Återberättande text Kurs C.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SVENSKA.
Advertisements

Huvudsatser och bisatser
Skriva.
Grammatik - satslära Eleven kan översiktligt (C: med viss precision, A: med god precision) utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser,
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Argumentera. Vad är argumentation? När är det viktigt att kunna argumentera? Vilka ämnen är lätta/svåra att argumentera om? Introduktion Att ange skäl.
Återberättande text Berättar om något som har hänt.
Ämnesspecifik läskompetens Kontext - Handlar om att kunna läsa och förstå en text utifrån det sammanhang den finns i. Lärarens jobb blir att ge en förförståelse.
Insändare Insändare hittar man oftast i tidningar. Alla kan skriva insändare och i en insändare tycker man något. Ofta om en speciell fråga Det kan vara.
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Att skriva för att påverka.
Meningar med bisats När vi skriver texter är det bra att använda bisatser. Det är bra att använda bisatser i meningar av många olika anledningar. Dels.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
SKRIVA TEXTER Vad är uppgiften? Berätta om det inte något annat! Skriv mycket! Bättre med lång text och fel än lite och rätt. Några exempel på bisatser.
Novellens uppbyggnad och innehåll
MÅL KURS D HÖRALÄSA PRATA SKRIVA KLAR SIDA. Höra Dessa områden ska man kunna: - berättelser - beskrivningar - samtal - diskussioner - information - nyheter.
Jan Larsson Studieteknik Jan Larsson
Inför nationella provet i svenska
Språkriktighet.
Berättande text Du ska skriva en berättande text. Den här texten skriver du inte till någon speciell person. Du behöver då inte tänka på att skriva hej.
Svenska som andraspråk 1
Huvudsats och huvudsats
Insändare Vad kan vi om insändare?
Vad är en konjunktion? En konjunktion binder ihop huvudsatser.
Sats och mening En fullständig sats består alltid av två delar: subjekt och predikat. Ex. Fåglarna flyger. s p = fullständig sats Saknas subjekt eller.
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Språkriktighet.
Skriva meningar i huvudsats
Verb (Något man gör) Verb beskriver något som man gör. Verbet kan böjas i olika tempus. Tempus = tid. Verb kan beskrivas på olika sätt. Imperativ Infinitiv Presens.
Ordföljd huvudsats.
Skriv stor bokstav och punkt i alla meningar. Kurs B: tala och skriva Skriv stor bokstav och punkt i alla meningar.
Mål v 17 Tala: Du kan delta i samtal och diskussioner om arbete och utbildning. Du frågar efter andras erfarenheter. Du kan berätta om aktuella händelser.
Konsten att läsa sakprosa
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Bön & tillbedjan.
Temaarbete – Mamma Mu Ella, Klara & Marika.
Argumenterande text.
Vecka 43 Tisdag den 24:e oktober 2017 Dagens namnsdag Eilert Evert  
Satslära När du skriver en text sätter du ihop ord som blir till en eller flera satser. Dessa satser bildar då en mening, som börjar med stor bokstav och.
Att diskutera och argumentera!
Veckans mål: Slutsats och diskussion Material och metod Källförteckning.
Iris Rosengren Larsson
Läsförståelse.
Vad är det här?.
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Den 30:e augusti 2017 Dagens namnsdag Albert, Albertina
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Bild/Svenska – HT 2017 Klass 3B Björktjära Skola
Grammatik - satslära Eleven kan översiktligt (C: med viss precision, A: med god precision) utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser,
Hur skriver man en berättande text
VIKTIGT!!! Läs tips sidorna innan du börjar med din presentation.
Subjekt, predikat, objekt Huvudsats, bisats
Ordföljd huvudsats.
Typiska kännetecken för instruktioner
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Ge tips och råd Inled med att kommentera personens situation eller planer. Använd gärna något av hjälpverben t ex kan, skulle kunna, borde. När du ger.
Texttyper Återberättande, beskrivande, instruerande, berättande, argumenterande och förklarande © Vikarielärare.
Min läsportfolie.
Glasklart? ”Planområdet genererar trafikströmmar som måluppsöker destinationer i kommersiella regioncentra, vilka erbjuder faciliteter som inte tillhandahålles.
Textgenrer.
Verb I denna PowerPoint kommer ni få veta lite om  verb I olika former och hur de används I den svenska grammatiken. 
Källkritik och historiska källor
G Anpassa den här banderollen med ditt eget meddelande! Markera bokstaven och lägg till din egen text. Använd en bokstav per bild.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
1/2 Ditt namn och datum: Namn på den du har samtalet med:
V Anpassa den här banderollen med ditt eget meddelande! Markera bokstaven och lägg till din egen text. Använd en bokstav per bild.
Grammatik - satslära Eleven kan översiktligt (C: med viss precision, A: med god precision) utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser,
Inför nationella provet i svenska
Berättar om något som har hänt
V Anpassa den här banderollen med ditt eget meddelande! Markera bokstaven och lägg till din egen text. Använd en bokstav per bild.
Presentationens avskrift:

Återberättande text Kurs C

Återberättande text – struktur Rubrik: Exempel: ”När mitt barn föddes”, ”Mitt bröllop”, ”När jag flyttade till ett nytt land”, ”Min helg” Inledning: Börja med att berätta vad texten ska handla om. Exempel: ”Nu ska jag berätta om vad jag gjorde i helgen”, eller ”Nu ska berätta om mitt bröllop” Skriv i kronologisk ordning, från början till slut. Blanda inte tiden! Använd tidsord exempel: På morgonen….efter …sedan….nästa dag….dagen efter….När…. ..lördags…efteråt… Skriv verben i preteritum Styckeindelning – dela in texten i stycken!

Återberättande text Du ska kunna skriva en återberättande text flera gånger om olika ämnen! Exempel: ”En rolig fest”, ”Mitt tidigare arbete” , ”Min helg” eller något annat ämne som handlar om ditt liv och dina erfarenheter. Du ska kunna använda strukturen för återberättande text och du ska visa din lärare dina kunskaper om ord och grammatik!

Vad tittar din lärare på i texten? När du har skrivit en text tittar din lärare på om du har med rubrik, inledning, styckeindelning. Din lärare tittar också på vilka ord du använder i texten. Har du ett bra ordförråd? Din lärare tittar också på din grammatik. Huvudsats och bisats - är det rätt? Använder du rätt verbform (tempus)? Använder du rätt tidsord? Skriver du rätt subjekt? Använder du bindeord och bisatsinledare rätt? Hur är din stavning? Stor och liten bokstav? Punkt, kommatecken, frågetecken? Förstår din lärare din text?

Olika texttyper kurs C - SFI Återberättande text är en texttyp av flera som du ska kunna skriva för att klara Skriftlig färdighet på kurs C. Dessa texttyper ska du också klara av att skriva: Berättande text - om olika ämnen Ge råd och tips – om olika ämnen Personligt brev - exempel när du söker arbete Faktatext -om olika ämnen Din åsikt - om olika ämnen