarbetet
Föra in tillgänglighet i undervisningen
Definitioner Kränkning paraplybegrepp där mobbning, trakasserier, diskriminering och övrig kränkande behandling ingår. Kränkning är när man blir illa behandlad.
Jämställdhetsintegrering inom förskola och skola
Skolinformation från RFSL
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
En översikt Jan-Åke Sandell Diskrimineringslagstiftning 1.
Idrottslyftet – mer och fler Utformning av kommande arbete.
Likarätt JONAS ÅLEBRING ST-LÄKARE. Likarätt – alla människor har ett lika värde och lika rättigheter Likabehandling – alla ska behandlas efter sina förutsättningar.
LIKA VILLKOR VID MITTUNIVERSITETET KORT INTRODUKTION FÖR ANSTÄLLDA.
Jämställd och normkritisk kommunikation Karin Bengtsson, projektsamordnare Mikael Almén, projektsamordnare.
DigIT Workshop 3 De “horisontella principerna”  Jämställdhet  Tillgänglighet  Likabehandling.
För att kunna lyckas i sina studier är det viktigt att kunna känna trygghet och att våga vara sig själv. Oavsett vem eleven är – kvinna eller man, ung.
Normer och identitet Mötesplats Engagemang, Sigtuna —02 // Anette Sjödin,
Likabehandlingsplanen - Skolans plan för att förebygga och förhindra diskriminering och annan kränkande behandling.
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
HEJ FÖRÄLDRAR! Välkomna till föräldramöte. Madelene Löfgren ◦ Grundskolelärare F-3 ◦ 35 år ◦ Sambo och två barn ◦ Bor på Bokenäset utanför Uddevalla.
Skolans samlade värdegrundsarbete
@mkc_sverige #MKC30år #MKCfittja mkcentrum.se
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Inkludering eller exkludering?
Psykisk ohälsa, stigma och arbetsliv
Kulturkrockar och kulturella skillnader
Sociologi Introduktion.
Psykisk ohälsa, stigma och arbetsliv
Samhället och individen
Studeranderätt och diskriminering
Vilka möter vi i reklam och marknadsföring?
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Mål och styrning Läroplansmålen
Cvl:s värdegrund För att kunna lyckas i sina studier är det viktigt att kunna känna trygghet och att våga vara sig själv. Oavsett vem eleven är – kvinna.
Omställningen av hälso- och sjukvården
4R – för jämställdhet
Likabehandlingsplanen
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
KUNSKAPSCENTRUM FÖR JÄMLIK VÅRD
Strategi för kollektivtrafik på jämlika villkor
Lika villkorsgruppen Antro/Etno
Normer i idrotten - hur vi kan få syn på och utmana dem
Göteborgs stads likabehandlings-arbete
Presentationens avskrift:

HBTQ-certifiering inom VO Obstetrik och Gynekologi Region Norrbotten

Vår resa mot HBTQ-certifieringen 2010 tog vi sikte mot en HBT-certifiering 2011 intern utbildning på BB/Förlossning i Sunderbyn om normer och värderingar Årsskiftet 2014/2015 beviljades pengar till HBTQ-certifiering 2015 hösten påbörjades utbildningen Juni 2016 blev hela länskliniken Obstetrik och Gynekologi HBTQ-certifierade

Varför HBTQ-certifiering? Alla verksamheter tjänar på att bli mer inkluderande och arbeta mer normkritiskt. Förbättra bemötandet till patienterna Förbättra arbetsmiljön HBTQ-certifieringen ger verktyg att kunna arbeta systematiskt med likabehandling, bemötande och mänskliga rättigheter HBTQ-certifieringen syftar bl a till att öka förståelsen för ett normkritiskt förhållningssätt. Att genomföra en HBTQ-certifiering är ett strukturerat och målmedvetet sätt att förbättra bemötandet mot patienterna men även bemötandet inom arbetsgruppen som på så sätt kan bidra till en bättre arbetsmiljö. Handlar om mänskliga rättigheters konkreta innebörd i vardagen. Normkritiskt perspektiv vilket kortfattat handlar om att synliggöra och granska samhällsnormer och deras konsekvenser. Målet är att skapa en miljö där alla kan känna sig inkluderade och välkomna!

Målet med certifieringen var att samtliga anställda inom VO Obstetrik och Gynekologi inom Region Norrbotten, skulle ha fått ökad kunskap om HBTQ, normer samt konsekvenser av normer för hälsa och livsvillkor för HBTQ-personer. var att fungera som ett startskott för ett ständigt pågående förändringsarbete inom länskliniken och syftade till att skapa en öppen och inkluderande arbetsmiljö, samt ett välkomnande bemötande av besökare, utifrån ett HBTQ- perspektiv. Fokus för HBTQ-certifieringen är HBTQ-personers livsvillkor, normer kopplade till kön och sexualitet, samt vad ett HBTQ-kompetent bemötande innebär.  Utbildningen berör alla diskrimineringsgrunder och undersöker hur flera olika normer samverkar. Ett historiskt perspektiv ges över hur lagar och rättigheter förändrats över tid i Sverige.

Diskrimineringsgrunderna Etnisk tillhörighet Funktionsnedsättning Kön Könsidentitet och könsuttryck Religion eller annan trosuppfattning Sexuell läggning Ålder

Vad är en norm? Oskrivna och outtalade regler Förväntningar och ideal, dvs hur vi bör vara och hur vi inte bör vara Situationsberoende och föränderliga över tid Begränsande MAKT ”Normal-onormal” ”Vi-Dem” ”Så som det SKA vara” Vissa normer är positiva och fördelaktiga ex kö-normen MEN de normer som är tätt sammanlänkade med makt är de normer som man fokuserar på vid en HBTQ-certifiering. Makten ligger i att den som följer normerna som finns i samhället får större makt att kunna leva sitt liv så som de själva vill. Bryter du mot normerna så kan det leda till negativa konsekvenser så som kränkningar, trakasserier och diskriminering. Normer – synliga, osynliga och outtalade. Även till synes neutral information kan rymma dolda normer och informella maktstrukturer. Ofta är normer så självklara att de inte uppfattas som regler, utan som något naturligt men när någon, eller något, bryter mot normen händer två saker; normen blir synlig och den som bryter mot normen blir avvikande. I många fall sker det omedvetet och för att komma åt detta är normkritik användbart.

Vi har makt att förändra normerna! 1919 Kvinnlig rösträtt införs 1921 Första kvinnan invald i riskdagen 1944 Homosexualitet avkriminaliseras 1975 Abortlagen gav kvinnan rätten till fri abort 1979 Sjukdomsstämpeln för homosexuella avskaffades 1995 Registrerat partnerskap infördes 2009 Transvestism avfördes som psykiatrisk diagnos 2009 Könsneutral äktenskapslagstiftning infördes

Vad innebär det att arbeta normkritiskt? Normkritik är att ifrågasätta det som tas för givet – att kritiskt granska det vardagliga, det ”normala”, det som uppfattas som självklart.

Hur gör vi för att arbeta mer normkritiskt? Bli medveten om att normer finns överallt i vårt samhälle så vi måste synliggöra och ifrågasätta normer Synliggöra normens fördelar Granska sin egen påverkan på normen, är jag så fördomsfri som jag tror? Visa på föränderlighet, ställ andra frågor ex fråga vad heter din partner istället för vad heter din man/fru? Normens fördelar handlar om att inte behöva ”komma ut” hela tiden, eller bli utsatt för nedvärderande kommentarer eller att bli utsatt för sexism och rasism. Vem är jag i normen? Hur bidrar jag till att befästa normen? Kan jag göra på något annat sätt? ”Oj vilken stor och stark pojke, eller vilken söt och näpen flicka!

Hur blev det för oss inom ob/gyn? Födelsekorten idag VITA Nålarna/Stjärnorna PM Rutiner Normkritiska glasögon Mer inkluderande förhållningssätt.

Tack för att ni lyssnade!