Fritidshemsnätverk 27/9 Skohuset

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Intensivperiod i svenska -förskoleklass v.4 – v
Advertisements

HFF:s P02 Läsprojektet 2015 Ett samarbete mellan Huskvarna bibliotek och Huskvarna FF.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Toppning vs. Nivåindelning IK Zenith F02 Per-Olof Johansson.
Regiongemensam elevenkät 2016 Skolrapport Öjersjö Brunns skola ÅK5.
Jan Larsson Studieteknik Jan Larsson
Barn och ungdomars utveckling
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Nätverksträff för lärare i fritidshem Verksamhetsutveckling
VÄLKOMMEN TILL 6A.
Varför pluggar jag? Otydliga mål minskar motivationen
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Förebyggande hembesök
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
(antal enkäter = 229, antal svar = 196)
Föräldramöte 20 november 2016
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Agenda - Reflektioner vårsäsongen
Gymnasiearbete 100 p.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Formativt lärande.
Etik- planering.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Nätverk för lärare på fritidshem
Erfarenhetsutbyte 25 november
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
REKTOR Möjlighet till mindre styrelser för universitet och högskolor och om rektors möjlighet att vara ordförande i styrelsen Remiss av promemoria från.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
LPP – HLR HLR och säkerhet
Utvärdering Mötesplats Goda exempel
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Diabetesskola - med fokus på fysisk aktivitet
APL – Arbetsmiljö minderårig – Inledande fas
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Vad är målet? Hur kommer vi dit? På vilket sätt?
Framtidens vårdinformationsmiljö Webbutbildning
Föräldrarmöte P07 Säsong 2019
Implementering, utvärdering och systematisk uppföljning
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Föräldrarmöte P07 Säsong 2016
Gymnasiearbete 100 p.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Träff 1 Namn på mentor.
Ett komplement till vårdens övriga hälsofrämjande arbete
Supportstuga: Medarbetarkopplingar
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Presentation för föräldrar
Presentationens avskrift:

Fritidshemsnätverk 27/9 Skohuset Foto: privat

Hur ser förmiddagen ut? 08.30-08:45 Introduktion 08:45-09:00 Litt.sem. Tankar/funderingar/reflektioner utifrån läsmaterialet från förra gången. 09.00-09.15 Läsmellis – så kan det funka – Jenny Jonasson 09.15-09.30 Introduktion skrivutveckling på fritidshemmet – Eva Lindberg 09.30-09.45 Fika 09.50-10.30 Forts. skrivutveckling på fritidshemmet 10.30-10.50 Gruppdiskussioner 10.50-11.00 Sammanfattning, framåtblick och avslut.

Ny utvecklingsledare – vem är hon?

Fritidshemsnätverk - introduktion Presentation En tillbakablick och en framtidstanke Diskutera och återge

Litteraturseminarium Tankar och reflektioner utifrån det material ni fick att läsa? Tankar och reflektioner utifrån verksamheten sedan förra mötet? ”LÄSK-glasögon” på.

Läsmellis – så kan det funka Inspiration från Fjällboskolan i Östra Göteborg Praktiska förutsättningar: En fritidsgrupp med barn från åk 2 (3 klasser). Ca 60 barn. Gruppen uppdelad i 4 mindre grupper Varje grupp har 1 gång/vecka ”läsmellis” Obligatoriskt – ingen kan välja bort det. I fritidshemmets lokaler – övriga grupper äter mellis i ”bamba” Mat står på bordet (fritidslärare har dukat fram – med hjälp av barnen) Barnen gör i ordning sin mat och sedan börjar läraren läsa Läser en kapitelbok. Ett kapitel/tillfälle. Ofta inleds läsmellis med ett samtal om vad som hänt i boken förra gången.

Läsmellis – så kan det funka Utmaningar: Alla barn vill inte lyssna på en bok. träning, avslappning, flexibilitet, ökad förståelse för vad andra tycker om/vill, en kort stund varje vecka, som komplement till stor del valfri aktivitet på fritidshemmet. Alla barn tycker inte om boken som läses Försöker variera. Läsa korta kapitelböcker så att man kan byta bok ofta. Alla barn kan inte sitta still – störande moment Händer mycket sällan. I kombination med måltid då man ändå sitter och äter. Behöver inte ”ta fighten”.

Läsmellis – så kan det funka Positiva effekter Lugn stund Alla barn tar del av skönlitteratur Ser en förändrad inställning hos många barn som var negativa inledningsvis Gemenskap i barngruppen

Skrivutveckling på fritidshemmet – Eva Lindberg

Gruppdiskussioner Tankar, rekflektioner, funderingar kring innehållet i dagens nätverksträff? Resonera med varandra om vad ni tar med er, vilka funderingar som väckts hos er. Återge gruppens resonemang i helgrupp.

Kommande tillfällen 17/10 – Bedömning inom fritidshemsverksamhet