Fritidshemsnätverk 27/9 Skohuset Foto: privat
Hur ser förmiddagen ut? 08.30-08:45 Introduktion 08:45-09:00 Litt.sem. Tankar/funderingar/reflektioner utifrån läsmaterialet från förra gången. 09.00-09.15 Läsmellis – så kan det funka – Jenny Jonasson 09.15-09.30 Introduktion skrivutveckling på fritidshemmet – Eva Lindberg 09.30-09.45 Fika 09.50-10.30 Forts. skrivutveckling på fritidshemmet 10.30-10.50 Gruppdiskussioner 10.50-11.00 Sammanfattning, framåtblick och avslut.
Ny utvecklingsledare – vem är hon?
Fritidshemsnätverk - introduktion Presentation En tillbakablick och en framtidstanke Diskutera och återge
Litteraturseminarium Tankar och reflektioner utifrån det material ni fick att läsa? Tankar och reflektioner utifrån verksamheten sedan förra mötet? ”LÄSK-glasögon” på.
Läsmellis – så kan det funka Inspiration från Fjällboskolan i Östra Göteborg Praktiska förutsättningar: En fritidsgrupp med barn från åk 2 (3 klasser). Ca 60 barn. Gruppen uppdelad i 4 mindre grupper Varje grupp har 1 gång/vecka ”läsmellis” Obligatoriskt – ingen kan välja bort det. I fritidshemmets lokaler – övriga grupper äter mellis i ”bamba” Mat står på bordet (fritidslärare har dukat fram – med hjälp av barnen) Barnen gör i ordning sin mat och sedan börjar läraren läsa Läser en kapitelbok. Ett kapitel/tillfälle. Ofta inleds läsmellis med ett samtal om vad som hänt i boken förra gången.
Läsmellis – så kan det funka Utmaningar: Alla barn vill inte lyssna på en bok. träning, avslappning, flexibilitet, ökad förståelse för vad andra tycker om/vill, en kort stund varje vecka, som komplement till stor del valfri aktivitet på fritidshemmet. Alla barn tycker inte om boken som läses Försöker variera. Läsa korta kapitelböcker så att man kan byta bok ofta. Alla barn kan inte sitta still – störande moment Händer mycket sällan. I kombination med måltid då man ändå sitter och äter. Behöver inte ”ta fighten”.
Läsmellis – så kan det funka Positiva effekter Lugn stund Alla barn tar del av skönlitteratur Ser en förändrad inställning hos många barn som var negativa inledningsvis Gemenskap i barngruppen
Skrivutveckling på fritidshemmet – Eva Lindberg
Gruppdiskussioner Tankar, rekflektioner, funderingar kring innehållet i dagens nätverksträff? Resonera med varandra om vad ni tar med er, vilka funderingar som väckts hos er. Återge gruppens resonemang i helgrupp.
Kommande tillfällen 17/10 – Bedömning inom fritidshemsverksamhet