MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
FÖRETAGSEKONOMI 1 Annan placering av kapitel 1!?
Advertisements

Marknadsekonomi eller planekonomi?
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Skapa en lönsam kundrelation
AFFÄRSPLAN Elias Brander.
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Affärsidé Öppna en klädaffär och sälja underkläder från Victorias Secret och t-shirts från olika märken som inte säljs i Varberg. Vi hade även tänkt att.
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
SAMHÄLLSEKONOMI.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Ny Stil Vårt företag är en hemsida där vi riktar oss till ungdomar, vi säljer våra egna designade kläder till ett pris som en studerande ungdom har råd.
MARKNADSFÖRING OCH SERVICE
Kunskaper och förmågor FEK1
Marknadsföring av turism
Intervju inför ViV-projektet.
Vad kostar resan? Det är svårare att sätta priset på en resa idag för det finns fler aktörer och många olika faktorer som spelar in.
Handel – ord och begrepp
Kunder och konkurrens driver ekonomin
Affärsidé - företagets vägvisare
Vad är ett varumärke? Mer än bara en logotype!
Konkurrens och konkurrenter Vänner eller fiender?.
4. Nulägesanalys. Marknadsföring, Gleerups. S Fürst mfl
marknadsförarens verktygslåda
Kap 6: Marknadsstrategier
Förslag till planering kapitel 12
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
K1 Alla marknadsför sig Att skapa intresse och förväntningar
Varmt välkommen!. Jag heter... och mina förväntningar...
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Marknadsförarens yrkesroll
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Verksamhetsplan.
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Marknadsföring av turism
Dagens schema: Gå igenom dagens schema
Företaget – Andmotion  Bildades år 2010 och ägs av eEquity  Främst inriktade på vinter- och vattensport inom näthandeln  Affärsidé ” Att genom e-handel.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Marknadsföring av turism
Marknadsföring av turism
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
Produktens olika delar
Butikens marknadsföring
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
Kort ekonomisk historia. Vad krävs för att en vara ska tillverkas?
Samhällsekonomi Ekonomiska system. Vad är ekonomi? Ordet ekonomi kommer från grekiska ordet för hushållning. Ekonomi handlar om hur vi bäst använder de.
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
H2000 Branschkunskap – lär känna din bransch Kopiering tillåten © Liber AB 8:1 PRODUKTUTVECKLING.
Reklam.
[Produktnamn] Marknadsplan
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
KAPITEL 9 Pris och moms.
KAPITEL 13 Marknadsför rätt.
Att starta eget Färgsätt som i boken. På varje bild ska det stå:
Produkt, pris, plats och påverkan
Marknad, målgrupp och mål
Sälja en produkt eller tjänst
Affärsidé Vilka behov har mina kunder?
Seminarium Affärsidé & Budget
(Företagsnamn) SWOT-analys
Reklam eller redaktionellt budskap?
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
(Företagsnamn) Affärsplan
UF Ett år som företagare Företagande och arbetslivskunskap i praktik Timme – Affärsverksamhetsplan.
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Presentation av affärsplan
Presentation av affärsplan
[Produktnamn] Marknadsplan
Företagets namn Affärsplan.
Win-win när sociala företag gör affärer med andra företag Mona hallström hjorth 21 februari
Presentationens avskrift:

MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.

MARKNAD ÄR: Det geografiska område som ett företag arbetar inom Den grupp människor som ett företag riktar sin verksamhet mot Det behov som en viss produkt eller tjänst tillgodoser

Marknadsplats är: där köpare och säljare möts för att göra affärer ex: Varumarknader Börser Saluhallar Marknadstorg Butiker Stormarknader

AFFÄRSIDÉ Vad, var hur och till vem Vilken varor och/eller tjänster säljer vi (VAD) Vilka kunder ska vi ha (TILL VEM) Var ska vi sälja (VAR) Hur ska vi göra för att behålla våra kunder (HUR) Hur ska vi göra för att ta kunder från konkurrenter Vad, var hur och till vem

Förnya en affärsidé – varför? Marknaden förändras Satsa på nya marknader Produkten förändras Kunden förändras

MÅLGRUPPER KAN DELAS IN I: Hur gamla människor är Hur mycket de tjänar Var och hur de bor Könsfördelning Familjestorlek Men även Matvanor Synpunkter på varor och varumärken Inköpsvanor Intresse för miljön Fritidsaktiviteter Inställning i politiska frågor

Marknadsområde När företagen gör sin marknadsplanering måste man sätta ett mål för hur stor marknad man vill nå. De kan beskriva sin marknad som De kundkategorier som företaget riktar sig mot Det geografiska område som företaget täcke De produkter som företaget säljer

Exempel på reklam för olika målgrupper

IKEA´s affärsidé På IKEA är vår vision att skapa en bättre vardag för de många människorna. Vår affärsidé går ut på att erbjuda ett brett sortiment av form- och funktionsriktiga heminredningsartiklar till så låga priser att så många som möjligt ska ha råd att köpa dem.