Brukarenkät 2010 Till redovisningen: Utskrifter rangordning + total diagramfrågorna. Dokument bäst och sämst.
Tillfrågade grupper och svarsfrekvens Föräldrar i familjedaghem (35% svar) Föräldrar i förskola (74% svar) Föräldrar i förskoleklass (74% svar) Föräldrar i skolår 2 (75% svar) Elever och föräldrar i skolår 5 (97/87% svar) Elever och föräldrar i skolår 8 (93/58% svar)
Några intressanta resultat Positiv utveckling på frågor angående skolbarns- omsorgen, både förskoleklass och skolår 2 Mycket positiv utveckling på frågor angående mål, utveckling och lärande i familjedaghem Nedgång för andra året i rad f-klass, Jag är delaktig i planeringen för mitt barns utveckling och lärande Eleverna i skolår 8 är mer positiva än föregående år i fråga om relationer till både vuxna och kamrater Frågor sbo: - Fritidshemmets verksamhet utgår från mitt barns intressen och erfarenheter - Jag får kontinuerlig information om hur mitt barn har det på fritidshemmet - Mitt barn uppmuntras och tränas att klara sig själv i vardagen - Jag är nöjd med verksamheten på mitt barns fritidshem Famljedaghemmen: stimuleras, utmanas, dokumentation, delaktighet i planering för u&l Elev år 8: De vuxna bryr sig om mig, motverkar att någon behandlas illa, jag behandlas bra av skolkamraterna
Generella kommentarer Lägre svarsfrekvens än föregående år i samtliga föräldragrupper Annan jämförelsegrupp än tidigare år Mycket små förändringar överlag (+/- 0,1) Genomgående ökningar på kommunspecifika frågor om informativa hemsidor och samverkan med närsamhälle/näringsliv Små generella skillnader mellan enskild och kommunal förskola. Jämförelsegruppen: Våga Visa + Karlstad, Österåker, Täby, Norrtälje Enskild-kommunal: lite högre betyg ledning på enskild. Mycket högre kommunal hemsida.
Ang diagrammen: Kurvan = olika grupper, inte tid Grön = 2010 Streckat = elev Relativt liten spridning mellan enheterna i alla grupper. Alla enheter har över 3 i snitt i alla grupper. Har jämfört med enkät från Skolverket Attityder till skolan 2009. frågor till elever i skolår 7-9 och 4-6. Olika frågor till grupperna, och olika många svarsalternativ på varje fråga. elever 7-9: 94 % trygga. 4-6: 81%
Generellt svagt positiv utveckling. Elever mer positiva än föräldrar. Stor spridning mellan enheter i alla tillfrågade grupper utom elever och föräldrar år 8. Från strax över 2 till över 3,5 i de flesta grupperna. Skolverket 7-9: 64 % arbetsro nästan alla/de flesta lektioner. År 4-6 arbetsro alltid/nästan alltid 34% 86 resp 81 ansåg att klass/grupp var lagom stor.
Ingen större skillnad över tid utom i fam-daghem. Elever mer positiva. Stod spridning i förskola, 2,9-4 i snitt. Inte så stor spridning skola, utom föräldrar i skolår 5 (2,9-3,8). Skolverket 7-9: Möjlighet till stöd och hjälp 83%
Liten sänkning f-klass-skolår 5 Alla enheter ligger över 3 i skolår f och 2. Lägre i högre åldrar och större spridning.
Oförändrat över tid Ganska liten spridning mellan enheterna
Mer inflytande med stigande ålder till skolår 5, bryts till skolår 8 Höjning över tid skolår 5+8, framför allt i elevgruppen. Stor spridning. Montessori och Kunskap ligger högt.
Enda området där eleverna är betydligt mer negativa än föräldrarna. Stor spridning hos elever skolår 5: 2,4-3,6. Annars inte så stora skillnader. Skolverket 7-9: 55%
Elevsvar per kön, skolår 5 Flickorna ofta högre svar än pojkarna t.ex: Det är roligt att gå i skolan Ledningen lyssnar på elevernas synpunkter Lärarna är bra Det finns personal som jag kan gå till och litar på Nöjdhet, rekommendera Pojkarna högre på en fråga: Lärarna talar om för mig när jag lyckats bra
Elevsvar per kön skolår 8 Flickor högre svar på t.ex: Jag lär mig viktiga saker Det är roligt i skolan Jag tar ansvar för mitt skolarbete Ledningen tar hänsyn till elevernas synpunkter Ledning och lärare är bra
Elevsvar per kön skolår 8 Pojkar högre svar på t.ex: Jag är trygg i skolan Det är arbetsro på lektionerna Jag vet vilka mål som styr arbetet Jag vet hur det går för mig, lärarna talar om när jag lyckas Det finns alltid personal att gå till som jag litar på
Analys från Södertörnsgruppen Jämfört elevenkätsvar skolår 8 angående relationer och attityder från skolor med högst respektive lägst andel som nått målen i alla ämnen i varje kommun Svårt att se samband i Tyresö Generellt inga tydliga samband, men antydan till omvänd relation: låga resultat = nöjda elever Enda tydliga sambandet: Höga skolresultat – inte roligt att gå i skolan Mycket små skillnader mellan tyresöskolors resultat jämförelsevis! Dalskolan högst resultat och höga enkätsvar, men Nyboda lägst resultat låg nästan lika högt. Tyresö skola näst högst resultat, lägsta enkätsvaren. Försök till analys: Sociodemografiska aspekter förmodligen avgörande, skolan blir viktig men resultaten kanske inte lika höga…?