FÖRÄLDRAMÖTE LINDEN LAG

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Tränarmöte Team
Advertisements

Alnö IF P Äppellunda kansli
VÄLKOMNA.  Säsongen 2009 är P98 och P99 ett lag  Beslutet är baserat på antal barn i varje årskull  Vi är ”på pappret” 23 barn  Inför nästa säsong:
Välkomna till VÅR säsongen 2010! Från den 1/1 -27/ Vi följer ledorden Respekt - Ansvar - Kompis - Roligt - Samarbeta Vi är idag 47st i Team 00.
Flickor 01/02 Kick off Tunanäs
11 Föräldramöte Team Välkomna till informationsmöte
Team 06 Välkomna till Föräldrainformation Förberett av lagledningen gm Karin.
Föräldramöte KHC U15 team 02 Inför säsongen 2016/2017 Agenda Lagledning. Säsongsplanering. Huvudtränaren om säsong/träningar/utbildning. Våra regler för.
Föräldramöte STFF P05 blå Mossen Tillbaka blick 2013 Laget har växt från ca 40 till nästan 60 grabbar Vi har varit 7st tränare Vi har varit.
Föräldramöte P Bollstanäs skola. Agenda Ledarstaben och truppen Träningar Matcher – S:t Eriks-cupen Cuper Föräldrarrollen Hemsidan Ekonomi.
Föräldramöte P Agenda Ledarstaben och truppen Träningar Matcher – S:t Eriks-cupen Cuper Föräldrarrollen Hemsidan Ekonomi Andra aktiviteter.
Föräldramöte BHC U11/U12 (Team -05). Agenda föräldramöte BHC Team Organisation 2.Säsongsplanering 3.Ekonomi 4.Material 5.Träningsmatcher.
Uppstartsmöte Luleå Hockey U9 Säsongen Välkommen till.
VÄLKOMNA Föräldramöte P07 14 april Agenda Presentation av ledarstab och ansvarsområden 2016 Träningar 2016 Matcher 2016 Teambuilding Föräldraengagemang.
Välkomna till P-02 Föräldramöte 15 Oktober. Tränare Anders, Fredrik, KG, Magnus, Micke, Ola Anders, Fredrik, KG, Magnus, Micke, Ola Bosse och Jonas slutar.
Föräldramöte F04 -minnesanteckningar 4 maj Träningar Måndag och onsdag 18-19:15 Kalendern på laget.se hålls uppdaterad!
Föräldramöte P06: Agenda  Säsong 2014 – tillbakablick  Säsong 2014 – slutfasen (vinter)  Säsong planering.
Välkomna till Föräldramöte 8/5 City-P08 Agenda -Tränargrupp/Spelartrupp -Fotbollsfilosofi City-P08 -Träningsupplägg våren-16 -Ansvar som förälder City-P08.
Föräldramöte Innebandy P05 Måndag 9/2 – ÖSK U Klubbhus Kl 18:00 – 19:15 Presentation av oss ledare & föräldragruppen Säsongsplanering VT 15 Poolspel Träningarna.
Team 06 Välkomna till Föräldrainformation Förberett av lagledningen gm Karin.
Ledbergs IF Fotboll Barn födda 2003 till 2005 Hej, Vi är barn idag som med enkla medel tränar fotboll med grundsynen: Förstå fotboll, ha roligt,
Team 06 Föräldramöte Hur gick det? Vad har vi lärt oss? Input från föräldrar Matchuttagningar Samåkning Inbjudningar Istider 2 Säsongen 14/15.
Föräldramöte Våmbs IF P14 April Säsongen 2016 Ny säsong för killarna med gemensam träningsgrupp för P14 (02 och 03) med fortsatt fokus på utveckling.
SHC-organisationen - Säsongen 2016/17 (vår)
Föräldramöte GUIF F05 CA/TO
Föräldramöte - Anteckningar från mötet
Team 94 TTP HC Föräldramöte Säsongen 2004/2005
Föräldramöte P08/
Föräldramöte SIF P-06 April 2017.
Föräldrainfo 2016/2017 SSK Innebandy Mix08.
Välkommen till information ang. Vöikers P 02
Välkomna till Föräldramöte Hallby P06
P06-BLÅSVART Fotboll Föräldramöte 12/
Agenda Söderköpings IK PF03 Föräldramöte 19/3
Presentation av oss ledare Säsongsplanering HT 14 Indelning Poolspel
Föräldramöte Tillberga IK P-01
Föräldramöte 20 april 2017 Daniel Strånge.
Informationsmöte Uppåkra F08/09
Team 06 Föräldramöte
Välkomna till Föräldramöte 8/5 City-P08
Föräldramöte UNIK P
Järfälla Basket P07 Föräldramöte 25/
Team flick Välkomna! Föräldramöte
Välkomna till föräldramöte
Välkomna till Föräldramöte U-10
Föräldramöte IF Lejonet U11
Välkommen till föräldramöte Lerkil P8
Välkomna till P-00 Föräldramöte 20 maj
Föräldramöte F07, 1 FEBRUARI 2017
FÖRÄLDRAMÖTE LINDEN TEAM -07
Föräldramöte Boden Hockey U
Föräldramöte 2017 Välkomna.
FÖRÄLDRAMÖTE LINDEN LAG
Spelare: P11, F11/10/09 Tränare: Spelare i P04, F03/04
Välkomna till föräldrainformation för BSK- F09.
Ispass lördag 8:00-9:00 VSK F-07
Föräldramöte USFF F04.
Föräldramöte 2018 Välkomna.
Hockey Flick JSK.
Föräldramöte – U
Föräldramöte 2018 HT Välkomna.
Onsala BK Information P
ESKILSTUNA CUP
JIK F08/09 Föräldramöte
Föräldramöte Lerkils IF F07,
Föräldramöte för barnen födda 2012
ESK P05 Föräldramöte
Västerås SK Bandy P-07.
Föräldramöte NIF P06 Vår 2019.
Ledarträff Nicklas är lagledare och ansvarar för administration i Laget.se och kontakt mot Störmsbro IF och fotbollsförbundet, sätter ihop.
Presentationens avskrift:

FÖRÄLDRAMÖTE LINDEN LAG -07 2016-10-02

AGENDA Truppen Ledarstaben Poolspel Hockeybackar Kiosk/städ Träningar Utbildningar Medlemsavgifter/fakturor Utrustning Övrigt

Truppen Slutat: Lucas Tahvanainen Mikael Sedykh Nya: Liam Willhardt Kevin Karlsson Milo Galczewski Henrik Holm Adrian Kallin Benjamin Kullman Neo Puolakka Filip Derehall Joel Vartiainen Melvin Pelkonen Lillemets Måns Dicksved Omar Al-Jamal Noam Fältskog Anton Hellgren Vilja Heikkilä Elvira Possnert Daniel Sedykh Liam Willhardt Elliot Tarvainen Hugo Lundström Mattias Malmgren Melissa Persson Gilbert Norbäck Claesson Häsän Manafor Saywer Knupp Alfred Lagerberg Isak Laine Samuel Pettersson Gustav Wesster Axel Johansson Truppen Slutat: Lucas Tahvanainen Mikael Sedykh Nya: Liam Willhardt Adrian Kallin 29 st spelare 20 st födda -07 26 st killar 8 st födda -08 3 st tjejer 1 st födda -09

Ledarstaben Tränare: Patrik Holm (huvudtränare) Johan Gustafsson (ass.tränare) Fredrik Derehall (ass.tränare) Anton Poulakka (målvaktstränare) NY Mikael Fältskog (hjälptränare) NY Rickard Heikkilä (hjälptränare) NY Materialare: Patrik Pelkonen Thomas Dicksved Jimmy Kullman NY * Berndt Karlsson (tränare) tar ett sabbatsår * Rickard Heikkilä (lagledare) hoppar av för att kunna lägga mer tid som tränare för Flickor B Lagledare: Teresa Tikanoja NY Vakant (Patrik kommer fråga föräldrarna vem som kan tänka sig att ta sig an rollen)

Ledarstaben Filosofi: Tre ledord: Hur ska vi bygga upp träningarna? * Instruktioner Korta muntliga instruktioner - Det jag ser – minns jag - Det jag gör – kommer jag ihåg Visa genom att själv genomföra övningen   * Barn behöver lyckas, anpassa svårighetsgraden och växla gradvis uppåt * Ge positiv/negativ feeback direkt. OBS! Tänk på hur du formulerar dig! Det är ofta inte VAD du säger som spelar roll, utan HUR du säger det. * Bekräfta barnen. Se och hör ALLA! * Lär barnen att tänka själva * Var positiv! Skapa energi! * Föregå som gott exempel som tränare/ledare * Instruera löpande och individuellt under hela träningen * Undvik alltid ironi Tre ledord: Lek! Ha roligt på isen! Skridskoåkning! Mycket skridskoåkning i alla övningar! Aktivitet! Undvik köerna (flera stationer vid behov) Hur ska vi bygga upp träningarna? * Prioritera: - Lek - Spel - Balans - Kroppskontroll   * Undvik köerna * Övningarna utförs metodiskt i lugnt tempo, det är ingen tävling. * Håll de olika övningarna enkla och få. Krångla inte till det. * Många övningar utan puck är bra, men glöm inte bort pucken. Den är rolig att leka med!

Poolspel Två lag anmälda i Södermanlandsserien Poolspelsshemat är nu officiellt, länk finns på Laget.se Fyra olika orter arrangerar poolspel under varje omgång Länk till Södermanlans Hockeyförbund finns på vår hemsida Fyra utespelare + målvakt på isen. Speltid 1 x 21 min rullande tid, med avbrott för byten var 90:e sekund. Utdrag ur tävlingsbestämmelserna: Sargerna på blålinjerna precis som förra säsongen. Alla spelare kommer att kallas till varje pool- spel, dvs ca 15 st per ort. Två ombytta mål- vakter till varje match. Regelbrott: inga utvisningar Resultatredovisning: ingen redovisning ska förekomma

Poolspel När vi själva arrangerar poolspel så tillfaller oss som lag en del uppgifter: * Matchvärd (1 pers) - Fixar ledarkaffe till gästande lag - Välkomnar gästande lag och lotsar dem till rätt omkl.rum - Delar ut matchschema till gästande lag - Håller kontakten med domare och gästande lag vid behov * Sekreteriat (2 pers) - Välkomnar alla lag via mikrofonen - Har hand om matchklockan * Sargbyggare (3-4 pers) - Ställer ut sargerna på blålinjerna innan match - Ställer ut sittbänkar på isen till alla lagen innan match - Plockar undan sarger och bänkar efter sista matchen Dessa uppgifter tilldelas föräldrarna genom att vi i matchkallelsen skriver aktuell uppgift intill era barns namn. Om ni (föräldrar) inte kommer närvara på matchen och alltså inte kan utföra er uppgift, byt själva med annan förälder som står med i kallelsen.

Poolspel Under många poolspelsomgångar så står det just nu ”vakant” på många ställen. Dessa vakanser är det upp till arrangerande lag att tillsätta. De omgångar som vi själva deltager i poolspel på både lördag och söndag så kommer vi försöka fylla en av dessa vakanser med ytterligare ett Linden-lag. Intresseanmälan till poolspel skickas ut minst två veckor in förväg. I denna anmälan svarar ni JA eller NEJ på alla datum. Dvs, kan ert barn deltaga på båda poolspelen svarar ni JA på båda. Hoppas ni är ärliga gällande detta och inte bara tackar JA till poolspel kring hemmaplan och NEJ till långväga poolspel (tex Nyköping eller Järna) för bekvämlighetens skull. När vi ledare sammanställda alla intresseanmälningar och skickar vi ut den riktiga matchkallelsen ca en vecka innan poolspelet

Utdrag ur poolspelsschemat – visar hela omgång 1

Hockeybackar Ja, vi vill ha: Samuel Liam Sawyer Häsän Axel (med hjul) Neo (med hjul) Mattias (med hjul) Leveransdatum: ingen info ännu Betalningssätt: ingen info ännu

Kiosk / städ OBS! Det är varje enskild persons ansvar att själv Våra veckor är V37, V44, V51, V06 och V13. Instruktioner finns på hemsidan (och även inne i kiosken). Lista på vikarier (ca 300kr) sitter inne i kiosken. Men tänk på att det både är bra för gemenskapen, samt bra träning att stå i kiosken eftersom det inte kommer gå att köpa sig loss från tex cuper. Vi ska bemanna kiosken med 2 pers både vardag och helg. Ev 3 pers om det pågår många matcher. OBS! Det är varje enskild persons ansvar att själv byta med någon annan förälder eller hitta ersättare på annat sätt!

Träningar Antal ispass i veckan: 2 (tis + sön) t.o.m ca V44 (då uteisen kommer) Fasta tider: Ja, men A-lagsmatcher, cuper, andra föreningar, företagshockey osv gör att det inte går att ha 100% fasta dagar och tider. Samling innan träning sker senast 40 minuter innan träningens start (matcher undantagna). Målet att alltid ha minst en målvakt per träning. De spelare som vill bli målvakter har förtur, resten får turas om Alla aktiviteter (träningar, matcher, möten osv) läggs in i kalendern på laget.se. Vi tackar Kove Hellgren för detta jobb! Ni kan gå in i kalendern på laget.se och prenumerera! Då kommer alla våra aktiviteter rakt in i er egen kalender på mobil eller dator! Utifrån kalendern på Laget.se så får ni nu anmälningsmail för kommande träningar. I detta mail så kan ni anmäla om ert barn kommer till träningen eller ej. OBS! SVARA ALLTID JA ELLER NEJ! Vi kommer snart starta upp teoriträffar 2 ggr/månad. Dessa kommer läggas varannan tisdag, och då är det samling en timma innan träningsstart som gäller. Separat kallelse kommer.

Träningar REGLER Innan träning * Alla har vatten med sig * Alla är ombytta till träningens start * Barnen tar på hockeyutrustningen själva   Mellan övningarna * Samling direkt när tränaren visslar * Vi lyssnar alltid och sitter stilla när tränaren pratar * Ingen rör pucken efter avblåsning * Inga skott mot låga sargen Under övningarna * Ingen ligger på isen i onödan * Ingen tränger sig i kön * Ingen tävling under övningarna * Alltid kämpa och göra sitt bästa * Vi åker lugnt och sakta fram till en kö eller samling Attityd och kamratskap * Vi är snälla mot varandra * Alla får göra misstag * Om någon gör fel, peppa varandra * Alla har kul! Träningar

Utbildningar Dessa utbildningar är på gång: Grundkurs När: 29-30/10 Var: VIP-hyllan Vem: Alla tränare och materialare Världens bästa idrottsförälder När: 27/10 kl 18:30 Var: Aulan Rekarneskolan Vem: Alla föräldrar http://www.sisuidrottsutbildarna.se/Varautbildningar/?eventid=820854&sisuorgid=28557 Målvaktstränare När: 19/11 Var: Flen Vem: Anton P

Medlemsavgifter Utskick av medlemsavgifter är på gång, ni får fakturor via mail (från Laget.se). Vilka har ej fått detta mail?

Utrustning Vid nyinköp så är det SVARTA byxor och SVART hjälm som gäller. På alla hjälmar så ska det finns en dekal som påvisar bäst före-datum. Saknas märkningen eller utgånget datum så finns risken att domaren inte låter spelaren spel. Och ännu viktigare; ingen kan garantera säkerheten för spelaren. 500-klubban kommer snar införas. Detta innebär att en klubba inte får kosta mer än 500 kr till barn i våra barns ålder. Dessa klubbor kommer ha en viss typ av märkning. Denna regel är redan införd i Stockholm, och kommer även att komma till Södermanland. Vi meddelar er när det är dags. Skridskornas plös ska vara under benskydden.

Övrigt * Vår kontakt gällande hockeyboden är Patrik Pelkonen. * Alla spelare bör kunna ta på sin egen utrustning. Undantaget är skridskor, tröja och hjälm vilket vi ledare kan hjälpa till med. Vi vill alltså undvika föräldrar i omklädningsrummet så gott det går. UTBILDA ERA BARN ATT TA PÅ SIN UTRUSTNING SJÄLVA! * Inga föräldrar är tillåtna i båset (bredvid rinken)! * Vi kommer skapa en lista på alla föräldrar som visar vilka kunskaper de besitter (tex kiosk, städ, sekreteriat osv). Vi gör detta för att lättare kunna indentifiera personer som behöver upplärning samt för att på bästa sätt kunna bemanna de olika uppgifterna. * Prenumerera gärna på kalendern som finns på hemsidan, http://www.laget.se/lindenp07/Event/Month på så sätt kommer aktiviteter upp i din kalender i mobilen. Om man dessutom laddar ner appen ”Laget.se” så får man upp händelser och kallelser via push notiser, samt får enklare och snabbare överblick kring allt som berör laget. Teresa har gått utbildning i Laget.se, så återkom gärna me frågor till henne! * Uppvärmningsaktiviteter kommer eventuellt att anordas innan vissa träningen. Vi ledare återkommer om detta. * Målvakter är tyvärr en bristvara inom Linden (och såklart många andra föreningar). Det är viktigt att vi ledare och föräldrar peppar och uppmuntrar de barn som är sugna på detta! * Kostrådgivning önskas då vi anser att detta är viktigt att prata om redan i den här åldern (8-10 år). Finns det någon förälder eller annan person kring laget som har denna utbildning/kunskap så tar vi ledare gärna emot tips! Hör av er! I andra hand så finns även denna kunskap inom Sisu till vårt förfogande. * Vi kommer att skapa en anhöriglista som vi alltid har till hands vid alla våra aktiviteter med laget. Ellinor ställer frågan till klubben hur de ser på detta, och om det finns rutiner kring tex krishantering.