Division Länsteknik Vårt uppdrag är att utveckla och förvalta Region Norrbottens tekniska infrastruktur och säkerställa patientsäkra IT och MT-system/utrustningar
Regiondirektörens stab Driftsorganisation Regionsstyrelsen Regiondirektörens stab HR-avdelning Kommunikationsavdelning Verksamhetsavdelning IT-MT avdelning Utvecklingsavdelning Ekonomi- och planeringsavdelning Avdelning för regional utveckling RD-sekreterare Rådssekreterare Regiondirektör Bitr. regiondirektör Division Närsjukvård Division Läns-sjukvård Division Folk-tandvård Division Kultur och utbildning Division Service Division Länsteknik
Länstekniks organisation Divisionschef 1 HR chef 4 Kompetenscentrum ca150 medarbetare Kompetenscentrum Personalledning Verksamhetsledning Ekonomi Intern utveckling Stabsfunktioner Kompetenscentrum 1 HR chef 4 Kompetens-chefer ca150 medarbetare Medicinsk teknik Infrastruktur Vårdsystem Administrativa system Teknikakuten Medicinsk teknik Infrastruktur Vårdsystem Administrativa system Teknikakuten Projektkontor Verksamhetsledning
Länsteknik omfattar IT och Medicinsk teknik Länsorganisation med 160 anställda Lokala IT- tekniker och MT- ingenjörer vid samtliga sjukhus Omslutning ca 195 mkr
Länstekniks uppdrag Drift, förvaltning och utveckling av: Vårdsystem – Gemensamt vårdsystem (VAS) Administrativa system – Ekonomi, personal, intranät/webb, datalager, kontor Infrastruktur & drift – Nätverk/kommunikation, telefoni, klienter/server, videokonferens/telemedicin, säkerhet Medicinteknisk utrustning – ca 16 000 medicintekniska artiklar, förebyggande underhåll Användarsupport - Teknikakuten, lokala IT- tekniker vid sjukhus
Länstekniks fördelning i länet Kiruna Lokala IT & MT-Ingenjörer Gällivare Kalix Sunderbyn/Luleå Drift, förvaltning, utveckling och support. Piteå
Fördelning av arbetsområden
Objektfamiljer Objektverksamhet Förvaltningsverksamhet IT/MT-verksamhet Objektverksamhet Förvaltningsverksamhet Objektfamiljer
Teknikakutens support Ett nummer in för support - 71010 Självhjälpsportaler Kunskapsbanken Ärendeportalen Lösenordskiosken Teknikakuten tar emot: 50 000 ärenden/år 12 000 systembeställningar/år 200 samtal/dag
Prisade.. Bästa IT-stöd i vården (2004) - TVIST tandvårdsjournal - Meddix - gemensam vårdplanering med kommuner - Datalagret - Intranät VAS journalsystem (1998) Sveriges mest nöjda användare – Vårdförbundet (2004) Resultat av långsiktig strategi – sammanhållen och centralstyrd IT- utveckling Prisbelönt support (Teknikakuten) - Self Service Awards 2011, 2013 och 2015 - Support Institute Award – Årets Servicedesk 2012 - Länstekniks förbättringspris 2011, 2014 och 2015 Prisbelönt support Medarbetare från Teknikakuten, Region Norrbottens supportverksamhet för IT- och MT ärenden.
VAS - Vårdadministrativt system Ett system för samtliga sjukhus, hälsocentraler och tandvårdskliniker i länet. Används av samtliga yrkeskategorier och specialiteter. Region Norrbotten äger systemet Ca 5 000 användare i Region Norrbotten Ca 3 500 samtidiga användare VAS i ambulansen 100 % elektroniska remisser internt 98 % elektroniska recept Vårdplanering med 14 kommuner
Video och telemedicin Utrustning Ca 100 fullstora videokonferenssystem i full HD Ca 900 desktopanvändare med HD-kvalitet Inspelning och streaming Videokonferenser Streaming av barnhjärtljud till Umeå Vård på distans Akutomhändertagande samt planerad mottagning Sjukgymnastikrehabilitering på distans i hemmet Distanskonsultationer inom psykiatri från Danmark/Stockholm Röntgenronder med avancerad videolösning Kardiologronder mot Umeå Distanstolkning för vuxendöva Distansutbildning för läkarstuderande vid Umeå Universitet